علائم آپنه خواب یا وقفه تنفسی خواب
17 فروردین ماه 1400
انواع لکه دندان و روش های درمان آن
11 اردیبهشت ماه 1400

آلرژی های فصلی به خصوص در فصل بهار می توانند روز شما را خراب کنند. گرچه همه منتظر رسیدن فصل های گرم تر هستیم، اما آلرژی هایی که با خود به همراه می آورند خوشایند نیستند. وقتی گرم شدن هوا آغاز می شود، عطسه و فین فین کردن ها بسیار شایع هستند. یکی از این مشکلات فصلی فشار سینوس است.

آیا شما از مشکل سینوس رنج می برید؟ اگر اینطور است، احتمالاً می دانید که درد می تواند گاهی اوقات غیر قابل تحمل باشد. فشار سینوس نه تنها یک دردسر است، بلکه می تواند باعث از دست رفتن خواب، درد هنگام غذا خوردن، و ناراحتی آزار دهنده شود. هم آلرژی فصلی و هم عفونت های سینوسی می توانند باعث ایجاد فشار سینوس شوند، و در صورتی که حفره های سینوس ملتهب و متورم شوند، هر دو می توانند موجب بروز دندان درد شوند. تورم، به نوبه خود، می تواند باعث فشار آوردن روی دندان های زیر مجاریبینی شود. این همان چیزی است که منجر به بروز دندان درد می شود. این درد اغلب در نزدیکی دندان های عقبی فک بالا احساس می شود، زیرا این دندان ها به حفره سینوس نزدیک تر هستند.

درمان دندان درد سینوسی

درمان دندان درد سینوسی

آناتومی سینوس

دانستن نحوه قرار گیری حفره های سینوس به شما کمک خواهد کرد تا درک کنید که التهاب درون آنها چگونه باعث درد و ناراحتی دندان های شما می شود. حفره های سینوس چهار فضای پر از هوا هستند که در پشت چشم، استخوان گونه، و پیشانی شما قرار دارند. وظیفه آنها گرم و مرطوب نگهداشتن هوایی است که شما هنگام تنفس وارد بدن خود می کنید. مخاطی که درون حفره های سینوس شما تولید می شوند، به عنوان مکانیزم فیلتر کننده عمل می کنند و از ورود بیشتر ذرات و گرد و غبار به داخل ریه جلوگیری می کنند.

با این حال، وقتی تحریک می شوند، بافتی که داخل حفره های سینوس شما قرار دارند می تواند، می تواند توسط مایع مسدود شود، و در نهایت موجب احتقان و بروز فشاری شود که اغلب منجربه بروز درد در دندان های بالا می شود. علت است که ریشه های دندان های فک بالا شما داخل یک فضای محدود مشترک واقع شده اند، جایی که حفره های سینوس نیز قرار دارند.

چه تفاوتی بین دندان درد معمولی و دندان درد سینوسی وجود دارد؟

همه دردها به صورت یکسان تولید نمی شوند. عموماً دندان دردی که در نتیجه مشکلات سینوس بوجود نیامده باشد، تنها یک دندان را در بر می گیرد. بر عکس، اگر شما دندان درد با منشاء سینوس را تجربه کرده باشید، احتمالاً در چندین دندان ناراحتی احساس کرده اید، مخصوصاً دندان های مولر (یا دندان های عقب) فک بالا. دندان دردی که همراه با مشکلات سینوس باشد، معمولاً برخی یا همه علائم و نشانه های زیر را شامل می شود:

  • فشار یا درد اطراف چشم ها یا پیشانی
  • مزه بد ترشحات پشت حلق
  • مخاط غلیظ و بد رنگ
  • درد گوش
  • گلو درد
  • ناتوانی در بو یا مزه کردن

این علائم همه با هم گره خورده اند، زیرا موقعیت حفره های بینی باعث بروز ناراحتی در سراسر صورت، سر، و منطقه گردن فرد می شود، در حالی که درد تنها یک دندان می تواند در نتیجه پوسیدگی، آسیب، یا حساسیت در آن درد بروز پیدا کرده باشد.

درمان دندان درد سینوسی

درمان دندان درد سینوسی

چگونه می توان دندان درد با منشاء سینوس را تسکین داد؟

همیشه بهتر است اگر هر گونه دندان دردی را تجربه کردید، ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید. وی می تواند وضعیت شما را بررسی نماید تا مطمئن شود تشخیص شما درست است. علاوه بر این، دندانپزشک شا قادر خواهد بود داروهای لازم برای کاهش درد و ناراحتی را برای شما تجویز کند.

در این میان، در اینجا به بیان راهکارهایی برای تسکین دندان درد با منشاء فشار سینوس خواهیم پرداخت:

  • بدن خود را هیدراته نگه دارید و به اندازه کافی آب بنوشید.
  • غذاهایی بخورید که به کاهش التهاب شناخته شده اند، زیرا تا میزان زیادی التهاب موجب بروز دندان درد با منشاء سینوس است.
  • کلسیم و ویتامین C را به رژیم غذایی خود بیفزایید- غذاهای غنی از کلسیم، مانند کلم بروکلی، مارچوبه، سبزیجات برگدار، و جوانه لوبیا می توانند هیستامین ها را که از عناصر ایجاد کننده التهاب هستند، خنثی کنند. از مصرف آب پرتقال یا سایر مرکبات که دارای ویتامین C ضروری هستند، غافل نشوید.
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بخورید. مانند موادی که در ماهی سالمون موجود هستند، علاوه بر این، در مبارزه با التهاب عالی هستند.
  • درون بخار با هوای مرطوب و گرم نفس بکشید. این کار بعلاوه به بازکردن مجراهای بینی و تسکین فشار سینوس کمک می کند.
  • سینوس های خود را با محلول نمکی شستشو دهید.
  • محلول های نمکی هر گونه ترشحات و رطوبت سینوس ها را پاک می کنند.

آیا باید به پرشک متخصص مراجعه کرد یا دندانپزشک؟

اگر مطمئن هستید که دندان درد شما ناشی از التهاب سینوس است، باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید. وی می تواند توصیه های لازم برای تجویز یا داروهای OTC که می توانند سینوس های شما را پاک کنند و از فشار بکاهند را ارائه دهد. اگر مطمئن نیستید چه عاملی موجب بروز دندان درد شما شده است، یا اگر درد دندان شما پس از پاک شدن سینوس ها ادامه پیدا کرد، ممکن است عامل دیگری موجب بروز این مشکل شده باشد.

دندانپزشک از صورت شما عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت و دهان و حفره دهانی شما را معاینه خواهد کرد تا مشخص نماید آیا هیچ گونه شکستگی، منطقه پوسیده، یا آبسه ای که بتواند با دندان درد شما ارتباط دارد یا خیر. در صورتی که دندانپزشک همه این علائم را رد کند، شما را به پزشک ارجاع می دهد تا راجع به مراقبت های احتمالی سینوس با شما گفتگو کند.

در صورت وجود هر گونه دندان درد ناشی از فشار سینوس، اگر به دنبال تسکینی برای آن هستید، دندانپزشکان نخستین گزینه ای هستند که می توانند به شما کمک کنند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت