بوتاکس در دندانپزشکی
14 آذر ماه 1400
کشیدن دندان در طول دوران بارداری؛ آنچه باید بدانید
7 دی ماه 1400

در برخی موارد شاهد هستیم که وقتی بیماری این پرسش را با ارتودنتیست خود مطرح می کند که آیا کشیدن دندان می تواند صورت او را خراب کند یا خیر، دندانپزشکانی که تجربه کافی در این زمینه ندارند یک “بله” قاطعانه و بدون صلاحیت تحویل بیمار می دهند! به هر قیمتی از کشیدن دندان های خود اجتناب کنید! صبر کنید. آیا یک ارتودنتیست معتبر به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی کشیدن دندان را توصیه نمی کند؟ آیا واقعاً این کار باعث خراب شدن فرم صورت می شود؟

کشیدن دندان های دائمی می تواند روی صورت تأثیر بگذارد؟

آیا کشیدن دندان های دائمی به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی واقعاً می تواند چهره من را تغییر دهد؟ پاسخ آری است. کشیدن دندان ها در کنار بریس های ارتودنسی می تواند موجب تغییرات مثبت یا منفی در چهره شما شود. با این حال در اکثر موارد، هیچ تغییر محسوسی ایجاد نخواهد شد. در این مقاله برای شما توضیح می دهیم کشیدن دندان ها چگونه می تواند چهره شما را بهتر یا بدتر کند.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

تشخیص دقیق به ارتودنتیست کمک می کند در مورد کشیدن دندان تصمیم بگیرید

در اکثر موارد، وقتی ارتودنتیست کشیدن دندان را تجویز می کند، این کار را تنها به این علت انجام می دهد که فضای کافی برای قرار گیری منظم همه دندان ها کنار یکدیگر وجود ندارد. ما پزشکان برداشتن هیچ عضوی از بدن را ساده نمی گیریم، قبل از گرفتن این تصمیم غیر قابل بازگشت، به دقت تمام مدل ها، تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس و نیز عکس های بیمار را مطالعه و بررسی می کنیم تا ببینیم آیا طرح جایگزینی وجود دارد که بتواند تمام دندان های بیمار را نجات دهد یا خیر. دندانپزشک شما با دقت اندازه فک ها، اندازه دندان ها، و موقیعت لب ها را بررسی می کند. اگر بیمار زمان آغاز درمان نیمرخ بیمار قابل قبول باشد، ممکن است هدف حفظ آن باشد. اگر فشردگی و شلوغی دندان ها به درستی تشخیص داده شود و با کشیدن دندان درمان شود، هیچ گونه تغییری در نیمرخ بیمار ایجاد نخواهد کرد. بررسی ها و اندازه گیری ها با تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکسی که قبل و بعد از درمان گرفته می شوند تأیید می کنند در صورتی که فشردگی متوسط تا وخیم وجود داشته باشد، پس از کشیدن دندان، موقعیت دندان های جلوی دهان، و در نتیجه موقعیت لب ها، پس از کشیدن دندان تغییری نخواهند کرد.

عدم کشیدن دندان می تواند باعث بدتر شدن اوضاع برخی بیماران شود

اگر یک بیمار فشردگی متوسط تا وخیم دندان های یک یا هر دو فک را دارد، و هیچ دندانی نکشد، با هم تراز شدن قوس های دندانی، دندان های جلویی (همراه با لب روی آنها) رو به جلو حرکت خواهند کرد. در برخی بیماران این یک نکته مثبت است. با این حال، در برخی دیگر، جلو آمدن لبی که از قبل پر یا بیرون آمده است باعث می شود بیمار خیلی “دندان خرگوشی تر” به نظر برسد و ممکن است حتی برعکس، بسته شدن عادی لب ها را تحت تأثیر قرار دهد. در این موارد، حتی استفاده از پالاتال اکسپندر (وسیع کننده کام) برای ایجاد فضای کافی برای پیشگیری از بروز این عوارض جانبی ناخوشایند کافی نیست. به عبارت دیگر، عدم کشیدن دندان در برخی بیماران باعث خواهد شد چهده بدتر به نظر برسد.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در برخی بیماران باعث بهبود چهره در آنها خواهد شد.

اگر بیمار در ابتدای درمان نیمرخ کامل و پری داشته باشد یا لب هایی که به علت جلو آمدگی دندان های فک پایین در حالت استراحت با یکدیگر تماس ندارند، کشیدن دندان نه تنها بی خطر است، بلکه درمان منتخب نیز می باشد. کشیدن تعدادی از دندان های کناری و سپس استفاده از بریس ها برای جابجا کردن (حرکت رو به عقب) دندان های جلوی دهان می تواند باعث شود آنها کمتر جلو آمده به نظر برسند، نیمرخ بهبود پیدا می کند، و اجازه می دهد لب ها به صورت طبیعی تر بسته شوند. ارتودنتیست های مجرب نیز از تغییرات طبیعی که به مرور زمان با بالا رفتن سن چهره بوجود می آیند آگاه است و می تواند آنها را در طرح درمان خود پیش بینی کند. بنابراین در این بیماران، کشیدن دندان در واقع باعث بهبود چهره آنها می شود.

هیچ قانون کلی برای همه وجود ندارد.

پس از سال ها درمان بیماران، می توانیم صادقانه برای شما توضیح دهیم که ما هرگز بیماری را ندیده ایم که پس از کشیدن دندان از نیمرخ خود ناراضی باشد. با این حال، بیماران متعددی وجود داشته اند که توصیه های ارتودنتیست خود مبنی بر کشیدن دندان را رد کرده اند و بعد از برداشتن بریس ها از روی دندان هایشان از این تصمیم خود پشیمان شده بودند. اینکه “در هر زمانی به هر قیمتی از کشیدن دندان های خود اجتناب کنید” جمله ای بررسی نشده است و پاسخی است کوته بینانه که در بدترین حالت مضر بود. در صورت فشرده بودن دندان ها، کشیدن دندان نه تنها به چهره آسیب وارد نمی کند، بلکه در حقیقت بهترین نتیجه ممکن را برای شما خلق خواهد کرد. با ارتودنتیست خود صحبت کنید تا بفهمید آیا کشیدن دندان برای شما خوب است یا خیر.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی به عهده دندانپزشک است.

بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند و ارتودنتیست تشخیص می دهد که کشیدن دندان برای موفقیت آمیز بودن طرح درمان آنها ضرورت دارد باید بدانند که کشیدن دندان های آنها را دندانپزشک عمومی انجام خواهد داد. ارتودنتیست تنها دندان هایی که باید کشیده شوند را مشخص می نماید و بیمار را به دندانپزشک عمومی ارجاع می دهد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت