ارتباط شگفت انگیز سلامت دهان و سلامت روان
14 شهریور ماه 1403
آیا پوست تخم مرغ می تواند خمیر دندان خوبی باشد؟
3 مهر ماه 1403

پالپوتومی یک فرایند دندانپزشکی است که برای نجات دندان های پوسیده و عفونی استفاده می شود. اگر شما یا فرزندتان حفره شدید، بعلاوه عفونت در پالپ دندان (پالپیت) دارید، دندانپزشک شما ممکن است پالپوتومی را به شما توصیه کند.

این فرایند همچنین زمانی توصیه می شود که ترمیم یک حفره عمیق باعث می شود پالپ زیر آن را در معرض دید و محیط دهان قرار بگیرد و آن را در برابر عفونت باکتریایی آسیب پذیر کند.

در پالپوتومی، پالپ از داخل تاج دندان تخلیه می شود. تاج دندان قسمتی است که توسط مینای دندان احاطه شده است که بالای خط لثه آن را می بینید.

پالپ داخلی ترین قسمت دندان است. این بخش شامل این اجزاء است:

  • عروق خونی
  • بافت همبند
  • اعصاب

یک دندان با پوسیدگی عمیق می تواند باعث التهاب، تحریک یا عفونت در پالپ دندان شود. این می تواند زندگی دندان را تهدید کند، بعلاوه بر لثه ها و نواحی اطراف دهان تأثیر می گذارد.

اگر دندان شما دارای عفونت عمیق باشد که به ریشه یا نزدیک آن کشیده شده است، ممکن است به جای پالپوتومی، درمان ریشه توصیه شود. فرایندهای درمان ریشه تمام پالپ دندان را بعلاوه ریشه ها تخلیه می کند.

بچه ها و بزرگسالان

از آنجا که پالپوتومی ریشه دندان را دست نخورده و با توانایی رشد باقی می گذارد، عمدتاً در کودکانی استفاده می شود که دندان های شیری دارند، که ریشه های نابالغ دارند. دندان های شیری به حفظ فاصله برای دندان های دائمی کمک می کنند، بنابراین دست نخورده نگه داشتن آنها اغلب یک اولویت است.

چندین منبع معتبر نشان داده اند که این فرایند می تواند به طور مؤثر در افراد بزرگسال و کودکان با دندان های شیری نیز استفاده شود، مشروط بر اینکه پالپ سالم کافی در داخل دندان وجود داشته باشد تا آن را سالم و زنده نگه دارد.

فرایند

دندانپزشک شما از دندان های شما عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرد تا نیاز شما به پالپوتومی یا هر فرایند دیگری را مشخص کند. دندانپزشکان عمومی معمولاً پالپوتومی یا درمان ریشه را انجام می دهند. در صورت نیاز به متخصص، دندانپزشک شما را به متخصص درمان ریشه ارجاع خواهد داد.

دندانپزشک شما ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند تا 3 یا 4 روز قبل از فرایند و تا چند روز بعد از آن مصرف کنید.

بی حسی یا بیهوشی عمومی

کودکان خردسال ممکن است برای این فرایند به بیهوشی عمومی یا آرام بخش سبک نیاز داشته باشند. اغلب در طول این فرایند برای آرام بخشی سبک و برای کمک به راحت تر کردن فرایند، از اکسید نیتروژن استفاده می شود، که معمولاً به عنوان “گاز خنده” شناخته می شود.

اگر به بیهوشی عمومی یا آرامبخش سبک نیاز باشد، دندانپزشک یا اندودنتیست دستورالعمل های کتبی در مورد نحوه آماده سازی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

این دستورالعمل ها شامل محدودیت هایی در مورد زمان توقف خوردن و آشامیدن خواهد بود. معمولاً این بازه زمانی 6 ساعت قبل از بیهوشی عمومی و 2 تا 3 ساعت قبل از آرامبخش سبک است. توجه به این نکته ضروری است که در صورت استفاده از بیهوشی عمومی، جراح دهان می تواند این فرایند را انجام دهد.

آماده کردن کودک

آماده شدن برای هر نوع فرایند دندانپزشکی می تواند باعث ایجاد اضطراب شود، بخصوص برای کودکان. اگر کودک شما به پالپوتومی نیاز دارد، ممکن است قبلاً دندان درد داشته باشد. به کودک خود بگویید که این فرایند باعث از بین رفتن درد می شود. همچنین به آنها اطلاع دهید که این فرایند به خودی خود دردی نخواهد داشت و فقط نیم ساعت تا 45 دقیقه طول خواهد کشید.

آماده شدن خودتان

اگر شما کسی هستید که برای یک فرایند دندانپزشکی آماده می شود، ممکن است عصبی باشید.

گرچه تحقیقات نشان می دهند که می توان پالپوتومی را در افراد بزرگسال با موفقیت انجام داد، دندانپزشک شما احتمالاً درمان ریشه را توصیه می کند زیرا ساختار دندان بالغ تری دارید.

به خاطر داشته باشید هر فرایندی که دندانپزشک شما توصیه می کند، این کار به گونه ای انجام خواهد شد که بتوان دندان شما را نجات داد.

انتظار چه چیزی را باید داشت؟

  • قبل از شروع فرایند، دندانپزشک ناحیه را با بی حسی موضعی بی حس می کند. این تزریق معمولاً دردی ندارد، گرچه ممکن است یک نیشگون گرفتن خفیف و زودگذر را احساس کنید.
  • اگر از بیهوشی استفاده شود، روی صندلی دندانپزشکی به کودک شما تزریق می شود، یا از طریق یک قطعه بینی برای آرام بخش سبک یا از طریق تزریق در بازو برای بیهوشی عمومی انجام خواهد شد.
  • ناحیه پوسیده دندان با مته تخلیه خواهد شد.
  • دندانپزشک شما مینا و لایه های عاج دندان را سوراخ خواهد کرد تا زمانی که پالپ در معرض دید قرار گیرد.
  • مواد عفونی داخل تاج دندان تخلیه و خارج می شوند.
  • فضای خالی که پالپ در آن قرار داشت با سمان دندانی مهر و موم می شود تا بسته شود.
  • یک روکش فولادی ضد زنگ روی دندان موجود سمان می شود که به سطح خارجی جدید آن تبدیل می شود.

پالپوتومی در مقایسه با پالپکتومی

پالپوتومی در مقایسه با پالپکتومی

پالپوتومی در مقایسه با پالپکتومی

برخلاف پالپوتومی، پالپکتومی برای تخلیه تمام پالپ بعلاوه ریشه های دندان عفونی انجام می شود. این فرایند زمانی لازم است که عفونت تا زیر تاج دندان گسترش یافته باشد.

پالپکتومی گاهی اوقات تحت عنوان “درمان ریشه کودک” نامیده می شود. در دندان های شیری برای حفظ دندان انجام می شود. در دندان های شیری، معمولاً به عنوان اولین مرحله در درمان ریشه انجام می شود.

مراقبت های بعدی

دندان، لثه ها و نواحی اطراف دهان شما در طول فرایند به اندازه کافی بی حس خواهند شد تا دردی احساس نکنید.

پس از آن، کودکانی که بیهوشی یا آرامبخش سبک دریافت کرده اند، به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت قبل از اینکه بتوانند مطب دندانپزشک را ترک کنند، تحت نظر خواهند بود.

در این مدت، اکثر کودکان به سرعت به حالت عادی برمی گردند. در برخی موارد ممکن است خواب آلودگی، استفراغ یا حالت تهوع رخ دهد. همچنین ممکن است برای چند ساعت دچار خونریزی خفیف شوید.

از خوردن یا آشامیدن در حالی که دهان شما بی حس است خودداری کنید تا به طور تصادفی داخل گونه خود را گاز نگیرید.

هنگامی که توانستید غذا بخورید، به غذاهای نرم مانند سوپ یا تخم مرغ همزده بچسبید و از هر چیز ترد خودداری کنید.

بهبود

پس از از بین رفتن اثر بیهوشی یا بی حسی احتمالاً مقداری درد یا ناراحتی ایجاد می شود. معمولا برای کاهش درد، داروهای مسکن بدون نسخه، مانند استامینوفن (تیلنول) کافی هستند. تا زمان بهبودی کامل از خوردن و آشامیدن در سمتی از دهان که در آن فرایند انجام شده است خودداری کنید.

هزینه

هزینه این فرایند بر اساس عوامل مختلفی متفاوت خواهد بود. این موارد شامل این هستند که آیا بیهوشی لازم است و در کدام منطقه جغرافیایی این فرایند را انجام می دهید (معمولاً هزینه های دندانپزشکی در پایتخت بیشتر هستند).

اگر بیمه دندانپزشکی دارید، در مورد هزینه هایی که می توانید از جیب خود متحمل شوید و همچنین فهرستی از دندانپزشکانی که می توانید برای اطمینان از پوشش بیمه انتخاب کنید، با بیمه گر خود صحبت کنید.

اگر بیمه دندانپزشکی ندارید، می توانید انتظار داشته باشید که از 80 تا 300 دلار فقط برای این فرایند پرداخت کنید. هزینه یک روکش ممکن است این قیمت را به 750 تا 1000 دلار یا بیشتر افزایش دهد. در صورت نیاز به بیهوشی عمومی ممکن است هزینه های شما بیشتر باشند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد شما شدید است یا پس از گذشت چندین روز همچنان درد را احساس می کنید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. درد شدید یا مداوم ممکن است نشان دهنده نیاز به درمان اضافی باشد.

مقدار مشخصی تورم بلافاصله پس از این فرایند قابل انتظار است.

با این حال، اگر طی روزها، هفته ها یا ماه های پس از پالپوتومی، تورم، قرمزی یا درد جدیدی را تجربه کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت دندان باشند.

سخن پایانی

پالپوتومی چیست

پالپوتومی چیست

پالپوتومی یک فرایند دندانپزشکی است که برای نجات یک دندان به شدت پوسیده انجام می شود. این معمولاً در کودکانی انجام می شود که دندان شیری دارند، اما ممکن است برای افراد بزرگسال و کودکان بزرگتر که دندان های دائمی آنها قبلاً روییده اند نیز استفاده شود.

این فرایند برای برداشتن پالپ عفونی از زیر تاج دندان استفاده می شود. نسبت به درمان ریشه کمتر تهاجمی است.

در حین پالپوتومی نباید دردی را تجربه کنید و بعد از آن فقط درد جزئی خواهید داشت.

اگر فقط پالپوتومی روی دندان دائمی افراد بزرگسال انجام می شود، دندان باید تحت نظر و نظارت باشد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت