تغذیه مناسب و سلامت دهان و دندان
14 اسفند ماه 1397
فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید
6 اردیبهشت ماه 1398

روکش دندان کلاهکی دندان مانند است که روی دندان شکسته یا دندانی که سفیدی خود را از دست داده است قرار می گیرد. روکش قادر است اندازه، استحکام، ظاهر و عملکرد دندان اصلی را احیاء نماید.

مشکلات و عوارض روکش دندان

مشکلات و عوارض روکش دندان

بروز درد

اما آیا قرار گرفتن روکش روی دندان موجب بروز درد خواهد شد؟ این کاملاً طبیعی است که مقداری درد و ناراحتی تجربه کنید، اما اگر این درد بیشتر باشد، توصیه می کنیم به دندانپزشک مراجعه کنید. به چهار دلیل ممکن است این درد بروز پیدا کند:

روکش به درستی روی دندان قرار نگرفته است.

وقتی دندانپزشک روی دندان شما روکش قرار می دهد، سطح جونده دندان شما تغییر می کند. اگر این روکش خیلی بلند یا کوتاه باشد، حتی کوچکترین برخوردها (گاز زدن و جویدن غذا) موجب بروز درد شدید خواهند شد. اگر حین بستن بایت دردی احساس کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. ممکن است نیاز باشد سطح جونده روکش دندان شما مجدداً تنظیم شود.

در روزهای پس از قرار گرفتن روکش روی دندان، ممکن است احساس کنید دندان های شما نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس هستند. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که طی روند روکش کردن دندان، مینای دندان تراشیده شده باشد و عاج دندان بدون پوشش باقی مانده باشد. به این معنا که روکش، همه دندان را پوشش نمی دهد. در این صورت، دندانپزشک روی دندان روکش شده محلولی اعمال می کند تا از عاج بدون پوشش، در برابر تغییرات دما محافظت کند. بعلاوه، ممکن است به شما پیشنهاد دهد از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.

اعصاب شما دچار التهابی بهبود ناپذیر شده است.

به جرأت می توان گفت دندان هایی که روکش نیاز دارند، در 40 درصد موارد عصب کشی نیز نیاز دارند. انجام عصب کشی (درمان ریشه) زمانی ضروری است که داخل دندان دچار التهاب و آسیبی بی بازگشت شده باشد. پالپ دندان- که گاهی اوقات اعصاب نیز نامیده می شود، در معرض باکتری قرار می گیرد، به همین دلیل برای کاهش و از بین بردن درد و عفونت بیشتر، باید تخلیه شود.

این علائم نشان می دهند دندان نیاز به درمان ریشه دارد:

  • درد شدید ناشی از جویدن غذا
  • پس از قرار گرفتن دندان در معرض دمای سرد یا گرم، درد آن تا مدتی طولانی ادامه دارد.
  • تیره شدن یا تغییر رنگ دندان ها.
  • تورم و درد لثه های اطراف دندان ها، یا وجود مزه بد داخل دهان.
  • آبسه دندان

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا عصب های دندان شما را معاینه کند و در صورت لزوم درمان ریشه را انجام دهد.

ممکن است منبع درد بافت لثه ها باشد.

این کاملاً طبیعی است. همانطور که گفته شد، مدتی زمان می برد تا روکش جدید روی دندان جا بیفتد و دهان به وجود آن عادت کند. این مشکل می تواند موجب بروز درد و حساسیت و ناراحتی خفیف شود. برای کاهش درد می توانید مسکن مصرف کنید.

دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید.

شاید از براکسیسم رنج می برید – که بیشتر تحت عنوان دندان قروچه یا فشردن دندان ها روی یکدیگر شناخته می شود- و ممکن است تاکنون از آن مطلع نشده باشید. دندان قروچه اغلب به صورت ناخودآگاه و در خواب انجام می شود. اما این عادت می تواند باعث اذیت شدن شما از ناحیه روکش جدید شود. دندانپزشک می تواند به شما توصیه کند از محافظ دندان یا محافظ شبانه استفاده کنید. این ابزار یکی از مؤثرترین راه ها برای درمان علائم براکسیسم است. این نوع محافظ دندان شبیه ابزاری است که ورزشکاران استفاده می کنند، با این تفاوت که آنها از مواد محکم تری ساخته می شوند و برای هر فرد به صورت سفارشی ساخته می شوند. به خاطر داشته باشید اگر شدت درد شما و تعداد دفعات بروز آن پس از قرار گرفتن روکش روی دندان ها رو به افزایش بود، یا بیش از یک هفته ادامه داشت، به دندانپزشک مراجعه کنید.

مشکلات و عوارض روکش دندان

مشکلات و عوارض روکش دندان

پوسیدگی دندان

اگر بعد از قرار گرفتن روکش روی دندان بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنید، ممکن است در حاشیه روکش ها، جایی که با دندان تماس دارند، پلاک انباشته شود. هرچند روکش ها نمی توانند پوسیده شوند، اما هنوز هم دندان ها از این مشکل مبرا نشده اند. بهترین راهکار برای پیشگیری از این مشکل، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه است. اگر در یک قسمت قابل دسترس دندان خود پوسیدگی اندکی دارید، دندانپزشک می تواند آن را پر کند. اما، اگر پوسیدگی زیر روکش دندان است، دندانپزشک باید پس از برداشتن روکش، پوسیدگی دندان را تخلیه کند، کور (core) جدیدی قرار دهد و روکش جدیدی برای دندان بسازد. از آنجا که هزینه روکش های دندان نسبتاً زیاد است، بهتر و مقرون به صرفه تر است که از دندان خود مراقبت کنید تا از پوسیدگی آن پیشگیری کنید.

شل شدن روکش دندان

پوسیدگی دندان و خوردن غذاهای چسبناک می توانند موجب شل شدن روکش دندان شوند. در این صورت، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید، زیرا روکش شل می تواند اجازه دهد باکتری به زیر آن و داخل دندان باقی مانده نفوذ کند و موجب پوسیدگی و آسیب بیشتر شود.

لب پر شدن یا شکستن روکش

پرسلاین (ماده ای که روکش از آن ساخته می شود) به اندازه دندان های طبیعی محکم نیست. به همین دلیل، روکش های دندان که از پرسلاین یا پرسلاین روی فلز ساخته می شوند، ممکن است لب پر شوند، هر چند بسیار نادر است. اگر این لب پر شدگی اندک باشد، دندانپزشک از رزین کامپوزیت برای ترمیم روکش استفاده خواهد کرد. اما اگر لب پر شدگی یا شکستگی آن بزرگ باشد، تنها راهکار تعویض آن است.

حساسیت به روکش دندان

بروز این مشکل نیز بسیار نادر است و تنها افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد که به هر نوع فلزی که برای ساخت روکش استفاده می شود حساسیت دارند. تنها راهکار استفاده از روکشی است که از مواد متفاوتی ساخته شده باشد.

مشکلات و عوارض روکش دندان

مشکلات و عوارض روکش دندان

مشاهده خطی تیره در کنار لثه ها

این مشکل بیشتر در روکش هایی مشاهده می شود که برای ساخت آنها پرسلاین روی فلز قرار می گیرد. این خط تیره، فلز به کار رفته در ساخت روکش است. این مسئله هیچ مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نخواهد کرد، تنها از نظر زیبایی اندکی ناخوشایند است. در صورتی که خط تیره در جلوی دهان قابل مشاهده باشد، دندانپزشک می تواند روکش را با یک روکش تمام سرامیک یا تمام پرسلان تعویض کند.

4/5 (3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت