دندان عقل چه تأثیری روی درمان ارتودنسی دارد؟
11 اردیبهشت ماه 1402
آیا درمان ارتودنسی خطرات و عوارض هم دارد؟
23 اردیبهشت ماه 1402

برای اکثر زنان، بارداری بخشی طبیعی از زندگی است که منجر به تولد یک نوزاد سالم می شود. با این حال، گاهی اوقات، زنان ممکن است در دوران بارداری خود دچار مشکلاتی شوند. بارداری باعث تغییرات هورمونی زیادی می شود که خطر ابتلا به ژنژیویت (التهاب بافت لثه) و بیماری پریودنتال را در مادر باردار افزایش می دهد. این ممکن است باعث شوند که نوزاد آنها در هنگام تولد وزن کمی داشته باشد، یا زودتر از حد معمول به دنیا بیاید، یا در رحم به درستی رشد نکند. برخی از زنان باردار از یک مشکل جدی به نام پره اکلامپسی pre-eclampsia رنج می برند (فشار خون بسیار بالا یکی از علائم آن است). برخی دیگر متاسفانه نوزاد خود را به دلیل سقط جنین یا مرده زایی از دست می دهند.

بیماری لثه یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در انسان ها مشاهده می شود. این بیماری که در شدیدترین شکل خود تحت عنوان پریودنتیت شناخته می شود، بافت لثه و استخوانی که از دندان ها حمایت می کند به مرور زمان از بین می رود و منجر به از دست دادن دندان ها می شود. پریودنتیت تقریباً نیمی از افراد بزرگسال و 85 درصد از افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

علل احتمالی حاملگی های مشکل ساز

پزشکان همیشه نمی دانند که چرا این اتفاقات غم انگیز رخ می دهند، اما فکر می کنند که در بسیاری از موارد ممکن است عفونت ها و التهاب (بخشی از پاسخ بدن شما به آسیب و صدمه) علت بروز التهاب لثه باشند. عفونت ها می توانند در نتیجه انتقال میکروب ها به رحم از جای دیگری در بدن ایجاد شوند. یک جایی که میکروب ها می توانند از آن وارد بدن شوند، دهان است.

در همه افراد، میلیون ها میکروب داخل دهان آنها زندگی می کند، بدون اینکه آسیبی به فرد وارد شود. با این حال، زمانی که به بیماری لثه مبتلا می شوید، برخی از این میکروب ها می توانند تغییر کنند و تعداد آنها افزایش پیدا کند و باعث بروز عفونت در لثه های شما شود. این منجر به تجزیه شدن بافت ها و استخوان هایی می شود که از دندان ها حمایت می کنند- ما آن را “پریودنتیت” یا بیماری شدید لثه می نامیم. هنگامی که لثه ها به این طریق عفونی می شوند، برخی از میکروب ها هنگام مسواک زدن یا بستن محکم بایت می توانند به جریان خون نشت کنند. اگر این اتفاق در یک زن باردار رخ دهد، می تواند یکی از راه های رسیدن عفونت به نوزاد در حال رشد درون رحم باشد. این می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی هم برای مادر و هم برای نوزاد شود.

علل تأثیر منفی بیماری لثه روی بارداری

دلایل مختلفی وجود دارند که چرا ممکن است بیماری پریودنتال روی سلامت مادر و جنین او تأثیر بگذارد:

پروستاگلاندین

به نظر می رسد بیماری پریودنتال باعث افزایش سطح پروستاگلاندین در بدن مادرانی می شود که از اشکال پیشرفته تر این بیماری رنج می برند. پروستاگلاندین یک ترکیب القا کننده زایمان است که در یکی از باکتری های دهان مرتبط با پریودنتیت یافت می شود. افزایش سطح پروستاگلاندین می تواند باعث زایمان زودرس مادر و تولد نوزادی با وزن کم شود.

پروتئین واکنشی- C (CRP)

این پروتئین، که قبلاً با بیماری قلبی مرتبط بوده است، اکنون با پیامدهای نامطلوب بارداری از جمله پره اکلامپسی و زایمان زودرس همراه است. عفونت های پریودنتال سطح پروتئین واکنش گر C را افزایش می دهند و پاسخ التهابی طبیعی بدن را تقویت می کنند. باکتری های پریودنتال ممکن است وارد جریان خون شده و باعث تولید CRP در کبد شوند که منجر به التهاب شریان ها و همچنین لخته شدن احتمالی خون می شود. این اثرات التهابی می تواند منجر به انسداد شریان ها شوند که باعث سکته مغزی یا حمله قلبی می شود.

گسترش باکتری ها

باکتری هایی که در پاکت های لثه انباشته می شوند، می توانند به راحتی از طریق جریان خون منتقل شوند و سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار دهند. در زنان باردار، تحقیقات نشان داده اند که باکتری های دهان و پاتوژن های مرتبط، در غدد پستانی داخلی و شریان های کرونر انباشته می شوند.

آنچه در مورد بیماری لثه و بارداری های مشکل دار می دانیم

برای اینکه بفهمیم آیا مبتلا بودن به بیماری لثه واقعاً می تواند به بارداری یا جنین آسیب وارد کند یا خیر، اخیراً گروهی از دانشمندان برتر، نتایج همه تحقیقات انجام شده در سال های اخیر را از نزدیک مورد بررسی قرار داده اند. آنها دریافته اند که بین بیماری لثه و این سه مشکل احتمالی، ارتباط وجود دارد: به دنیا آوردن یک نوزاد با وزن کم در هنگام تولد، زایمان زودرس در بارداری، یا داشتن فشار خون بالا (پره اکلامپسی) در دوران بارداری. به این معنا که ابتلا به بیماری لثه می تواند شانس زنان را برای یکی از این پیامدهای بارداری ناخواسته افزایش دهد. دانشمندان فکر می کنند که میکروب ها و فرآورده های آنها می توانند از طریق خون از محل بیماری لثه به رحم منتقل شوند. در واقع، آثار میکروب از دهان مادر در مایع اطراف نوزاد و در خون داخل بند ناف که نوزاد را به مادرش متصل می کند، یافت شده است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط “علت و معلولی” بین بیماری لثه و مشکلات بارداری نیاز است. علاوه بر این، درک این نکته مهم است که چیزهای زیادی وجود دارند که می توانند سلامت یک زن و جنین داخل رحم او را تحت تأثیر قرار دهند- برای مثال، سیگار کشیدن، انتخاب سبک زندگی و برخی از شرایط پزشکی. ابتلا به بیماری لثه به این معنا نیست که کودک شما آسیب خواهد دید، اما اطمینان حاصل کردن از سلامت دهان خود، بهترین شانس برای شروع خوب را به کودک شما خواهد داد.

تشخیص و درمان

تعداد زیادی گزینه های درمانی بی خطر و غیر جراحی برای زنان باردار وجود دارند. توقف پیشرفت بیماری پریودنتال به منظور افزایش شانس زایمان بی خطر و سالم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ابتدا، دندانپزشک برای تشخیص دقیق، وضعیت دقیق لثه و استخوان فک را ارزیابی می کند. جرمگیری و روت پلنینگ (تسطیح سطح ریشه) دو روش غیرجراحی رایج هستند که برای پاکسازی سطوح ریشه دندان از جرم (تارتار) و حذف سموم باکتریایی از پاکت لثه استفاده می شوند.

مزایای این روش ها برای زنان باردار زیاد هستند. خطرات عوارض بارداری ناشی از بیماری پریودنتال تا 50 درصد کاهش می یابند و این درمان ها بسیاری از تأثیرات ناخوشایند و مضر مرتبط با التهاب لثه و عفونت پریودنتال را کاهش می دهند.

دندانپزشکان می توانند آموزش های دندانپزشکی و توصیه هایی را در مورد مراقبت های خانگی موثر به زنان باردار ارائه دهند که می توانند خطراتی که ممکن است سلامت او و یا فرزندش را تحت تأثیر قرار دهند را کاهش دهد. مراقبت های مناسب در منزل، ترک سیگار، تغییرات رژیم غذایی و مصرف ویتامین های مکمل می توانند خطرات بیماری پریودنتال را به میزان زیادی کاهش دهند.

مراقبت از لثه ها در طول دوران بارداری

اگر قصد دارید باردار شوید یا قبلاً باردار شده اید، باید از دندانپزشک خود بخواهید دندان های شما را معاینه کند تا ببینید آیا لثه های شما سالم هستند یا خیر. سپس دندانپزشک شما می تواند هر گونه علامت اولیه بیماری لثه را تشخیص دهد و دندانپزشک یا دستیار او می توانند هر گونه بیماری که از قبل دارید را درمان کنند. او همچنین به شما توصیه خواهد کرد که چگونه از دندان ها و لثه های خود در خانه مراقبت کنید. مطمئن شوید که برای معاینات منظم باز می گردید، زیرا باردار بودن احتمال بروز مشکلات لثه را نیز افزایش می دهد، زیرا سطح هورمون های شما در طول بارداری تغییر می کند. سالم نگه داشتن دهان به شما و فرزند متولد نشده شما کمک خواهد کرد تا سالم بمانید.

اگر در مورد بیماری پریودنتال و تأثیر آن بر بارداری سؤال یا نگرانی دارید، لطفاً از دندانپزشک خود بپرسید