شایعاتی در مورد بیماری لثه
11 مرداد ماه 1400
مشکلات اورژانسی احتمالی با کشیدن دندان در افراد دیابتی
30 مرداد ماه 1400

رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دهان و سلامت عمومی یک امر ضروری است. با این حال، گاهی اوقات محصولاتی مانند خمیر دندان ها، دهانشویه ها، و نخ دندان ها که با این هدف استفاده می شوند می توانند موجب بروز واکنش های آلرژیک متعددی شوند، از جمله خارش اطراف دهان، ترک خوردن لب ها، و احساس خارش و سوزش داخل دهان، و خشکی و التهاب لب ها که مورد آخر یکی از شایع ترین نتایج حساسیت به مواد بهداشتی دهان است. واکنش های پوست در نتیجه برخورد هر گونه عامل خارجی مانند مواد بهداشتی درماتیت تماسی نامیده می شود. در این مقاله قصد داریم به بیان جزئیات واکنش التهاب لب ها در نتیجه درماتیت تماسی به خمیر دندان های مختلف بپردازیم.

حساسیت به محصولات بهداشتی دهان و دندان

حساسیت به محصولات بهداشتی دهان و دندان

التهاب لب

بیماری چیلیتیس Cheilitis  یک شرایط بسیار دردناک و ناراحت کننده است. اما، ممکن است از خود بپرسید Cheilitis چیست. این اصطلاح به شرایط “التهاب ناحیه لب ها” اشاره دارد. این بیماری یا مشکل در لب های خشک، قرمز، ترک خورده، تاول زده، و خارش دار بروز پیدا می کند. علائم متعدد بیماری التهاب لب ها عبارتند از- قرمزی، ترک خوردگی، خونریزی، درد، و تورم. دو عامل اصلی بیماری التهاب لب عبارتند از- عوامل خارجی و عوامل داخلی. علل خارجی این بیماری شامل واکنش های آلرژیک به لوازم آرایشی یا داروها و قرار گرفتن در معرض گرما، سرما، یا خورشید شدید می باشند. این نوع التهاب لب ها می تواند تحت عنوان حساسیت تماسی شناخته شود.

علل داخلی بیماری التهاب لب عبارتند از عفونت های دهان، اختلالات خود ایمنی، کمبود ویتامین ها، و نیز عوامل مربوط به بالا رفتن سن.

ممکن است شما به موادی فکر کنید که با لب ها و داخل دهان ما تماس پیدا می کنند. رژ لب ها و سایر محصولات آرایشی بسیار مهم هستند. اما محصول دیگری که به طور کامل نادیده گرفته می شود و اغلب با لب های ماتماس دارد، خمیر دندان است. بنابراین، پرسش بعدی که به ذهن خطور می کند این است که آیا خمیر دندان ها می توانند موجب بروز حساسیت های التهابی لب شوند؟

خمیر دندان- عامل حساسیت التهابی لب ها

آلرژی به محصولات بهداشتی دهان و دندان مانند نخ دندان، خمیر دندان، دهانشویه ها، و غیره، ممکن است نادر باشند، اما وجود دارند. تحقیقات تقریباً نزدیک به 30 عامل حساسیت زا یا همان آلرژن موجود در خمیر دندان ها را شناسایی کرده اند، و آنها در اکثر تیوب های موجود در بازار وجود دارند. تحقیقات نشان می دهند که خمیر دندان ها پس از رژ لب ها، دومین عامل حساسیت التهاب شدید لب هستند. از طرف دیگر، آنها شایع ترین علت بروز التهاب لب بین مردان هستند.

مواد طعم دهنده موجود در خمیر دندان ها شایع ترین دلیل بروز آلرژی های تماسی یا التهاب لب ها هستند. متداول ترین مواد حساسیت زای طعم دهنده که می توانند از گیاه نعناع گرفته شوند عبارتند از نعناع هندی، نعناع فلفلی، منتول، و کارون carvone.

دیگر مواد آلرژی زای موجود در خمیر دندان ها عبارتند از:

  • پروپولیس Propolis – که نوعی ماده ضد عفونی کننده است.
  • هگزیل رسورسینول Hexylresorcinol – این یک ماده کنترل کننده پلاک است که در خمیر دندان وجود دارد.
  • آزولن Azulene – نوعی ماده ضد التهاب است.
  • دیپنتین Dipentene – نوعی حلال است که در محصولات تمیز کننده استفاده می شود.
  • نمک های فلوراید.
  • نگهدارنده ها.

خمیر دندان ها حاوی نوعی سورفکتانت و ماده شوینده معمول به نام سدیم لوریل سولفات (SLS) هستند که به کف کردن خمیر دندان کمک می کند. این ماده ممکن است موجب تشدید و حساس تر شدن التهاب لبی شود که شما از آن رنج می برید.

حساسیت به محصولات بهداشتی دهان و دندان

حساسیت به محصولات بهداشتی دهان و دندان

دیگر محصولات بهداشتی دهان و دندان که موجب بروز التهاب لب می شوند

غیر از خمیر دندان ها، فراورده های بهداشتی دیگر دهان و دندان نیز می توانند باعث بروز التهاب لب شوند. نخ دندان دارای نوعی ماده حساسیت زا به نام کولوفونی colophony است که می تواند باعث بروز التهاب لب شود.

دهانشویه ها حاوی آلرژن هایی هستند که شبیه لوله های خمیر دندان می باشند. گرچه محلول های تمیز کننده پروتزهای مصنوعی دندانی به ندرت موجب بروز التهاب لب می شوند، اما اگر حاوی ماده ای به نام آمونیوم پرسولفات باشند می توانند در برخی افراد موجب بروز التهال لب شوند.

روش های درمان التهاب لب

  1. بهترین روش برای درمان التهاب تماسی لب ها پرهیز از محصول و ماده حساسیت زا، در صورت شناسایی آن، می باشد.
  2. تعویض خمیر دندان یکی از روش ها برای درمان التهاب تماسی لب می باشد.
  3. استفاده از محصولات لب حاوی ضد آفتاب توصیه می شوند.
  4. علاوه بر این، شما می توانید از داروهای آنتی باکتریال موضعی یا درمان های ضد قارچ استفاده کنید.
  5. اعمال مرتب بالم لب های مرطوب کننده نیز ممکن است به درمان التهاب لب کمک کند.
حساسیت به محصولات بهداشتی دهان و دندان

حساسیت به محصولات بهداشتی دهان و دندان

روش های پیشگیری از التهاب تماسی لب

همیشه احتیاط و پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، در درجه اول بهتر است آگاه باشیم و گام های ضروری را برای پرهیز از بروز التهاب لب ها را برداریم. احتمالاً شما لب های خود را زبان می زنید یا با دندان پوست آنها را می کنید. اگر این عادت را دارید، باید ابتدا از شر آن رها شوید. شما باید از از استفاده طولانی مدت از رژ لب ها و مداد های لب خودداری کنید. خوردن سبزیجات و میوه های سرشار از ویتامین های A، ویتامین B12، و زینک ضروری است.

بهداشت دهان یکی از مهم ترین بخش های سلامت عمومی ماست. بنابراین، محتاط بودن در مورد محصولاتی که استفاده می کنید حیاتی است، و در صورت لزوم به دندانپزشک نیز مراجعه کنید. با این کار می توانید بفهمید کدام درمان برای شما بهتر است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت