دندان درد
28 اردیبهشت ماه 1398
دهانشویه و سلامت دهان و دندان – بخش اول
19 خرداد ماه 1398

هدف درمان ریشه برداشتن بافت های بیمار از داخل ریشه دندان و سیل کردن (مهر و موم کردن) آن است. بسته به هر مورد، درمان اندودانتیک می تواند طی یک، دو، یا حتی سه جلسه تکمیل شود. در صورتی که فرایند درمان ریشه آغاز شود، تکمیل آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پس از پایان فرایند عصب کشی چه باید کرد؟

درمان اندودانتیک، درمان ریشه، یا عصب کشی، می توانند دندان را نجات دهند و موجب بهبود دندان دردی شوند که فرد تجربه می کند. پس از اتمام درمان ریشه، حداقل به مدت چند روز از فشار دادن سایر دندانهای خود روی دندان عصب کشی شده بپرهیزید. احساس مقداری درد و ناراحتی در دندان عصب کشی شده، به مدت چند روز پس از تکمیل فرایند امری عادی است. اگر فوراً دندان های خود را روی دندان عصب کشی شده قرار ندهید، روند بهبود سریع تر پیش خواهد رفت. علاوه بر این، تا زمانی که اثر داروی بی حسی شما از بین نرفته است مراقب باشید لب ها، داخل گونه ها، و زبان خود را گاز نگیرید.

درد و ناراحتی پس از درمان ریشه

اگر قبل از آغاز درمان ارتودنسی دندان شما درد داشته است، حدود یک هفته یا بیشتر طول می کشد تا دندان به شرایط طبیعی خود باز گردد. باید به درمان فرصت دهید تا عمل کند. اما اگر قبل از انجام درمان ریشه دندان شما درد نداشته است (احتمالاً به این دلیل بوده است که دندان آبسه کرده است یا حفره عمیقی داشته است که هنوز درد آن شروع نشده است)، احتمالاً دندان شما به مدت چند روز پس از درمان درد و سوزش خواهد داشت. این درد به مرور زمان تسکین خواهد یافت؛ و حدود یک هفته یا بیشتر طول خواهد کشید. در صورت وجود دردی که تحمل آن سخت است، تورم غیر عادی، تب، یا درد قابل توجه، هر چه سریعتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید. دندانپزشک داروی مسکن مناسبی تجویز خواهد کرد یا روش های دیگری معرفی خواهد کرد که به راحتی شما کمک خواهند کرد.

تورم اطراف دندان عصب کشی شده

وقتی پس از اتمام درمان ریشه به منزل مراجعه می کنید، به مدت چند روز ممکن است احساس درد و ناراحتی و تورم داشته باشید. اگر تورم پس از چند روز کاهش پیدا نکرد، یا حتی افزایش داشت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا مصرف آنتی بیوتیک ها پس از درمان ریشه ضروری است؟

در اکثر موارد، مصرف آنتی بیوتیک ها پس از درمان اندودانتیک لزومی ندارد. در صورتی که دندانپزشک لازم بداند، برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. برخی شرایط پزشکی خاص نیاز به پروفیلاکسی (دارو درمانی) با آنتی بیوتیک های خاص قبل از آغاز درمان دارند تا از این طریق از آسیب به برخی ساختارهای خاص پیشگیری شود.

چگونه باید از دندان عصب کشی شده خود مراقبت نمود؟

روند مراقبت های بهداشتی دندان های خود را مانند گذشته ادامه دهید. طی چند روز نخست پس از درمان ریشه از گاز زدن یا جویدن با دندان عصب کشی شده خود بپرهیزید. از خوردن خوراکی های چسبناک مانند کارامل، اسمارتیز، یا آدامس بپرهیزید، زیرا ممکن است موجب شل شدن یا حتی کنده شدن پر شدگی موقت دندان شوند که داخل دندان قرار داده شده اند. اگر حس کردید پر شدگی دندان شما شل شد، یا به طور کامل از داخل دندان کنده شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. ممکن است نیاز باشد دندان شما مجدداً پر شود.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

آیا مراجعه برای ترمیم نهایی ضروری است؟

پس از اتمام درمان ریشه، قرار گرفتن یک ترمیم دائمی روی دندان توصیه می شود که ممکن است نیاز به چند جلسه اضافی داشته باشد. معمولاً دندانپزشک ها ترمیم موقتی روی دندان قرار می دهند، بنابراین مهم است که برای مراجعه به دندانپزشک به منظور دریافت یک ترمیم دائم، برنامه ریزی کنید زیرا ترمیم موقت در نهایت اجازه خواهد داد باکتری به داخل حفره دندان نفوذ کند و موجب آلوده شدن دندان شود. در صورتی که ترمیم نهایی به موقع کامل نشود، ممکن است لازم باشد درمان ریشه دندان مجدداً تکرار شود و مجبور خواهید بود هزینه ای اضافی بپردازید یا احتمالاً درد و عفونت شدیدتری تحمل کنید، یا احتمالاً به خاطر شکسته شدن دندان و/ یا نشت مجدد آلودگی آن را از دست خواهید داد.

دندان عصب کشی شده چقدر دوام خواهد داشت؟

با انجام مراقبت های صحیح، دندان عصب کشی شده می تواند تا پایان عمر دوام داشته باشد. اما دندان هایی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند نیز می توانند پوسیده شوند. درست مانند دندان های دیگر، این نوع دندان ها نیز به مراقبت های صحیح دندانی مانند مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، داشتن رژیم غذایی مناسب و مراجعات منظم به دندانپزشکی نیاز دارند.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

آیا نیاز است برای درمان های اضافی مجدداً مراجعه نمایید؟

با پایان درمان ریشه، ممکن است دندان به معاینات دوره ای، معمولاً 6- 12 ماه یک مرتبه، نیاز داشته باشد. با انجام این کار دندانپزشک با بررسی های لازم مطمئن خواهد شد دندان روند بهبود درست خود را طی می کند. در صورتی که در دندان خود احساس غیر عادی دارید یا پس از تکمیل درمان درد و ناراحتی شما ادامه داشت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. خوشبختانه، نرخ موفقیت درمان ریشه حدود 90- 95 درصد است. گاهی اوقات علیرغم تمام تلاش های دندانپزشک، درصد بسیار کمی از بیماران ممکن است نیاز به درمان مجدد ریشه، یا جراحی انتهای ریشه (پاکسازی استخوان اطراف نوک ریشه دندان و سیل کردن نوک ریشه طی فرایند جراحی) داشته باشند تا دندان به خوبی بهبود پیدا کند