اختلالات مفصل فکی گیجگاهی
11 مرداد ماه 1399
بی حس کننده ها و آرامبخش ها در دندانپزشکی
1 شهریور ماه 1399

اگر تا به حال در مورد دندان های عقل خود با دندانپزشکتان صحبت نکرده اید، احتمالاً ممکن است در آینده نیاز باشد این کار را انجام دهید. وقتی این چهار دندان جدید بیرون می آیند، نه تنها پاکسازی کامل آنها به واسطه موقعیتی که در آن واقع شده اند دشوارتر است، بلکه ممکن است راحت داخل دهان جای نگیرند. به این معنا که اغلب برداشتن آنها برای سلامت دهان شما بهترین گزینه است.

گرچه این جراحی یک فرایند کاملاً شایع است و معمولاً همه چیز خوب پیش می رود، اما ممکن است در طول این فرایند مشکلاتی بوجود بیایند. می توان گفت حدود 6/2% تا 9/30% از بیماران مشکلات پس از کشیدن دندان های عقل را تجربه می کنند. آماده بودن برای این اتفاق کلید برخورد درست با این مشکلات یا حتی پیشگیری از آنها است. در اینجا به بیان پنج مشکل شایعی خواهیم پرداخت که ممکن است در طول این فرایند با آنها مواجه شوید.

مشکلات پس از کشیدن دندان عقل

مشکلات پس از کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل

فرایند کشیدن دندان عقل اغلب در مطب دندانپزشک یا جراح انجام می شود. اما اگر می خواهید چند دندان عقل شما با هم کشیده شوند یا احتمال بروز مشکلات برای شما بالاتر است، احتمالاً لازم است این کار در بیمارستان انجام شود. اگر شما عفونتی داشته باشید، معمولاً جراحی به تعویق خواهد افتاد تا زمانی که عفونت کاملاً درمان شده باشد. احتمالاً لازم است برای این منظور آنتی بیوتیک مصرف کنید.

قبل از کشیدن دندان عقل، دندانپزشک برای شما بی حس کننده موضهی تزریق خواهد کرد تا منطقه ای که قرار است از آن دندان کشیده شود بی حس شود. بیهوشی عمومی معمولاً زمانی استفاده خواهد شد که قرار است چند یا همه دندان های عقل به صورت همزمان کشیده شوند. بیهوشی عمومی مانع می شود شما هیچ دردی احساس کنید و باعث خواهد شد شما در طول کل فرایند خواب باشید. احتمالاً دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد شب قبل از خوردن و نوشیدن هر چیزی خودداری نمایید تا برای بیهوشی آمادگی داشته باشید.

برای کشیدن دندان عقل دندانپزشک بافت لثه روی دندان را باز خواهد کرد و هر استخوانی که روی دندان را پوشش می دهد را خارج می سازد. سپس بافت هایی که دندان را به استخوان متصل کرده اند را جدا می کند سپس دندان را می کشد. گاهی اوقات دندانپزشک لازم است دندان را به قطعات کوچکتری تبدیل کند تا کشیدن آن را راحت تر کند.

پس از کشیدن دندان ممکن است نیاز به بخیه داشته باشید. برخی بخیه ها به مرور زمان حل می شوند و برخی از آنها لازم است پس از چند روز کشیده شوند. دندانپزشک به شما خواهد گفت آیا نیاز است بخیه های شما کشیده شوند یا خیر. یک گاز استریل تا زده شده روی زخم قرار داده می شود تا به خونریزی کمک کند.

علیرغم همه تلاش هایی که صورت می گیرد این فرایند بدون هیچ مشکلی انجام شود، گاهی اوقات بروز برخی مشکلات اجتناب ناپذیر خواهند بود.

مشکلات پس از کشیدن دندان عقل

مشکلات پس از کشیدن دندان عقل

خشکی حفره دندان (استئيت آلوئولار Alveolar Osteitis)

پس از آنکه دندان کشیده می شود، یک لخته خون روی محل دندان کشیده شده شکل می گیرد که بخشی عادی از روند بهبود است. استئیت آلوئولار که تحت عنوان خشکی حفره دندان نیز شناخته می شود، اگر لخته خون شل شود نیز ممکن است اتفاق بیفتد. بر اساس گزارشات 3/3% از بیماران بین سنین 11 تا 80 سال خشکی حفره دندان را تجربه می کنند. در این مطالعه مشخص شده که این شرایط بین افراد سیگاری شایع تر است و بیشتر در فک پایین اتفاق می افتد. خشکی حفره دندان می تواند 3 تا 5 روز پس از کشیدن دندان اتفاق بیفتد. دندانپزشک به محض تشخیص خشکی حفره دندان، آن را از وجود ذرات باقی مانده غذا پاکسازی خواهد کرد و آن را با یک لایه دارو پوشش خواهد داد که اغلب تا زمانی که بهبود پیدا کند لازم است تعویض شود.

مشکلات پس از کشیدن دندان عقل

مشکلات پس از کشیدن دندان عقل

درد و تورم

درد و تورم پس از کشیدن دندان ها انتظار می رود، گرچه میزان این درد در افراد مختلف متفاوت است. در گزارشات آمده است که مردان کمتر از زنان از درد شکایت می کنند. گرچه درد یک موضوع کاملاً ذهنی است اما در مطالعات آمده است که در روز نخست پس از کشیدن دندان، 53% از بیماران درد خفیف داشتند و 47% آنها درد شدید داشتند. تنها 2/15% آنها در یک هفته نخست پس از جراحی درد شدید داشتند. مقدار درد و تورم ممکن است با مقدار طولانی بودن جراحی ارتباط داشته باشد. دندانپزشکان معمولاً استفاده از داروهای مسکن، خوردن غذاهای نرم و پرهیز از فعالیت های شدید فیزیکی را برای کاهش علائم پیشنهاد دهند.

محدود شدن باز شدن دهان

پس از فرایند طولانی دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، ممکن است همفشردگی عضلات فک (تریسموس)، یا محدود شدن توانایی باز کردن دهان را تجربه کنید. بیماران بین سنین 17 تا 25 سال، مخصوصاً افرادی که دندان عقل نهفته دارند، بیشتر احتمال دارد که این شرایط را تجربه کنند. دندانپزشک علت بنیادی بروز این مشکل را شناسایی خواهد کرد و شما را راهنمایی خواهد کرد که از گرما درمانی، داروهای مسکن، آرام سازی غضلات، و در صورت نیاز ابزارهای باز کننده دهان استفاده نمایید.

خونریزی شدید

7/30 % از بیماران خونریزی شدید در روز نخست پس از کشیدن دندان عقل را تجربه می کنند. مقدار خونریزی به آناتومی دندانی که کشیده می شود بستگی دارد. برای کمک به کاهش احتمال خونریزی پس از جراحی، دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد از کشیدن سیگار، شستشوی دهان، انجام فعالیت های شدید، برای یک روز پس از درمان خودداری نمایید.

مشکلات پس از کشیدن دندان عقل

مشکلات پس از کشیدن دندان عقل

بی حسی لب ها

دندان های عقل به عصب آلوئولار تحتانی نزدیک هستند که درون فک امتداد دارند. اگر عصب در طول کشیدن دندان آسیب ببیند، می تواند منجر به بی حس شدن لب ها شود. با این حال، تعداد اندکی از بیماران بی حسی لب ها پس از کشیدن دندان را تجربه می کنند. این مشکل به صورت خود به خود می تواند برطرف شود، و در 96% از بیماران این اتفاق ظرف دو ماه رخ می دهد. دندانپزشک شما تلاش خواهد کرد احتمال آسیب به عصب حین کشیدن دندان یا دندان ها را به حداقل برساند و قبل از جراحی شما را از وجود این خطرات آگاه خواهد کرد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت