هورمون ها و سلامت دندان: آنچه که هر زن باید بداند
24 بهمن ماه 1401
چگونه در سنین بالا از دهان خود مراقبت کنیم؟
7 اسفند ماه 1401

درمان ارتودنسی اغلب با نوجوانی همراه است، اما در هر سنی می تواند برای بیماران مفید باشد، از جمله کودکان. به همین دلیل است که انجمن ارتودنتیست های آمریکا توصیه می کند که هر کودکی در حدود سن 7 سالگی یک معاینه ارتودنسی انجام دهد. برخی از والدین با این دستورالعمل گیج می شوند زیرا دهان بسیاری از کودکان خردسال هنوز در حال رشد است و چندین دندان شیری دارند. اما شناسایی مشکلات دندانی در اوایل زندگی شانس اصلاح آنها قبل از تبدیل شدن به مشکل جدی تر را برای متخصصین ارتودنسی فراهم می کند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد اینکه چرا درمان زود هنگام ارتودنسی اهمیت دارد بیشتر بدانید.

یک رویکرد پیشگیرانه مانند این، بهترین شانس برای یک عمر داشتن لبخند زیبا و سالم را به کودکان ارائه می دهد! بسیاری از ارتودنتیست مشاوره رایگان به بیماران بالقوه ارائه می دهند. والدینی که برای کودکان خردسال خود برنامه ریزی می کنند، می توانند انتظار ارزیابی سلامت و رشد دهان و دندان های آنها را تا این مرحله داشته باشند. دندانپزشک هر چیزی غیر عادی که ممکن است چه در حال حاضر و چه در آینده به توجه بیشتری داشته نیاز باشد را بررسی خواهد کرد. تشخیص زود هنگام مشکلات احتمالی در سنین 6 تا 9 سالگی ممکن است باعث پیگیری درمانی تحت عنوان ارتودنسی مداخله گر شوند.

ارتودنسی مداخله گر چیست؟

ارتودنسی interceptive یا مداخله گر تحت عنوان ارتودنسی فاز 1 نیز شناخته می شود. این درمان این امکان را برای متخصص ارتودنسی فراهم می کند تا هر گونه مشکل در رشد فک یا رشد دندان را برای نتایج بهتر، در سن بهینه تر شناسایی کند و تشخیص دهد. درمان در این مرحله فضا را برای رشد و رویش صحیح دندان های دائمی ایجاد خواهد کرد. همچنین می تواند رشد فک کودک را تقویت کند و رابطه سالم تری بین دندان ها و فک ها ایجاد کند. این درمان، لبخند صاف و متقارن تری به کودکان خواهد داد. همچنین می تواند سلامت عمومی دهان آنها را بهبود بخشد.

اهمیت درمان به موقع ارتودنسی

اهمیت درمان به موقع ارتودنسی

چه کسی گزینه مناسبی برای ارتودنسی مداخله گر است؟

دلایل متعددی وجود دارند که چرا ممکن است ارتودنسی interceptive توصیه شود. بعد از اینکه دندانپزشک دندان ها و فک های کودک را بررسی می کند، اگر موارد زیر به نظر برسند، این گزینه را با والدین او در میان خواهد گذاشت:

  • کودک مستعد مشکلی خواهد بود که ما می خواهیم از آن جلوگیری کنیم.
  • کودک در حال حاضر یک مشکل در حال رشد دارد که ما اکنون می خواهیم در روند آن مداخله کنیم.
  • استخوان های فک کودک ممکن است در حین رشد به هدایت نیاز داشته باشند.

اکثر مشکلات ارتودنتیک ژنتیکی هستند، مانند دندان های فشرده، دندان هایی با فضای اضافی بین آنها، دندان های اضافی یا از دست رفتن آنها، و سایر ناهنجاری ها. با این حال، ممکن است برخی اکتسابی باشند. این نوع مال اکلوژن ها ممکن است به دلیل آسیب های تروماتیک، مکیدن طولانی مدت انگشت شست یا استفاده از پستانک، بیماری های دندانی و از دست رفتن زود هنگام دندان ایجاد شوند. این مشکلات چه ارثی باشند و چه اکتسابی، می توانند روی همراستایی دندان های کودک، رشد صورت و ظاهر زیبایی لبخند او تأثیر بگذارند. ارتودنسی مداخله گر می تواند هر یک از این نگرانی ها را برطرف کند.

نمونه هایی از ارتودنسی مداخله گر

برخی از والدین نگران این هستند که معاینه زود هنگام ارتودنسی به این معنی است که به طور خودکار به درمان ختم شود، اما به ندرت اینطور است. در واقع، ما درمان فوری را تنها برای درصد اندکی از بیماران کم سنی که آنها را معاینه می کنیم توصیه می کنیم. حتی اگر درمان نیاز نباشد، الزاماً به این معنا نیست که فوراً برای کودک بریس قرار داده می شود. در بسیاری از متداول ترین درمان های فاز 1 حتی از براکت ها، سیم ها و بندها استفاده نمی شود! چند نمونه از این موارد عبارتند از:

  • کشیدن یک یا چند دندان شیری برای کمک به جایگیری صحیح دندان های دائمی
  • استفاده از اکسپندر برای وسیع کردن فک بالا و ایجاد فضایی برای دندان های بسیار فشرده
  • اگر دندان شیری به دلیل آسیب یا پوسیدگی زودتر از موعد از دست رفته باشد، قرار دادن فاصله دهنده دندان برای حفظ مکان برای درویش ندان های دائمی

ما می دانیم که دنبال کردن الگوهای طبیعی رشد و تکامل دندانی کودک این امکان را برای ما فراهم می کند که مشکلات را در بهترین زمان درمان کنیم. بسیاری از مشکلات را می توان به راحتی در کودکی که دهان بیمار در حال رشد است، درمان کرد، اما زمانی که رشد استخوان فک او متوقف شد، به درمان تهاجمی بیشتری نیاز است. این معمولاً در سنین 16 تا 18 سال رخ می دهد و ممکن است درمان را پیچیده تر کند.

در بسیاری از موارد، ارتودنسی مداخله گر می تواند نتایج مثبت و پایداری را برای این مسائل بدست آورد و ممکن است تأثیر بقیه را کاهش دهد. گفته می شود، اکثر بیماران همچنان به مرحله دوم درمان با بریس یا الاینر برای تکمیل فرآیند همراستا کردن دندان ها نیاز دارند.

اهمیت درمان به موقع ارتودنسی

اهمیت درمان به موقع ارتودنسی

برای لبخندی که ظاهر خوب و احساسی عالی ایجاد می کند، مراجعات منظم را برنامه ریزی کنید!

معاینات اولیه و زود هنگام ارتودنسی، بهترین پایه را برای داشتن دندان های سالم و لبخندی کاملاً کاربردی به کودکان می دهند! حتی اگر دندانپزشک هیچ مشکل دندانی که به توجه داشته نیاز باشد را تشخیص ندهد، مراجعه به متخصص ارتودنسی در دوران کودکی مزایای زیادی دارد. این معاینات منظم این امکان را بوجود می آورند تا:

  • روی پیشرفت دندان های دائمی در حال رویش نظارت داشته باشیم.
  • بر پیشرفت رشد صورت و فک نظارت داشته باشیم.
  • نیاز به جراحی فک در مراحل بعدی زندگی کاهش پیدا کند.
  • دندان های در حال رویش را به موقعیت های ایده آل هدایت کنیم.
  • مشکلات پنهان دندان ها را تشخیص دهیم.
  • خطر بروز نهفتگی دندان ها را کاهش دهیم.
  • خطر نیاز به کشیدن دندان در آینده را کاهش دهیم.

دلایل زیادی برای دوست داشتن این مراجعات وجود دارد! اگر ما بتوانیم به جای واکنش گرایانه به صورت فعال به لبخند کودک نزدیک شویم، ما در موقعیت بهتری قرار خواهیم گرفت تا بتوانیم مراقبت هایی که بیماران کم سن و سال نیاز دارند را، در زمانی که بیشترین سود را برای آنها خواهد داشت، ارائه دهیم.

با درمان پیشگیرانه، از یک عمر لبخند سالم لذت ببرید!

هر کودکی لبخند منحصر به فردی دارد، به همین دلیل است که دندانپزشکان درمان را بر اساس نیازهای خاص هر بیمار سفارشی می کنند. چیزی که برای یک کودک خوب عمل می کند ممکن است برای کودک دیگر مناسب نباشد، اما مراقبت های شخصی ما تضمین می کنند که هر بیمار دقیقاً برنامه درستی برای لبخند خود دریافت خواهد کرد! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه کودکان چگونه می توانند از ارزیابی های اولیه و ارتودنسی مداخله گر بهره مند شوند، تماس بگیرید و برای یک مشاوره رایگان برنامه ریزی کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت