از دست دادن و فقدان دندان
8 مرداد ماه 1401
جوانه های چشایی: آناتومی و عملکرد آنها
30 مرداد ماه 1401

بولیمیا Bulimia  یک اختلال در خوردن است که در آن افراد مقدار زیادی غذا می خورند. سپس آنها در تلاش برای خلاص کردن بدن خود از شر تمام کالری های اضافی، پاکسازی می کنند- به صورت عمدی استفراق می کنند، روزه می گیرند، یا به برخی از رفتارهای پاکسازی کننده دیگر مانند استفاده از ملین ها یا ورزش کردن بیش از حد – مبادرت می ورزند.

چرخه های ثابت زیاده روی در خوردن و پاکسازی، برای قلب، کلیه ها و سایر اندام ها سنگین هستند. اما بولیمیا بویژه می تواند به دندان ها آسیب وارد کند.

تاثیر پرخوری عصبی روی دندان

تاثیر پرخوری عصبی روی دندان

پاکسازی و دندان و دهان

استفراغ مکرر می تواند به دندان ها آسیب جدی وارد کند. استفراغ بویژه سمی است زیرا حاوی اسیدهای معده است. این اسیدها مواد غذایی داخل معده شما را تجزیه می کنند تا بدن شما بتواند آنها را هضم کند.

اما داخل دهان، این اسیدها به اندازه کافی فرساینده هستند تا بتوانند باعث فرسایش مینای دندان ها شوند که دندان های شما را پوشش می دهد و از آنها محافظت می کند. مسواک زدن خیلی محکم دندان ها پس از استفراغ کردن نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود.

فرسایش شدید می تواند منجر به تغییراتی در بایت یا نحوه روی هم قرار گرفتن دندان های بالا و پایین شود. دندان های عقب شما می توانند از نظر اندازه کاهش یابند و حتی برخی از دندان ها در نهایت از دست بروند. فرسایش دندان ممکن است حدود سه سال طول بکشد تا آشکار شود، اما همه مبتلایان به بولیمیا آن را تجربه نمی کنند.

حفره های دندانی

اسیدهای ناشی از استفراغ مکرر می توانند آنقدر مینای دندان ها را از بین ببرند که سوراخ یا حفره هایی را روی سطح دندان ها، بویژه سطوح زبانی دندان های جلو به جا بگذارند. زیاده روی در خوردن غذاها و خوراکی های شیرین و نوشابه نیز می تواند به پوسیدگی دندان ها کمک کند.

هنگامی که پوسیدگی دندان دارید، ممکن است متوجه شوید که لثه های شما هنگام مسواک زدن آنها دچار خونریزی می شوند. اگر حفره را پر نکنید، می تواند آنقدر بزرگ شود که سرانجام دندان خود را از دست بدهید.

تاثیر پرخوری عصبی روی دندان

تاثیر پرخوری عصبی روی دندان

دندان های زرد و شکننده

با بدتر شدن فرسایش، ممکن است متوجه زردن شدن رنگ و بافت دندان های خود شوید. دندان های شما ممکن است ضعیف تر و شکننده تر از حد معمول شوند.

آنها می توانند به راحتی لب پر شوند و ممکن است دندان های فک پایین ناهموار به نظر برسند. گاهی اوقات آنها به رنگ زرد در می آیند یا ظاهر شیشه ای به خود می گیرند. بولیمیا همچنین می تواند شکل و ارتفاع دندان های شما را تغییر دهد.

غدد بزاقی متورم

اسیدهای موجود در استفراغ می توانند غدد بزاقی که در طرفین هر گونه وجود دارند را تحریک کنند. این غدد بزاق تولید می کنند، مایعی که در بلع به شما کمک می کند. همچنین از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت می کند. اگر غدد بزاقی شما تحت تأثیر قرار بگیرند، متوجه تورم در اطراف فک خود خواهید شد.

گرچه اکثر تغییرات در دندان های شما ناشی از بولیمیا قابل برگشت نیستند، اما به محضی که تحت درمان قرار بگیرید و زیاده روی شما در خوردن و پاکسازی متوقف شود، تورم غده بزاقی باید کاهش یابد.

زخم های دهان

درست همانطور که اسید معده باعث فرسایش مینای دندان های شما می شود، می تواند باعث فرسایش پوست روی سقف و اطراف دهان شما نیز شود. همچنین می تواند به گلوی شما نیز آسیب برساند.

این می تواند زخم های دردناکی را داخل دهان و گلوی شما به جا بگذارد. زخم ها می توانند متورم و حتی عفونی شوند. برخی از افراد احساس می کنند که یک گلودرد دائمی دارند و یک خونریزی جزئی زیر پوست سقف دهان خود دارند (ناشی از تلاش با انگشت برای استفراق کردن عمدی).

بسیاری از افراد مبتلا به بولیمیا ممکن است دچار سوءتغذیه شوند، که می تواند باعث کم خونی، بهبودی ضعیف و افزایش خطر بیماری پریودنتال شود.

خشکی دهان

کمبود بزاق بعلاوه می تواند منجر به تداوم این احساس شود که داخل دهان شما خشک شده است. این شرایط که تحت عنوان خشکی دهان نیز شناخته می شود، چیزی بیشتر از یک آزار جزئی نیست. این وضعیت می تواند با تغییر طعم غذا روی نحوه خوردن شما تأثیر بگذارد.

خشکی دهان همچنین می تواند به دندان ها آسیب وارد کند، زیرا بزاق باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند را شستشو می دهد. داشتن خشکی دهان می تواند پوسیدگی موجود دندان ها ناشی از بولیمیا را حتی بدتر کند.

درد

با از بین رفتن مینای دندان های شما، قسمت داخلی دندان های شما که حساساست  را در معرض محیط دهان قرار می دهد. ممکن است به تدریج متوجه شوید که دندان های شما درد دارند.

برخی از افراد هرگاه چیز داغ یا سردی می خورند، درد و حساسیت دارند. آنها ممکن است هنگام گاز زدن به مخروط بستنی یا خوردن چیز داغی مانند سوپ، احساس ناراحتی کنند.

آسیب به لثه ها و نرم کام شما، هنگام جویدن یا بلع می تواند باعث ایجاد درد اضافی شود.

تاثیر پرخوری عصبی روی دندان

تاثیر پرخوری عصبی روی دندان

راهکارهای درمان بولیمیا

راه حل کوتاه مدت برای رفع مشکلات دندانی ناشی از بولیمیا، درمان آسیب های دندانی است. یک دندانپزشک می تواند حفره ها را پر کند، دندان های شکسته را ترمیم کند و به مراقبت از لثه های شما کمک کند.

با این حال، راه حل طولانی مدت این است که به دنبال درمان بولیمیای خود باشید. ترمیم های دندانی تنها در صورتی می تواند تا آنجا پیش بروند که یک فرد به زیاده روی در خوردن ادامه دهد.

بولیمیا علاوه بر ایجاد آسیب های داخلی، می تواند آسیب های طولانی مدت و قابل مشاهده ای روی بدن داشته باشد. دندان ها و دهان بیشتر در معرض خطر عفونت و پوسیدگی قرار دارند، که می تواند دردناک و ناخوشایند باشد.

در طول درمان اختلالات خوردن، ممکن است مدتی طول بکشد تا دوره های استفراغ عمدی کنترل شوند. برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از اسید معده در طول دوره های استفراغ، دهان خود را با مخلوط جوش شیرین و آب شستشو دهید. همچنین باید با دهانشویه حاوی فلوراید 05/0 درصد، که متخصص دندانپزشک شما می تواند آن را تجویز کند استفاده کنید. بلافاصله پس از استفراغ دندان های خود را مسواک نزنید زیرا اسید معده مینای دندان ها را ضعیف می کند و مسواک زدن می تواند باعث فرسایش مینای دندان ها شود. هنگام مسواک زدن، از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید به تقویت دندان ها کمک می کند.

برای کمک به خشکی دهان، آب بنوشید تا رطوبت دهان خود را حفظ کنید. همچنین جایگزین های بزاق وجود دارند که دندانپزشک شما می تواند تجویز کند. دندانپزشک شما می‌تواند درمان های روزمره فلوراید را در قالب دهانشویه، یا ژل یا خمیر خیلی قوی تجویز کند.

اگر شما یا شخصی که می شناسید از بولیمیا رنج می برید، جستجوی کمک نخستین گام برای جلوگیری از آسیب های جبران ناپذیر به دندان ها و بدن است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت