کانتورینگ یا تغییر شکل مینای دندان ها
7 اردیبهشت ماه 1399
رژیم غذایی سالم برای داشتن دندان های سالم
21 اردیبهشت ماه 1399

چرا جراحی پیوند لثه انجام می شود؟

اگر لثه های شما تحلیل رفته باشند احتمالاً دندانپزشک شما پیوند بافت لثه را پیشنهاد دهد. تحلیل لثه باعث می شود پوشش روی ریشه دندان از بین برود. این باعث می شود احتمال پوسیدگی سطوح ریشه های دندان ها بالاتر برود و حساس تر شوند و بیشتر مستعد ساییدگی و خوردگی شوند. پیوند لثه، که تحت عنوان پیوند جینوجیوال نیز شناخته می شود، می تواند تحلیل رفتگی لثه ها را اصلاح کند.

دندانپزشک شما ممکن است شما را به پریودنتیست، متخصص جراحی لثه، ارجاع دهد، اما فرایند ساده ای است و اکثر دندانپزشکان قادرند به راحتی آن را انجام دهند. در جراحی پیوند لثه، دندانپزشک ابتدا یک تکه از بافت لثه را از سقف دهان یا از بافت لثه سالم نزدیک تر بر می دارد. سپس آن را به قسمتی متصل می کند که لثه آن از بین رفته است. این فرایند نسبتاً سریع است و به محضی که به اتمام برسد می توانید مطب را ترک کنید. در ادامه با جزئیات این فرایند آشنا خواهید شد.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

چگونه باید برای انجام فرایند پیوند لثه آماده شد؟

پیوند لثه به سه صورت انجام می شود:

  • پیوند آزاد لثه
  • پیوند بافت همبند
  • پیوند پدیکال (لترال یا جانبی)

دندانپزشک در مورد این گزینه ها با شما صحبت خواهد کرد و بر اساس نیازهای شخصی شما، پیشنهاد خود را خواهد داد. وقتی تصمیم می گیرید این فرایند را انجام دهید، نیاز نیست روز قبل یا روز انجام فرایند جراحی چیزی نخورید یا در رژیم غذایی خود تغییری ایجاد کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به مطب مراجعه کنید. دندانپزشک نوع پیوند شما را تأیید خواهد کرد.

با این حال، لازم است برای بازگشت از مطب کسی شما را همراهی کند. برای کاهش درد و ناراحتی به شما داروهایی داده خواهد شد که ممکن است باعث شوند رانندگی کردن برای شما خطرناک باشد. بنابراین، لازم است حتماً از بازگشت به تنهایی به منزل خودداری کنید.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

در طول فرایند چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا، برای بی حس کردن موضع جراحی از داروی بی حس کننده استفاده می شود. در برخی موارد نادر، ممکن است دندانپزشک شما صلاح بداند از بیهوشی عمومی استفاده کند تا در طول کل فرایند هشیار نباشید و چیزی احساس نکنید. معمولاً بواسطه خطراتی که بیهوشی عمومی به همراه دارد، این روش توصیه نمی شود. بسته به نیازهای شخصی شما، دندانپزشک یکی از این فرایندها را انجام خواهد داد:

پیوند آزاد لثه: دندانپزشک یک تکه کوچک بافت از سقف دهان شما بر می دارد و آن را به قسمتی که بافت لثه نیاز دارد بخیه می زند. اگر لثه های نازکی دارید و برای پیشگیری از تحلیل بیشتر، بافت اضافی نیاز دارید، احتمالاً به این نوع پیوند نیاز خواهید داشت.

پیوند بافت همبند: دندانپزشک یک فلپ (تکه بافت) کوچک در سقف دهان شما باز خواهد کرد و یک تکه بافت همبند از زیر لایه رویی بافت فلپ برخواهد داشت سپس بافت فلپ را در جای خود بخیه می زند و بافت برداشته شده را به قسمتی که نیاز به پیوند دارد متصل خواهد کرد. این روش، رایج ترین نوع پیوند لثه است.

پیوند پدیکل: در این روش، دندانپزشک یک تکه بافت درست از کنار محلی که نیاز به پیوند دارد برش می زند اما آن را جدا نمی کند و از فلپ برای پوشاندن قسمتی که تحلیل داشته است استفاده می کند. در این فرایند، بافت لثه حرکت داده می شود تا روی قسمتی که تحلیل داشته است قرار بگیرد، در واقع با پیوند موضعی انجام می شود، به جای آنکه بافت از جای دیگری از دهان برداشته و منتقل شود. برای انجام این کار لازم است در اطراف محل تحلیل، بافت لثه به اندازه کافی وجود داشته باشد.

این فرایند معمولاً خیلی طول نمی کشد. وقتی دندانپزشک کار بخیه زدن پیوند را به پایان برساند، احتمالاً از شما می خواهد دهان خود را با دهانشویه آنتی باکتریال شستشو دهید. علاوه بر این، در مورد مراقبت های بعد از آن، تا زمانی که پیوند به طور کامل بهبود پیدا کند نیز توضیح خواهد داد.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

روند بهبود پس از جراحی پیوند لثه چگونه خواهد بود؟

مدت کوتاهی پس از انجام فرایند می توانید به منزل بازگردید. اگر دندانپزشک بخواهد مطمئن شود هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد، ممکن است از شما بخواهد یک تا دو ساعت در مطب بمانید تا وضعیت شما را بررسی نماید.

در طول یک یا دو هفته نخست بهبود، سعی کنید غذای نرم و سرد بخورید تا اطمینان حاصل نمایید که هیچ آسیبی به پیوند شما وارد نخواهد شد. نباید غذاهای سفت یا داغ بخورید زیرا می تواند باعث سوزش یا حساسیت بافت پیوند شود.

غذاهایی که برای دوره بهبود خوب هستند عبارتند از:

  • تخم مرغ ها، مخصوصاً آب پز شده یا سرخ شده
  • ماست
  • سبزیجاتی که آنقدر پخته شده اند که نرم شده اند
  • پنیر کوتیج
  • بستنی
  • ژلاتین به شکل ژله

احتمالاً به شما توصیه خواهد شد به مدت دو هفته دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید تا از بروز عفونت، تشکیل پلاک روی دندان ها، یا بروز هر مشکل دیگری برای بافت پیوند پیشگیری نمایید. اطراف منطقه پیوند را نباید مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید تا زمانی که دندانپزشک به شما بگوید بافت بهبود پیدا کرده است و انجام این کارها بی خطر است. اگر قبل از بهبود بافت مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید، ممکن است زخم شما باز شود و منجر به بروز عفونت شود.

در صورت بروز هر گونه درد و ناراحتی، می توانید از مسکن های OTC استفاده کنید که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه دندانپزشک ندارد، مانند ناپروکسن.

تا زمانی که پزشک به شما اعلام نکرده است، باید از ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی شدید خودداری نمایید.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

آیا ممکن است مشکلی بروز یابد؟

مشکلات ناشی از پیوند لثه نادر هستند. عفونت ها چندان معمول نیستند. اما در صورت مشاهده هر گونه ترشح چرک یا خونریزی اطراف محل پیوند فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در موارد نادر، بافت پیوند ممکن است به خوبی با محل پیوند جوش نخورد. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است لازم باشد فرایند مجدداً انجام شود. ممکن است پس از بهبود کامل، ممکن است ظاهر محل جراحی را دوست نداشته باشید. در این صورت، راجع به آن با دندانپزشک خود صحبت کنید، ممکن است بتواند با جراحی پلاستیک تغییری در ظاهر بافت ایجاد کند تا بتواند ظاهر خوشایندتری برای آن ایجاد نماید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت