نقش سلول های بنیادی در دندانپزشکی
7 فروردین ماه 1402
آیا فلوراید برای کودکان مضر است؟
5 اردیبهشت ماه 1402

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که خیلی سریع سر پا بایستید و این حرکت باعث سرگیجه شما شود؟ به عنوان یک کودک، آیا احساس چرخیدن سریع در یک اسب مصنوعی در شهر بازی و توقف ناگهانی را به خاطر دارید، زمانی که جهان اطراف شما همچنان به چرخش ادامه می داد؟

اکنون تصور کنید که ثابت ایستاده اید، حرکت نمی کنید، و اتاق شروع به چرخیدن به دور شما می کند. گرچه بدن شما ثابت است، اما احساس می کنید در حال از دست دادن تعادل خود هستید. شما ناگهان احساس تهوع می کنید زیرا نمی توانید چرخش اتاق به دور خود را متوقف کنید. در نهایت، به این فکر کنید که اگر این حس چندین ساعت طول بکشد چه احساسی به شما دست می دهد.

این همان چیزی است که بسیاری از افراد با اشکال مختلف سرگیجه احساس می کنند.

پزشکان غالباً بیمارانی دارند که حتی اگر یک ویزیت دندانپزشکی نسبتاً طولانی داشته باشند، و حتی اگر حدود 5/2 ساعت طول بکشد، وقتی کار آنها تمام شود، بیمار احساس خوبی دارد و در حالت پایدار و سرپایی از مطب خارج می شود. اما گاهی اوقات پیش آمده است که روز بعد بیمار گزارش می دهد که موقع بلند شدن و راه رفتن دچار سرگیجه می شود. علاوه بر این، ممکن است سرگیجه باعث ایجاد حالت تهوع قابل توجهی شود. این علائم در طول روز به آرامی بهبود می یابند و تا ظهر روز بعد حال بیمار خوب خواهد شد.

این بیماران اگر مدت کوتاهی پس از قرار ملاقات دندانپزشکی خود، یک دوره قابل توجه سرگیجه را تجربه کنند در حالی که آنها قبلاً هرگز چنین مشکلات سرگیجه ای را تجربه نکرده باشند. این پرسش پیش می آید: آیا اقدامات دندانپزشکی می توانند باعث سرگیجه شوند؟ ما در این مقاله به بررسی رابطه سرگیجه و ویزیت های دندانپزشکی می پردازیم.

سرگیجه چیست؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، سرگیجه یک احساس دوران یا عدم تعادل است. بیماران اغلب گزارش می دهند که احساس می کنند اتاق در حال چرخش است، حتی اگر آنها بی حرکت باشند. بدیهی است که این می تواند یک تجربه کاملاً نگران کننده باشد!

انواع مختلفی از سرگیجه وجود دارند، اما یکی از آنها که به نظر می رسد بیشتر با اقدامات دندانپزشکی همراه است، سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) است. این شایع ترین نوع سرگیجه است که در جمعیت عمومی مشاهده می شود.

اکثر علل بروز BPPV ناشناخته هستند، اما معروف است که برخی از اختلالات گوش داخلی و ضربه به سر باعث ایجاد آن می شوند. چندین عامل خطر شناسایی شده اند که عبارتند از استراحت در رختخواب، پوکی استخوان، میگرن و برخی از عوامل عروقی.

اعتقاد بر این است که BPPV در نتیجه کلسیفیکاسیون های کوچک در گوش ایجاد می شود که از جای خود خارج شده و در کانال های دهلیزی انباشته می شوند. کانال های دهلیزی بخشی از گوش داخلی هستند که حس تعادل از موقعیت سر نسبت به نیروی جاذبه را تحت تاثیر قرار می دهد.

بسیاری از اوقات، بیماران مبتلا به BPPV علائم را به مدت چند روز، گاهی اوقات حتی هفته ها، تجربه می کنند و در این بین گاهی اوقات این علائم را ندارند. علائم ممکن است برای هفته ها یا ماه ها ناپدید شوند، سپس دوباره عود کنند.

سرگیجه در کارهای دندانپزشکی

سرگیجه در کارهای دندانپزشکی

نگاهی به تحقیقات انجام شده در گذشته

تعدادی گزارش موردی وجود دارند که شروع علائم سرگیجه پس از ویزیت دندانپزشکی را مستند می کنند. تا سال 2016، هیچ مطالعه عمده ای بر اساس جمعیت منتشر نشده بود. این مطالعه توجه ویژه ای به افرادی داشت که اخیراً کار دندانپزشکی انجام داده بودند.

این مطالعه ارتباط بین کار دندانپزشکی اخیر و شروع علائم BPPV را نشان داد. در این مطالعه به بیماران مبتلا به BPPV در عرض 1 ماه پس از انجام کار دندانپزشکی و بیماران مبتلا به BPPV در عرض 3 ماه توجه شد. آنها تفاوت آماری معنا داری بین افرادی که اخیراً کار دندانپزشکی انجام داده بودند و گروه های کنترل را به ثبت رساندند.

این مطالعه همچنین انواع فرایندهای دندانپزشکی انجام شده برای بررسی رابطه آنها با شروع BPPV را مورد بررسی قرار دادند. با این حال، اینها به عنوان زمینه های بسیار گسترده گزارش شدند. به عنوان مثال، یکی از این فرایندهای گزارش شده “پروتزهای مصنوعی دندانی” بود. پروتزهای مصنوعی دندانی یک رشته بسیار گسترده از دندانپزشکی است که به دو شاخه فرعی “ثابت” و “متحرک” تقسیم می شود. تکنیک ها و فرایندهای پروتزهای ثابت کاملاً متفاوت از پروتزهای متحرک هستند.

فرایندهایی که مورد بررسی قرار گرفته اند بسیار گسترده و غیر اختصاصی هستند. در عوض، ما تمایل داریم در این مقاله به جای انجام انواع بسیار وسیع کارهای دندانپزشکی، روی طول مدت قرار ملاقات و موقعیت صندلی تمرکز داشته باشیم.

آیا کار دندانپزشکی می تواند باعث سرگیجه شود؟

بر اساس شواهد موجود، به سختی می توان نتیجه گرفت که کار دندانپزشکی علت مستقیم BPPV باشد.

در یک مطالعه در تایوان، به نظر می رسد شروع علائم BPPV با ویزیت های اخیر دندانپزشکی مرتبط بوده اند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این بیماران قبلاً BPPV داشته اند یا خیر و کار دندانپزشکی صرفاً باعث بوجود آمدن اولین علائم شده است.

ما معتقد هستیم که این یک احتمال است که نباید نادیده گرفته شود. علاوه بر این، ما هنوز نمی دانیم که چرا کار دندانپزشکی باعث شروع علائم BPPV می شود. ما چند حدس علمی در مورد این موضوع داریم.

اولاً، بیماران اغلب در طول فرایندهای دندانپزشکی نیاز دارند سر خود را به چپ و راست بچرخانند تا دندانپزشک به بخش های مختلف دهان آنها دسترسی داشته باشد. مشخص است که چرخاندن سر به این روش می تواند باعث بوجود آمدن علائم BPPV شود.

احتمال دیگر ول مدت زمانی است که بیمار روی صندلی به پشت دراز کشیده است. بسیاری از بیماران در خانه با چندین بالش می خوابند و در حالت کاملاً خوابیده به پشت دراز نمی کشند. مدت زمانی که به پشت دراز کشیده در حالی که سر را به چپ و راست می چرخانید نیز می تواند یک عامل برای ایجاد علائم BPPV باشد.

در نهایت، احتمال دیگر می تواند با ارتعاشات میکرو تجربه شده با هندپیس دندانی (یا “دریل”) ارتباط داشته باشد. این ارتعاشات میکرو می توانند باعث گردش کلسیفیکاسیون هایی شوند که قبلاً در کانال های دهلیزی رسوب کرده اند. این وضعیت باعث ارسال سیگنال های گیج کننده به مغز می شود که به تعادل و موقعیت سر مربوط می شوند.

نتیجه ای که ما از همه اینها می گیریم این است: به سختی می توان نتیجه گرفت که کار دندانپزشکی مستقیماً باعث BPPV می شود، با این حال ارتباط بین این دو را نمی توان نادیده گرفت.

درمان سرگیجه موضعی پراکسیسمال خوش خیم

چندین راه مختلف برای درمان BPPV وجود دارند. چندین درمان داخل مطب وجود دارند که می توانند برای کاهش علائم، یا در برخی موارد درمان کامل BPPV انجام شوند. همچنین درمان های خانگی و مداخلات جراحی نیز گزارش شده اند. این برخی مقالات به جزئیاتی در مورد درمان های موجود پرداخته شده است.

توصیه ما این است که در مورد گزینه های درمانی خود با پزشک خود گفتگو کنید. تلاش مشترک دندانپزشک شما و پزشک معالج شما می تواند شما را به پزشک دارای دانش و مهارت مناسب برای کمک به شما برساند. همانطور که اغلب در مورد بسیاری از شرایط صدق می کند، درمان BPPV یک تلاش تیمی است!

سرگیجه در کارهای دندانپزشکی

سرگیجه در کارهای دندانپزشکی

به دندانپزشک خود بگویید!

اگر سابقه هر گونه سرگیجه دارید، بسیار مهم است که به دندانپزشک خود و تیم کارکنان مطب اطلاع دهید. هر بیمار باید بر اساس نیازهای سلامتی خود به طور متفاوتی ویزیت و درمان شود. ما در تلاش هستیم تا محیطی ایجاد کنیم که در آن نیازهای فردی بیماران برآورده شوند تا آنها مجبور نباشند در مورد درمان دندانپزشکی عصبی باشند!

چندین کار وجود دارند که دندانپزشک شما می تواند برای کاهش خطر شروع علائم BPPV انجام دهد.

معمولاً توصیه می شود بیمارانی که سابقه سرگیجه دارند ویزیت های کوتاه تری داشته باشند. بسیاری از بیماران برای ملاقات های معمول پاکسازی دندان های خود مراجعه می کنند و مشکلی ندارند. با این حال، همان بیماران اغلب پس از یک قرار ملاقات طولانی تر مانند آماده سازی روکش سرگیجه تر احساس می کنند. باید سعی شود قرار ملاقات های آنها تا حدود یک ساعت و در حالت ایده آل کمتر از ۹۰ دقیقه باشند.

ایجاد برخی تغییرات

جایگاه صندلی هم مهم است! بیمارانی که سرگیجه دارند اغلب به دندانپزشکان اطلاع می دهند که صندلی را خیلی زیاد به عقب خم نکنند. دندانپزشکان اغلب می توانند برای همه بیماران خود این امکان را بوجود بیاورند که تعیین کنند صندلی مخصوص دندانپزشکی چقدر به عقب برود و به صندلی تکیه دهند. دندانپزشکان همواره می خواهند سهولت دسترسی خود به دهان را به حداکثر برسانند تا در عین حال که بیمار را در موقعیتی راحتی نگه می دارند، اثربخش ترین کار را انجام دهند.

در نهایت، آنها تلاش خواهند کرد تا چرخاندن سر بیمار در طول فرایند را به حداقل برسانند. زمانی که بیمار رو به دندانپزشک یا دور از او باشد، دسترسی به قسمت های خاصی از دهان آسان تر است. این امر باعث می شود که دندانپزشک مجبور نباشد برای انجام درمان، کمر، گردن و شانه های خود را بیش از حد خم کند. در حالی که همه دندانپزشکان موقعیت ایده آل صندلی خود را برای درمان دارند، این وضعیت برای همه بیماران کار نمی کند. آنها ترجیح می دهند برای یک قرار کوتاه مدت کمی خم شوند به جای آنکه برای بیمار آنها سرگیجه ای ایجاد شود که ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد!

اگر به دندانپزشک خود بگویید که سابقه سرگیجه دارید، دندانپزشک ترتیبی خواهد داد و هشداری را تنظیم می کند که هر زمان که نوبت شما برسد روی یک صفحه نمایش ظاهر می شود. به این ترتیب، آنها به طور مداوم تغییرات درمانی شما را به خاطر می آورند تا راحت باشید!

نتیجه گیری

تعداد بیمارانی که روی صندلی دندانپزشکی یا طی 24 ساعت نخست بعد از قرار ملاقات دندانپزشکی خود سرگیجه را تجربه می کنند بسیار اندک است. در هر صورت، بیماران می توانند دندانپزشک را در جریان وضعیت خود قرار دهند. دندانپزشک با همکاری خود بیمار می تواند سرگیجه را مدیریت کند و دهان بیماران را سالم نگه دارد!

بر اساس تحقیقات انجام شده، به وضوح بین اقدامات دندانپزشکی و شروع علائم سرگیجه ارتباط وجود دارد. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا درمان دندانپزشکی به طور مستقیم باعث ایجاد شرایط زمینه ای برای BPPV می شود یا خیر.

دندانپزشکان و بیماران باید از این ارتباط آگاه باشند. بیماران باید در مورد سابقه سلامتی خود به دندانپزشک خود کاملاً توضیح دهند. به همین ترتیب، دندانپزشکان باید آماده باشند تا اصلاحات درمانی را برای راحتی بیماران خود ایجاد کنند.

آیا تا به حال علائم سرگیجه را داشته اید که ظاهراً به ویزیت دندانپزشکی مرتبط باشد؟ چه چیزی سرگیجه شما را تحریک می کند و چه چیزی به جلوگیری از سرگیجه کمک می کند؟ نظرات خود را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

4.5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت