چگونه دندان ها روی دستگاه گوارش تأثیر می گذارند؟
9 آذر ماه 1399
اهمیت نخ دندان کشیدن
23 آذر ماه 1399

درمان ریشه فرایندی بسیار شایع است که هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای انجام آن به دندانپزشک مراجعه می کنند. یکی از عوارض جانبی احتمالی این روش درمانی نجات دهنده دندان زرد یا تیره رنگ شدن دندان درمان شده است. اما نگران نباشید، دندانپزشک شما قادر است می تواند تشخیص دهد آیا تغییر رنگ دندان های شما نتیجه درمان ریشه است یا خیر. در این صورت با استفاده از فرایند بلیچینگ داخلی که برای سفید کردن دندان های شما طراحی شده است آن را بهبود خواهد بخشید و تغییر رنگ دندان را اصلاح خواهد کرد. با خواندن این مقاله می توانید بیشتر در مورد این روش درمانی یاد بگیرید تا بدانید چگونه می توانید لبخند زیباتری داشته باشید.

بلیجینگ داخلی دندان چیست؟

علیرغم همه تلاش هایی که صورت می گیرد این امکان وجود دارد که، خون، باکتری، و بزاق در طول فرایند انجام درمان ریشه وارد دندان شوند. با ورود باکتری ها و دیگر آلودگی ها به داخل دندان، دندان تغییر رنگ می دهد تا جایی که این تیرگی از بیرون نیز قابل مشاهده است. بلیچینگ دندان که عموماً از بیرون انجام می شود این مشکل را بر طرف نخواهد کرد زیرا تغییر رنگ از درون در حال اتفاق افتادن است. بنابراین، راه حلی که باقی می ماند بلیچینگ داخلی دندان است، یک فرایند جراحی جزئی که تغییر رنگ دندان که از درون رخ داده است را هدف قرار می دهد.

هدف بلیچینگ داخلی دندان خارج کردن و تخلیه همه موادی از داخل دندان است که موجب تغییر رنگ دندان شده اند، بدون قربانی کردن هیچ بخشی از ساختار سخت دندان

تفاوت بین بلیچینگ معمولی و بلیچینگ داخلی دندان

لازم است شما تفاوت بین بلیچینگ داخلی و بلیچینگ معمولی دندان ها را بدانید. در بلیچینگ معمولی دندان ها، که بلیچینگ خارجی نیز نامیده می شود، به سفید کردن قسمت های خارجی دندان ها با استفاده از تری های سفارشی اشاره دارد یا جلسات آفیس بلیچینگ در مطب با ژل های مخصوص. بلیچینگ داخلی نوعی فرایند جراحی جزئی است که تغییر رنگ دندان ها را از داخل درمان می کند. به طور کلی، بلیچینگ داخلی تنها برای دندان هایی انجام می شود که از دست رفته اند (دچار مرگ دندان و از بین رفتن اعصاب داخلی شده اند)- دندان هایی که تحت درمان ریشه یا همان عصب کشی قرار گرفته اند.

آیا دندان های من نیاز به بلیچینگ داخلی دارند؟

قبل از آغاز فرایند، در جلسه مشاوره شما راجع به نگرانی هایتان و هدف از درمان با دندانپزشک خود صحبت خواهید کرد، سپس دندانپزشک مشخص خواهد نمود آیا شما گزینه خوبی برای بلیچینگ داخلی هستید یا خیر. اگر ادامه دهید و قصد انجام فرایند را داشته باشید، ابتدا رنگ دندان های شما ثبت می شوند. این کار به دندانپزشک اجازه می دهد به شما نشان دهد درمان چه روندی داشته است.

بلیچینگ داخلی

بلیچینگ داخلی

مراحل انجام فرایند بلیچینگ داخلی

این فرایند مراحل مختلفی دارد، اما مهم ترین آنها مشاوره ابتدایی برای مشخص نمودن علت اصلی تغییر رنگ دندان است و تعیین اینکه آیا دندان قبل از بلیچینگ نیاز به درمان مجدد ریشه دارد یا خیر. در آنجا، می تواند بررسی کند آیا شما بلیچینگ معمولی نیاز دارید یا بلیچینگ داخلی. وقتی مشخص شد که شما نیاز به بلیچینگ داخلی دارید، رنگ کنونی دندان شما را ثبت خواهد کرد تا شاهد روند درمان باشید. در طول این فرایند، ابتدا با استفاده از یک رابر دم دندان ایزوله می شود تا از ورود هر گونه باکتری جلوگیری شود و برای راحتی بیشتر بیمار نوعی کرم روی لثه ها زده خواهد شد.

سپس دندان از قسمت پشت آن باز خواهد شد و همه موادی که تغییر رنگ داشته اند و باعث تیره رنگ به نظر رسیدن دندان شما شده اند تخلیه می شوند. وقتی این مرحله انجام شد، دندانپزشکک ماده بلیچینگ را مستقیماً درون حفره پالپ قرار می دهد. این ماده بلیچینگ به مدت 2 تا 3 روز درون دندان باقی می ماند. لازم است چند روز بعد مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا ماده بلیچینگ از داخل حفره خارج شود. در صورتی که یک جلسه برای این منظور کافی نباشد، لازم است چندین مرتبه تکرار شود تا زمانی که نتایج دلخواه حاصل شوند. دندانپزشک در صورتی که هر گونه مشکلی مشاهده نماید توصیه خواهد کرد آیا لازم است فرایند متوقف شود یا خیر.

آیا بلیچینگ داخلی می تواند هیچ خطری داشته باشد؟

بلیچینگ داخلی خطرات بسیار اندکی می تواند داشته باشد، البته اگر اتفاق بیفتند، گرچه برخی بیماران تنها درد پس از درمان را به دلیل نشت مواد بلیچینگ از دندان درمان شده گزارش داده اند. درمان ریشه دندان آسیب دیده یا پوسیده شما را نجات می دهد تا بتواند همچنان عملکرد خود را حفظ نماید اما اجازه ندهید روش نادرست درمان ریشه موجب بد رنگ شدن دندان شما شود. سعی کنید پزشک مجربی برای انجام این کار انتخاب کنید.

بلیچینگ داخلی

بلیچینگ داخلی

نمونه درمانی

در تصویر بالا بیماری را مشاهده می کنید که دندان پیشین سمت راست او تیره شده است. سال ها پیش او زمان خورده است و ریشه آن به درستی درمان نشده است. با گذشت سال ها، رنگ دندان تغییر کرده است. در جلسه نخست درمان مجدد ریشه صورت گرفته است؛ سپس مجدداً دندان از همان مجرای دسترسی باز شده و ماده بلیچینگ درون حفره قرار گرفته است و بسته شده و پس از چند روز مجدداً باز و تخلیه شده است. به محضی که دندان به رنگ دلخواه رسید، مرحله پایانی درمان ریشه انجام شده و دندان سیل شده است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت