ترک دندان
23 مرداد ماه 1398
رژیم غذایی پس از جراحی کاشت ایمپلنت
8 شهریور ماه 1398

خشکی حفره دندان (التهاب آلوئولار) یکی از شرایط دردناک دندانی است که گاهی اوقات پس از کشیدن دندان دائمی اتفاق می افتد. خشکی حفره دندان زمانی اتفاق می افتد که در محل دندان کشیده شده لخته خون ایجاد نمی شود، یا پس از ایجاد شدن قبل از بهبود زخم، شل و کنده یا حل می شود.

به طور طبیعی، لخته خون روی محل دندان کشیده شده ایجاد می شود. این لخته خون به عنوان یک لایه محافظ روی استخوان زیرین و پایانه های عصبی داخل حفره خالی دندان عمل می کند. علاوه بر این، این لخته خون به عنوان پایه ای برای رشد استخوان جدید و نیز برای رشد بافت نرم جدید روی لخته عمل می کند.

بدون پوشش باقی ماندن استخوان زیرین و اعصاب منجر به بروز دردهای شدید، نه تنها در حفره بلکه در امتداد اعصابی می شود که به اطراف صورت منشعب می شوند. حفره ملتهب می شود و ممکن است مملو از ذرات غذا شود و به درد آن بیفزاید. اگر دچار خشکی حفره دندان شدید، درد معمولاً یک تا سه روز پس از کشیده شدن دندان بوجود می آید.

خشکی حفره دندان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که در پی کشیدن دندان اتفاق می افتد، از جمله کشیدن دندان مولر سوم (دندان عقل). داروهای مسکنی که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه پزشک ندارد، به تنهایی برای درد ناشی از خشکی حفره دندان کافی نیستند. دندانپزشک یا جراح دهان و دندان می توانند برای کاهش درد آن برای شما دارو تجویز کنند.

علائم و نشانه های خشکی حفره دندان

علائم و نشانه های این مشکل عبارتند از:

• درد شدید طی مدت چند روز پس از کشیدن دندان.
  • از دست رفتن کامل یا بخشی از لخته خون روی محل دندان کشیده شده، که می توانید به شکل یک حفره تو خالی متوجه آن شوید.
  • قابل مشاهده بودن استخوان از داخل حفره دندان.
  • دردی که از حفره آغاز می شود و تا گوش، چشم، شقیقه، یا گردن در همان سمت دندان کشیده شده امتداد می یابد.
  • بوی بد دهان یا بوی بدی که از داخل دهان احساس می شود.
  • وجود مزه بد داخل دهان.

خشکی حفره دندان

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

مقدار مشخصی درد و ناراحتی پس از کشیدن دندان طبیعی است. اما شما باید بتوانید با مسکن هایی که دندانپزشک برای شما تجویز می کند این درد طبیعی را مدیریت کنید و این درد باید به مرور زمان کاهش یابد. در صورت بروز درد جدید یا بدتر شدن آن طی چند روز پس از کشیدن دندان، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

علل خشکی حفره دندان

علت دقیق خشکی حفره دندان همچنان ناشناخته و در دست تحقیق است. محققان معتقدند برخی مشکلات خاص هستند که ممکن است بروز پیدا کرده باشند، از جمله:

• آلودگی باکتریایی حفره دندان
  • ضربه به مل جراحی به جای مانده از یک کشیدن دشوار دندان، مانند دندان عقل نهفته.

ریسک فاکتورها یا عوامل خطر زا

عواملی که می توانند خطر بروز خشکی حفره دندان را افزایش دهند عبارتند از:

• کشیدن سیگار یا مصرف تنباکو. مواد شیمیایی موجود در سیگار یا دیگر اشکال تنباکو می توانند مانع بهبود زخم شوند یا روند آن را کند کنند و موجب آلوده شدن محل زخم شوند. عمل مکیدنی که هنگام کشیدن سیگار اتفاق می افتد، می تواند موجب شل شدن موقتی لخته خون شود.
  • داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری. سطوح بالای استروژن در نتیجه مصرف داروهای خوراکی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شوند می توانند در روند طبیعی بهبود اختلال ایجاد کنند و خطر خشکی حفره دندان را افزایش دهند.
  • مراقبت های خانگی نادرست. اگر بیمار نتواند دستورالعمل های مراقبت های خانگی و بهداشت دهان را به خوبی رعایت کند، ممکن است خطر خشکی حفره دندان افزایش پیدا کند.
  • سابقه خشکی حفره دندان در گذشته. اگر در گذشته خشکی حفره دندان را تجربه کرده اید، احتمال بروز آن پس از یک کشیدن دندان دیگر بسیار زیاد است.
  • عفونت دندان یا لثه. وجود عفونت کنونی یا قبلی در اطراف دندان کشیده شده، خطر خشکی حفره دندان کشیده شده را افزایش می دهد.

مشکلات ناشی از خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان دردناک به ندرت به عفونت یا مشکلات جدی ختم می شود. با این حال، مشکلات احتمالی می توانند شامل تأخیر در بهبود یا عفونت حفره دندان یا پیشرفت و تبدیل آن به عفونت مزمن استخوان (استئومیلیت osteomyelitis) باشد.

پیشگیری از خشکی حفره دندان

آنچه می توانید قبل از جراحی برای پیشگیری از خشکی حفره دندان انجام دهید:

• به دندانپزشک یا جراح دهان و دندانی مراجعه کنید که در کشیدن دندان تجربه دارد.
  • در صورت امکان، سعی کنید کشیدن سیگار را قبل از کشیدن دندان ترک کنید زیرا می تواند موجب افزایش خطر خشکی حفره دندان شود. برای ترک سیگار می توانید از یک پزشک یا دندانپزشک کمک بگیرید.
  • با دندانپزشک یا جراح دهان و دندان خود راجع به داروهای تجویزی یا مکمل هایی که مصرف می کنید صحبت کنید زیرا برخی از آنها در روند لخته شدن خون اختلال ایجاد می کنند.

کارهایی که دندانپزشک می تواند انجام دهد

دندانپزشک یا جراح دهان و دندان شما می تواند برای بهبود درست حفره دندان و پیشگیری از خشکی حفره دندان چند کار انجام دهد. این گام ها می توانند شامل تجویز یک یا چند داروی زیر باشند، که می توانند به پیشگیری از خشکی حفره دندان کمک کنند:

• دهانشویه ها یا ژل های آنتی باکتریال بلافاصله قبل و بعد از جراحی
  • آنتی بیوتیک های خوراکی، مخصوصاً اگر سیستم ایمنی بدن شما با مشکل مواجه است
  • اعمال داروهای ضد عفونی کننده روی زخم
  • پانسمان دارویی پس از جراحی

کارهایی که پس از جراحی می توانید انجام دهید

دستورالعمل های لازم برای کارهایی که باید پس از کشیدن دندان انجام دهید را دریافت خواهید کرد و برای شما توضیح داده خواهد شد روند بهبود باید چگونه باشد و چگونه از زخم مراقبت کنید. مراقبت های خانگی درست پس از کشیدن دندان می توانند به بهبود درست زخم و پیشگیری از آسیب به آن جلوگیری کنند. این دستورالعمل ها شامل موارد زیر می باشند که به پیشگیری از خشکی حفره دندان کمک می کنند.

• فعالیت ها: برنامه ریزی کنید بقیه روز پس از جراحی را استراحت کنید. توصیه های دندانپزشک یا جراح دهان و دندان خود را برای از سر گرفتن فعالیت های عادی و اینکه چقدر باید از انجام فعالیت های شدید و ورزش هایی که منجر به شل شدن لخته خون روی حفره دندان می شوند اجتناب کنید، دنبال کنید.
  • مدیریت درد: روز نخست پس از کشیدن دندان، از بیرون روی صورت خود کیسه یخ بگذارید و پس از آن کیسه آب گرم بگذارید تا به کاهش درد و تورم کمک کنید. طبق دستور دندانپزشک خود داروی مسکن استفاده کنید.
  • نوشیدنی ها: پس از جراحی مقدار زیادی آب بنوشید. تا زمانی که دندانپزشک شما توصیه کرده است، از نوشیدنی های الکلی، کافئین دار، گازدار، یا داغ بپرهیزید. حداقل به مدت یک هفته از نوشیدن مایعات با نی بپرهیزید زیرا عمل مکیدن می تواند موجب شل شدن لخته خون روی حفره دندان شود.
  • غذاها: در طول یک روز نخست تنها غذاهای نرم مانند ماست یا سس سیب بخورید. تا زمانی که اثر داروی بی حسی شما از بین برود مراقب مایعات داغ و سرد یا گاز گرفتن داخل دهان خود باشید. هرگاه احساس کردید می توانید خوردن غذاهای نیمه نرم را آغاز کنید این کار را انجام دهید. از جویدن غذا با سمتی که جراحی روی آن انجام شده است بپرهیزید.
  • پاکسازی دهان: پس از جراحی می توانید دهان خود را به آرامی شستشو دهید و دندان های خود را مسواک بزنید، اما به مدت 24 ساعت از مسواک زدن اطراف محل جراحی خودداری کنید. پس از 24 ساعت نخست پس از جراحی، به مدت یک هفته، دهان خود را چند مرتبه در طول روز، به آرامی با آب ولرم و نمک شستشو دهید. برای این کار یک قاشق جایخوری نمک خوراکی را با یک لیوان آب ترکیب کنید.
  • مصرف تنباکو ممنوع: در صورتی که سیگار می کشید یا تنباکو مصرف می کنید، این کار را حداقل به مدت 48 ساعت پس از جراحی، تا زمانی که می توانید، انجام ندهید. هر گونه مصرف محصولات تنباکو پس از جراحی کشیدن دندان می تواند بهبود را به تأخیر بیندازد و خطر بروز مشکلات را افزایش دهد.