کشیدن دندان و تغییر فرم چهره در ارتودنسی
29 آذر ماه 1400
مضرات پیرسینگ ناحیه دهان
20 دی ماه 1400

هیچ کس مراجعه به دندانپزشک را دوست ندارد، اما در نهایت نشستن روی آن صندلی در زمانی که شما باردار هستید، چالش های منحصر بفردی بوجود می آورد: ممکن است کمر شما درد بگیرد، یا لثه های شما خیلی حساس شوند، هر مزه خمیر دندان یا پولیش ممکن است باعث ایجاد تهوع در شما شود… این صحنه را تصور کنید.

اما باردار بودن دلیل خوبی برای نادیده گرفتن پاکسازی های شش ماه یک مرتبه توسط دندانپزشک نیست. مهم است بهداشت دهانی خود را به خوبی حفظ کنید، زیرا انجام ندادن این کار می تواند منجر به بروز مشکلات بزرگتری شود.

اما، گرچه پاکسازی دندان ها در طول دوران بارداری بی خطر است، اما فرایندهای متداول دندانپزشکی، مانند نیاز به کشیدن دندان چطور؟ البته منظور تنها خود کشیدن دندان نیست- بی حسی نیاز است، گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس نیاز است، و نیز دردی که ممکن است باعث بروز نگرانی شود.

بنابراین، تکلیف چیست؟ آیا در طول دوران بارداری می توان کشیدن دندان را انجام داد؟ آری، با کمی رعایت هشدارها. در اینجا آنچه باید بدانید را برای شما توضیح می دهیم.

چرا مراقبت های دندانی منظم طی دوران بارداری مهم است؟

مراقبت های دندانی منظم برای هر کسی حائز اهمیت هستند، اما در طول دوران بارداری، خطر بروز مشکلاتی مانند حفره های دندانی و ژنژیویت (التهاب لثه) در شما افزایش پیدا می کند.

بارداری باعث ایجاد تغییرات زیادی در دهان شما می شود. وقتی باردار هستید، تغییرات هورمونی شما باعث می شوند شما بیشتر مستعد تورم و التهاب لثه ها شوید، و تهوع های شدید صبحگاهی می توانند باکتری های غیر عادی را وارد دهان شما کنند یا اینکه تنها باعث شوند هر روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دلیل رفلاکس گگ بسیار ناخوشایند و چالش برانگیز شود.

اینها مشکلات جزئی هستند، اما شما آنها را درمان نکنید، ممکن است به مشکلات نسبتاً بزرگی تبدیل شوند.

یکی از دلایل نگرانی بسیاری از افراد در مورد کشیدن دندان در دوران بارداری مربوط به تفکر منسوخ شده در مورد ارائه مراقبت های دندانی به زنان باردار است. قبلاً به بسیاری از دندانپزشکان آموزش داده می شد که درمان زنان باردار خطرناک است و صرف نظر از اینکه مشکل دندانی آنها چقدر شدید شود، از درمان زنانی که به آنها نیاز دارند اجتناب کنند. اما امروزه این دیدگاه کاملاً تغییر کرده است.

از آنجا که بارداری 9 ماه طول می کشد- و شما برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود آنقدر مشغول خواهید بود که نخواهید توانست درست پس از زایمان به دندانپزشک مراجعه کنید- اگر فقط به دلیل بارداری از مراجعه به دندانپزشک اجتناب کنید، ممکن است یک سال یا بیشتر از درمان غافل شوید. و در این صورت دلیل دیگری برای نشستن روی صندلی دندانپزشکی در طول دوران بارداری نیاز دارید. مرکز ملی منابع بهداشت دهان و دندان مادر و کودک می گوید که در واقع می توانید باکتری های ایجاد کننده حفره را به کودک خود منتقل کنید. در مورد رفلاکس گگ صحبت کنید.

کشیدن دندان در دوران بارداری

کشیدن دندان در دوران بارداری

چرا گاهی اوقات اقدامات بزرگ دندانپزشکی تا پس از زایمان به تعویق انداخته می شوند؟

خب اگر بخواهیم صادق باشیم: بسیاری از ارائه دهندگان خدمات سلامتی برای زنان در هنگام بارداری نگران شما هستند. حتی اگر آنها در زمینه های خود متخصص باشند، ممکن است تجربه زیادی در مورد بارداری نداشته باشند و هیچ کس نمی خواهد شما و فرزندتان را در معرض خطر قرار دهد.

مطالعه ای در سال 2010 در زمینه مسائل سلامت زنان این موضوع را مورد تأیید قرار داد که نویسندگان دریافته اند که نگرش دندانپزشکان در مورد بیماران باردار، دسترسی به مراقبت های دندانی را شکل می دهد.

گفته می شود، اگر نیازی به انجام اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری نباشد، معمولاً بهتر است آن را، همراه با هر فرایند انتخابی پزشکی دیگری، به بعد از تولد نوزاد موکول کنید (فقط برای اینکه از خطر دور بمانید).

چه زمانی نباید نیاز به کشیدن دندان را به تعویق انداخت؟

گاهی اوقات انجام فرایندهای پزشکی و درمانی در دوران بارداری خطرات جزئی دارد، اما مزایای آن بسیار بیشتر از انجام ندادن آن است (یا خطر انجام ندادن هیچ  کاری خیلی بیشتر است).

دهان شما بخشی مجزا از سایر اعضای بدن شما نیست و آنچه در آنجا اتفاق می افتد لزوماً در آنجا باقی نمی ماند و سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند روی سایر اعضای بدن شما نیز تأثیر بگذارد. بعلاوه، یک عفونت درمان نشده در دهان می تواند به بخش های دیگر سفر کند و باعث بروز بیماری های جدی برای شما شود.

در صورت داشتن شرایط زیر، همیشه باید کشیدن دندان را، حتی در طول دوران بارداری، انجام دهید:

  • دردی شدید دارید که زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • خطر عفونت وجود دارد.
  • خطر آسیب دائمی به دندان ها یا لثه ها وجود دارد.
کشیدن دندان در دوران بارداری

کشیدن دندان در دوران بارداری

آیا کشیدن دندان بی خطر است؟

به طور کلی، آری- در حقیقت، اکثر فرایندهای دندانپزشکی در طول دوران بارداری بی خطر هستند، شاید تنها انجام سفید کردن دندان ها توصیه نشود. این موارد شامل کشیدن دندان عقل نیز می شوند، گرچه اکثر دندانپزشکان ترجیح می دهند تا زمانی که دندان های عقل باعث بروز هیچ عارضه ای نشده اند، این نوع فرایندها را به دلیل احتیاط زیاد به تعویق بیندازند.

هنوز هم اگر دندان های عقل شما- یا هر دندان دیگری- ضوابطی که در بالا اشاره کردیم را داشته باشند، آنها می توانند و باید در طول دوران بارداری کشیده شوند.

کدام سه ماهه در طول بارداری برای کشیدن دندان بهتر است؟

توصیه ای که همیشه می شود این است سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای فرایندهای غیر اورژانسی دندانپزشکی است.

سه ماهه نخست همیشه از نظر ایمنی کمی نامناسب است (در آن زمان رشد جنین بسیار زیاد است)، و به تدریج دراز کشیدن به پشت برای مدت طولانی در طول سه ماهه سوم ناراحت کننده تر می شود.

با این حال، اگر مورد اورژانسی دندانی داشته باشید، مهم نیست در کدام سه ماهه دوران بارداری هستید: نیاز خواهد بود به آن رسیدگی کنید.

کشیدن دندان در دوران بارداری

کشیدن دندان در دوران بارداری

آیا کشیدن دندان نیاز به عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس دارد و آیا آنها بی خطر هستند؟

معمولاً، شما قبل از کشیدن دندان نیاز به عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس دارید- و گرچه اشعه ایکس های دندانی معمولاً به بعد از بارداری موکول می شوند (باز هم به دلیل احتیاط فراوان)،  به این معنی نیست که آنها خطرناک هستند.

یک اشعه ایکس تنها، آنقدر اشعه کافی ندارد تا در دوران بارداری به شما یا جنین شما آسیب وارد کند. بعلاوه، دندانپزشک شما را با یک روپوش سربی تجهیز می کند که به عنوان یک محافظ خوب در برابر خطر مواجه شدن با اشعه های اندک عمل می کند.

از آنجا که اشعه های ایکس در طول چکاپ ها و پاکسازی های روتین دندانپزشکی ضروری نیستند، اگر باردار باشید، معمولاً دندانپزشکان از گرفتن آنها صرف نشر می کنند. اما اگر شما به آنها نیاز داشته باشید، تنها یکی را نیاز دارید- و قطعاً بی خطر خواهد بود.

کشیدن دندان در دوران بارداری

کشیدن دندان در دوران بارداری

آیا استفاده از بی حس کننده ها طی دوران بارداری بی خطر است؟

آری! آیا شما هم از اینکه تعدادی از این کارها در طول دوران بارداری مجاز هستند شگفت زده می شوید؟ (حتماً فکر می کنید که ای کاش فرایندهای دندانپزشکی در فهرست کارهای مجاز نبودند تا بهانه ای برای به تأخیر انداختن آنها داشتید).

اما اجازه دهید اصلاحیه ای روی این بیانیه ارائه دهیم، زیرا همه انواع بی حسی ها بی خطر نیستند. بی حس کننده های موضعی- همانطور که از نام آنها برمی آید، از طریق سرنگ به یک قسمت از بدن شما تزریق می شوند- از طریق جریان خون شما به دیگر نقاط بدن سفر نمی کنند و استفاده از آنها برای یک فرایند دندانپزشکی در طول دوران بارداری کاملاً بی خطر است.

برخی از دیگر انواع بی حس کننده ها نیز بی خطر هستند، گرچه برخی متخصصان در مورد بی خطر بودن استفاده از آرام بخش ها یا بیهوشی کامل در طول دوران بارداری هشدار می دهند (یعنی جایی که شما اساساً در معرض خطر قرار می گیرید).

اگر نگران هستید، با دندانپزشک خود و نیز متخصص زنان و زایمان یا مامای خود صحبت کنید. در مجموع، باید بدانید که چه چیزهایی را می توانید با خیال راحت در طول جراحی خود استفاده کنید.

از نظر تسکین درد پس از کشیدن دندان چه چیزهایی بی خطر هستند؟

در بیشتر موارد، استامینوفن (تیلنول) ایمن ترین گزینه برای شما است. این تنها مسکن بدون نسخه ای است که برای استفاده در طول 9 ماه بارداری تأیید شده است، زیرا برای جنین هم مؤثر، و هم بی خطر است.

در مورد سایر گزینه ها، ممکن است استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDها) مانند ایبوپروفن، به عنوان مسکن های بی خطر باشد- اما تنها در طول 30 هفته نخست بارداری.

FYI: این وضعیت دیگری است که توصیه می کنیم با دندانپزشک و متخصص زنان و زایمان یا ماما در مورد آن صحبت کنید، بنابراین می توانید برنامه ای برای تسکین مؤثر درد پس از کشیدن دندان تهیه کنید.

آیا کشیدن دندان در طول دوران بارداری هیچ خطری دارد؟

با هر نوع فرایند دندانپزشکی خطراتی همراه است، خواه شما باردار باشید یا نباشید- اما خطرات واقعاً بیشتر از این موارد نیستند.

در شرایط اضطراری، خطرات جراحی، اشعه ایکس، و بی حسی کمتر از خطرات عدم درمان یک مشکل جدی هستند.

کشیدن دندان در دوران بارداری

کشیدن دندان در دوران بارداری

چگونه بدانیم دندان ما نیاز به کشیدن دارد؟

اگر باردار هستید و هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا احتمالاً کشیدن دندان شما ضروری است:

  • درد شدید در لثه ها یا دندان ها
  • مشکل در جویدن غذا
  • قرمز، متورم، یا تحریک پذیر شدن لثه ها
  • مشکل در عادی حرف زدن
  • خونریزی لثه ها

وقتی به دندانپزشک مراجعه می کنید حتماً وی را از باردار بودن خود مطلع کنید.

پیشگیری از مشکلات دندانی

روی هم رفته، بهترین راه برای جلوگیری از نیاز به کشیدن دندان به طور کلی، چه برسد به دوران بارداری، رعایت بهداشت دهان و دندان ها است. در طول روز دو مرتبه مسواک بزنید، و حداقل یک مرتبه نخ دندان بکشید، و هرگز با دندان های کثیف به رختخواب نروید- مخصوصاً وقتی که ویارهای بارداری دراواخر شب باعث می شوند ساعت 11 هر چیزی را بخورید.

رعایت قانون دو مرتبه پاکسازی دندانی در طول سال به اندازه این عادت مهم است. اگر در طول سال سلامت دهان و دندان های خود را حفظ می کنید، نباید در طول بارداری خود از بروز چیزی خیلی شگفت زده شوید.

تشخیص زود هنگام مشکلات همچنین به این معنی است که ممکن است با مداخلات آسان یا برنامه ریزی برای انجام یک روش در سه ماهه دوم، بتوانید درمان را تا بعد از تولد نوزاد به تأخیر بیندازید.

سخن پایانی

کشیدن دندان در دوران بارداری احتمالاً استرس زا است، اما از نظر تکنیکی این یک روش بی خطر است، و همینطور هر چیزی که همراه آن باشد- مانند عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس و برخی از انواع خاص بی حسی ها.

همیشه ایده آل این است که فرایندهای غیر ضروری تا پس از به دنیا آمدن نوزاد به تعویق بیفتند، اما اگر نمی توانید صبر کنید، می توانید با اطمینان از اینکه کودک شما خوب است، این کار را انجام دهید.

در صورت داشتن هر گونه نگرانی در مورد این فرایند، برای مشورت با متخصص زنان و یا مامای خود مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت