مشکلات احتمالی روکش دندان
22 اسفند ماه 1397
ترمیم و احیای مینای دندان
15 اردیبهشت ماه 1398

فلوراید و سلامت دندان ها

فلوراید ماده معدنی طبیعی است که دندان ها را محکم می کند و از بروز پوسیدگی دندان ها پیشگیری می نماید. درمان با فلوراید، سال ها برای سلامت دهان ضروری بوده است. فلوراید از مینای دندان ها محافظت می کند و با باکتری هایی که به دندان ها و لثه ها آسیب می رسانند مبارزه می کند. مینای دندان بیرونی ترین لایه محافظ هر دندان است.

فلوراید بویژه زمانی کمک کننده است که شما به شدت در معرض خطر گسترش پوسیدگی یا حفره دندان باشید. حفره های دندان زمانی بوجود می آیند که باکتری ها روی دندان ها و لثه ها انباشته شوند و لایه چسبناک پلاک را تشکیل دهند. پلاک ها اسیدی تولید می کنند که باعث خوردگی و ساییدگی دندان ها و بافت لثه ها می شوند. در صورتی که پلاک لایه مینای دندان را در هم بشکند، باکتری می تواند موجب عفونت و صدمه به اعصاب و عروق خونی مرکز دندان شود.

برای پی بردن به فواید، عوارض جانبی، و مراحل فلوراید تراپی به خواندن این مقاله ادامه دهید.

فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید

فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید

 

در طول درمان تخصصی فلوراید تراپی چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک ها درمان های تخصصی فلوراید تراپی را در قالب محلول های فوق العاده غلیظ، فوم، ژل، یا وارنیش ارائه می دهند. این مواد را می توان با پنبه، فرچه، تری، یا دهانشویه اعمال نمود. این درمان ها فلورایدی بیشتر از آنچه در آب یا خمیر دندان دریافت می کنید اعمال می کنند. اعمال آنها تنها چند دقیقه طول می کشد. ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد به مدت 30 دقیقه پس از درمان از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید تا فلوراید زمان لازم برای جذب کامل را داشته باشد.

همیشه قبل از آغاز درمان، شرح کاملی از سوابق پزشکی سلامت خود به دندانپزشک خود ارائه دهید تا بتوانند بهترین درمان را برای شما انتخاب کنند.

فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید

فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید

 

چه مقدار فلوراید نیاز دارید؟

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند، بسته به سلامت دهان خود، هر 3، 6، یا 12 ماه یک مرتبه در مطب دندانپزشک خود تحت درمان تخصصی فلوراید تراپی قرار بگیرید. اگر به شدت در معرض خطر حفره دندان هستید، ممکن است دندانپزشک برای شما محلول یا ژل فلوراید خاصی تجویز کند تا به طور منظم در منزل از آن استفاده کنید.

کارهای زیر می توانند خطر بروز حفره دندان را افزایش دهند:

·       مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر

·       بی نظمی در خوردن غذا

·       بهداشت ضعیف دهان و دندان

·       عدم مراقبت های تخصصی دندان ها

·       رژیم غذایی ضعیف

·       خشکی دهان، یا کاهش بزاق دهان

·       ضعف مینای دندان ها

منابع معمول فلوراید خوراکی عبارتند از:

·       چای

·       آب

·       غذاهایی که با آب طبخ می شوند

·       خوردن ماهی با استخوان های آن

·       شیر مادر

بیشترین فلورایدی که دریافت می شود از غذاها، آب و مکمل های غذایی است. در مقاطع سنی مختلف باید از مقادیر مختلف فلوراید بهره مند شد:

·       از زمان تولد تا 3 سالگی: 1/0 تا 5/1 میلی گرم

·       4 تا 6 سالگی: 1 تا 5/2 میلی گرم

·       7 تا 10 سالگی: 5/1 تا 5/2 میلی گرم

·       نوجوانی و بزرگسالی: 5/1 تا 4 میلی گرم

 

فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید

فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید

فلوراید برای کودکان

اگر کودک شما زیر 3 سال است، باید تنها با دقت زیاد مسواک بزند. تنها یک لایه بسیار نازک خمیر دندان فلورایده روی مسواک او بزنید. خمیر دندان باید کمتر از نصف فرچه های مسواک را پوشش دهد و نباید بزرگتر از یک دانه برنج باشد.

اندازه یک نخود خمیر دندان فلورایده برای کودکان 3 تا 6 ساله توصیه می شود. باید مراقب باشید کودک حین مسواک زدن، خمیر دندان داخل دهان خود را تف کند.

فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید

فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید

 

فلوراید چه فوایدی دارد؟

فلوراید با بازسازی مواد معدنی سطح دندان ها عمل می کند، جایی که باکتری موجب خوردگی مینای دندان شده است. بعلاوه، می تواند مانع رشد باکتری های مضر دهانی شود و از بروز حفره های بزرگتر پیشگیری کند.

فلوراید نمی تواند موجب از بین رفتن پوسیدگی دندان شود، اما با قوی تر کردن سطح بیرونی دندان ها، می تواند به متوقف کردن روند پوسیدگی و نفوذ آن به جاهای عمیق تر دندان کمک کند.

فلوراید هم برای کودکان و هم برای افراد بزرگسال مفید است. هر چه کودکان زودتر در معرض فلوراید قرار بگیرند، احتمال پیشرفت حفره های دندان در آنها کمتر خواهد بود. مطالعه گسترده ای حاکی از این بود که کودکان و نوجوانانی که تحت فلوراید تراپی قرار می گیرند، به مدت یک سال، احتمال پوسیدگی و حفره دندان در آنها 43 درصد کمتر خواهد بود.

مطالعات حاکی از این است که قبل از افزودن فلوراید به خمیر دندان ها، افرادی که از طریق آب آشامیدنی خود فلوراید دریافت می کردند، احتمال گسترش حفره دندان در آنها 40 تا 60 درصد کمتر از سایر افراد بوده است.

 

آیا فلوراید تراپی عوارض جانبی دارد؟

مانند هر داروی دیگری، مصرف زیاد فلوراید نیز می تواند موجب بروز مشکلات زیادی شود. ممکن است به طور تصادفی، یا تجویز اشتباه، مقادیر زیادی فلوراید دریافت کنید. مسمومیت در اثر مصرف زیاد فلوراید بسیار نادر است، اما قرار گرفتن در معرض بیش از حد فلوراید برای مدت زمان طولانی می تواند به رشد استخوان ها و دندان ها در کودکان کوچک آسیب برساند. بسیاری از خمیر دندان های کودکان حاوی فلوراید نیستند.

مصرف زیاد فلوراید می تواند موجب بروز مشکلات زیر شود:

·       ایجاد نقطه های سیاه کوچک روی دندان های بالغ

·       ایجاد لکه و حفره روی دندان ها

·       بروز مشکلات هوموستازی (هم ایستایی) استخوان ها

·       استخوان های بسیار متراکم که چندان قوی نیستند.

مسمومیت مزمن، از جمله مصرف دوز بالای قرص های مکمل فلوراید، می تواند موجب بروز مشکلات زیر شود:

·       تهوع و استفراق

·       اسهال

·       خستگی

·       عرق شدید

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت