فیشور سیلانت چیست و چه کاربردی دارد؟
14 مهر ماه 1400
ارتودنسی و درمان های آن
27 مهر ماه 1400

گرچه ممکن است همه افراد قبلاً گاهگاهی به صورت تصادفی داخل لپ خود را گاز گرفته باشند، اما برخی افراد در مدت زمان طولانی به صورت اجباری داخل گونه خود را گاز می گیرند. گاز گرفتن مزمن داخل لپ یک رفتار تکراری متمرکز بدن است که با اختلال وسواس اجباری ارتباط دارد.

بر اساس یک منبع معتبر، گار گرفتن داخل لپ و دیگر قسمت های دهان، از هر 1 میلیون نفر 750 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات حاکی از این هستند که این رفتار در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

گاز گرفتن داخل لپ می تواند افراد را در تمام سنین تحت تأثیر قرار دهد، اما احتمال بروز آن در کودکان بیشتر است. در یک تحقیق قدیمی تر، محققان نشان دادند که شیوع گاز گرفتن داخل لپ و لب در کودکان بین سنین 2 تا 17 سال در ایالات متحده اندکی زیر 2% است.

به خواندن این متن ادامه دهید تا بیشتر در مورد علل و عوارض گاز گرفتن داخل لپ و زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید یاد بگیرید.

گاز گرفتن داخل لپ چیست؟

دلایل مختلفی می تواند برای گاز گرفتن داخل لپ وجود داشته باد. این اتفاق گاهی اوقات می تواند یک تصادف جزئی باشد، اما می تواند به دلیل عدم سلامت شرایط ذهنی نیز اتفاق بیفتد.

جویدن بی دقت یا حرف زدن حین غذا خوردن گاهی اوقات می توانند منجر به گاز گرفتن تصادفی داخل لپ شوند. گاز گرفتن تصادفی می تواند باعث بروز آسیب و التهاب در محل گزیدگی شود.

اگر شخصی دائماً به صورت تصادفی داخل لپ خود را گاز می گیرد، ممکن است لازم باشد با دندانپزشک خود صحبت کند. این علائم ممکن است به دلیل کج شدن دندان ها یا ایمپلنت های دندانی داخل دهان اتفاق بیفتد. افرادی که اختلالات فکی گیجگاهی دارند نیز ممکن است پیوسته داخل گونه خود را گاز بگیرند.

افرادی که به صورت مزمن داخل لپ خود را گاز می گیرند ممکن است در حال تجربه کردن یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن باشند. گزش داخل گونه می تواند حین خواب نیز اتفاق بیفتد. گاز گرفتن مزمن داخل گونه یک بیماری جدی تر است که نیاز به مراقبت های پزشکی مناسب دارد.

سایر اختلالات تکراری متمرکز بر بدن شامل کشیدن مو، جویدن ناخن، و گاز گرفتن لب است.

گاز گرفتن داخل لپ

گاز گرفتن داخل لپ

علل گاز گرفتن داخل لپ

گاز گرفتن مزمن داخل لپ اغلب یک دلیل روانی دارد، مگر در مواردی که این رفتار به دلیل یک وسیله نامناسب دندانپزشکی یا مشکل دندانی دیگر باشد.

برخی محققان فکر می کنند که رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن ممکن است یک عامل ژنتیکی داشته باشند. در این صورت، داشتن یک عضو نزدیک خانواده، مانند والدین، یا خواهر و برادر، با رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن ممکن است خطر ابتلا به این شرایط را در فرد افزایش دهد.

محققان در حال حاضر در حال تلاش برای مشخص نمودن ژنی هستند که می تواند در رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن نقش داشته باشد، که می تواند در تشخیص شرایط به پزشک کمک کند و در آینده این رفتار درمان خواهد شد.

عوامل دیگری هستند که ممکن است باعث بروز گاز گرفتن داخل لپ در یک فرد شوند. این عوامل عبارتند از استرس، و نیز عوامل محیطی و روانی.

گاز گرفتن داخل لپ

گاز گرفتن داخل لپ

مشکلات ناشی از گاز گرفتن داخل لپ

وقتی فردی به صورت مکرر داخل لپ خود را گاز می گیرد، آن ناحیه نازک، زخمی، و رنگ پریده تر از بافت های اطراف می شود. گاهی اوقات، منطقه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است ممکن است ملتهب شود نقاط بنفشی روی آنها بوجود بیاید.

وقتی مخاط داخل گونه به صورت غیر عادی در می آیند، فرد ممکن است تمایل داشته باشد آنقدر گزیدن آن ناحیه را ادامه دهد تا سطح صافی ایجاد کند.

در موارد وخیم تر، دندانپزشک ممکن است متوجه فرسایش بافت داخل گونه ها شود.

مشکلات ناشی از گزیدن داخل لپ تنها فیزیکی نیست. افرادی که به صورت مزمن داخل گونه های خود را گاز می گیرند، ممکن است دیگر تمایلی به شرکت در فعالیت های اجتماعی نداشته باشند تا دیگران شاهد این رفتار آنها نباشند.

برخی افراد ممکن است احساس شرمندگی، انزوا، و کمبود اعتماد به نفس در ارتباط با رفتارهای متمرکز بر بدن خود کنند، که می تواند سلامت عمومی آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

چگونه می توان این رفتار را متوقف کرد؟

اگر فردی پیوسته داخل لپ خود را گاز می گیرد، ممکن است لازم باشد با دندانپزشک خود گفتگو کند تا مطمئن شود که دندان ها یا ایمپلنت های دندانی او در جای درستی قرار دارند. در صورت لزوم، ممکن است دندانپزشک به فرد توصیه کند تا به یک ارتودنتیست مراجعه کند، تا بتواند کجی و ناهمراستایی دندان ها را درمان کند و از گاز گرفتن مداوم داخل لپ جلوگیری کند.

گاهی اوقات دندانپزشک برای افرادی که پیوسته داخل گونه خود را گاز می گیرند محافظ دندان تجویز می کند تا از بروز هر گونه آسیبی به بافت ها جلوگیری کند و فرصت بهبود پیدا کردن را برای آنها فراهم کند. علاوه بر این، دندانپزشکان تا زمانی که بافت داخل گونه به طور کامل بهبود پیدا نکرده است استفاده از محافظ دندان را توصیه می کنند.

افرادی که به صورت مزمن داخل لپ خود را گاز می گیرند، باید با دندانپزشک در مورد این صحبت کنند که ایا آنها رفتار تکراری متمرکز بر بدن دارند یا خیر.

پزشک شما ممکن است یکی از درمان های زیر را به شما پیشنهاد دهد:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • آموزش تغییر عادت
  • درمان جامع رفتاری
  • درمان پذیرش و تعهد
  • درمان رفتاری دیالکتیکی یا DBT

گاهی اوقات پزشکان ممکن است علاوه بر روان درمانی دارو نیز توصیه کنند.

مؤثرترین درمانی که فرد می تواند دریافت کند درمانی است که هم به علل رفتاری و هم به علل بنیادی بپردازد. پزشک می تواند به فرد کمک کند پی ببرد که چه چیزی او را به گاز گرفتن داخل لپ وا می دارد و برنامه ای برای مدیریت عوامل تهیه نماید.

هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد رژیم های خاص، محرک های الکتریکی، هیپنوتیزم، ماساژ یا سایر روش ها در درمان رفتارهای تکراری متمرکز بد بدن مؤثر هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد دائماً به صورت تصادفی داخل لپ خود را گاز می گیرد، باید با دندانپزشک مشورت کند. دندانپزشک قادر خواهد بود دلیل را مشخص نماید و به اصلاح هر گونه عدم قرار گیری صحیح اجزاء دهان کمک کند.

گاز گرفتن مزمن داخل لپ برای رسیدگی به علت این رفتار نیاز به مراقبت پزشکی دارد. برخی از افرادی که گزیدگی داخل لپ برای آنها یک رفتار خود آزار است، از این مشکل بی اطلاع هستند و ممکن است به دنبال مراقبت پزشکی نباشند.

عزیزان فردی که دارای رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن هستند، می توانند رابطه ای حمایتی با فرد برقرار کرده و در صورت داشتن نگرانی، آنها را تشویق به صحبت با پزشک یا درمانگر کنند.

خلاصه

گزش داخل لپ ممکن است گاهی اوقات یک رفتار تصادفی بی ضرر یا نتیجه نامرتب بودن دندان ها باشد، اما بسیاری از افراد گاز گرفتن داخل لپ را به صورت مزمن تجربه می کنند. گاز گرفتن مزمن داخل لپ، یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن است که به اختلال وسواس اجباری مربوط می شود.

پزشکان روان درمانی را تجویز می کنند تا به مردم در برطرف نمودن رفتار گاز گرفتن داخل لپ کمک کنند. گاهی اوقات، ممکن است افراد نیاز به مصرف دارو داشته باشند.

عوارض ناشی از گاز گرفتن مزمن داخل لپ تنها جنبه جسمی ندارد. بسیاری از مردم به دلیل این رفتار احساس شرمندگی و اعتماد به نفس پایین می کنند، که ممکن است آنها را وادار به اجتناب از علایق اجتماعی و شغلی خود کند.

هدف یک درمانگر درمان هر دو گونه گاز گرفتن مزمن و علت زمینه ای رفتاری آن است.

3.7/5 (3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت