باندینگ دندان چیست؟
9 اسفند ماه 1398
درمان درد لثه
17 فروردین ماه 1399

در این نوشته می خوانید:

 ویروس جدید کرونا چیست؟

ویروس کرونای جدید نوع جدیدی از کرونا ویروس ها است که قبلاً شناسایی شده اند. ویروسی که منجر به بروز بیماری کرونا ویروس 2019 (COVID-19) می شود، همان ویروس کرونایی نیست که عموماً بین انسان ها پخش می شود و منجر به بروز بیماری های خفیفی مانند سرماخوردگی های ساده می شود.

تست هایی که برای تشخیص ویروس کرونای معمولی انجام می شوند شامل 229E، NL63، OC43، یا HKU1 و شبیه تست هایی نیستند که برای تشخیص COVID-19 استفاده می شوند. بیماران مبتلا به COVID-19 به شکلی متفاوت آزمایش می شوند و مراقبت از آنها نیز از بیماران مبتلا به کرونا ویروس معمولی متفاوت است.

 ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

چرا بیماری که این روزها شیوع پیدا کرده است، کرونا ویروس 2019، COVID-19 نامیده می شود؟

در 11 فوریه سال 2020، سازمان بهداشت جهانی یک نام رسمی برای بیماری اعلام کرد که منجر به شیوع کرونا ویروس جدید 2019 شده است، که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد. نام جدید این بیماری کرونا ویروس 2019 است که به صورت مخفف COVID-19 (کووید 19) معرفی می شود. در COVID-19، “CO” مخفف corona کرونا، “VI” مخفف virus ویروس، و “D” مخفف disease بیماری است. پیش از این، این بیماری تحت عنوان “کرونا ویروس جدید 2019” (2019 novel coronavirus) یا “2019-nCoV” شناخته می شد.

انواع مختلف کرونا ویروس های انسانی وجود دارند از جمله ویروس هایی که عموماً منجر به بروز بیماری های خفیف مجاری تنفسی فوقانی می شوند. COVID-19 بیماری جدیدی است که با یک کرونا ویروس جدید بوجود آمده است که قبلاً در انسان ها مشاهده نشده است. نام این بیماری پس از تلاش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا برای نامگذاری بیماری های عفونی انسانی انتخاب شد.

 

منشاء کووید 19 (COVID-19) چیست؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند. برخی موجب بروز بیماری در انسان ها، و برخی دیگر، مانند کرونا ویروس های سگی و گربه ای، که تنها حیوانات را تحت تأثیر قرار می دهند. به ندرت، کرونا ویروس های حیوانی که تنها منجر به بروز عفونت در حیوان ها می شوند موجب بروز عفونت در انسان ها می شوند و می توانند بین انسان ها منتشر شوند. احتمال می رود این همان اتفاقی باشد که برای ویروسی اتفاق افتاده است که منجر به بروز COVID-19 می شود. سندورم تنفسی خاورمیانه Middle East Respiratory Syndrome (MERS) سندورم های شدید حاد مجرای تنفسی Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) دو نمونه دیگر از کرونا ویروس هایی هستند که منشاء حیوانی دارند و سپس به انسان منتقل شده اند.

 

ویروس منشاء بیماری کرونا ویروس 2019 (COVID-19) چگونه منتشر می شود؟

این ویروس نخستین بار در شهر ووهان، استان هوبی، کشور چین شناسایی شد. نخستین عفونت ها به بازار حیوانات زنده مربوط می شوند، اما اکنون ویروس در حال انتشار از انسان به انسان است. مهم است دقت داشته باشید که انتشار انسان به انسان می تواند به صورت زنجیره ای اتفاق بیفتد. برخی ویروس ها (مانند سرخک) فوق العاده مسری هستند، در حالی که این ویژگی در ویروس های دیگر کمتر است. در حال حاضر، مشخص نیست این ویروس به چه سادگی یا پایداری در حال انتشار بین افراد است.

 ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

 

آیا شخصی که کرونا ویروس داشته است می تواند بیماری را به دیگران منتقل کند؟

ویروسی که منجر به بروز COVID-19 شده است در حال انتشار از فرد به فرد است. فردی که بیماری  COVID-19 او فعال است می تواند بیماری را به دیگران منتقل نماید. به همین دلیل است که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا توصیه می کند این بیماران (بسته به شدت بیماری آنها) در بیمارستان یا منزل قرنطینه شوند تا زمانی که بهبود پیدا کنند و دیگر خطر انتقال بیماری به دیگران را نداشته باشند.

مدت زمان فعال بودن بیماری در افراد مختلف متفاوت است بنابراین تصمیم گیری در مورد زمان ترخیص بیماران از قرنطینه و اتاق های ایزوله بر اساس وضعیت بیمار و مشورت پزشکان، متخصصان پیشگیری و کنترل عفونت، و مقامات سلامت عمومی گرفته می شود و برای این تصمیم باید شرایط ویژه هر مورد در نظر گرفته شوند از جمله شدت بیماری، علائم و نشانه های آن، و نتایج آزمایشات بیمار.

 ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

راهنمای کنونی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا برای بیمارانی که بیرون آمدن آنها از قرنطینه مشکل ندارد بر اساس شرایط هر فرد تعریف می شود و شامل داشتن همه شرایط ضروری زیر است:

·        بیمار بدون استفاده از داروهای کاهش دهنده تب، نباید تب داشته باشد.

·        بیمار نباید هیچ گونه علائمی از خود نشان دهد، از جمله سرفه.

·        نتایج آزمایشات بیمار در حداقل دو نمونه تنفسی پشت سر هم که با فاصله زمانی حداقل 24 ساعت گرفته شده اند، باید منفی باشد.

فردی که از قرنطینه و اتاق ایزوله خارج می شود هیچ خطر عفونتی برای دیگران ندارد.

 ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

 

آیا فردی که برای کرونا ویروس 2019 قرنطینه بوده است بیماری را به دیگران منتقل می کند؟

قرنطینه به معنای جدا سازی فرد یا گروهی از افراد است که در معرض بیماری مسری قرار داشته اند اما (علائم) بیماری را نشان نداده اند، از افرادی که در معرض بیماری قرار نداشته اند، به منظور پیشگیری از انتشار احتمالی آن بیماری. قرنطینه معمولاً برای دوره نهفتگی بیماری های مسری انجام می شود، که بازه زمانی است که در طول آن افراد پس از قرار گرفتن در معرض بیماری به آن مبتلا شده اند اما هنوز علائم آن را از خود نشان نداده اند. برای COVID-19، دوره قرنطینه 14 روزه پس از قرار گرفتن در معرض بیماری است، زیرا 14 روز طولانی ترین بازه زمانی است که در طول آن کرونا ویروس های مشابه خود را نشان داده اند. فردی که از قرنطینه COVID-19 خارج شده است خطر انتشار ویروس به دیگران را ندارد زیرا در طول دوره نهفتگی، بیماری در آنها پیشرفت نکرده است.

 ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

 

چرا ممکن است برخی افراد و گروه های اجتماعی به خاطر COVID-19 سرزنش شوند و از آنها دوری شود؟

در سراسر دنیا ممکن است افراد نگران دوستان و بستگان خود باشند که در قسمت هایی از دنیا که کووید 19 در حال انتشار است زندگی می کنند یا به آنجا مراجعه کرده اند. برخی افراد نگران بیماری هستند. ترس و اضطراب می تواند منجر به بد نامی اجتماعی شود، مثلاً نسبت به چینی ها یا دیگر آسیایی ها یا افرادی که در قرنطینه بوده اند.

بد نامی همان تبعیض است که نسبت به گروه، مکان، و یا ملیت خاصی ایجاد می شود. این بد نامی می تواند با کمبود اطلاعات در مورد چگونگی انتشار COVID-19، سرزنش افراد، ترس از بیماری و مرگ، و شایعاتی همراه باشد که موجب انتشار افسانه می شوند. بدنامی با ایجاد ترس یا عصبانیت بیشتر نسبت به افراد عادی به جای بیماری، می تواند به افراد آسیب بزند و منجر به بروز مشکل شود.

افراد چگونه می توانند بد نامی مربوط به COVID-19 را متوقف کنند؟

افراد می توانند با بدنامی کرونا ویروس 2019 مبارزه کنند و با حمایت اجتماعی به دیگران کمک کنند (نه به آنها آسیب بزنند). با یادگیری و به اشتراک گذاشتن حقایق می توان از بار بد نامی کاست. به اشتراک گذاشتن این حقیقت که ویروس ها نژاد یا قوم خاصی را هدف قرار نمی دهند و اینکه در حقیقت COVID-19 چگونه منتشر می شود، می تواند کمک کند بد نامی ها متوقف شوند.

 

ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

 

آیا کروناویروس است که باعث شده است COVID-19 شبیه ویروس های MERS-CoV یا SARS-CoV باشد؟

خیر. کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند. برخی کرونا ویروس ها موجب بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی در افراد می شوند. برخی دیگر موجب بروز بیماری در انواع خاصی از حیوانات مانند گاو، شتر، و … می شوند. به ندرت پیش می آید که کرونا ویروس های حیوانی بتوانند به انسان منتقل شوند. این در کرونا ویروس سارس و کرونا ویروس مرس اتفاق افتاد.

ویروسی که منجر به کووید-19 می شود نیز احتمالاً منشاء حیوانی دارد که به انسان منتقل شده است. کرونا ویروسی که منجر به COVID-19 شده است، بیشترین شباهت را به کرونا ویروس سارس دارد. برای کشف جزئیات بیشتر در خصوص این بیماری تحقیقات بیشتر در حال انجام هستند. وضعیت در حال تغییر است و به محضی که اطلاعات به روزرسانی شوند در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.

پیشگیری

چگونه می توان از خود در برابر این ویروس محافظت نمود؟

درحال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس 2019 وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری پرهیز از قرار گیری در معرض ویروس است. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها همیشه توصیه می کند اعمال پیشگیرانه روزمره به جلوگیری از انتشار بیماری های سیستم تنفسی کمک می کنند، از جمله:

  • پرهیز از تماس نزدیک با افراد مبتلا.
  • پرهیز از دست زدن به چشم ها، بینی، و دهان.
  • ماندن در منزل هنگام بیماری.
  • جلوی سرفه و عطسه خود را با دستمال بگیرید، سپس دستمال خود را داخل سطل در دار بیندازید.
  • اشیاء و سطوحی که مدام به آنها دست می زنید را، با استفاده از اسپری های معمولی پاک کننده سطوح، پاکسازی و ضد عفونی کنید.
  • توصیه های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در خصوص استفاده از ماسک را جدی بگیرید.
  • اغلب دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید، مخصوصاً بعد از رفتن به دستشویی؛ قبل از غذا خوردن، و بعد از فین کردن، عطسه کردن، یا سرفه کردن. اگر آب و صابون در دسترس ندارید از محلول های ضد عفونی کننده بر پایه الکل حاوی حداقل الکل 60% استفاده کنید. اگر آلودگی دست های شما به وضوح قابل مشاهده هستند حتماً آنها را با آب و صابون بشویید.

آیا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها استفاده از ماسک را توصیه می کند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه نمی کند افرادی که از یک ماسک خوب استفاده می کنند خود را در برابر بیماری های تنفسی مانند COVID-19 محافظت کنند. تنها کافی است از یک ماسک خوب و تمیز استفاده نمایید. افرادی که ویروس COVID-19 را دارند و از خود علائم آن را نشان می دهند نیز باید از ماسک استفاده کنند. این به منظور محافظت دیگران در برابر عفونت است. استفاده از ماسک برای کادر درمان و افرادی که (در منزل یا در مراکز درمانی) از نزدیک از بیماران مبتلا به COVID-19 مراقبت می کنند نیز الزامی است.

COVID-19 چه علائم و مشکلاتی می تواند بوجود بیاورد؟

بیمارانی که ابتلای آنها به کرونا ویروس 2019 تأیید شده باشد، علائمی که تاکنون برای آنها گزارش شده است عبارتند از علائم خفیف تا شدید بیماری و مرگ. علائم عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها معتقد است علائم و نشانه های بیماری COVID-19 ممکن است ظرف 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس بروز پیدا کنند. این بر اساس چیزی است که قبلاً به عنوان دوره نهفتگی کرونا ویروس مرس مشاهده شده است.

 

ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

 

کرونا ویروس 2019 چگونه منتشر می شود؟

در حال حاضر مشخص شده است ویروس منشاء بیماری کرونا ویروس 2019 (COVID-19) به همان شکلی منتشر می شود که کرونا ویروس های مشابه منتشر می شدند. کووید 19 بیماری جدیدی است و لازم است در مورد آن و نحوه انتشار آن بیشتر تحقیق شود.

انتشار فرد به فرد

تصور می شود ویروس اساساً از طریق فرد به فرد منتقل شود.

  • بین افرادی که در تماس نزدیک (فاصله حدودی 2 متری) با یکدیگر هستند.
  • از طریق ذرات خارج شده از دستگاه تنفسی که با سرفه و عطسه کردن فرد مبتلا تولید می شوند.

این ذرات می توانند روی دهان و بینی افرادی بنشینند که نزدیک هستند یا احتمالاً وارد مجرای تنفسی و ریه های آنها شود.

انتشار از طریق تماس با سطوح و اشیاء آلوده به ویروس کووید 19

این امکان وجود دارد که افراد با لمس سطوح و اشیاء آلوده به ویروس کووید 19 و سپس لمس دهان، بینی، یا چشم، به این ویروس آلوده شوند. اما تصور می شود این اصلی ترین راه انتشار ویروس نباشد.

آیا افراد می توانند بدون بیمار شدن ویروس را منتقل کنند؟

  • تصور می شود افراد وقتی علائم بیماری را دارند، بیشترین حالت سرایت دهندگی را داشته باشند.
  • انتشار ویروس قبل از نشان دادن علائم و نشانه های بیماری نیز امکان پذیر است؛ گزارش هایی مبنی بر این شکل انتشار این نوع کرونا ویروس جدید وجود دارند، اما تصور نمی شود اصلی ترین روش انتشار باشد.

ویروس چقدر راحت منتشر می شود؟

اینکه ویروس چقدر راحت می تواند منتشر شود در افراد مختلف متفاوت است. برخی ویروس ها فوق العاده قابل انتشار هستند (به راحتی منتشر می شوند)، مانند سرخک، در حالی که ویروس های دیگر به راحتی منتشر نمی شوند. عامل مهم دیگر این است که آیا انتشار پایدار است یا خیر.

به نظر می رسد ویروس هایی که منجر به بروز کووید 19 می شوند به راحتی منتشر شوند و این قابلیت انتشار آنها در اجتماع، در برخی مناطق جغرافیایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، پایدار است. انتشار اجتماعی به این معناست که افراد در یک منطقه به ویروس آلوده شده اند، شامل برخی افرادی که مطمئن نیستند چگونه و کجا ویروس به آنها منتقل شده است.

مناطق جغرافیایی که ویروس به صورت گسترده یا پایدار در حال انتشار در سطح اجتماع است:

آخرین به روز رسانی آمار در 16 فوریه 2020

  • چین
  • ایران
  • ایتالیا
  • ژاپن
  • کره شمالی

 

ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

اگر به بیماری کرونا ویروس 2019 مبتلا هستید چه باید بکنید؟

اگر ظرف 14 روز پس از سفر به چین یا دیگر کشورهایی که نمونه های مبتلا به ویروس مشاهده شده اند، یا تماس نزدیک با افراد مبتلا، تب یا علائم و نشانه های بیماری تنفسی، از جمله سرفه یا تنگی نفس دارید، باید با مراکز مراقبت از بیماری های مبتلا به کرونا تماس بگیرید و عوامل خطرزای اخیر خود را ذکر کنید. آنها می توانند مشخص کنند آیا شما مراقبت ویژه نیاز دارید یا خیر.

گام هایی برای جلوگیری از انتشار COVID-19 اگر شما مبتلا به بیماری هستید

اگر شما بیماری COVID-19 دارید یا مشکوک به آلوده بودن به ویروس آن هستید، با دنبال نمودن این گام ها به جلوگیری از انتشار ویروس به افرادی که در جامعه یا محل کار و زندگی شما هستند کمک کنید:

در منزل باقی بمانید مگر برای بهره مند شدن از مراقبت های پزشکی.

باید فعالیت های خود در بیرون از منزل را محدود کنید، مگر برای دریافت مراقبت های پزشکی. از مراجعه به محل کار، مدرسه، یا اماکن عمومی خودداری کنید. از وسایل نقلیه عمومی یا هر گونه تاکسی یا وسیله نقلیه دیگری استفاده نکنید.

خود را از افراد و حیوانات داخل منزل جدا کنید.

افراد: تا جای ممکن، باید در اتاقی مخصوص و دور از دیگر افرادی که در منزل هستند بمانید. بعلاوه، در صورت امکان باید از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید.

حیوانات: باید تماس با حیوانات خانگی و دیگر حیوانات، درست مانند دیگر افرادی که اطراف شما هستند، را در طول دوره ای که به بیماری کووید 19 مبتلا هستید محدود کنید. گرچه گزارشی مبنی بر ابتلای حیوانات به بیماری COVID-19 وجود ندارد، اما هنوز توصیه می شود افراد مبتلا تماس با حیوانات را محدود کنند تا زمانش که اطلاعات بیشتری در خصوص این ویروس در دسترس باشد.

در صورت امکان، تا زمانی که به این بیماری مبتلا هستید، یکی دیگر از افراد منزل مسئولیت مراقبت از حیوانات را به عهده بگیرد. اگر در طول دوره بیماری خود مجبورید از حیوان خانگی خود مراقبت کنید، قبل و بعد از تماس یا آن دست های خود را بشویید و تمام مدت ماسک بزنید.

قبل از مراجعه به مراکز درمانی تماس بگیرید.

اگر قصد مراجعه به مراکز مراقبت از مبتلایان به کرونا ویروس 2019 را دارید، اول با آنها تماس بگیرید و به آنها بگویید ویروس COVID-19 دارید یا احتمال داشتن آن را دارید. این به آنها کمک می کند به شما توضیحاتی بدهند مبنی بر چگونگی مراقبت اطرافیان و دیگر افراد در برابر مبتلا شدن.

ماسک بزنید.

در صورتی که کسی در تماس نزدیک با شماست (اتاق یا وسیله نقلیه مشترک) یا حیوان خانگی دارید، و قبل از ورورد به مراکز درمانی ماسک بزنید. اگر نمی توانید ماسک بزنید (از جمله به دلیل داشتن مشکل در تنفس) افرادی که با شما در یک فضا هستند باید ماسک بزنند.

جلوی سرفه و عطسه خود را بگیرید.

وقتی سرفه یا عطسه می کنید جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید. دستمالی که استفاده کرده اید را داخل سطل زباله درب دار بیندازید، بلافاصله پس از آن دست های خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید یا کل سطح دست های خود را به محلول های ضد عفونی کننده بر پایه الکل حاوی الکل حداقل 60 درصد آغشته کنید و آنها را به هم بمالید و صبر کنید تا خشک شوند. اگر آلودگی دست ها قابل مشاهده است، حتماً از آب و صابون استفاده کنید.

دست های خود را با فواصل زمانی کم بشویید.

به روش های بالا، مدام دست های خود را تمیز کنید و از لمس چشم ها، بینی، و دهان با دست های نشسته خودداری کنید.

از استفاده وسایل مشترک در منزل خودداری کنید.

نباید ظروف غذا خوری، لیوان، فنجان، هوله، یا رختخواب خود را با کسی یا حیوان خانگی خود به اشتراک بگذارید. پس از استفاده از این اقلام، باید آنها را با دقت با آب و مواد شوینده بشویید.

هر روز سطوح “پر تماس” را تمیز کنید.

سطوح پر تماس مانند کانتر، میز، دستگیره های درها، وسایل سرویس بهداشتی، دستشویی، تلفن همراه، کلیدها، و میز کنار تخت بیمار باید هر روز تمیز شوند. بعلاوه، سطوحی که ممکن است روی آنها خون ریخته شده باشد، سطح توالت فرنگی، یا دیگر سطوحی که مایعات خارج شده از بدن روی آنها ریخته می شود باید پاکسازی شوند. از اسپری های پاک کننده سطوح طبق دستور العمل روی آنها استفاده کنید.

مراقب علائم خود باشید.

اگر بیماری شما رو به وخامت است (مثلاً به سختی نفس می کشید)، بلافاصله به فکر مراقبت های پزشکی باشید. قبل از برخوردار شدن از مراقبت های پزشکی، با مراکز مخصوص این بیماری تماس بگیرید. قبل از ورود به مرکز ماسک بزنید. این کار کمک می کند افراد دیگر در برابر این بیماری ایمن بمانند.

ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

 

بیماری کرونا ویروس 2019 و افراد دارای شرایط خاص

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی مبنی بر گزارشات منتشر شده در خصوص ابتلای زنان باردار به کرونا ویروس 2019 وجود ندارد. زنان باردار تغییرات فیزیولوژیک و سیستم ایمنی بدن را تجربه می کنند که باعث می شوند بیشتر مستعد عفونت های تنفسی ویروسی، از جمله COVID-19 شوند.

هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه کودکان بیشتر مستعد ابتلا به COVID-19 هستند. در واقع، اکثر موارد تأیید شده COVID-19 که از چین گزارش شده اند از افراد بزرگسال بوده اند. تحقیقات بیشتر در حال انجام هستند تا در خصوص شیوع این ویروس بین افراد از رده های سنی مختلف به نتیجه برسند. این وضعیت مدام در حال تغییر است و اطلاعات بر اساس موارد گزارش شده به روز رسانی می شوند.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت