روش‌های سفید کردن دندان
5 آذر ماه 1396
خشکی دهان
5 دی ماه 1396

ونیر چیست؟

ونیر یا لمینت پوسته نازک از جنس سرامیک یا پورسلین است که به سطح جلوی دندان ها چسبانده می‌شود تا آنها را زیباتر کند. برای لمینت کردن دندان، ابتدا باید دندان‌ها آماده‌ سازی شده و به اندازه قطر ونیر، لایه‌ ای از دندان برداشته شود. سپس قالب ‌گیری انجام شده و به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا در آنجا پوسته ونیر ساخته شود. سپس در جلسه دوم ونیر به سطح دندان چسبانده می‌شود.

فواید و کاربردهای ونیر دندان (لمینت)

فواید و کاربردهای ونیر دندان (لمینت)

کاربردهای ونیر دندان چیست؟

ونیر دندان برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متداولترین دلایل ونیر کردن دندان به صورت زیر است.

  • سفید کردن دندان

 امروزه بسیاری افراد برای سفید کردن دندان‌ها ونیر را به روش‌های مرسوم بلیچینگ ترجیح می‌دهند. علت این است که بلیچینگ محدودیت‌های خاص خود را دارد. برای مثال بسیاری از انواع لکه ها مانند لکه های عمیق، لکه های حاصل از مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین، فلوروز و غیره را پاک نمی‌کند. به همین علت ونیر برای این منظور استفاده می‌شود. به خصوص در شرایطی که دندان علاوه بر سفید کردن، نیاز به درمان‌های زیبایی دیگری مانند اصلاح شکل، ناهمراستایی، لب پر شدگی، ترک ‌خوردگی و یا موارد دیگر داشته باشد، با استفاده از ونیر می‌توان با یک تیر چند نشان زد.

فواید و کاربردهای ونیر دندان (لمینت)

فواید و کاربردهای ونیر دندان (لمینت)

  • تغییر شکل دندان از نظر طول، پهنا یا لبه ها

در بسیاری از موارد ممکن است برخی از دندان‌هایتان در اثر عواملی مانند ساییدگی ( به خصوص در افرادی که دندان قروچه دارند) کوتاه شده باشد. در صورتی که این دندان‌ها در معرض دید قرار داشته باشند تفاوت اندازه آنها با دندان‌های دیگر کاملاً مشخص است. همچنین برخی افراد به صورت ژنتیکی دندان‌های کوتاهی دارند به همین علت هنگام لبخند زدن دندان‌هایشان زیاد دیده نمی‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است لبه ‌های دندان بد شکل، دندانه دندانه و یا ناهمتراز باشند. برای برطرف کردن تمامی این مشکلات می‌توان از ونیر استفاده کرد. توجه داشته باشید ونیر تنها ظاهر دندان را زیبا می‌کند و در واقع اشکال دندان را برطرف نمی‌نماید.

  • بستن فاصله بین دندان‌ها

در بسیاری از موارد که فاصله بین دندان‌ها و به ویژه دندان‌های جلویی وسطی زیاد نیست، می‌توان از ونیر برای بستن فاصله استفاده کرد. به خصوص در صورتی که مشکل ارتودنسی دیگری ندارید و تنها مشکلی چه می‌خواهید حل کنید فاصله بین دندان‌ها است، با کمک ونیر دیگر نیازی به انجام درمان‌های پیچیده و زمان‌بر ندارید. در چنین شرایطی ممکن است هنگام آماده‌ سازی دندان، عرض دندان تراشیده نشود.

  • ترمیم مینا و فرسایش دندان

در مواردی که در اثر عواملی مانند دندان قروچه، پوسیدگی دندان، مصرف زیاد غذاهای اسیدی یا عدم رعایت بهداشت مناسب، لایه مینا نازک شده و یا از بین رفته است می‌توان با کمک ونیر بخش از دست ‌رفته دندان را ترمیم نمود.

  • اصلاح کجی دندان‌ها

کجی دندان‌ها در صورتی که خفیف باشد با ونیر دندان قابل اصلاح است، بدون این که نیاز به درمان‌های طولانی مدت ارتودنسی داشته باشید.

  • ترمیم شکستگی و لب پر شدگی

در اثر وارد آمدن فشارهای شدید مانند دندان قروچه و به هم فشردن دندان‌ها، جویدن اشیاء سخت و ضربه های ناگهانی ناشی از زمین خوردن یا تصادف، دندان ممکن است دچار ترک خوردگی شده یا لب پر شود. با استفاده از ونیر می‌توان از دندان ترک خورده محافظت کرده و لب پر شدگی را ترمیم نمود.

  • هم‌تراز کردن دندانها

یکی از روش‌های هم‌تراز کردن دندان‌ها و خط لثه، ونیر است. به ویژه در شرایطی که علاوه بر هم‌تراز کردن دندان‌ها مشکلات دیگری را نیز می‌خواهید اصلاح نمایید، این گزینه مناسب میباشد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت