آیا سفید کردن دندان ها برای بیماران ارتودنسی ممکن است؟
23 آبان ماه 1401
خمیر دندان فاقد فلوراید در چه مواردی کاربرد دارد؟
20 آذر ماه 1401

در این نوشته می خوانید:

آیا آنتی بیوتیک های دندانپزشکی همیشه برای عفونت دندان نیاز هستند؟ نه الزاماً. راه های متعددی برای درمان مشکلات دهان و دندان بدون آنتی بیوتیک ها وجود دارد، از جمله درمان های ریشه و پر کردن یا کشیدن دندان.

با این حال، در برخی موارد، آنتی بیوتیک ها می توانند زندگی را نجات دهند. اما نکته کلیدی این است که آنها را فقط در صورت نیاز مصرف کنید و همیشه دستورالعمل های دقیق پزشک معالج خود را دنبال کنید.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بیشتر در مورد موارد زیر اطلاعات کسب کنید:

  • چه افرادی می توانند و نمی توانند آنتی بیوتیک های خاصی مصرف کنند
  • دوزهای معمول آنتی بیوتیک ها
  • زمانی که به آنتی بیوتیک نیاز دارید (و زمانی که نیاز ندارید)
  • چگونه مقاومت آنتی بیوتیکی را متوقف کنیم؟

آنتی بیوتیک های متداول در دندانپزشکی

تعدادی آنتی بیوتیک هستند که در دندانپزشکی برای مبارزه با عفونت مورد استفاده قرار می گیرند، و نوع مورد نیاز شما، به باکتری بستگی خواهد داشت که باعث بروز عفونت شما شده است. متداول ترین آنتی بیوتیک هایی که دندانپزشکان برای عفونت دندان استفاده می کنند از خانواده پنی سیلین ها شامل پنی سیلین و آموکسی سیلین می باشند.

سایر آنتی بیوتیک های دندانپزشکی عبارتند از مترونیدازول، کلیندامایسین، آزیترومایسین و اریترومایسین. اینها در دندانپزشکی برای مبارزه با عفونت های باکتریایی به اندازه پنی سیلین یا آموکسی سیلین رایج نیستند. اما اگر بیمار به آنتی بیوتیک های دسته پنی سیلین حساسیت داشته باشد، ممکن است از آنها استفاده شود.

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

چه آنتی بیوتیک هایی برای عفونت دندان استفاده می شوند؟

آنتی بیوتیک های متداول مورد استفاده برای درمان عفونت دندان عبارتند از پنی سیلین، آموکسی سیلین، مترونیدازول، کلیندامایسین و آزیترومایسین. حالا بیایید نگاه دقیق تری به آنها داشته باشیم.

پنی سیلین و آموکسی سیلین

پنی سیلین به دسته ای از آنتی بیوتیک ها اطلاق می شود که شامل پنی سیلین و آموکسی سیلین می باشد. دوز معمول برای افراد بزرگسال و کودکانی که بیشتر از 88 پوند وزن دارند، 250 -500 میلی گرم در هر هشت ساعت یا 500 -875 میلی گرم در هر 12 ساعت است.

مقدار و دفعات آن به نوع عفونتی که شما دارید، و محل آن بستگی خواهد داشت.

در حالی که آنتی بیوتیک های گروه پنی سیلین محبوب ترین آنتی بیوتیک های عفونت دندانی هستند، اما برخی از افراد ممکن است آلرژی داشته باشند. در این صورت، دندانپزشک شما باید نوع دیگری آنتی بیوتیک را تجویز کند.

مشکل دیگر داروهای گروه پنی سیلین این است که ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد، همیشه مؤثر نباشند و باعث مقاوم شدن باکتری ها شوند.

در برخی موارد، برای کمک به اثربخشی آموکسی سیلین، پزشکان اسید کلاوولانیک را نیز تجویز می کنند، زیرا به جلوگیری از تخریب آموکسی سیلین توسط باکتری ها کمک می کند.

مترونیدازول

این آنتی بیوتیک دیگری است که پزشکان برای درمان انواع مختلف عفونت از آن استفاده می کنند. این دارو برای همه بیماران مناسب نیست و معمولاً نخستین انتخاب نیست، اما گاهی اوقات برای افرادی تجویز می شود که به پنی سیلین حساسیت دارند.

کلیندامایسین

این یک آنتی بیوتیک رایج است که در درمان چندین عفونت باکتریایی نیز استفاده می شود. محبوبیت آن برای عفونت های دندانی رو به افزایش است زیرا نسبت به سایر گزینه ها مقرون به صرفه تر است و به طور گسترده در دسترس است. همچنین خطر مقاومت باکتریایی کمتری وجود دارد، زیرا به اندازه پنی سیلین استفاده نمی شود.

آزیترومایسین

این دارو با توقف رشد باکتری ها، از جمله در عفونت های مکرر عمل می کند، و گاهی اوقات برای بیمارانی تجویز می شود که به پنی سیلین حساسیت دارند.

اریترومایسین

اریترومایسین برای درمان آبسه های دندانی استفاده می شود و مصرف آن برای کودکان نیز بی خطر است. این محبوب ترین گزینه نیست، اما برای برخی از بیماران، ممکن است بهترین آنتی بیوتیک برای درمان دندان عفونی باشد.

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت دندان چیست؟

در بسیاری از موارد، آنتی بیوتیک های دسته پنی سیلین، از جمله پنی سیلین و آموکسی سیلین، بهترین آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان هستند. اما به این معنا نیست که اینها برای همه افراد انتخاب های مناسبی هستند! در واقع، آنتی بیوتیک ها ممکن است آن چیزی که شما نیاز دارید نباشد، حتی اگر عفونت دندان داشته باشید.

هرگز نباید بدون تجویز دندانپزشک یا پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنید. بسیاری از افراد بدون نسخه آنتی بیوتیک مصرف می کنند و این منجر به ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها می شود. به این معنا که برخی از عفونت های باکتریایی را دیگر نمی توان با آنتی بیوتیک درمان کرد… که یک فکر ترسناک است!

دندانپزشک شما به جای آنتی بیوتیک، ممکن است صلاح بداند که بهترین اقدام تخلیه آبسه، انجام درمان ریشه یا احتمالاً کشیدن دندان عفونی است.

همانطور که گفته شد، زمانی که عفونت شدید و در حال گسترش است، یا در صورتی که شما فردی با سیستم ایمنی ضعیف هستید، بیشتر احتمال دارد که برای عفونت دندان آنتی بیوتیک دریافت کنید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان به نوع باکتری بستگی خواهد داشت که عامل عفونت است و همچنین محل عفونت شما. علت این است که گروه های مختلف آنتی بیوتیک ها، با روش های مختلفی برای مبارزه با باکتری ها عمل می کنند.

این یکی از دلایلی است که چرا باید آنتی بیوتیک را دقیقاً طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید تا زمانی که دوره درمان تجویز شده خود را به پایان برسانید. دندانپزشک یا پزشک شما بر اساس سابقه پزشکی و نوع عفونت می دانند که بهترین دارو برای عفونت شما کدام است.

چه مدت طول می کشد تا آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان عمل کنند؟

شما در کمتر از یک روز می توانید اثرات آنتی بیوتیک ها را روی عفونت دندان احساس کنید. اما فقط به این دلیل که درد و تورم شما از بین رفته است، به این معنا نیست که عفونت شما به طور کامل درمان شده است!

آنتی بیوتیک های شما به طور کامل از عفونت مراقبت نمی کنند مگر اینکه آنها را در یک دوره 7 تا 10 روزه، و همیشه برای مدت زمانی که دندانپزشک شما تجویز کرده است مصرف کنید.

بسیار مهم است که تمام آنتی بیوتیک هایی که دندانپزشک شما تجویز کرده است را دقیقاً همانطور که تجویز کرده است، مصرف کنید. در غیر اینصورت، می توانید باکتری ها را در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم کنید و در نهایت درمان عفونت خود را دشوارتر کنید.

نحوه دریافت آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

شما می توانید برای عفونت دندان از دندانپزشک یا پزشک خود آنتی بیوتیک دریافت کنید، گرچه دندانپزشکان به دلیل تجربه ای که در مورد عفونت دندان دارند ترجیح داده می شوند. آنتی بیوتیک ها بدون نسخه در دسترس نیستند. باید نسخه پزشک داشته باشید.

اگر آنتی بیوتیک های باقی مانده از یک عفونت قدیمی را در کابینت دارویی خود دارید، نباید از آنها استفاده کنید. برای دفع صحیح آنتی بیوتیک های خود، آنها را به نزدیک ترین داروخانه خود ببرید.

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه درمان نشده (پریودنتیت) می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند از دست دادن دندان در افراد بزرگسال، آسیب به بافت نرم، و ضعیف شدن استخوان فک شما شود. این شرایط ممکن است با آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین درمان شوند.

اگر بیمار به پنی سیلین حساسیت داشته باشد، اریترومایسین، تتراسایکلین یا مترونیدازول گزینه های دیگر هستند.

بهترین آنتی بیوتیک برای دندان درد چیست؟

دندان درد ناشی از عفونت، بسته به شدت، محل و وضعیت سلامت عمومی بیمار، به روش های مختلفی قابل درمان است. در موارد عفونت های شدید که نمی توان آنها را تنها با درمان ریشه یا کشیدن دندان درمان کرد، دندانپزشک شما ممکن است یک آنتی بیوتیک تجویز کند- معمولاً در مورد آلرژی به پنی سیلین، آموکسی سیلین یا مترونیدازول.

آیا می توان از داکسی سایکلین برای دندان درد استفاده کرد؟

داکسی سایکلین بخشی از گروه آنتی بیوتیک های تتراسایکلین است. این معمولاً یک آنتی بیوتیک انتخاب اول نیست؛ بلکه، برای عفونت های جدی تر در نظر گرفته شده است.

بنابراین، داکسی سایکلین را فقط در صورتی باید برای دندان درد مصرف کرد که این دندان درد ناشی از عفونت شدید باشد و دندانپزشک شما آن را برای شما تجویز کرده باشد.

داکسی سایکلین همچنین می تواند برای کمک به جلوگیری از تجزیه بافت لثه و کمک به کاهش پاکت لثه در بیماران مبتلا به بیماری لثه استفاده شود. با این حال، در آن دوز، عفونت های باکتریایی را درمان نخواهد کرد.

داکسی سایکلین برای عفونت دندان در کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود زیرا آنتی بیوتیک های گروه تتراسایکلین می توانند باعث ایجاد لکه های دائمی دندان در کودکان شوند. همچنین برای زنان باردار مناسب نیستند.

آیا بعد از جراحی دهان به آنتی بیوتیک نیاز دارم؟

اکثر افراد پس از جراحی دهان به آنتی بیوتیک نیازی ندارند. مواردی وجود دارند که دندانپزشک شما ممکن است آنها را توصیه کند- برای مثال، اگر برخی از بیماری های قلبی یا سیروز کبدی دارید.

دندانپزشک همچنین برای افرادی که سابقه اندوکاردیت عفونی یا سیستم ایمنی ضعیف دارند، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

پروفیلاکسی آنتی بیوتیک برای کارهای دندانپزشکی

دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک های پیشگیرانه را برای برخی خدمات دندانپزشکی، یا قبل از درمان عفونت دندان شما تجویز کند. این درمان پیشگیرانه، پروفیلاکسی آنتی بیوتیک نامیده می شود.

در طول برخی از درمان های دندانپزشکی، باکتری هایی که در دهان شما قرار دارند ممکن است وارد جریان خون شوند و آنتی بیوتیک های پیشگیرانه می توانند از بروز عفونت جلوگیری کنند.

چه افرادی قبل از انجام کارهای دندانپزشکی به آنتی بیوتیک نیاز دارند؟

اکثر بیماران قبل از انجام کارهای دندانپزشکی به آنتی بیوتیک نیازی ندارند. توانایی سیستم ایمنی در مقابله با این باکتری ها بسیار زیاد است، اما برخی از افراد ممکن است پس از جراحی دهان به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. این ممکن است شامل افرادی باشند که موارد زیر را داشته اند یا دارند:

  • بیماری های قلبی، از جمله نقایص مادرزادی قلب و بیماری
  • یک دریچه مصنوعی قلب
  • پیوند قلب
  • جراحی تعویض مفصل زانو یا مفصل ران
  • دیابت
  • سرطان
  • اندوکاردیت عفونی

همیشه قبل از جراحی یا انجام کارهای دندانپزشکی، سوابق کامل پزشکی خود را با پزشک خود در میان بگذارید، حتی اگر فکر می کنید به آن مربوط نیست، تا آنها بدانند که آیا قبل یا بعد از کار دندانپزشکی به تجویز آنتی بیوتیک نیاز دارند یا خیر. افراد مبتلا به بیماری های قلبی ممکن است قبل از انجام کارهای دندانپزشکی به پروفیلاکسی نیاز داشته باشند.

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

آنتی بیوتیک برای کودکان

تا زمانی که شما دستورالعمل های دندانپزشک کودکان را برای دندانپزشکی کودک خود دنبال می کنید، آنتی بیوتیک ها برای آنها بی خطر هستند. آنتی بیوتیک های کودک خود را دقیقاً طبق دستور تجویز شده به او بدهید. بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از دستورالعمل های کلی که توسط آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا اعلام شده است.

تورم صورت همراه با عفونت

برای کودکان مبتلا به عفونت های دندانی، آنتی بیوتیک های گروه پنی سیلین محبوب ترین انتخاب هستند.

اگر عفونت توسط باکتری های بی هوازی ایجاد شده است- باکتری هایی که به اکسیژن نیاز ندارند و معمولاً در دستگاه گوارش یافت می شوند- دندانپزشک شما ممکن است صلاح بداند که آنتی بیوتیک های مکمل اضافی مانند مترونیدازول نیاز هستند.

تروما و عفونت دندان

اگر دندان های کودک بزرگ تر شما به دلیل تروما و ضربه به آنها از جا کنده شوند، دندانپزشک ممکن است تتراسایکلین را تجویز کند.

با این حال، هنگامی که عاج دندان های کودک هنوز در حال تشکیل شدن است، تتراسایکلین می تواند باعث تغییر رنگ دندان به صورت دائمی شود که به آن دندان های تتراسایکلین نیز می گویند، بنابراین، در بیشتر موارد، برای کودکان زیر 12 سال، چیز دیگری مانند پنی سیلین V یا آموکسی سیلین تجویز می شود. برای کمک به بهبود لثه ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی نیز استفاده شوند.

بیماری پریودنتال

برای کودکان مبتلا به بیماری پریودنتال تهاجمی، ممکن است آنتی بیوتیک به عنوان مکمل درمان های موضعی تجویز شود.

دوز آنتی بیوتیک دندان

آنتی بیوتیک ها را با دوز تجویز شده توسط پزشک و در فواصل زمانی تجویز شده مصرف کنید. می توانید برخی از دوزهای متداول آنتی بیوتیک ها برای برخی از بیماری ها و عفونت های مختلف سلامت دهان را در جداول زیر مشاهده کنید. با این حال، اینها فقط برای مرجع هستند و نباید جایگزین دستورالعمل های پزشک شما شوند.

دوز آنتی بیوتیک عفونت دندان

نام دارو مقدار مصرف برای بزرگسالان
آموکسی سیلین 500 میلی گرم هر 8 ساعت یا 1000 میلی گرم هر 12 ساعت
کلیندامایسین 300 میلی گرم یا 600 میلی گرم هر 8 ساعت
آزیترومایسین 500 میلی گرم هر 24 ساعت به مدت 3 روز متوالی
مترونیدازول 500 تا 750 میلی گرم هر 8 ساعت

دوز آنتی بیوتیک آبسه دندان

آبسه دندان به صورت خود به خود از بین نمی رود، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است به آن مبتلا شده باشید، بسیار مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید. اگر عفونت به دندان های مجاور، فک یا سایر نواحی سرایت کرده باشد، دندانپزشک شما برای درمان آبسه دندان ممکن است یک آنتی بیوتیک تجویز کند.

دارو مقدار مصرف برای بزرگسالان
آمپی سیلین سولباکتام 3 گرم به صورت وریدی هر 6 ساعت
آموکسی سیلین کلاولانات 875 میلی گرم به صورت خوراکی هر 12 ساعت
پنی سیلین جی 2 تا 4 گرم به صورت وریدی هر 4 تا 6 ساعت
سفوکسیتین 1 تا 2 گرم به صورت وریدی
کلیندامایسین 300 یا 600 میلی گرم به صورت وریدی یا خوراکی هر 6 تا 8 ساعت
پیپراسیلین تازوباکتام 5/4 گرم به صورت وریدی هر 6 ساعت

دوز برای عفونت لثه

نام دارو مقدار مصرف برای بزرگسالان
مترونیدازول 500 تا 750 میلی گرم هر 8 ساعت
آموکسی سیلین 500 میلی گرم هر 8 ساعت یا 1000 میلی گرم هر 12 ساعت

مقاومت آنتی بیوتیکی

باکتری ها می توانند به آنتی بیوتیک ها مقاومت پیدا کنند و در نتیجه درمان بی اثر شود. با استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها و به دلیل تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک ها، این یک مشکل در حال رشد است.

متداول ترین آنتی بیوتیک هایی که توسط دندانپزشکان تجویز می شوند آموکسی سیلین، پنی سیلین و مترونیدازول هستند و همانهایی هستند که بیشترین پتانسیل را برای ایجاد مقاومت باکتریایی دارند.

وقتی باکتری ها به دارو مقاوم می شوند، درمان عفونت ها حتی سخت تر می شود.

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

آنتی بیوتیک دندانی برای آبسه دندان

چگونه از مقاومت آنتی بیوتیکی جلوگیری کنیم؟

برخی از دندانپزشکان (نه همه) اغلب برای بیماران خود آنتی بیوتیک تجویز می کنند، حتی برای بیماری هایی که با آنتی بیوتیک قابل درمان نیستند.

برای جلوگیری از گسترش سویه های باکتریایی مقاوم به دارو، دندانپزشکان باید آنتی بیوتیک ها را فقط برای کنترل عفونت های موضعی شناخته شده تجویز کنند، نه فقط زمانی که مقداری التهاب قابل مشاهده است. علاوه بر این، کاربرد پیشگیرانه از آنتی بیوتیک ها باید محدود باشد و فقط در مواردی که عفونت وجود دارد به کار گرفته شود.

بیماران همچنین نقش مهمی در توقف مقاومت آنتی بیوتیکی ایفا می کنند. یک دسته از کارهایی که بیماران باید انجام دهند عبارتند از:

  • سؤال بپرسید: از دندانپزشک یا پزشک خود در مورد آنتی بیوتیک هایی که به شما می دهند، و اینکه چرا برای درمان به آنها نیاز دارید، سؤال بپرسید.
  • درخواست آنتی بیوتیک نداشته باشید: اگر پزشک شما گفت که آنتی بیوتیک ها لازم نیستند، هرگز آنها را درخواست نکنید.
  • از آنتی بیوتیک های قدیمی استفاده نکنید: آنتی بیوتیک های قدیمی یا باقیمانده را به اشتراک نگذارید یا استفاده نکنید. آنها را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

نتیجه گیری

آنتی بیوتیک ها جان های بسیاری را که ممکن بود در اثر عفونت از دست رفته باشند، نجات داده اند و خواهند داد، از جمله در دنیای دندانپزشکی. دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک ها را تجویز کند، اگر عفونت دندانی شدید دارید که از طریق روش های دیگر مانند درمان ریشه یا کشیدن دندان قابل درمان نیست.

استفاده از آنتی بیوتیک ها در کودکان نیز تا زمانی که دوز توصیه شده رعایت شود بی خطر است. گرچه در کودکان زیر 12 سال، تتراسایکلین ها توصیه نمی شود، زیرا می توانند باعث تغییر رنگ دندان های دائمی شوند.

برای کمک به پیشگیری از ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی و اطمینان از اینکه آنتی بیوتیک ها می توانند به نجات زندگی برای نسل های زیادی در آینده ادامه دهند، فقط از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشک خود استفاده کنید و مطمئن شوید که کل دوره درمان را به اتمام می رسانید، حتی اگر قبل از تمام شدن آنتی بیوتیک ها احساس بهتری داشته باشید.

اگر فکر می کنید به آنتی بیوتیک دندان نیاز دارید اما در حال حاضر نمی توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، می توانید از خدمات آنلاین استفاده کنید. پس از انجام یک مشاوره مجازی، دندانپزشک شما می تواند در صورت نیاز آنتی بیوتیک های عفونت دندان را به صورت آنلاین تجویز کند.

پرسش های متداول در مورد آنتی بیوتیک ها برای عفونت های دهان و دندان

برای عفونت دندان چه مقدار کلیندامایسین مصرف کنم؟

شما باید دوز تجویز شده توسط دندانپزشک خود را مصرف کنید. اگر یک دوز معمولی برای کلیندامایسین- 300 میلی گرم برای عفونت دندان- تجویز شده باشد، این طبیعی است. اگر نگرانی دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

چه مدت طول می کشد تا آموکسی سیلین برای عفونت دندان عمل کند؟

اگر برای عفونت دندان آنتی بیوتیک آموکسی سیلین مصرف کنید، ممکن است در عرض یک تا دو روز احساس بهتری داشته باشید. با این حال، به این معنا نیست که عفونت شما درمان شده است.

شما باید مطمئن شوید که آنتی بیوتیک های خود را به تعداد روزهایی که در نسخه شما مشخص شده است مصرف می کنید، و گرچه ممکن است ظرف چند روز احساس بهتری داشته باشید، عفونت شما احتمالاً تا یک هفته تا 10 روز از بین نخواهد رفت.

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان آبسه دندان چیست؟

بهترین آنتی بیوتیک برای آبسه دندان آنتی بیوتیکی است که دندانپزشک برای شما تجویز می کند. همچنین احتمالاً یکی از گروه پنی سیلین ها از جمله پنی سیلین و آموکسی سیلین است. بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند ممکن است مترونیدازول را برای درمان آنتی بیوتیکی آبسه دندان تجویز کنند.

5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت