آیا پوسیدگی و حفره های دندانی باعث بوی بد دهان می شوند؟
17 تیر ماه 1402
حقایقی در مورد پستانک و اثر آن روی دندان کودکان
1 مرداد ماه 1402

اگر دندانپزشک شما استفاده از محافظ دندان شبانه را به شما پیشنهاد کرده است، احتمالاً مانند بسیاری از افراد دیگر که در این موقعیت قرار گرفته اند دچار شوک شده اید. محافظ دندان شبانه از دندان های شما در برابر دندان قروچه و فشردن دندان ها محافظت می کند، اما آیا واقعاً ارزش صرف هزینه دارند؟ در این مقاله، ما برای شما می دهیم که چرا یک محافظ دندان شبانه واقعاً ارزش سرمایه گذاری را دارد، انواع مختلف محافظ های دندان شبانه چه مزایا و معایبی دارند و به مقایسه محافظ دندان شبانه سفارشی و محافظ دندان شبانه بدون نسخه خواهیم پرداخت.

مقایسه محافظ دندان شبانه سفارشی و بدون نسخه

اگر دندان قروچه دارید، یک محافظ دندان شبانه اغلب برای محافظت از دندان های شما ضروری است. با این حال، باید با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی دندان قروچه خود را بیابید. گاهی اوقات دندان قروچه زمانی اتفاق می افتد که افراد به دلیل استرس و اضطراب دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند. برخی دیگر از افراد ممکن است دندان قروچه آنها با آپنه خواب مرتبط باشد، و برخی دیگر ممکن است هرگز به علت دندان قروچه خود پی نبرند. یک متخصص پزشکی می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا مشکل پزشکی زمینه ای دارید یا خیر.

هدف استفاده از محافظ دندان

اگر دندان قروچه یا براکسیسم دارید، دندانپزشک شما محافظ دندان شبانه را به عنوان یک راه حل آسان توصیه نمی کند. نایت گارد برای محافظت از دندان ها و کاهش علائم ناخوشایند دندان قروچه طراحی شده است. گاهی اوقات محافظ دندان محافظ بایت نامیده می شود، و این نامگذاری دلایل خوبی دارد- هنگامی که برای فشردن یا ساییدن دندان های خود بایت خود را می بندید، به عنوان محافظ یا ضربه گیر عمل می کند.

دندان های شما هنگامی که روی یکدیگر ساییده می شوند، تحت فشار قرار می گیرند، که می تواند منجر به ساییدگی مینای دندان ها و حتی ترک خوردن دندان های شما شود. همچنین ممکن است با درد فک، سوزش فک یا سر درد از خواب بیدار شوید. دندان قروچه با TMJ نیز همراه است، که یک اختلال در عملکرد مفصل فک شما است. از آنجا که نایت گارد مانند یک ضربه گیر برای دندان های شما عمل می کند و از آنها محافظت می کند، این علائم و عوارض جانبی را کاهش می دهد و سلامت کلی دهان شما را حفظ می کند.

تفاوت بین محافظ دندان شبانه سفارشی و محافظ دندان شبانه بدون نسخه

ممکن است با دریافت یک محافظ دندان شبانه بدون نسخه صرفه جویی کنید و صدها دلار پس انداز کنید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید، یک دقیقه وقت بگذارید و تفاوت بین این دو را یاد بگیرید.

محافظ دندان یا نایت گارد

محافظ دندان یا نایت گارد

محافظ دندان شبانه سفارشی

نایت گاردهایی که دندانپزشک به شما می دهد نایت گاردهای سفارشی هستند، به این معنا که دندانپزشک شما در مطب از دندان های شما قالب گرفته و آن را برای لابراتوار ارسال می کند. سپس لابراتوار یک محافظ دندان شبانه سفارشی درست می کند که دقیقاً متناسب با دندان های شما باشد. دندانپزشک شما به منظور اطمینان از تناسب راحت محافظ دندان شبانه شما همچنین پس از رسیدن ممکن است آن را تنظیم کند. این روند می تواند چند هفته تا یک ماه طول بکشد و می تواند به معنای سه یا چند مرتبه مراجعه به دندانپزشک باشد.

با محافظ های دندان شبانه سفارشی، گزینه های بسیار اندکی دارید و دندانپزشک شما بسته به وضعیت شما احتمالاً گزینه خاصی را توصیه خواهد کرد. برای افرادی که دندان های سبک تر فشار می دهند، دندانپزشک شما ممکن است یک محافظ دندان شبانه نرم تر و لاستیکی تر را توصیه کند. برای افرادی که سخت تر دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند و می سایند، دندانپزشک شما احتمالاً یک محافظ دندان شبانه سفت یا یک محافظ دندان شبانه ترکیبی (در داخل نرم تر و در خارج سخت تر) توصیه خواهد کرد.

دندانپزشک شما همچنین تصمیم خواهد گرفت که بهتر است محافظ دندان تنها برای فک بالای خود داشته باشید یا فک پایین. برخی بیماران ممکن است ترجیح یا نیاز خاصی به محافظت از روکش ها یا سایر ابزارهای دندانپزشکی داشته باشند. بر اساس نیاز و شکل دهان خود، می توانید با دندانپزشک خود برای انتخاب یک محافظ دندان شبانه فک بالا یا پایین اقدام کنید.

محافظ دندان شبانه بدون نسخه

دو نوع مختلف محافظ دندان شبانه OTC یا بدون نسخه وجود دارند:

محافظ دندان های بویل اند بایت که برای همه افراد تک سایز هستند. محافظ های دندان شبانه تک سایز  به گونه ای طراحی شده اند که به محض خارج شدن از جعبه روی دندان ها قرار بگیرند. ممکن است در نهایت به خوبی روی دندان های شما قرار بگیرد، اما به اندازه یک نایت گارد سفارشی، به خوبی متناسب نباشد.

محافظ های دندان شبانه بویل اند بایت با استفاده از گرما برای کمک به قالب شدن محافظ دندان برای دندان های شما عمل می کنند. گارد را می جوشانید و سپس آن را روی دندان های خود قرار می دهید. همانطور که سفت می شود، شکل دندان های شما را به خود می گیرد. این نوع محافظ های دندان شبانه ممکن است بهتر از محافظ های تک سایز متناسب با دندان های شما باشند، اما باز هم به اندازه محافظ های دهان سفارشی محکم و ایمن نخواهند بود.

دوام و نوع مواد محصولات مختلف متفاوت هستند، اما راحتی محافظ های دندان بدون نسخه را نمی توان انکار کرد. حتی اگر تصمیم به سرمایه گذاری دارید که از دندانپزشک خود یک محافظ دندان شبانه دریافت کنید، تا زمانی که منتظر تکمیل نایت گارد سفارشی خود هستید، یک محافظ دندان OTC می تواند گزینه خوبی باشد.

هزینه محافظ دندان های شبانه سفارشی در مقایسه با محافظ دندان های شبانه بدون نسخه

جای تعجب نیست که نایت گاردهای بدون نسخه ارزان تر از نایت گاردهای سفارشی ساخته شده در لابراتوار هستند که از دندانپزشک خود دریافت می کنید. هزینه ها بسته به عوامل زیادی متغیر هستند، اما در اینجا هزینه های متوسط ​​آورده شده اند:

نایت گاردهای سفارشی گران هستند. اما قبل از اینکه به این نتیجه برسید که نمی توانید یک محافظ دندان شبانه سفارشی تهیه کنید، با بیمه دندانپزشکی خود تماس بگیرید. پوشش متفاوت است، اما بیمه دندانپزشکی شما ممکن است بخشی یا حتی تمام هزینه ها را پوشش دهد. با یک تماس سریع با خدمات مشتریان بیمه دندانپزشکی خود، می توانید متوجه شوید که چه درصدی از هزینه محافظ دندان شبانه بیمه شما را پوشش می دهد.

محافظ دندان یا نایت گارد

محافظ دندان یا نایت گارد

تجربیات افرادی که از نایت گارد استفاده می کنند:

بازخورد در مورد محافظ دندان شبانه می تواند به شما کمک کند تصمیم آگاهانه ای بگیرید که آیا استفاده از آن می تواند خوب باشد یا نه. در اینجا به ارائه تعدادی از این بازخوردها از افرادی می پردازیم که از آنها استفاده کرده اند:

استفاده از محافظ دندان آسان است و حتی زمانی که این محافظ را برای تمام شب در دهان داشته باشم، آزار دهنده نیست. دندان قروچه را از بین می برد، اما فقط آبریزش دهان وجود دارد، اما حدس می زنم از سروصدای شبانه دندان هایم بهتر است، بنابراین از آن کمک می گیرم.

فردی که از محافظ دندان بدون نسخه استفاده کرده گفته است که آنها دندان قروچه را متوقف می کنند. فقط بعد از یک شب می توان دید که چگونه هنوز وقتی سعی می کنید دندان های خود را فشار دهید، اما محافظ دندان آسیب را جذب می کند. تنها نقطه منفی این است که کاش در اندازه های مختلف بودند. آنها برای من کمی احساس کوچک بودن بوجود می آورند و به لثه ها فشار وارد می کنند.

شخصاً به عنوان کسی که از دندانپزشک یک نایت گارد سفارشی دریافت کرده ام، می توانم بگویم که نایت گارد من کاملاً مناسب است و با سردرد یا درد فک از خواب بیدار نمی شوم. هنگامی که برای اولین بار محافظ دندان شبانه خود را دریافت کردم، دندانپزشکم به تراشیدن هر ناحیه ای که مالش یا احساس ناراحتی ایجاد می کرد کمک کرد. محافظ دندان شبانه من مستقیماً داخل دهانم قرار می گیرد و سال هاست که با خوشحالی و راحتی آن را استفاده می کنم.

کدام محافظ دندان شبانه را باید انتخاب کنید؟

مانند هر محصول دیگری، محافظدندان شبانه بدون نسخه برای برخی افراد عمل می کند اما برای برخی دیگر نه. هنگامی که یک محافظ دندان شبانه سفارشی از دندانپزشک خود دریافت می کنید، می دانید که دندانپزشک شما اطمینان حاصل می کند که به درستی جای می گیرد و تا زمانی که درست نشود از انجام تنظیمات دست نمی کشد.

اگر محافظ دندان شبانه بدون نسخه را انتخاب می کنید، ممکن است لازم باشد چند برند و اندازه مختلف را امتحان کنید تا زمانی که یکی را پیدا کنید که برای شما مناسب است. یک گفتگوی صریح با دندانپزشک شما همچنین می تواند به شما دیدگاهی در مورد جدی بودن دندان قروچه شما بدهد، و دندانپزشک شما می تواند دیدگاهی در مورد اینکه کدام گزینه برای مراقبت از دندان های شما مناسب تر است را به شما ارائه دهد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت