آیا پوست تخم مرغ می تواند خمیر دندان خوبی باشد؟
3 مهر ماه 1403

نگاهی دقیق تر به علائم دندانی و تنفسی

رویش اولین دندان های کودک یک نقطه عطف هیجان انگیز برای والدین است، اما همچنین می تواند یک روند ناراحت کننده برای نوزادان باشد. بسیاری از والدین گزارش می دهند که هنگام دندان درآوردن نوزادشان سرفه، احتقان یا آبریزش بینی رخ می دهد. این منجر به این پرسش شایع می شود که آیا دندان درآوردن واقعاً می تواند نوزادان را با علائم تنفسی بیمار کند.

این مقاله نگاهی عمیق دارد به شواهد پیرامون ارتباط بین دندان درآوردن و سرفه یا آبریزش بینی. در این مقاله این موارد را پوشش خواهیم داد:

  • روند رویش دندان و جدول زمانی
  • مکانیسم هایی برای چگونگی ایجاد مشکلات تنفسی ناشی از رویش دندان، به طور فرضی
  • بررسی اجمالی علائم دندان درآوردن
  • خلاصه مطالعات کلیدی تحقیقاتی
  • دستورالعمل های مربوط به زمان مراجعه به دندانپزشک
  • نکاتی برای رفع ناراحتی دندان درآوردن

درک حقایق می تواند به والدین کمک کند تا بدانند در طول این مرحله رشد انتظار چه چیزی منطقی را باید داشته باشند.

قبل از پرداختن به این بحث که آیا دندان درآوردن باعث احتقان و سرفه می شود، اجازه دهید ابتدا به برخی از اصول اولیه دندان درآوردن بپردازیم.

نگاهی دقیق تر به علائم دندانی و تنفسی

نگاهی دقیق تر به علائم دندانی و تنفسی

دندان درآوردن چیست؟

دندان درآوردن به بیرون آمدن اولین گروه از دندان های کودک از داخل لثه اشاره دارد که معمولاً بین 6 ماهگی تا 3 سالگی اتفاق می افتد.

اولین مجموعه 20 دندان “اولیه” را “دندان های شیری” نیز می نامند. آنها در نهایت در حدود 6 سالگی می افتند و با دندان های دائمی بزرگسالی جایگزین می شوند.

دندان درآوردن زمانی اتفاق می افتد که دندان ها در حالی که به سمت بالا فشار می آورند از داخل فک به لثه ها فشار وارد می کنند تا در نهایت لثه را پاره کرده و بیرون بیایند. این فرآیند می تواند برای نوزادان دردناک و ناراحت کننده باشد.

مراحل و جدول زمانی دندان درآوردن

در حالی که هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند، مراحل کلی و جدول زمانی دندان درآوردن عبارتند از:

6 تا 12 ماهگی

  • ابتدا، معمولاً در حدود 6 تا 8 ماهگی، اما احتمالاً در اوایل 3 ماهگی، دو دندان پیشین مرکزی فک پایین بیرون می آیند. اینها دو دندان جلوی فک پایین هستند.
  • سپس چهار دندان پیشین مرکزی فک بالا می رویند. اینها چهار دندان جلوی فک بالا هستند.

8 تا 12 ماهگی

  • سپس دو دندان پیشین لترال فک پایین ظاهر می شوند. این دندان ها در کنار دندان های پیشین مرکزی فک پایین قرار دارند.

10 تا 16 ماهگی

  • اولین دندان های مولر شروع به بیرون آمدن می کنند، ابتدا دو دندان فک پایین و سپس دو دندان فک بالا. در مجموع چهار دندان مولر اول وجود دارند.

13 تا 19 ماهگی

  • دندان های نیش فک پایین (یا دندان های چشم) ابتدا بیرون می زنند و سپس دندان های نیش فک بالای آنها بیرون می زنند. در مجموع چهار دندان نیش وجود دارد.

16 تا 22 ماهگی

  • در آخر چهار دندان مولر دوم بیرون می آیند و به طور متوالی دندان های فک پایین و سپس دندان های فک بالا بیرون می آیند.

در حالی که این ترتیب معمول است، زمان بندی دقیق در نوزادان مختلف بسیار متفاوت است. اغلب کودکانی که پیش از موعد به دنیا می آیند در انتهای این محدوده سنی قرار دارند. اکثر نوزادان تا سن 3 سالگی مجموعه کامل 20 دندان شیری خود را دارند.

مراحل و جدول زمانی دندان درآوردن

مراحل و جدول زمانی دندان درآوردن

علائم معمول دندان درآوردن

دندان درآوردن باعث التهاب، فشار و ناراحتی در هنگام فشار دادن دندان ها به لثه ها می شود. علائم شایعی که والدین ممکن است متوجه شوند عبارتند از:

علائم موضعی خفیف:

  • لثه های متورم، حساس یا قرمز شده
  • افزایش ترشح آب دهان و تولید بزاق
  • رفتار گاز گرفتن و افزایش نیاز به جویدن
  • بثورات پوستی یا قرمزی صورت در اطراف دهان

ناراحتی سیستمیک:

  • کاهش اشتها یا مشکل در تغذیه
  • تحریک پذیری، گریه و بی قراری
  • مختل شدن خواب
  • تب خفیف زیر 100 درجه فارنهایت (8/37 درجه سانتیگراد)
  • کشیدن گوش یا مالیدن گونه ها
  • مدفوع شل

علائم معمولاً 3 تا 5 روز قبل از رویش دندان آغاز می شوند و در روز رویش دندان یا روز بعد از آن به اوج خود می رسد و با عادت کردن لثه ها به وجود دندان ها، به تدریج محو می شوند. با این حال، در مورد اینکه آیا دندان درآوردن واقعاً باعث ایجاد علائم سیستمیک عمومی می شود، بحث وجود دارد.

ارتباط بین دندان درآوردن و علائم تنفسی

اکنون که اصول اولیه دندان درآوردن را مرور کردیم، بیایید پرسش بحث برانگیز در قلب این مقاله را بررسی کنیم – آیا دندان درآوردن می تواند منجر به سرفه، احتقان یا آبریزش بینی شود؟

والدین اغلب علائم سرماخوردگی مانند سرماخوردگی را گزارش می کنند که در هنگام دندان درآوردن نوزاد آنها رخ می دهند. اما آیا اینها تصادفی هستند یا اثر مستقیم دندان درآوردن هستند؟ چندین نظریه وجود دارد که چگونه دندان درآوردن می تواند با مشکلات تنفسی ارتباط داشته باشد:

بلع آب اضافی دهان

افزایش تولید بزاق و ترشح آب دهان هنگام دندان درآوردن به این معنی است که نوزادان تمایل بیشتری به قورت دادن آب دهان خود دارند. برخی از پزشکان معتقدند قورت دادن مکرر این بزاق اضافی می تواند گلو و مجاری هوایی فوقانی را تحریک کند و به طور بالقوه منجر به سرفه، احتقان یا آبریزش بینی شود.

رفتارهای جویدن و گاز گرفتن

نوزادان هنگام دندان درآوردن، گاهی اوقات اسباب بازی ها، پارچه ها یا دست ها یا انگشتان خود را بیشتر گاز می گیرند یا می جوند. اگر این اشیاء آلوده به ویروس های سرماخوردگی باشند، نوزاد ممکن است به عفونت مبتلا شده و بیمار شود. گذاشتن اشیاء در دهان یکی از راه های کشف نوزادان است، بنابراین این رفتار ممکن است همزمان با دندان درآوردن اتفاق بیفتد.

اختلال در خواب

دندان درد می تواند خواب را مختل کند. کمبود خواب با کیفیت ممکن است بدن را تحت فشار قرار دهد و سیستم ایمنی را کمی سرکوب کند. یک نظریه این است که نوزادان کم خواب ممکن است در طول دوره دندان درآوردن بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی یا سایر ویروس ها باشند.

افزایش حساسیت

برخی از پزشکان معتقدند که استرس ناشی از دندان درآوردن ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و امکان راحت تر بیمار شدن را برای نوزادان فراهم کند. التهاب در دهان همچنین می تواند نقطه ورود عوامل بیماری زا باشد.

همزمانی بروز علائم

در نهایت، زمان رویش اولین دندان ها اغلب با زمانی که نوزادان بیشتر معاشرت می کنند و در معرض ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا قرار می گیرند همزمان است. بیمار شدن با عفونت های تنفسی در حدود 6 تا 12 ماهگی بسیار شایع است و ممکن است با خود دندان درآوردن ارتباط نداشته باشد یا ارتباط مستقیم نداشته باشد.

گرچه این مکانیسم های احتمالی قابل قبول هستند، اما توضیحات اثبات نشده ای هستند. اما واقعاً تحقیقات پزشکی در مورد ارتباط دندان درآوردن با علائم تنفسی چه می گویند؟

ارتباط بین دندان درآوردن و علائم تنفسی

ارتباط بین دندان درآوردن و علائم تنفسی

بررسی تحقیقات علمی

چندین مطالعه با هدف تعیین اینکه آیا دندان درآوردن خطر سرماخوردگی، احتقان، سرفه و سایر بیماری ها را افزایش می دهد یا خیر انجام شده اند:

مطالعه تجزیه و تحلیل علائم

یک گزارش 2020 در Pediatrics که والدین را مورد بررسی قرار داد، علائم نوزاد را در طول دوره دندان درآوردن در مقایسه با دوره های غیر دندان درآوردن گزارش کرد.

یافته ها: دوره های دندان درآوردن به طور قابل توجهی با آبریزش دهان، تحریک لثه، بثورات پوستی، از دست دادن اشتها و بی اشتهایی همراه بودند. با این حال، علائم تنفسی مانند سرفه، احتقان، مشکلات تنفسی و آبریزش بینی در زمان دندان درآوردن در مقایسه با زمان های غیر دندان درآوردن بیشتر گزارش نشدند.

مطالعه میزان عفونت

مطالعه ای که در Clinical Pediatrics منتشر شده است، 81 نوزاد را در 15 ماه اول زندگی شان مورد بررسی قرار داده و زمان ابتلای آنها به عفونت را پیگیری کرده است.

یافته ها: آنها هیچ ارتباطی بین زمان رویش دندان و میزان بیماری های تنفسی یا اسهال پیدا نکردند. میزان عفونت در دوره های دندان درآوردن تفاوتی با دوره های غیر از دندان درآوردن نداشت.

مطالعه سوابق بیمارستانی

سوابق بیمارستانی انگلستان در بهداشت عمومی برای نوزادان زیر 12 ماه بستری با اسهال یا تب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

يافته ها: تعداد موارد بيمارستاني تشخيص داده شده با عفونت ويروسي در روزهاي بلافاصله پس از رويش دندان هاي جديد در مقايسه با روزهاي كنترل غیر از دندان درآوردن، بيشتر نبود.

مطالعه دوسوکور

در یک کارآزمایی دوسوکور که در Pediatrics منتشر شد، به نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند، داروی ضد درد یا دارونما داده شد.

یافته ها: والدین علائم بسیار کمتری مانند تحریک پذیری و مشکلات خواب را در گروه درمان در مقایسه با دارونما گزارش کردند، که نشان می دهد تسکین درد دندان درآوردن باعث بهبود واقعی می شود. با این حال، علائم تنفسی با تسکین درد کاهش نمی یابند، که نشان می دهد هیچ ارتباط مستقیمی بین دندان درآوردن و سرفه یا احتقان وجود ندارد.

متا آنالیز

یک بررسی در Pediatrics مطالعات کنترل شده متعددی را در مورد علائم دندان درآوردن تجزیه و تحلیل کرد.

یافته ها: علائم موضعی مانند بثورات پوستی، جویدن و تب پایین به طور مداوم با دندان درآوردن مرتبط بودند. اما داده ها ارتباط بین دندان درآوردن و علائم سیستمیک عمومی مانند کاهش اشتها، اختلال خواب یا عفونت را اثبات نکردند.

بر اساس این تحلیل ها، به نظر می رسد که دندان درآوردن می تواند باعث ایجاد ناراحتی موضعی در دهان و لثه ها شود، اما مستقیماً بیماری های تنفسی را افزایش نمی دهد. ارتباط با سرفه، احتقان، و آبریزش بینی احتمالاً همزمانی تصادفی دارند.

راهنمای جستجوی مراقبت های پزشکی

در حالی که شواهد فعلی حاکی از آن هستند که دندان درآوردن نوزادان را بیمار نمی کند، اما اگر علائم شدید یا نگران کننده به نظر می رسند، والدین همچنان باید با پزشک اطفال کودک خود تماس بگیرند. علائمی که باید ارزیابی شوند:

  • تب شدید بیش از 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد)
  • احتقان یا سرفه که بیش از 1 تا 2 هفته طول بکشد
  • خس خس سینه، تنفس سریع یا مشکلات تنفسی
  • بی حالی یا سستی شدید در مدت طولانی
  • امتناع از خوردن غذا برای بیشتر از یک یا دو روز
  • هر علامتی که به نظر می رسد به تدریج در حال بدتر شدن است.

اینها می توانند نشان دهنده بیماری مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت گوش یا سایر مشکلاتی باشد که به درمان پزشکی نیاز دارد. احتقان خفیف و سرفه در نوزادان شایع است و اغلب خود به خود برطرف می شود، اما در صورت زیاد بودن باید بررسی شود.

راهنمای جستجوی مراقبت های پزشکی

راهنمای جستجوی مراقبت های پزشکی

تسکین دهنده ناراحتی دندان

گرچه ثابت نشده است که دندان درآوردن باعث علائم تنفسی می شود، اما هنوز ناراحت کننده است. در اینجا چند روش برای کمک به تسکین درد دندان درآوردن آورده شده اند:

  • لثه ها را با انگشتان تمیز، پارچه مرطوب نرم یا اسباب بازی های دندان درآور به آرامی ماساژ دهید.
  • اجازه بدهید حلقه های لاستیکی سخت یا اسباب بازی ها را بجود.
  • از پماد بی حس کننده بدون نسخه روی لثه ها استفاده کنید.
  • طبق دستور پزشک اطفال استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید.
  • حلقه های دندان درآوردن سرد یا پارچه های خیس از داخل یخچال (یخ زده نباشند).
  • میوه های سردی مانند انواع توت ها یا سس سیب خنک را به کودک بدهید.
  • با کتاب ها، اسباب بازی ها یا موسیقی مورد علاقه حواس او را پرت کنید.
  • آرام کردن، تکان دادن و بغل کردن.

اکثر نوزادان با ترکیبی از ماساژ لثه، جویدن و مسکن های OTC تسکین می یابند. تاکتیک های مختلف را امتحان کنید تا بهترین راه حل را برای نوزاد خود پیدا کنید. و در صورت وجود نگرانی یا ادامه علائم با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، گرچه دندان درآوردن باعث درد موضعی و تحریک پذیری دهان می شود، زیرا دندان های جدید از درون لثه های متورم رو به بیرون فشار می آورند، شواهد فعلی از این موضوع پشتیبانی نمی کنند که رویش دندان ها مستقیماً منجر به بروز مشکلات تنفسی مانند سرفه، احتقان یا افزایش عفونت می شود.

زمان رویش دندان اغلب همزمان با زمانی است که نوزادان اولین سرماخوردگی خود را در اثر معاشرت و قرار گرفتن در معرض ویروس ها تجربه می کنند. بنابراین علائم تنفسی ممکن است همراه با دندان درآوردن رخ دهد اما ناشی از آن نیست. همچنین به نظر نمی رسد که دندان درآوردن به طور قابل توجهی سیستم ایمنی را سرکوب کند یا بر اساس مطالعات کنترل شده، نوزادان را در برابر بیماری آسیب پذیرتر کند.

سرفه، آبریزش بینی و احتقان از اتفاقات عادی در سال اول زندگی هستند و باید در زمان معین برطرف شوند. اما اگر علائم شدید یا مداوم هستند به پزشک مراجعه کنید. با دانستن اینکه بعید است خود دندان درآوردن کودک شما را دچار سرماخوردگی کند، امیدواریم بتوانیم آرامش خاطر والدین را فراهم کنیم.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت