کشیدن دندان
5 تیر ماه 1397
پوکی استخوان و بیماری‌های دهان و دندان
17 تیر ماه 1397

ابتلا به تحلیل لثه می‌تواند ترسناک باشد، اما نیاز نیست نگران باشید. چندین اقدام وجود دارند که می‌توانید در منزل آنها را دنبال نمایید. بسته به وخامت مشکل، این راهکارها می‌توانند به عنوان درمان موثر تحلیل لثه عمل کنند. نخستین گام در راه پرداختن به مسئله‌ی سلامت دهان و دندان، مشورت با دندانپزشک برای پی بردن به این موضوع است که آیا سلامت دهان و دندان نیازمند اقدامات دیگر است.

علل تحلیل لثه

تحلیل لثه

تحلیل لثه به کنار رفتن بافت لثه از روی دندان گفته می‌شود، که در این حالت ریشه‌ی دندان قابل دیدن می‌شود. این بیماری می‌تواند با هر یک از عاداتی بوجود آید که فرد در طول عمر خود دارد. معمولا دوره‌ی درمان، به علل و عوامل ایجاد کننده‌ی مشکل بستگی دارد.

در زیر به برخی از شایع‌ترین علل تحلیل لثه اشاره خواهیم داشت:

با خشونت مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

تحلیل لثه

خیلی خوب است که فرد به مراقبت دهان و دندان خود علاقه‌مند باشد، اما باید مطمئن باشد که در حال مسواک زدن است نه ساییدن دندان! همیشه از مسواک‌هایی استفاده کنید که روی آنها برچسب “نرم-soft” داشته باشد. با دندان‌های خود با ملایمت برخورد نمایید و به یاد داشته باشید قرار نیست با هدف مراقبت به آنها آسیب برسانیم.

عوامل ژنتیکی

ژنتیک هر فردی تعیین‌کننده‌ی ویژگی‌های لثه‌ی او است، درست مانند دیگر اعضای بدن. اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها سابقه‌ی تحلیل لثه داشته باشند، خطر ابتلا به تحلیل لثه شما را بیشتر تهدید می‌کند.

قرار گرفتن غیرطبیعی دندان‌ها

تحلیل لثه

اگر دندان‌ها در یک راستا قرار نگرفته باشند، در این صورت احتمال تحلیل لثه زیاد خواهد بود.

دندان قروچه یا براکسیسم

تحلیل لثه

آیا اغلب با سردرد از خواب بیدار می‌شوید؟ آیا همسر شما از عادت دندان قروچه‌ی شما در طول شب شاکی است؟ این عادت می‌تواند منشاء بسیاری از بیماری‌های دندانی، نه فقط تحلیل لثه، باشد. پس اگر فکر می‌کنید عادت دندان قروچه دارید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. دندان قروچه به سادگی و بدون درد، با استفاده از یک محافظ دندانی و چند گزینه‌ی دیگر، قابل درمان است.

آسیب به بافت لثه

اگر به یک یا چند دندان ضربه‌ی آسیب رسان وارد شود، ممکن است لثه تحلیل رود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر عادات بهداشتی دهان و دندان شما سوال برانگیز هستند، تحلیل لثه می‌تواند نتیجه‌ی پریودونتیت (عفونت شدید لثه) باشد. نگران نباشید. مهم نیست به چه علت لثه‌ی شما تحلیل رفته است. این عارضه درمان دارد.

درمان تحلیل لثه

اگر لثه تنها اندکی تحلیل رفته باشد، عالی است! اگر خیلی زود به وجود آن پی ببرید، به این معناست که احتمالا برای برطرف نمودن آن نیاز به درمان تخصصی نخواهید داشت. دندانپزشک به شما کمک خواهد کرد تا علت بروز آن را شناسایی نمایید و برای برطرف نمودن آن شما را راهنمایی خواهد کرد. ممکن است مجبور باشید عادات کشیدن نخ دندان خود را مجددا ارزیابی نمایید، از محافظ دندان استفاده نمایید و مسواک مناسبی خریداری کنید.

تحلیل لثه

اگر نیاز به درمان دارید، دندانپزشک و پریودنتیست ( متخصص زیبایی و بیماری‌های لثه) در کنار یکدیگر کار خواهند کرد تا راجع‌به بهترین راهکار تصمیم بگیرند. دندانپزشک شما علاوه بر آنکه کمک می‌کند عادات منجر به تحلیل لثه را تغیر دهید، مشخص خواهد نمود که آیا به پاکسازی تخصصی و عمیق، تحت عنوان جرمگیری و هموار کردن ریشه، نیاز دارید یا خیر. این راه حل بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تحلیل لثه در نتیجه‌ی پریودونتیت ایجاد شده باشد. بعلاوه، دندانپزشک شما را راهنمایی خواهد کرد تا مسواک جدیدی خریداری کنید و چگونگی مراقبت از دهان و دندان‌ها را به شما یاد خواهد داد.

بسته به علت بروز تحلیل لثه، ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشید. این فرایند توسط جراح لثه انجام خواهد شد. که تحت عنوان پیوند لثه شناخته می‌شود.

تحلیل لثه

مراقبت از دهان و دندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دهان یکی از عوامل تعیین کننده‌ی سلامت عمومی بدن می‌باشد و عفونت دهان می‌تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. با دندان‌های خود با ملایمت برخورد نمایید و در صورت بروز هرگونه ناراحتی مزمن به دندانپزشک مراجعه نمایید.