روش های کاهش درد پس از درمان ریشه
5 دی ماه 1397
درمان ریشه (عصب کشی) دندان کودکان
18 دی ماه 1397

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در دندانپزشکی تصاویری از دندان هستند که دندانپزشکان از آنها برای ارزیابی سلامت دندان ها استفاده می کنند. در این تصاویر از سطوح بسیار پایین پرتو استفاده می شود تا از داخل دهان، دندان ها و لثه ها عکس گرفته شود. این تصاویر می توانند به دندانپزشک کمک کنند مشکلاتی مانند پوسیدگی و حفره های دندان، یا دندان های نهفته را تشخیص دهد. ممکن است تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس دندانپزشکی پیچیده به نظر برسند، اما در واقع ابزارهای بسیار عادی هستند که به اندازه پاکسازی دندان های شما اهمیت دارند.

چرا تصاویر رادیوگرافی گرفته می شوند؟

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس معمولاً به صورت سالانه گرفته می شوند. این تصاویر بیشتر زمانی گرفته می شوند که دندانپزشک شما پیگیر روند پیشرفت یکی از مشکلات دندانی یا درمان آن باشد. عواملی که روی فواصل زمانی بین گرفتن تصاویر رادیوگرافی تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • سن بیمار
  • وضعیت کنونی سلامت بیمار
  • هر گونه علائم و نشانه های بیماری های دهانی
  • سابقه بیماری های لثه (ژینژیویت) یا پوسیدگی دندان ها

 

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

 

در صورتی که بیمار جدید هستید و برای نخستین مرتبه است که به دندانپزشک جدیدی مراجعه می کنید، حتماً به تصویر رادیوگرافی نیاز خواهید داشت تا دندانپزشک جدید تصویری شفاف از وضعیت سلامت دندان های شما در اختیار داشته باشد. این فرایند زمانی مهم تر می شود که شما از مراجعات خود به دندانپزشک قبلی هیچ تصویر رادیوگرافی نداشته باشید. بعلاوه، ممکن است با گذر زمان مشکلات جدیدی برای دندان های شما بوجود آمده باشند که زمان تهیه تصویرهای قبلی وجود نداشته اند.

معمولاً کودکان بیشتر از افراد بزرگسال به تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی نیاز دارند زیرا دندانپزشک باید روی روند رشد دندان های دائم آنها نظارت داشته باشد. این از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا می تواند به دندانپزشک کمک کند تشخیص دهد آیا نیاز است دندان شیری کشیده شود تا از بروز مشکلاتی مانند رشد دندان های دائم پشت دندان های شیری پیشگیری نماید.

 

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس روشی کاملاً بی خطر

هر چند گرفتن تصاویر رادیوگرافی شامل استفاده از پرتو است، اما میزان اشعه مورد استفاده به اندازه ای اندک است که برای کودکان و نیز افراد بزرگسال هیچ خطری نخواهد داشت. در صورتی که دندانپزشک شما به جای منعکس نمودن اشعه ایکس روی فیلم رادیوگرافی از تصویر رادیوگرافی دیجیتالی استفاده کند، خطر قرار گرفتن در معرض پرتوها حتی کمتر نیز خواهد بود.

بعلاوه، دندانپزشک یک پیش بند “سربی” برای بیمار می پوشد که قفسه سینه، شکم، و ناحیه لگن را پوشش می دهد تا از قرار گرفتن غیر ضروری اندام های حیاتی بیمار در معرض پرتو پیشگیری نماید. در صورتی که بیمار مشکلات تیروئیدی داشته باشد، ممکن است از تیروئید بند یا محافظ تیروئید نیز استفاده شود. کودکان و زنانی که در سنین باروری هستند نیز ممکن است علاوه بر پیش بند سربی از این محافظ استفاده کنند.

بارداری تنها استثناء در این زمینه است. زنانی که باردار هستند یا احتمال می دهند باردار باشند باید از قرار گرفتن در معرض هر گونه اشعه ایکس خودداری کنند. اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید زیرا اشعه برای جنین در حال رشد بی خطر نخواهد بود.

انوع تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس

انواع مختلفی تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس وجود دارند که از زوایای نسبتاً متفاوتی از دهان تصویر می گیرند. رایج ترین آنها تصاویر رادیوگرافی داخل دهانی هستند، از جمله:

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

 

  • رادیوگرافی بایت وینگ: این تکنیک عبارت است از قرار دادن دندان ها روی یک تکه کاغذ خاص به گونه ای که دندانپزشک بتواند تشخیص دهد تاج های دندان ها چگونه روی یکدیگر قرار می گیرند. این نوع تصویر برداری اصولاً برای بررسی وجود حفره بین دندان ها استفاده می شود.
عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

 

 

  • رادیوگرافی اکلوزال: این نوع تصویر برداری زمانی انجام می شود که فک بسته می شود تا قرار گرفتن دندان های فک بالا و پایین در یک راستا مورد بررسی قرار بگیرد. علاوه بر این، می تواند ناهنجاری های آناتومیک مربوط به کف دهان یا کام (سقف دهان) را نشان دهد.
عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

 

  • رادیوگرافی پانورامیک: برای این نوع تصاویر رادیوگرافی، دستگاه دور تا دور سر می چرخد. دندانپزشک ممکن است از این تکنیک برای بررسی وضعیت دندان های عقل، برنامه ریزی برای کاشت ایمپلنت های دندانی، یا بررسی مشکلات فک استفاده کند.
عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

عکسبرداری و رادیوگرافی در دندانپزشکی

 

 

 

  • رادیوگرافی پری آپیکال: تمرکز این تکنیک روی دو دندان کامل از ریشه تا تاج است.
  • تصاویر رادیوگرافی خارج دهانی ممکن است زمانی استفاده شوند که دندانپزشک به وجود مشکل در مناطق خارج لثه ها و دندان ها، مانند فک ها، مشکوک باشد.

در طول هر مرحله از فرایند گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس متخصص بهداشت دهان و دندان شما را راهنمایی خواهد کرد و تنها چند لحظه پیش از گرفتن عکس از اتاق خارج خواهد شد. به شما گفته خواهد شد که تا زمان ثبت تصویر بی حرکت بمانید.

پس از گرفتن تصویر رادیوگرافی

زمانی که تصویر رادیوگرافی دندان های شما آماده شود – تصاویر رادیوگرافی دیجیتالی فوراً آماده می شوند- دندانپزشک وجود هر گونه ناهنجاری یا مشکل غیر عادی را بررسی خواهد کرد. در صورت وجود هر گونه مشکل، با شما راجع به راه های درمان آن صحبت خواهد شد. مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، گرفتن عکس رادیولوژی با اشعه ایکس به طور منظم، بخشی از کارهایی است که برای حفظ سلامت دهان و دندان ها نیاز است انجام شود. چکاپ منظم دندان ها می تواند مایه آرامش خاطر شما باشد، اما به این معنا نیست که نیازی به گرفتن تصویر رادیوگرافی ندارید. بسته به سن، و نیز وضعیت سلامت دندان ها ممکن است یک یا دو مرتبه در طول سال گرفتن تصویر رادیوگرافی دندانپزشکی نیاز باشد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت