انواع روکش دندان
10 بهمن ماه 1396
مقایسه لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی
12 اسفند ماه 1396

درمان پرکردن دندان چیست؟

پر کردن دندان روشی برای ترمیم دندانی است که در اثر پوسیدگی آسیب دیده است. پر کردن دندان برای بازگرداندن زیبایی و عملکرد به دندان آسیب دیده انجام می‌شود. هنگامی که دندانپزشک دندان شما را پر می‌کند، ابتدا بخش‌های پوسیدة دندان را تراشیده و تخلیه می‌نماید. سپس ناحیه تحت درمان کاملاً تمیز و ضد عفونی می‌شود. پس از آن می‌توان دندان را با مواد مخصوصی پر کرد. مواد پر کننده دندان شیارها و منافذ ایجاد شده در دندان را می‌بندند و به این ترتیب جلوی گسترش پوسیدگی و نفوذ باکتری‌ها را می‌گیرند. از جمله موادی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود می‌توان به طلا، چینی (پورسلین)، رزین کامپوزیت و آمالگام اشاره نمود. آمالگام یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان است که به علت ترکیب فلزی و استحکام بالا بیشتر برای دندانهای عقبی که تحت فشار زیادی قرار دارند استفاده می‌شود.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

از کجا بدانیم دندان باید پر شود؟

در واقع تنها دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد آیا دندانتان پوسیده و نیاز به پر کردن دارد یا خیر. در چکاپهای دندانپزشکی وضعیت دندان‌ها به کمک آینه کوچکی بررسی شده و درمان‌های لازم توصیه می‌شود. در صورتی که دندانپزشک به چیز غیر طبیعی بر بخورد، توجه ویژه‌ ای به آن کرده و با ابزارهای مخصوص آن را بررسی می‌کند. همچنین ممکن است عکس پرتوی ایکس برای تشخیص دقیق‌تر تجویز می‌شود. نوع درمان بستگی به گستردگی پوسیدگی، علت آن و همچنین وضعیت بافت‌های مجاور دارد.

چه موادی برای پر کردن دندان بهتر است؟

انتخاب بهترین نوع مواد پر کننده دندان بستگی به شرایط و نیازهای بیمار دارد. برخی افراد به برخی مواد خاصی آلرژی دارند و برای آنها نمی‌توان از مواد پرکننده حاوی این ترکیبات استفاده نمود. برخی دیگر هزینه برایشان اولویت بالایی دارد بنابراین انتخاب‌های شان محدود می‌شود. همچنین جایگاه دندان اهمیت زیادی دارد چرا که جلوی دهان کمتر در معرض فشار قرار دارد و طرفی کاملاً در معرض دید قرار دارد بنابراین باید از موادی برای پر کردن آن استفاده شود که کاملاً هم رنگ دندان و مشابه دندان طبیعی باشد.

انواع مواد پر کننده دندان چیست؟

پر کردن دندان

پر کردن دندان

  • طلا– ترمیم پر کننده طلا ابتدا در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شده و سپس در سوراخ دندان قرار می‌گیرد. به این نوع پر شدگی، اینلی یا آنلی گفته می‌شود. اینلی طلا به خوبی توسط بافت لثه تمام می‌شود و به علت استحکام و دوام بالا می‌توان تا بیش از 20 سال از آن استفاده کرد. با این حال این مواد پر کننده گران‌ترین گزینه بود و همچنین به علت رنگ طلایی ممکن است مطلوب برخی افراد نباشد. برای پر کردن دندان با طلا باید چند مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • پر کردن دندان

    پر کردن دندان

  • آمالگام نقره ای – پر شدگی آمالگام که به علت رنگ نقره ‌ای به پر شدگی نقره ای شهرت دارد ،مقاومت بالایی در مقابل استهلاک، ساییدگی و شکستگی دارد. همچنین نسبتاً ارزان است. با این حال به علت رنگ فلزی نمی‌توان در نواحی که در معرض دید قرار دارد از آن استفاده کرد.
  • پر کردن دندان

    پر کردن دندان

  • رزین کامپوزیت – رزین کامپوزیت همرنگ دندان بوده و ظاهری مشابه دندان دارد بنابراین می‌توان از آن در نواحی که در معرض دید قرار دارد استفاده نمود. رزین کامپوزیت مستقیماً استفاده شده و در همان جلسه ‌ای که مواد پوسیده دندان تخلیه می‌شود، پر کننده در سوراخ دندان قرار می‌گیرد. سپس با تاباندن نور مخصوصی مواد سخت شده و شکل می‌گیرند. به علت مقاومت کمتر استفاده از این ماده پر کننده در شرایطی که پوسیدگی گسترده باشد مناسب نیست چرا که احتمال لب پر شدن و شکستگی ترمیم بالا می‌رود. همچنین در مقابل تغییر رنگ حاصل از چای، قهوه و سیگار مقاوم نیست. طول عمر رزین کامپوزیت 3 تا 10 سال برآورد می‌شود.
  • پر کردن دندان

    پر کردن دندان

  • سرامیک (پورسلین) – این ماده پر کننده به صورت اینلی یا آنلی مورد استفاده قرار می‌گیرد به این معنی که پس از تخلیه بخش‌های پوسیده و سپس قالب‌ گیری از دندان، ترمیم در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود. سپس مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا ترمیم آماده‌ شده در سوراخ دندان قرار داده شود. مواد پر کننده پورسلین هم رنگ دندان و کاملاً شبیه به دندان طبیعی است. همچنین از مزیت مقاومت در مقابل تغییر رنگ و لکه برخوردار است.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت