شكاف بين دنداني (دیاستم دندانی)
6 دی ماه 1394
لق شدن دندان در بزرگسالان
25 دی ماه 1394
اورژانس های دندانپزشکی

صدمات وارده به دهان شامل از جا کنده شدن دندان ها (avulsed)، جابجایی دندان از موقعیت اصلی خود، شل شدن دندان  و شکسته شدن آن ها می باشد. علاوه بر این، لب ها، لثه ها و یا گونه غالبا طی این صدمات آسیب می بینند. صدمات دهان و دندان اغلب دردناک است و باید توسط یک دندانپزشک در اسرع وقت درمان شود.

اورژانس های دندانپزشکی را می توان با انجام اقدامات احتیاطی ساده، مانند استفاده از یک محافظ دهان (mouthguard) در طول فعالیت های ورزشی برای جلوگیری از شکستن  یا از جا کنده شدن دندان، اجتناب ازجویدن غذاهای سخت که ممکن است سبب ایجاد  ترک یا شکستگی دندان شوند، به صورت چشمگیری کاهش داد.

هنگام اورژانس های دندانپزشکی، مراجعه به دندانپشک در عرض 30 دقیقه می تواند تفاوت بین حفظ یا از دست رفتن دندان را مشخص کند.

هنگام از جا کنده شدن دندان چه باید کرد؟

• بلافاصله با دندانپزشک خود برای یک قرار ملاقات اضطراری تماس بگیرید.
  • از ناحیه ی تاج، دندان را جابجا کنید زیرا دست زدن به ریشه می تواند به سلول های لازم برای چسباندن مجدد استخوان ها آسیب برساند.
  • دندان را به آرامی بدون مالش شستشو دهید تا آلودگی های آن پاک شود.
  • در صورت امکان، به آرامی دندان تمیز را داخل سوکت (Socket) به منظور مرطوب نگه داشتن آن قرار دهید تا خشک نشود.
  • گر ممکن است به منظور حفظ دندان، آن را داخل یک پارچه تمیز یا گاز بپیچید و یا داخل شیر یا بزاق غوطه ور سازید.

هنگام جابجایی دندان از موقعیت اصلی خود چه باید کرد؟

برای تغییر موقعیت دندان به قرارگیری طبیعی خود، با استفاده از انگشت فشار بسیار کم وارد کنید اما به دندان زور وارد نکنید و برای جلوگیری از حرکت دندان دهان خود را ببندید.

هنگام شکستن دندان چه باید کرد؟

• دهان خود را با آب گرم بشویید.
  • از کیسه یخ و یا کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • از ایبوپروفن، نه آسپرین، برای کاهش درد استفاده کنید.( آسپرین ضد انعقاد است و ممکن است سبب خونریزی بیش از حد در یک اورژانس دندانپزشکی شود)
  • بلافاصله به دندانپزشک خود برای آگاهی از نوع درمان با توجه به میزان شکستگی مراجعه کنید
اورژانس های دندانپزشکی

شکستگی های دندان 3 نوع می باشند:

• شکستگی های خفیف(Minor Fracture): این نوع شکستگی ها می تواند توسط دندانپزشک یا هموار شود یا اصلا نیازی به درمان نداشته باشد یا از کامپوزیت برای برگرداندن دندان استفاده شود. در هر صورت این نوع شکستگی، به چند روز درمان با دقت نیاز دارد.
  • شکستگی های متوسط(Moderate Fracture): این نوع شکستگی شامل صدمه به مینای دندان، عاج و یا پالپ (عصب و دیگر بافت های زنده) می باشد. اگر پالپ دندان به طور دائمی و جدی آسیب ندیده باشد ، ممکن است دندان با یک تاج کامل به صورت دائمی بازسازی شود ولی اگر صدمه به پالپ شدید باشد ، درمان دندانی بیشتری نیاز خواهد بود.
  • شکستگی های شدید(Severe Fracture): این نوع شکستگی ها شامل جراحات شدید است که شانس بازسازی دندان را کاهش می دهد.

هنگام جراحت و آسیب به لثه و بافت های داخل دندانی چه باید کرد؟

آسیب به داخل دهان شامل زخم ، ایجاد سوراخ و پارگی ناحیه ی گونه، لب و زبان می باشد. هنگام بروز این آسیب ها، زخم باید با آب گرم فورا شستشو داده شود و شخص مجروح به بخش اورژانس یک بیمارستان برای مراقبت های لازم انتقال داده شود. برای کاهش خونریزی هنگام ایجاد جراحت زبان، باید زبان را به جلو کشید و با استفاده از گاز استریل روی زخم را فشار داد.

هنگام دندان درد های شبانه چه باید کرد؟

اورژانس های دندانپزشکی

از شایع ترین اورژانس های دندان پزشکی، درد های دندانی شبانه است که عمدتا درد هنگام خواب ظاهر می شود. در کودکان، اگر کودک شبانه دچار دندان درد شد، بهتر است او را از حالت خوابیده به وضعیت نشسته درآورید به گونه ای که سر کودک بالاتر قرار بگیرد و پیش از مراجعه به دندانپزشک، می توان از آب گرم جهت شستشو و نیز از قرص مسکن جهن کاهش موقت درد استفاده کرد.

هنگام فرو رفتن جسم خارجی بین دندان ها چه باید کرد؟

اگر جسم خارجی بین دندان ها قابل رویت است آن را با پنس دندان پزشکی بیرون بیاورید ولی اگر قادر به دیدن آن نیستید، از نخ دندان برای خارج کردن آن استفاده کنید. پس از بیرون آوردن جسم خارجی حتما آب را به شدت در دهان غرغره کنید تا باقیمانده اجسام خارج شوند. سعی نکنید جسم خارجی را با جسم نوک تیز بیرون بیاورید و اگر عمق فرورفتگی جسم زیاد است و نمی توانید آن را خارج کنید به دندان پزشک مراجعه کنید.