آیا خودم می توانم جرم های دندان هایم را بردارم؟
27 آبان ماه 1402
استفاده از روش بایومیمتیک در دندانپزشکی ترمیمی
20 آذر ماه 1402

سفید کردن تخصصی دندان ها یک فرآیند محبوب در بین بسیاری از افراد است. این فرایند لبخندهای روشن تر و سفیدتری را به بیماران ارائه می دهد. اما سفید کردن تخصصی دندان ها با ملاحظاتی همراه است. مواد سفید کننده مورد استفاده در فرآیند سفید کردن بسیار قوی هستند و می توانند روی دندان ها تأثیر بگذارند. یکی از معمول ترین عوارض جانبی این فرآیند، خشک شدن دندان ها است. با ما همراه باشید تا با هیدراته کردن مجدد دندان ها بعد از سفید کردن آنها آشنا شوید.

اگر دندان های شما کم آب یا دهیدراته شده باشند به چه معناست؟

دندان از چندین لایه محافظ تشکیل شده است. هر یک از آنها برای محافظت از مرکز عصبی شکننده و داخلی دندان طراحی شده است. زیر اولین لایه محافظ، منافذ دندان در معرض دید قرار می گیرند. این منافذ دلیلی هستند که باعث می شوند لکه ها تا این حد در دندان ایجاد شوند و همچنین حتی سفید کردن دندان ها امکان پذیر است. اما این منافذ باز امکان خروج رطوبت از دندان را فراهم می کنند و در نتیجه چیزی به نام “دندان های کم آب شده یا دهیدراته شده” ایجاد می شوند.

فرآیند سفید کردن و علت خشکی دندان ها

دندانپزشک شما در طول فرآیند سفید کردن دندان های شما از ژل سفید کننده دندان استفاده می کند. اغلب در سفید کردن دندان ها داخل مطب، این محصول از پراکسید کاربامید تشکیل می شود که یک عامل سفید کننده قوی است. این ژل به داخل دندان نفوذ کرده و لکه های سطحی را از بالا و درست زیر سطح لایه محافظی که دندان را می پوشاند از بین می برد. منافذ دندان در حال حاضر باز شده و در معرض محیط بیرون قرار دارند. این امر دمای داخلی دندان ها را افزایش می دهد و در نتیجه رطوبت آنها از بین می رود و آنها را مستعد کم آبی و آسیب های دیگر از جمله درد و حساسیت دندان می کند.

کم آبی در مقایسه با دکلسیفیکاسیون

همانطور که قبلاً اشاره شد، کم آبی دندان به کمبود رطوبتی اطلاق می شود که ممکن است زمانی رخ دهد که دمای داخلی دندان افزایش یابد و میزان رطوبت داخل دهان کاهش یابد. این معمولاً پس از فرآیندی مانند سفید کردن دندان ها رخ می دهد، وضعیتی که در آن یک عامل نفوذی باعث باز شدن منافذ دندان می شود. اغلب کم آبی دندان یک راه حل نسبتاً آسان است و می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

کم آبی در مقایسه با دکلسیفیکاسیون

کم آبی در مقایسه با دکلسیفیکاسیون

از سوی دیگر، کلسیفیکاسیون دندان به کمبود مواد معدنی ضروری در دهان و تأثیر آن روی سلامت دندان ها اشاره دارد. کلسیفیکاسیون دندان زمانی اتفاق می افتد که این مواد معدنی ضروری که دندان ها را سالم و قوی نگه می دارند از بین بروند. کلسیفیکاسیون دندان می تواند ناشی از مقدار زیاد پلاک، بریس، رژیم غذایی نامناسب، بهداشت نامناسب دندان و عدم مراجعه به دندانپزشک یا مداخلات دندانی باشد.

علائم خشکی دندان

کم آب شدن دندان ها می تواند به دلایل مختلفی به جز واکنش به محصولات سفید کننده دندان ایجاد شود. خوابیدن با دهان باز در طول شب می تواند منجر به کم آبی دندان ها شود. علائم شایع کم آبی دندان عبارتند از:

  • مینای سخت. یکی از تفاوت های دهیدراته شدن و دکلسیفیکاسیون دندان، سختی مینای دندان است. در طول کم آبی دندان، مینای دندان سفت باقی می ماند. در حالی که، در طول کلسیفیکاسیون دندان، مینای دندان به نوعی نرم و گچی است.
  • خشکی دهان. از آنجا که کم آبی دندان ناشی از کمبود رطوبت است، اغلب با خشکی دهان همراه است. در حالی که خشکی دهان به این معنا نیست که دندان ها کم آب شده اند، اما یک نشانگر مفید است. به طور کلی، خشکی دهان را می توان با افزایش هیدراته کردن کلی بدن خود تکمیل کرد.
  • لکه های سفید. لکه های سفید نشانه ای از کم آب بودن دندان ها هستند. این لکه های سفید معمولاً در طول شب روی دندان ها ظاهر می شوند. اغلب این لکه ها پس از مدتی مسواک زدن از بین می روند. اما اگر بعد از مسواک زدن از بین نرفتند، ممکن است نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشند.

نحوه آبرسانی مجدد به دندان ها پس از سفید کردن آنها

راه های مختلفی برای آبرسانی مجدد به دندان ها پس از فرآیند سفید کردن آنها وجود دارد. اگر بعد از گذشت یک هفته از درمان، دندان های شما همچنان از کم آبی رنج می برند، برای اطلاعات بیشتر با دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی خود مشورت کنید.

  • رژیم غذایی شفاف. یک رژیم غذایی شفاف یک گام مهم برای انجام پس از درمان سفید کردن دندان است. این رژیم غذایی نه تنها به آبرسانی مجدد دندان ها کمک می کند، بلکه تضمین می کند که تا زمانی که منافذ بسته شوند، دندان های شما بدون لکه باقی بمانند. رژیم غذایی شفاف توصیه می کند از سیگار کشیدن، قهوه، شراب قرمز و سایر غذاهای تیره که مایع هستند خودداری کنید و روی غذاهایی که رنگ های روشن سفید و بژ دارند، تمرکز کنید.
  • درمان های فلوراید. دندانپزشک شما ممکن است یک درمان فلوراید بعد از سفید کردن را توصیه کند، بخصوص اگر دندان های حساسی دارید. فلوراید برای بازگرداندن مواد معدنی به سطوح دندان پس از اقدامات دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان ها عمل می کند. این روش درمانی به جلوگیری از لک شدن در آینده و حساسیت طولانی مدت دندان ها کمک می کند.
  • هیدراته بمانید. از آنجا که دندان های شما بخشی از بدن شما هستند، از هیدراته کردن کلی بدن شما بهره مند می شوند. یک راه اصلی برای اطمینان از هیدراته ماندن دندان ها نوشیدن آب کافی در طول روز است. اکثر متخصصان بهداشت، نوشیدن حدود 8 تا 9 لیوان آب در روز را توصیه می کنند.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت