خمیر دندان فاقد فلوراید در چه مواردی کاربرد دارد؟
20 آذر ماه 1401
علل شایع وجود مزه فلز داخل دهان
11 دی ماه 1401

تنفس یکی از مهمترین عملکردهای بدن شما است. شما برای نفس کشیدن، از دو مجرای هوا برای آوردن اکسیژن تازه به ریه های خود استفاده می کنید- از راه بینی یا از راه دهان، و سپس دی اکسید کربن و دیگر مواد زائد از آنها خارج می شوند.

اکثر افراد به طور طبیعی تقریباً به صورت تمام وقت از راه بینی نفس می کشند. انسان ها از این طریق به عنوان یک تکنیک بقاء تکامل یافته اند- این روش نفس های ما را حین غذا خوردن با دهان حفظ می کند، تا خفه نشویم.

اما برخی از افراد بعداً در طول عمر خود تنفس دهانی را توسعه می دهند یا به دلیل ساختار بدنشان به صورت افرادی متولد می شوند که از راه دهان نفس می کشند. هر دو مورد می توانند باعث شوند که شما به صورت ناخودآگاه از راه دهان نفس بکشید، که می تواند منجر به بروز مشکلات دیگری برای سلامتی شود.

چگونه بفهمیم که آیا از راه دهان نفس می کشیم؟

تشخیص اینکه آیا از راه دهان نفس می کشید یا خیر، دشوار است، بویژه اگر این اتفاق هنگام خواب رخ دهد. علائمی که ممکن است به آنها عادت داشته باشید عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • خر و پف کردن
  • بوی بد دهان
  • گرفتگی صدا
  • مه مغزی
  • احساس خستگی و تحریک پذیری هنگام بیدار شدن از خواب

اگر این ویژگی ها به نظر شما شبیه شما هستند، با پزشک خود صحبت کنید. هیچ آزمایش ساده ای برای تشخیص آن وجود ندارد، اما برای تشخیص اینکه آیا از راه دهان نفس می کشید یا خیر تیم پزشکی شما می تواند معاینات متعددی انجام دهد.

برای تشخیص تنفس دهانی، پزشک شما- معمولاً یک متخصص ارتودنسی- موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • انجام تست های بصری. در صورتی که تغییر وضعیت بدنی، حلقه های تیره دور چشم ها، صورت کشیده، اپن بایت، کام (سقف دهان) باریک، یا ژنژیویت (التهاب لثه) داشته باشید، آنها بررسی خواهند کرد که لب های شما چقدر خوب بسته می شوند.
  • انجام تست های تنفس. پزشک شما حداقل دو مورد از سه تست را انجام خواهد داد: تست آینه درجه بندی شده، تست احتباس آب، یا تست بسته نگهداشتن لب ها.
  • پرسیدن چند پرسش. آنها همچنین پرسش هایی از این قبیل خواهند پرسید: “آیا وقتی حواس شما پرت می شود دهان خود را باز نگه می دارید؟” یا “آیا با سردرد از خواب بیدار می شوید؟”

پاسخ های شما به آنها کمک خواهند کرد تا علت شرایط شما و چگونگی بهترین روش درمان آن را پیدا کنند.

علل تنفس دهانی

انسداد بینی (انسداد جزئی یا کامل مجاری هوایی بینی شما) یکی از دلایل شایع تنفس دهانی است. بینی شما ممکن است دچار انسداد باشد، در نتیجه موارد شایعی مانند:

  • آلرژی های بینی
  • آدنوئیدهای بزرگ شده، که تکه های بافتی در پشت گلو و بالای لوزه ها هستند.

آلرژی ها آنقدرها هم تنفس فرد را تهدید نمی کنند، اما شرایط دیگری مانند سرماخوردگی یا عفونت های سینوسی می توانند باعث بروز التهاب شوند که ممکن است منجر به بزرگ شدن آدنوئیدها، لوزه ها، و انحراف سپتوم شوند؛ اینها تهدید کننده زندگی نیستند، اما شرایط را برای مبتلایان به آسم بدتر می کنند.

علل نادرتر عبارتند از:

  • پولیپ های بینی، که رشد خوش خیم بافت هایی در پوشش داخلی بینی شما هستند.
  • تومورها
  • ناهنجاری های ژنتیکی که بینی شما را تحت تأثیر قرار می دهند.

در نهایت، تومورهایی کیست– مانندی در کودکان وجود دارند که باید به دقت تحت نظر باشند، زیرا در صورت عدم درمان ممکن است به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

شرایط دیگر مانند آپنه خواب می توانند باعث تنفس دهانی در هنگام خواب شوند. هنگامی که یک دوره آپنه خواب رخ می دهد، تنفس شما متوقف می شود. این باعث وحشت مغز شما می شود، که منجر به خر و پف بلند می شود زیرا بدن شما به طور ناگهانی برای هوا نفس نفس می زند. این اتفاقات می توانند باعث ایجاد عادت تنفس دهانی شوند تا بدن شما بتواند اکسیژن کافی دریافت کند.

درمان تنفس دهانی

درمان تنفس دهانی

تنفس دهانی در مقایسه با تنفس از راه بینی

بینی یک اندام جذاب است که شایسته مطالعه بیشتر است. متخصصان بر این باور هستند که تنفس از راه بینی مزایای بسیار بیشتری نسبت به تنفس دهانی دارد. پردازش هوا از راه بینی ما متفاوت با پردازش آن از راه دهان ما است. این تفاوت ها روشی هستند که بدن ما، ما را سالم و به دور از خطر نگه می دارد. وقتی از راه بینی نفس می کشید، بینی:

  • دمای هوای ورودی را کنترل می کند. ریه های شما هوای نه خیلی سرد و نه خیلی گرم را ترجیح می دهند. بینی شما، هوایی که وارد ریه ها می شود را گرم یا خنک می کند، مگر اینکه انسدادی مانند انحراف تیغه بینی یا رینیت مزمن داشته باشید. این فرایند به هوا کمک خواهد کرد تا به دمای ایده آل برای بدن شما برسد. تنفس دهانی این کار را انجام نمی دهد.
  • سموم را فیلتر می کند. ساختارهای کوچک و مو مانندی به نام مژک داخل بینی شما، هنگام تنفس سموم و مواد زائد را فیلتر می کنند. آنها کمک می کنند که این سموم و مواد زاید به جای ریه ها به گلوی شما بروند. تنفس دهانی هر چیزی که تنفس می کنید را به ریه های شما هدایت می کند.
  • هوای ورودی را مرطوب می کند. مجرای بینی شما هوایی که استنشاق می کنید را مرطوب می کند. دهان شما معمولاً این کار را انجام نمی دهد، به همین دلیل است که برخی از افرادی که از راه دهان نفس می کشند، با خشکی دهان یا گلو درد از خواب بیدار می شوند.
  • حس بویایی دارد. بینی شما می تواند بوی مواد مضر موجود در هوا یا غذای شما را حس کند. دهان شما نمی تواند به خوبی متوجه این سموم شود.

بینی همچنین با ایجاد مقاومت در برابر تنفس استنشاقی، تنفس را دشوار می کند- این به حفظ سلامتی ما کمک می کند، زیرا افزایش جذب اکسیژن، خاصیت ارتجاعی ریه را تقویت می کند.

تنها زمانی که کاملاً ضروری است که از راه دهان نفس بکشید، زمانی است که ورزش شدید انجام می دهید یا زمانی است که بینی شما در نتیجه احتقان، سرماخوردگی یا آلرژی مسدود شده است. تنفس موقت از راه دهان در این شرایط می تواند به شما کمک کند هوا را سریع تر به ریه های خود برسانید.

عوارض تنفس دهانی

تنفس از راه دهان می تواند باعث خشک شدن لثه ها و بافتی شوند که دهان شما را پوشش می دهد. این می تواند باکتری های طبیعی داخل دهان شما را تغییر دهد، و منجر به بروز بیماری لثه یا پوسیدگی دندان ها شود.

در طول یک بازه زمانی طولانی، تنفس دهانی بعلاوه می تواند منجر به ایجاد تغییرات فیزیکی در کودکان شود، مانند:

  • صورت کشیده
  • چشم های افتاده
  • لکه های تیره زیر چشم ها
  • سوراخ های بینی باریک
  • مشکل در بستن کامل لب ها
  • خشکی لب ها
  • باریک شدن لب بالا
  • اپن بایت رو به جلو

برای سلامتی خود تنفس دهانی را متوقف کنید!

افراد سالم معمولاً هم از مجرای بینی خود برای تنفس استفاده می کنند، و هم در مواقع ضروری مانند دوره های سرماخوردگی یا آلرژی، به دلیل کاهش جریان هوا از طریق این کانال ها، از دهان خود استفاده می کنند؛ با این حال، اگر بیش از حد انجام شود، از جمله در طول خواب، در حالتی که کودکان ممکن است همیشه محافظت کافی در برابر بیماری های تنفسی مانند ذات الریه نداشته باشند، می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا آنها کمتر از افراد بزرگسال قادر هستند با سرفه های مؤثر شبانه از خود دفاع کنند!

تنفس دهانی می تواند تأثیر مخربی روی کودکان و افراد بزرگسال داشته باشد. به دلیل کمبود اکسیژنی که افرادی که از راه دهان نفس می کشند تجربه می کنند، کودکان اغلب از کجی دندان ها، ناهنجاری های صورت یا رشد ضعیف رنج می برند. افراد بزرگسال مبتلا به موارد مزمن ممکن است دچار بوی بد دهان و بیماری لثه شوند. این شرایط همچنین می تواند باعث بدتر شدن علائم آنها برای بیماری هایی مانند آسم و دیابت شود.

استفاده کامل از اکسیژن رسانی، به استفاده از سوراخ های بینی برای شروع هر تنفس نیاز دارد. اما افرادی که از دهان خود برای نفس کشیدن هوا استفاده می کنند معمولاً از پیامدهای آن رنج می برند. سطح اکسیژن خون آنها بسیار کمتر از افرادی است که از راه بینی تنفس می کنند.

درمان تنفس دهانی

درمان تنفس دهانی

درمان و پیشگیری از تنفس دهانی

اگر شکل بینی یا صورت شما دلیل تنفس دهانی شما باشد، ممکن است قادر نباشید آن را مستقیماً درمان کنید.

اما در صورتی که یک بیماری زمینه ای باعث تنفس دهانی شود، پزشک ابتدا می خواهد آن را درمان کند. انجام این کار ممکن است به شما کمک کند از راه بینی بهتر نفس بکشید.

برای مثال، ممکن است به مصرف داروی آلرژی نیاز داشته باشید، یا در صورت داشتن آپنه خواب، پزشک بر اساس خفیف یا شدید بودن مورد شما درمان هایی را پیشنهاد خواهد داد.

برای آپنه خواب متوسط، تیم مراقبت شما ممکن است به شما توصیه کند که وزن اضافی خود را کاهش دهید، از الکل و برخی قرص های خواب آور خاص اجتناب کنید، از بالش های مخصوص استفاده کنید، یا برای مشکلات سینوسی و احتقان، دارو مصرف کنید.

برای موارد شدیدتر، ممکن است لازم باشد هنگام خواب از ماسک مخصوص روی بینی یا دهان خود استفاده کنید. این روش درمانی که تحت عنوان درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) نامیده می شود، به آرامی هوا را از راه بینی یا دهان شما فشار می دهد تا از فرو ریختن بافت درون راه هوایی فوقانی جلوگیری کند.

7 روش توصیه شده برای توقف تنفس دهانی

آیا شما فقط تکنیک تنفس خود را تجزیه و تحلیل کرده و آن را متوقف کرده اید؟ چگونه می توانید تنفس از راه دهان را به تنفس از راه بینی تغییر دهید، بخصوص اگر معمولاً از روی عادت، از دهان خود برای جذب هوا استفاده می کنید؟ خبر خوب: شما می توانید برخی از اقدامات پیشگیرانه را در منزل امتحان کنید. بهترین راه حل برای توقف تنفس دهانی یکی از این موارد است:

دم و بازدم از طریق بینی را تمرین کنید.

از راه بینی نفس بکشید و آن را از دهان خارج کنید. چیزی که شما را از تنفس صحیح باز داشته است، احتمالاً عدم آگاهی شما در مورد تکنیک های تنفس نیست. به احتمال بیشتر، علت این است که شما فقط باید آگاه باشید و تمرین کنید.

رفع انسداد بینی

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از افراد از راه دهان نفس می کشند زیرا بینی آنها مسدود شده است. بینی خود را تمیز نگه دارید. با فین کردن یا شستشوی بینی، می توانید مجرای بینی خود را از انسداد پاک کنید.

داروهای ضد احتقان بینی، آنتی هیستامین ها و داروهای آلرژی، و اسپری بینی استروئیدی می توانند به کاهش احتقان کمک کنند.

تمیز و عاری نگه داشتن خانه از مواد حساسیت زا و استفاده فعال و تعویض فیلتر هوا می توانند کمک کننده باشند.

کاهش استرس

افراد وقتی استرس دارند، تندتر نفس می کشند. در موقعیت های استرس زا، به احتمال زیاد از دهان خود برای تنفس عمیق استفاده می کنید. استرس را کاهش دهید تا با دهان خود نفس نفس نزنید. ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید یا محیط خود را تغییر دهید، اما کاهش استرس به بهبود نحوه تنفس شما کمک خواهد کرد.

بالش مناسب انتخاب کنید.

اگر هنگام خواب با تنفس دهانی مشکل دارید، سعی کنید ارتفاع سر خود را تغییر دهید. هنگام خواب، سر خود را با یک بالش اضافی بالا نگه دارید یا از یک بالش ضخیم تر استفاده کنید.

درمان تنفس دهانی

درمان تنفس دهانی

ورزش کنید.

با ورزش منظم همراه با یک رژیم پیاده روی یا دویدن روزانه، نیاز خود به نفس های عمیق را افزایش خواهید داد؛ و بینی شما به طور طبیعی، تنفس از راه دهان را دور خواهد کرد.

به یک درمانگر مراجعه کنید

یک درمانگر مایوفانکشنال با استفاده از تمرینات برای بازآموزی عضلات صورت شما کمک می کند تا به گونه ای عمل کنند که تنفس شما را بهبود بخشد.

جراحی

اگر این پیشنهادات جواب ندادند، ممکن است با ساختار بینی خود مشکل داشته باشید. برداشتن تورم لوزه ها و آدنوئیدها، یا انحراف بینی با جراحی می توانند کمک کننده باشند. در مورد جراحی های موجود با پزشک خود صحبت کنید. این ممکن است به معنای تفاوت بین تنفس صحیح یا تنفس دهانی در بقیه عمر باشد.

هنگامی که تنفس دهانی درمان نشود، می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. خواب کم می تواند کیفیت زندگی شما را کاهش دهد و سطح استرس شما را افزایش دهد. اگر در مورد نحوه توقف تنفس دهانی سوال یا نگرانی دارید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

1/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت