دهانشویه ها
20 خرداد ماه 1395
پلاک دندانی
30 تیر ماه 1395

اگر محیط دهان شما سالم باشد، لثه ی شما باید به صورت کاملا محکم ودارای چسبندگی مناسب اطراف هر دندان باشد، در عین حال باید یک فاصله ی یک تا سه میلی متری از نظر عمق با دندان مجاور خود داشته باشد. حال بیماری های لثه می تواند سبب عمیق تر شدن این عمق در اطراف دندان ها شود و پاکت پریودنتال را ایجاد کند. در صورت عدم درمان، این پاکت لثه ای می تواند منجر به از دست دادن دندان شود، اما با تشخیص زودرس و درمان به موقع، شما می توانید دندان های خود را برای یک عمر نگه دارید.

چگونگی تشکیل پاکت های پریودنتال به باکتری های تجمع یافته اطراف بافت لثه ای وابسته می باشد؛ در حقیقت باکتری ها در دهان به طور مداوم به صورت یک فیلم چسبنده از پلاک اطراف دندان ها به ویژه اطراف لثه تجمع می یابند. اگر این باکتری ها و پلاک ها حذف نشوند، می توانند نهایتا به جرم دندانی تبدیل شوند که تنها بوسیله ی دندانپزشک و با وسایل مخصوص برداشته می شود. در نهایت سموم باکتری های جرم دندانی می تواند باعث التهاب بافت لثه شود که تحت عنوان ژنژیویت شناخته می شود. موسسه ملی بهداشت توضیح می دهد که التهاب و تورم ایجاد شده ناشی از پلاک وجرم دندانی سبب شکل گیری پاکت پریودنتال بین لثه ها و دندان ها می شود، این پاکت های عمیق موجب تجمع باکتری های بیشتری شده و تخریب استخوانی و نسجی بیشتری را به وجود می آورند و نهایتا استخوان بیشتری از دست رفته و باید دندان کشیده شود.

علائم تشخیصی پاکت های پریودنتال

اگر هر یک از علائم هشدار دهنده بیماری های لثه دیده شود باید دندانپزشک خود را جهت بررسی های بیشتر مطلع سازید این علائم عبارتند از:

• بوی بد دهان
  • خونریزی از لثه ها در هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان، موقع غذا خوردن و یا به صورت خود به خودی
  • لثه ی قرمز و متورم
  • خروج چرک از شیار ما بین لثه و دندان
  • لقی دندان ها

در شرایط وجود چنین علائمی، دندانپزشک شما علاوه بر یک ارزیابی بصری از بافت لثه ، جهت پی بردن به عمق پاکت در اطراف هر دندان، با پروب پریودنتال ارزیابی های لازم را انجام خواهد داد تا میزان وخامت پاکت ایجاد شده را تعیین نماید.

درمان

طبق مطالعات انجام شده و پروتکل درمانی انجمن پریودنتیست های آمریکا سلامت لثه  باید از طریق ساده ترین، کم تهاجمی ترین و کم هزینه ترین درمان ممکن (که شامل درمانهای غیرجراحی است) تامین شود. درمان های غیرجراحی عمدتا شامل جرم گیری و تسطیح ریشه وبروساژ دندانها می باشد. تعویض یا اصلاح ترمیم های نامناسب، ارتقا بهداشت دهان، اسپلینت کردن دندان ها وتجویز دارو نیز جزء اقدامات درمانی غیر جراحی محسوب میشوند. اولین گام در درمان بیماری لثه، برداشت و حذف عوامل بیماری زا و تمام رسوبات شامل جرم و پلاک میکروبی از روی سطح دندان می باشد. بنابراین نخستین مرحله از درمان بیماران انجام جرم گیری است که می تواند با تشخیص دندانپزشک در یک یا چند جلسه انجام شود .جرم گیری یک درمان مقدماتی است و بایستی از طریق درمان های کامل تر به معالجه ی اساسی بیماری پرداخت ، مراحل بعدی درمان شامل انواع جراحی لثه و یا تجویز برخی داروها می باشد.

پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد پاکت پریودنتال و به طوری کلی بیماری های پریودنتال ، کنترل و از بین بردن پلاک میکروبی روی دندان ها می باشد. مصرف مواد قندی تا حد امکان باید کاهش یابد تا سبب کاهش رشد پلاک میکروبی روی دندان ها شود. علاوه بر این،  پس از خوردن غذا ، پلاک دندانی باید توسط مسواک زدن و نخ دندان برداشته شود تا سبب کاهش ناراحتی نسوج لثه شود. به این علت که پلاک دندانی هر روز تشکیل می شود، لذا مهم است که حداقل روزی یکبار کاملاً برداشته شوند. معاینات مرتب دندانپزشکی هم می تواند  از ابتلا به بیماری های پریودنتال جلوگیری به عمل آورد و دندانپزشک با معاینه مستقیم و گرفتن عکس های رادیوگرافی می تواند اقدامات لازم جهت پیشگیری از ایجاد بیماری های پریودنتال را انجام دهد.