همه چیز در مورد ایمپلنت های زیرکونیا یا سرامیکی
3 آبان ماه 1400
آیا با وجود بیماری لثه کاشت ایمپلنت امکانپذیر است؟
25 آبان ماه 1400

هر گونه درمان زیبایی به پزشکی نیاز دارد که خواسته های بیمار را با دقت بشنود، درک کند، و او را راهنمایی کند. معاینه بالینی بیمار همراه با رادیوگرافی با اشعه ایکس و عکاسی قبل از اقدام به درمان ضروری هستند.

به طور کلی، در اکثر اقدامات دندانپزشکی عمومی، ترمیم دندان های پوسیده یا تعویض ترمیم با مواد رزین کامپوزیت مستقیم انجام می شود. ترمیم های کامپوزیتی مستقیم به مرور زمان پیشرفت کرده اند. این تخصص شاهد بهبودهای بسیاری در مشخصه های فیزیکی این مواد بوده است، که باعث شده است استفاده از آنها هم برای دندانپزشک راحت تر شود و هم برای بیماران با دوام تر باشند.

امروزه، به لطف تکامل مواد، ترمیم های رزین کامپوزیتی یک ماده عالی هستند که باید به عنوان راهکاری دائمی برای برطرف نمودن مشکلات ظاهری دندان ها در نظر گرفته شوند زیرا در طول عمر بیمار قابل ترمیم و اصلاح می باشند، بنابراین به همین دلیل است که باید اولین ماده انتخابی در این نوع درمان باشند.

یکی از جنبه های رزین های دندانی که تغییر نکرده است نحوه انتخاب رنگ آنها است، که نیاز است سایه های مختلف هر رنگ در مطب دندانپزشکی وجود داشته باشند. به طور سنتی، یکی از چالش هایی که اغلب دندانپزشکان هنگام استفاده از ترمیم های کامپوزیتی با آن مواجه هستند انتخاب بهترین گزینه سایه رنگ (یا ترکیب سایه ها) از طیف وسیعی از رنگ ها است که به بهترین وجه با شرایط بالینی موجود مطابقت داشته باشد. داشتن طیف گسترده ای از سایه های موجود می تواند برای پیگیری در مراحل سفارش هزینه بر و زمان بر باشد.

انتخاب رنگ ونیرهای کامپوزیتی

انتخاب رنگ ونیرهای کامپوزیتی

نحوه استفاده از راهنمای انتخاب رنگ کامپوزیت های دندانی

بازتولید رنگ دندان های طبیعی با مواد خنثی دشوار است. انتخاب سایه رنگ درست نقش حیاتی دارد، بنابراین قطعاً نباید اشتباه انتخاب کرد.

ابتدا با استفاده از راهنمای کلاسیک انتخاب رنگ که از 16 طیف رنگ A1-D4 تشکیل شده است می تواند بهترین سایه رنگ را برای ترمیم دندانی انتخاب کرد. این دسته بندی اجازه می دهد بتوان رنگی را انتخاب کرد که نزدیک ترین شباهت را به دندان های بیمار دار، سپس باید میزان روشنی آن را تعریف کرد.

سایه

رنک ها ابتدا بر اساس سایه ها چیده شده اند:

  • قهوه ای مایل به قرمز: A1، A2، A3، A4، A5
  • زرد مایل به قرمز: B1، B2 ، B3، B4
  • خاکستری: C1، C2، C3، C4
  • خاکستری- مایل به قرمز: D2، D3، D4

روشنی

در هر یک از این سایه های A، B، C، یا D، سایه ها بر اساس روشنی از روشن ترین با شماره 1 تا تیره ترین و پر رنگ ترین، با شماره 4 دسته بندی شده اند. بنابراین A1 قهوه ای مایل به قرمز است، درست مانند A2، در حالی که دومی تیره تر است.

انتخاب کامپوزیت

وقتی سایه رنگ مشخص شد، می توانید از کامپوزیت های دندانی دارای سایه رنگ های مشخص و تعریف شده استفاده کنید. بسیاری از برندها از همین دسته بندی رنگ استفاده می کنند.

استفاده از راهنمای سه بعدی برای انتخاب سایه رنگ کامپوزیت

تولید کنندگان مختلف پس از مطالعات بسیار روی سایه های طبیعی دندان های بیماران، چارت رنگ خود را بهبود داده اند، زیرا آنها دریافتند که چارت رنگ قبلی تنها تعدادی از سایه های سفید رنگ که در بیماران یافت می شوند را پوشش می دهند و اینکه برخی از رنگ ها در دندان های بیماران وجود نداشتند

به همین دلیل راهنمای رنگ سه بعدی با 26 رنگ ابداع شد که انتخاب رنگ با آن در سه مرحله انجام می شد: شناسایی گروه روشنایی، یافتن میزان اشباع، و سپس یافتن رنگ.

شناسایی گروه روشنایی

ابتدا، باید گروه روشنایی شناسایی شود. بر اساس چارت رنگ سه بعدی، نمونه رنگ ها از روشن ترین (گروه 0، معادل رنگ بلیچ) تا تیره ترین (گروه 5) دسته بندی شده اند.

برای انجام این کار، بعلاوه شما می توانید از عکس سیاه و سفید چارت رنگ نیز استفاده کنید. این کار می تواند یافتن گروه روشنی را برای شما ساده تر کند.

اجازه دهید با ذکر یک مثال کل روند کار را برای شما توضیح دهیم. تصور کنید آن را برای دندانی که قصد داریم ترمیم کنیم یافته ایم، گروه روشنایی معادل گروه 2 است.

انتخاب رنگ ونیرهای کامپوزیتی

انتخاب رنگ ونیرهای کامپوزیتی

یافتن رنگ

وقتی گروه روشنایی انتخاب شد، باید رنگ شناسایی شود. بنابراین، دندان ها می توانند زرد یا قرمز رنگ باشند. آنها با حروف L، M، یا R در دسته های روشن شناسایی می شوند.

  • L معادل زرد
  • M معادل خنثی
  • R معادل قرمز

در مثال ما، در گروه 2 نگاه می کنیم ببینیم کدام سایه های دندان ها به کدام رنگ نزدیک تر است. اگر دندان سایه کمی صورتی رنگ داشته باشد، رنگ دندان در گروه R قرار می گیرد. بنابراین گروه 2R را شناسایی کرده ایم.

انتخاب رنگ ونیرهای کامپوزیتی

انتخاب رنگ ونیرهای کامپوزیتی

یافتن میزان شدت

آخرین گام یافتن میزان شدت است. میزان شدت ها را از گروه شناسایی شده بردارید. سپس باید شدت را از 1 تا 3 بررسی کنید.

در ادامه مثالی که برای شما توضیح دادیم، تنها مجبوریم شدت را از بین منابع این گروه انتخاب کنیم: که برای مثال معادل شدت 2 خواهد بود. در نتیجه رنگ مورد نظر 2R2 می باشد.

نکات نهایی مربوط به مشخص نمودن رنگ کامپوزیت

رنگ انتخاب شده بر اساس چارت رنگ هر چه باشد، نکات دیگری نیز وجود دارند که باید برای پرهیز از انحراف در انتخاب رنگ اجتناب شوند:

  • این تست و بررسی ها باید حتماً زیر نور خنثی، به طور ایده آل نور روز، انجام شوند.
  • این بررسی ها باید در محیط کاملاً خنثی انجام شوند، هیچ گونه آرایش، رژ لب، و لباس روشنی نباید بیمار به تن داشته باشد.
  • سریع انتخاب کنید: در مواردی که تردید دارید، همیشه انتخاب اول را ترجیح دهید زیرا پس از 5 تا 7 ثانیه، چشم ها خسته می شوند.
  • این تست را قبل از آماده سازی انجام دهید زیرا پس از آن رنگ دندان ها با هیدروژن زدایی سفیدتر می شود.
  • دندان های کناری و رنگ آنها را مد نظر قرار دهید.
  • فراموش نکنید چارت رنگ را هر بار قبل و بعد از استفاده ضد عفونی کنید.
5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت