آیا فلوراید برای کودکان مضر است؟
5 اردیبهشت ماه 1402
بیماری لثه، بارداری و کودک شما
19 اردیبهشت ماه 1402

دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که از لثه ها بیرون می آیند و معمولاً زمانی که فرد در سنین 15 تا 25 سالگی است قابل رویت می شوند. از آنجا که افراد اغلب در این مدت تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، گاهی اوقات در مورد نحوه تأثیر دندان های عقل روی درمان ارتودنسی سردرگمی وجود دارد.

برخلاف تصور رایج، دندان عقل تأثیر منفی روی درمان ارتودنسی شما نخواهد داشت.

در واقع، در بسیاری از موارد، دندانپزشکان و ارتودنتیست ها برای اطمینان از عدم تأثیر منفی روی همراستایی دندان های بیمار با وجود دندان عقل، درمان را در محدوده زمانی برنامه ریزی می کنند که دندان های عقل می رویند.

آیا دندان عقل باعث بروز مشکلات دندانی می شود؟

گرچه افراد تمایل دارند دندان عقل را با درد و ناراحتی همراه بدانند، دندان عقل اغلب بدون ایجاد هیچ مشکلی می روید.

مگر آنکه دندان عقل نهفته باشد (یعنی چیزی مانع رویش طبیعی آن شده باشد)، آنها مستقیماً از لثه بیرون می زنند و اگر فضای کافی برای آنها وجود داشته باشد، بعید است که مشکل دندانی ایجاد کنند و نیاز به درمان ارتودنسی را ایجاد نکنند.

در برخی موارد، دندان عقل می تواند از لثه به سمت طرفین یا با زاویه بیرون بیاید.

این می تواند فشاری را روی دندان های اطراف ایجاد کند و باعث افزایش خطر عفونت شود.

هنگامی که دندان عقل با زاویه بیرون می آید، تمیز کردن مؤثر آنها نیز دشوارتر می شود. در نتیجه، ذرات غذا می توانند به دام افتاده و حفره ایجاد کنند. از سوی دیگر، دندان عقل ممکن است زیر لثه باقی بماند یا فقط تا حدی از لثه بیرون بیاید.

دندان عقل نهفته اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند، با این حال در موارد نادر ممکن است خطر ایجاد کیست های خوش خیم یا عفونت را افزایش دهد.

هنگامی که دندان عقل به طور کامل نمی روید یا با زاویه می روید، ممکن است باعث بروز مشکلات دندانی شود و ممکن است کشیدن آن توصیه شود.

با این حال، این مسائل می توانند به طور کامل با درمان های ارتودنتیکی مانند بریس ها ارتباط نداشته باشند و می توانند هر بیمار را در طول دوره رویش دندان عقل تحت تأثیر قرار دهند.

اگر یک بیمار تحت درمان ارتودنسی قرار دارد و دندان عقل او قبلاً به طور کامل روییده است، ممکن است کشیدن آنها قبل از شروع بریس ها نیاز نباشد یا حتی در برخی موارد ممکن است جابجایی آنها با استفاده از بریس ها نیاز نباشد.

البته این موضوع در بیماران مختلف متفاوت است و متخصص ارتودنسی مشخص می کند که کدام دندان ها باید توسط بریس ها حرکت داده شوند تا از تراز مناسب اطمینان حاصل شود.

دندان عقل

دندان عقل

آیا می توان قبل از رویش دندان های عقل درمان ارتودنسی را انجام داد؟

البته. از آنجا که تا زمانی که بیمار هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده است ممکن است دندان عقل نروید، ارتودنتیست ها ممکن است توصیه کنند که درمان ارتودنسی قبل از رویش دندان ها شروع شود. با این حال، ارتودنتیست شما قبل از شروع هر گونه درمان ارتودنسی از دهان شما عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرد تا تشخیص دهد که دندان عقل در روند درمان دخیل است یا خیر.

در حالی که ممکن است دندان های عقل شما از داخل لثه بیرون نیامده باشند، اما در عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس قابل مشاهده خواهند بود. بنابراین، متخصص ارتودنسی شما می تواند تشخیص دهد که آیا دندان عقل شما بدون هیچ مشکلی در می آید یا احتمال رویش آنها در یک زاویه بیشتر است.

با این اطلاعات، او می تواند از هر گونه مشکل احتمالی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کند و درمان ارتودنسی شما را بر اساس آن طراحی کند.

دندان عقل

دندان عقل

آیا قبل از نصب بریس ها باید دندان عقل کشیده شود؟

کشیدن دندان عقل چه در بیمارانی که به بریس ها نیاز دارند و چه در بیمارانی که به بریس نیاز ندارند بسیار متداول است.

اگر دندان عقل بیمار در حال حاضر باعث ایجاد مشکلاتی مانند فشردگی بیش از حد آنها شده است زیرا فضای کافی برای رویش کامل آنها وجود ندارد، ممکن است دندانپزشک توصیه کند که آنها را قبل از نصب بریس بردارید. دندان عقل اغلب بدون ایجاد هیچ مشکلی می روید. با این حال، به این معنا نیست که همه افراد باید قبل از دریافت بریس ها دندان عقل خود را بکشند.

اگر دندان ها سالم هستند و تأثیر منفی روی سلامت دهان و دندان های شما ندارند، ارتودنتیست شما ممکن است توصیه کند که کشیدن دندان لازم نیست.

دندان عقل

دندان عقل

آیا دندان عقل روی همراستایی بعد از درمان ارتودنسی تأثیر می گذارد؟

اگر به بیماران توصیه شود قبل از بیرون آمدن دندان عقل، درمان ارتودنسی انجام دهند، برخی از بیماران ممکن است نگران باشند که رویش دندان عقل آنها تأثیر منفی روی درمان ارتودنسی آنها بگذارد. با این حال، ارتودنتیست شما همیشه قبل از توصیه به انجام هر نوع درمانی، دندان عقل شما را در نظر می گیرد.

اگر عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس نشان دهد که احتمالاً دندان عقل شما بدون ایجاد مشکل بیرون خواهد آمد، ارتودنتیست ممکن است از بریس ها برای همراستا کردن دندان های شما استفاده کند، در حالی که به طور همزمان فضای کافی برای رویش دندان های عقل شما باقی بگذارد.

همچنین ممکن است متخصص ارتودنسی توصیه کند که دندان عقل شما قبل از درمان ارتودنسی کشیده شود. در این صورت، دندان های عقل کاملاً روییده را معمولاً می توان از طریق کشیدن مستقیم خارج کرد، در حالی که دندان های عقل نهفته یا نیمه روییده را می توان از طریق کشیدن جراحی بیرون آورد.

گرچه دندان عقل شما در درمان ارتودنسی شما نقش دارد، اما تأثیر منفی روی خود درمان یا نتایج نخواهد داشت.

با در نظر گرفتن دندان عقل شما قبل از طراحی درمان، متخصص ارتودنسی اطمینان حاصل خواهد کرد که رویش دندان عقل شما هیچ گونه کار ارتودنسی را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. در نتیجه، بیماران می توانند قبل، در حین یا بعد از در آمدن دندان عقل خود، با موفقیت تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند.

4/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت