آیا پرکردن دندان با آمالگام خطرناک است؟
25 آبان ماه 1399
بلیچینگ داخلی دندان
16 آذر ماه 1399

خوردن غذاهای سالم و مغذی کلید اصلی داشتن دستگاه گوارش سالم است. علاوه بر این، بسیار مهم است نحوه جویدن غذا و خرد کردن آن برای هضم صحیح را نیز مد نظر قرار دهید.گام نخست برای هضم از دهان آغاز می شود. دندان ها به خرد کردن غذا کمک می کنند و بزاق آنزیم هایی دارد که بوسیله آنها روند هضم آغاز می شود. وقتی شما غذا را می بلعید، عضلات آن را درون مسیر گوارش حمل می کنند. سپس غذا خرد می شود و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامت و رشد جذب می شوند.

وظیفه دندان ها در گوارش

افراد بزرگسال باید 32 دندان داشته باشند، چهار دندان که دندان های عقل هستندممکن است اصلاً رشد نکنند یا بیرون نیایند یا ممکن است به دلیل کمبود فضای کافی یا به هر دلیل دیگری کشیده شوند. دندان ها انواع مختلفی دارند و هر نوع آنها وظیقه خاصی دارد. دندان ها ممکن است اعضای جویدن محسوب شوند و وظیفه بسیار مهمی در فرایند هضم به عهده داشته باشند. با درست جویدن غذا این سیگنال برای بزاق ارسال می شود که به تجزیه برخی کربوهیدرات های خاص کمک کند.

بخشی از دندان ها که قابل مشاهده هستند تاج دندان نامیده می شوند. ساختار لایه بیرونی تاج دندان ها از یک ماده سخت بیرونی به نام مینا تشکیل شده است. این بخش سخت ترین ماده در بدن انسان است.

  • دندان های مولر سطوحی بزرگ با شیارها و فرورفتگی هایی دارند که باعث می شوند آنها برای خرد کردن غذا بین خود و دندان های روبرو مناسب باشند. در هر یک نصف قوس دندانی در دهان دو دندان مولر وجود دارد. دندان های مولر آخرین دندان هایی هستند که داخل دهان بیرون می آیند. در حقیقت در هر طرف سه دندان مولر وجود دارند، که دندان سوم دندان عقل است.
  • دندان های پیشین یا دندان های جلویی لبه های تیزی دارند که برای بریدن غذا خلق شده اند. دندان های جلوی هر فک 6 دندان هستند. در گوشه های هر ردیف دندان های پیشین دندان های نیش واقع شده اند. آنها ریشه های بلندتری دارند و برای بریدن غذا طراحی شده اند. دندان های پیشین غذا را می برند و آن را (با کمک زبان) به سمت دندان های عقب دهان (دندان های مولر و پرمولر) هل می دهند. دندان های عقب دهان در حقیقت به جویدن و خرد کردن غذا با سطوح خود کمک می کنند.
  • دندان های پرمولر کوچکتر از دندان های مولر هستند و با فشار آوردن به غذا، به فرایند جویدن کمک می کنند. علاوه بر این، در هر نیمه قوس دندانی دو دندان پرمولر وجود دارد دارد که برای واسطه بین دندان های مولر و دندان های پیشین مناسب هستند.
سلامت دهان و دندان و سیستم گوارش

سلامت دهان و دندان و سیستم گوارش

بزاق چگونه فرایند هضم را آغاز می کند؟

وقتی شما غذا می خورید، ابتدا با بزاق دهان ترکیب می شود که توسط غدد بزاقی ترشح می شود. سه غده بزاقی اصلی عبارتند از بناگوشی، تحت فکی و زیر زبانی.

غدد بناگوشی در طرفین صورت و کنار فک ها واقع شده اند. آنها دارای مجرایی به نام Stensen هستند که ترشح در آنجا صورت می گیرد. این غده بزرگترین غده بزاقی است که به جویدن و بلع اکثر نشاسته ها کمک می کند.

غده تحت فکی در سمت داخلی فک پایین واقع شده است. این غده برای تجزیه نشاسته ها و سلول های مخاطی آمیلاز تولید می کند تا به روان شدن گلو کمک کند.

غدد زیر زبانی زیر زبان واقع شده اند. آنها موسین تولید می کنند که به افزایش تولید بزاق کمک می کند. اکثر بزاق در طول مدت بیداری تولید می شود و هنگام خواب کاهش پیدا می کند. اگر با خشکی دهان و بوی بد صبحگاهی دهان از خواب بیدار می شوید، دلیل ترشح کمتر بزاق است تا به بهداشت دهان شما کمک کند. وظیفه غدد زیر زبانی کمک به لغزنده کردن و به هم چسباندن غذا است، که برای بلع راحت تر نیاز است. بدون وجود بزاق کافی که منجر به خشکی دهان می شود، بلع می تواند دشوارتر شود و خطر گیر کردن غذا درون حلق بیشتر شود.

سلامت دهان و دندان و سیستم گوارش

سلامت دهان و دندان و سیستم گوارش

شما برای جویدن و هضم به دندان های سالم نیاز دارید

هر کسی که دندان درد را تجربه کرده باشد می داند اگر درد داشته باشید غذا خوردن دشوار است.کج بودن، عفونت، و عدم وجود دندان همگی می توانند جویدن و تجزیه صحیح غذا و در نتیجه هضم صحیح را تحت تأثیر قرار دهند.

کجی دندان ها

گفته می شود وقتی دندان ها به طور ایده آل روی یکدیگر قرار می گیرند، در اکلوژن قرار دارند. یعنی، قرار گیری دندان های فک بالا اندکی جلوتر از دندان های فک پایین و قرار گیری برجستگی های کاسپ ها (سطوح نوک تیز) دندان های مولر درون شیارهای دندان های مولر روبرو. اکلوژن صحیح گونه ها و لب ها را از گاز گرفته شدن محافظت می کند و دندان های فک پایین از زبان محافظت می کنند و آن را در جای خود نگه می دارند.

اگر دندان های شما به صورت ایده آل روی هم قرار نگیرند، شما مال اکلوژن دارید. وراثت، عادات بد دوران کودکی، مانند مکیدن انگشت، تانگ تراست، استفاده طولانی مدت از پستانک یا شیشه شیر می توانند برخی از علل بروز مال اکلوژن باشند.

مال اکلوژن می تواند نتیجه آسیب فک نیز باشد. تومورها می توانند موجب بروز مال اکلوژن نیز شوند. دیگر علل می توانند شامل عدم قرار گیری صحیح پر شدگی دندان، روکش دندان، و پروتزهای دندانی باشد.

عدم قرار دان به موقع جایگزین برای دندان های از دست رفته، می تواند باعث شود دندان های اطراف جابجا شوند، و باعث کج شدن همه دندان ها شود. این مال اکلوژن نه تنها می تواند روی ظاهر شما تأثیر بگذارد، بلکه ممکن است باعث شود جویدن غذا و گاز زدن نیز دشوار شود. کجی دندان ها نباید دست کم گرفته شود و باید هر چه سریعتر اصلاح شوند.

توانایی درست جویدن غذای شما به اندازه کیفیت غذایی که می خورید مهم است. انجمن دندانپزشکان آمریکا، حفظ بهداشت خوب دهانی را به عنوان نخستین راه سالم نگه داشتن دندان ها توصیه می کند. نخ دندان کشیدن و مسواک زدن اصلی ترین ابزارهای مورد نیاز هستند.

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح به صورت روزانه، از دندان ها و لثه های خود مراقبت کنید. غذاهای مغذی و سالم بخورید، تا معده شما از شما تشکر کند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت