طرح لبخند دیجیتالی
25 آذر ماه 1397
عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی
12 دی ماه 1397

درمان ریشه یکی از معمول ترین فرایندهای دندانپزشکی است که به منظور ترمیم دندانی انجام می شود که عفونی شده یا به شدت آسیب دیده است. از جمله علل آسیب به دندان معمولاً شکست دندان یا وجود حفره ای عمیق درون آن است. فرایند درمان ریشه عبارت است از تخلیه بافت عفونی و آسیب دیده دندان (که پالپ نامیده می شود)، پاکسازی کامل و پر کردن مجدد آن و در نهایت سیل (مهر و موم) کردن آن. اگر فکر می کنید دندان شما به درمان ریشه نیاز دارد، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با روش های مختلف، از جمله تصویر رادیو گرافی با اشعه ایکس و بررسی پوسیدگی و حفره دندان می تواند تشخیص دهد دندان شما درمان ریشه نیاز دارد یا خیر.

روش های کاهش درد پس از درمان ریشه

در پایان فرایند درمان ریشه، دندانپزشک مراقبت های لازم پس از درمان و آنچه نیاز خواهد بود را به شما آموزش خواهد داد. طی چند روز پس از درمان ممکن است مقداری درد داشته باشید که از قبل پزشک شما راه های کاهش آن را به شما خواهد گفت.

مراقبت های پس از درمان ریشه

مراقبت کافی از دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است (عصب کشی شده است) از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس از چند روز ممکن است نیاز باشد مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا با گرفتن تصویر رادیوگرافی مطمئن شود عفونت به طور کامل از بین رفته است. علاوه بر این باید دقت داشته باشید مراقبت های منظم دهان و دندان را پس از فرایند عصب کشی با دقت دنبال کنید تا از بروز مشکل مجدد برای دندان پیشگیری نمایید.

در صورت وجود درد شدید بعد از درمان ریشه، احتمالاً باید داروی ضد التهاب مصرف کنید. بسته به وضعیت دندان عصب کشی شده، ممکن است دندانپزشک برای شما مسکن تجویز کند یا تشخیص دهد نیازی به تجویز مسکن ندارید. اگر برای شما هیچ دارویی تجویز نشد اما روز بعد همچنان درد داشتید یک سری اقدامات هستند که با انجام آنها در منزل می توانید درد خود را کاهش دهید.

گزینه هایی برای کاهش درد دندان عصب کشی شده در منزل

کیسه یخ و کمپرس سرد

درد پس از درمان ریشه یا دیگر درمان های دندانپزشکی می تواند نسبتاً شدید باشد. گذاشتن کیسه یخ یا کمپرس سرد روی گونه، به مدت پنج دقیقه یک بار کمک زیادی به کاهش درد و تورم خواهد کرد. علاوه بر این، می توانید یک حوله سرد یا حتی یک کیسه سبزیجات منجمد روی گونه نزدیک دندان جراحی شده قرار دهید. در صورت کم شدن درد و تورم، این فرایند را هر 15 دقیقه یک مرتبه انجام دهید تا درد تسکین پیدا کند.

رژیم غذایی آبکی و نرم

جویدن غذا پس از درمان ریشه ممکن است باعث ایجاد درد دندان و حساسیت لثه شود. به همین دلیل سعی کنید غذاهای نرم بخورید و رژیم غذایی آبکی داشته باشید که شامل سوپ و دیگر خوراکی های نرم مانند ماست باشد. این کار می تواند به کاهش درد، جلوگیری از تشدید آن و بهبود سریع تر آن کمک کند.

غرغره کردن آب نمک

محلول آب نمک می تواند به کاهش التهاب و درد لثه ها کمک کند. علاوه بر این، برای کاهش خطر بروز عفونت باکتریایی نیز مؤثر خواهد بود. 12 ساعت پس از اتمام فرایند درمان ریشه (عصب کشی دندان)، یک قاشق چایخوری نمک با یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید و حدود یک دقیقه آن را درون دهان غرغره کنید. این کار را سه تا چهار مرتبه در طول روز انجام دهید تا زمانی که تمام درد، تورم یا ناراحتی برطرف شود.

مصرف داروی مسکن

پس از اتمام درمان ریشه ممکن است دندانپزشک برای شما داروی مسکن تجویز کند. برخی داروهای مسکن مانند NSAIDها (داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی) علاوه بر کاهش درد می توانند تورم اطراف لثه ها و اطراف منطقه درمان را نیز کاهش دهند. در صورتی که دندانپزشک برای شما دارویی تجویز نکرد می توانید از داروخانه یکی از داروهای مسکن که نیاز به نسخه پزشک ندارند را تهیه کنید.

استفاده از ژل بی حس کننده

یکی دیگر از راه های کاهش درد پس از درمان ریشه استفاده از ژل بی حس کننده دندانی است که می توانید آن را از هر داروخانه ای تهیه کنید. این نوع ژل ها حاوی بنزوکائین هستند که می توانند موقتاً لثه ها و دیگر بافت های ملتهب دهان را بی حس کنند.

افزایش ارتفاع بالش

پیش از خوابیدن، ارتفاع بالش خود را بیشتر کنید. این کار به کاهش خونریزی کمک می کند. خوابیدن با بالش بلند موجب کاهش درد لثه و نیز دیگر دردهای عصبی خواهد شد و جریان خون را از سمت دندان منحرف خواهد کرد.

استفاده از چای کیسه ای

استفاده از چای کیسه ای به عنوان کیسه آب گرم پس از درمان ریشه، کمک زیادی به کاهش درد خواهد کرد. علت این است که برگ های درخت چای دارای خاصیت تسکین دهندگی و کاهش تورم و درد هستند. پس از استفاده از چای کیسه ای آب آن را بگیرید (مطمئن شوید هیچ سوراخی درون آن وجود ندارد) و آن را روی منطقه جراحی قرار دهید. این کار می تواند درد و تورم لثه ها را کاهش دهد.

استفاده از هیدروژن پراکساید

هیدروژن پراکساید می تواند به از بین بردن باکتری ها و ضد عفونی کردن منطقه درمان، تسکین آن و نیز کاهش التهاب کمک کند. یک قاشق چایخوری آب گرم را با دو قاشق چایخوری محلول هیدروژن پراکساید ترکیب کنید و به مدت 1 تا 2 دقیقه آن را داخل دهان بچرخانید، سپس آن را دور بریزید. هرگاه درد احساس کردید، این کار را چند مرتبه در طول روز انجام دهید.