علائم نیاز به عصب کشی دندان
15 آذر ماه 1398
ایمپلنت های دندانی چقدر دوام دارند؟
30 آذر ماه 1398

کانتورینگ لثه فرایندی است که برای تمام افرادی قابل انجام است که احساس می کنند خط لثه آنها مشکل دار است. شما و دندانپزشکتان ممکن است متوجه شده باشید که لثه های شما مقداری بالاتر یا پایین تر روی دندان های شما قرار می گیرند و ممکن است دندانپزشک انجام این فرایند را به شما توصیه کند. در صورتی که از لبخند خود راضی نیستید، ممکن است گزینه مناسبی برای جراحی کانتور لثه باشید. با خواندن این مقاله می توانید اطلاعات لازم در خصوص این فرایند درمان را کسب نمایید.

 

 

کانتورینگ لثه

کانتورینگ لثه

چه عللی منجر به غیر همسطح بودن لثه ها می شوند؟

به دلایل مختلفی لثه ها می توانند غیر همسطح باشند. در ظاهر ممکن است لثه ها روی دندان ها خیلی بالا یا خیلی پایین باشند. لثه هایی که بخش بزرگی از دندان ها را پوشش می دهند می توانند باعث شوند دندان ها ظاهر کوتاه تری نسبت به آنچه واقعاً هستند، داشته باشند. در برخی موارد، علت بروز این امر ژنتیک است. در سایر موارد، این می تواند به خاطر مشکلات سلامتی، یا مصرف نوعی داروی تجویزی اتفاق بیفتد، زیرا برخی از این داروها عوارض جانبی دارند.

در صورتی که لثه های شما خیلی بالا هستند، می توانند باعث شوند دندان های شما خیلی بلند به نظر برسند. این معمولاً نتیجه تحلیل لثه است، شرایطی که در آن بافت های لثه از روی دندان ها کنار می روند. در برخی موارد، این حتی می تواند موجب بدون پوشش باقی ماندن ریشه های دندان ها شود، و منجر به بروز مشکلات بزرگتری مانند پوسیدگی دندان ها یا از دست رفتن آنها شود.

کانتورینگ لثه

کانتورینگ لثه

 

آیا انجام جراحی کانتور لثه ضروری است؟

فرایند کانتور لثه نوعی فرایند زیبایی تلقی می شود. در اکثر موارد، این فرایند از نظر پزشکی ضروری نیست. اکثر افرادی که انتخاب می کنند تحت جراحی کانتور لثه قرار بگیرند، با هدف بهبود لبخند خود این کار را انجام می دهند. در سایر موارد، کانتورینگ لثه به عنوان فرایند پریودنتال انجام می شود، مانند افزایش طول تاج دندان، کاهش پاکت پریودنتال و فرایندهای دیگری که با اهداف بازسازی کننده انجام می شوند. در صورت تحلیل لثه، جراحی کانتور لثه می تواند برای افزودن به بافت لثه در قسمته هایی استفاده شود که بافت از بین رفته است یا برای تراشیدن بافت هایی از لثه انجام شود که بواسطه رشد زیاد بخش زیادی از تاج دندان را پوشش داده است. این نوع فرایندها غیر زیبایی محسوب می شوند.

مراحل انجام کانتور لثه

جراحی کانتور لثه داخل مطب دندانپزشک انجام می شود. می توانید انتظار داشته باشید دندانپزشک شما از لیزر، تیغ جراحی، و رادیوسرجری برای تکمیل این جراحی استفاده نماید. پیش از آن، می توانید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا برای شما توضیح دهد کدام تکنیک برای وضعیت شما مناسب تر است. همانطور که قبلاً اشاره شد، دندانپزشک شما قبل از انجام فرایند باید بتواند با شما صحبت کند تا توضیح دهد دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد و فرایند چگونه انجام خواهد شد. طی این بازه زمانی، باید هر پرسشی که در رابطه با این درمان به ذهنتان خطور می کند را بپرسید تا بدانید این فرایند چگونه عمل می کند و با انجام آن هیچ مشکلی نداشته باشید.

اغلب، دندانپزشک از یک قلم مخصوص برای کشیدن خطوط در امتدا لثه شما استفاده می کند تا بتوانید ببینید خط لثه شما چه تغییراتی خواهد داشت. علاوه بر این ممکن است برای شما داروی بی حس کننده موضعی تزریق شود تا منطقه اطراف آن بی حس شود و طی فرایند تغییر شکل یا برداشتن بافت هیچ دردی احساس نکنید.

در برخی موقعیت ها، ممکن است دندانپزشک مجبور باشد بخشی از استخوان قسمت جلوی ریشه دندان را بردارد تا بهترین نتایج بلند مدت را برای خط لثه شما خلق نماید. با این حال، در این صورت، دندانپزشک قبل از انجام فرایند راجع به این موضوع با شما صحبت خواهد کرد تا از آن آگاه باشید و با برداشتن بخشی از دندان مشکل نداشته باشید.

 

کانتورینگ لثه

کانتورینگ لثه

 

دوره بهبود این جراحی به چه صورت است؟

پس از تکمیل جراحی، باید به میزان کافی استراحت کنید تا لثه های شما بهبود پیدا کنند. بسته به میزان کاری که روی لثه های شما انجام می شود، روند بهبود می تواند چیزی بین چند روز تا چند هفته طول بکشد.

دندانپزشک باید همه اطلاعات مربوط به روند بهبود و مراقبت های صحیح از دندان ها و لثه ها طی این دوره را در اختیار شما قرار دهد. اطلاعات باید شامل اطلاعات خاص مربوط به دستور العمل های مراقبت از دندان ها و لثه ها باشند. برخی از این نکات عبارتند از:

  • اگر بعد از جراحی خود درد زیادی تجربه می کنید، می توانید طبق دستور پزشک خود از داروهای مسکن OTC، مانند ادویل یا تیلنول استفاده نمایید. همیشه قبل از مصرف داروها با پزشک خود مشورت نمایید تا مطمئن شوید این داروها برای شما بی خطر هستند.
  • غذاهایی بخورید که نرم هستند و جویدن آنها راحت است. باید مطمئن شوید که پس از جراحی، به بافت های نرم و حساس خط لثه خود آسیب نمی زنید، بنابراین حتماً غذاهایی بخورید که نرم باشند و کمترین میزان جویدن را نیاز داشته باشند. برخی از این نمونه ها عبارتند از برنج، پاستا، سبزیجات بخارپز شده، یا ماست. علاوه بر این ، تا زمان بهبود کامل لثه ها، باید از خوردن غذاهای پر ادویه نیز خودداری کنید.
  • مطمئن شوید که دستور العمل های دندانپزشک در مورد چگونگی مراقبت صحیح از دندان ها در طول دوره بهبود را به خوبی دنبال می کنید. این اطلاعات باید شامل این باشد که چقدر بی خطر باید دندان های خود را مسواک بزنید تا خطر آسیب به بافت های حساس را کاهش دهید.

آیا کانتورینگ لثه خطر دارد؟

هر جراحی با خود خطراتی دارد، حتی اگر جزئی و بسیار نادر باشد. کانتورینگ لثه خطر واکنش آلرژیک به داروی بی حس کننده، که بسیار نادر است، و احتمال نیاز به تعویض بافت لثه را با خود به همراه دارد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت