فرنوم و فرنکتومی در دندانپزشکی
24 فروردین ماه 1399
جراحی پیوند لثه چگونه است؟
15 اردیبهشت ماه 1399

آیا شما از دسته افرادی هستید که به خاطر نقائص کوچکی که دندان هایتان دارند اذیت می شوید و قصد دارید آنها را اصلاح کنید؟ پس تغییر شکل دندان ها، یا کانتور دندان ها، می تواند پاسخ شما باشد. نقائص یا مشکلاتی مانند روی هم رفتگی دندان ها یا بدشکلی دندان ها، لب پر شدگی های ریز از کنار دندان ها، یا دندان های نیش نوک تیز، اغلب می توانند با یک تغییر شکل جزئی و کانتورینگ دندان ها اصلاح شوند. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا آنچه راجع به این درمان لازم است را بدانید.

 تغییر شکل مینای دندان

تغییر شکل مینای دندان

 

تغییر شکل یا کانتورینگ دندان چیست؟

تغییر شکل دندان ها یا کانتورینگ دندان ها نوعی تکنیک دندانپزشکی زیبایی است که در آن مقادیر اندکی از مینای دندان ها تراشیده می شود تا شکل، ارتفاع، یا سطوح دندان ها تغییر داده شود. این فرایند افلب با فرایندهای دیگر مانند باندینگ ترکیب می شود، نوعی درمان دندانپزشکی زیبایی که که در آن مواد کامپوزیت همرنگ دندان ها برای اصلاح شکل دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که هر یک از شرایط زیر را داشته باشید با کمک کانتورینگ مینای دندان ها می توانید آنها را برطرف نمایید:

  • دندان های نامتناسبی دارید و می خواهید آنها را یکدست کنید.
  • لب پر شدگی کوچکی روی دندان شما ایجاد شده است یا سطوح دندان های شما مقداری ترک ریز ایجاد شده است.
  • لبه های دندان های شما خیلی تیز هستند و می خواهید آنها را صاف کنید.
  • اگر روی دندان های خود لکه دارید و می خواهید آنها را پنهان کنید.
  • با فشردگی و همپوشانی دندان ها روی یکدیگر مواجه هستید.
 تغییر شکل مینای دندان

تغییر شکل مینای دندان

 

تغییر شکل یا کانتور دندان ها چگونه انجام می شود؟

افراد زیادی هستند که به بیشتر دانستن در مورد فرایند تغییر شکل دندان ها علاقه مند هستند زیرا می ترسند این کار به آنها آسیب بزند. این فرایند بسیار ساده است. تغییر شکل و کانتور دندان ها با استفاده از ابزارهای خاص دندانپزشکی و نیز تکنیک های ساییدن انجام می شود. قبل از آغاز این فرایند ابتدا دندانپزشک از دندان های شما عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرد تا مطمئن شود دندان های شما سالم هستند و مشکل دیگری ندارند. وقتی چکاپ انجام می شود، پس از آن قسمت هایی از دندان که قرار است تراشیده شوند را با مداد مخصوصی خط کشی خواهد کرد. ابزار سنباده مانند مخصوصی استفاده می شود تا با هنرمندی تمام نقائص روی سطوح دندان ها کم یا از بین برده شوند. در نهایت، دندان های شما سوهان زده و پولیش می شوند. همه فرایند روی مینای دندان ها انجام می شود، و هیچ تأثیری روی دیگر قسمت های دندان ندارد.

نقاط ضعف و قوت کانتور و تغییر شکل دندان ها

گرچه تغییر شکل دندان ها و کانتورینگ یک رویکرد سنتی برای تغییر ظاهر دندان ها است، اما هنوز مهم است نقاط ضعف و قوت این فرایند را ارزیابی کنید و ببینید آیا این فرایند برای شما مناسب است یا خیر.

مزایای کانتورینگ دندان ها

  • این فرایند روشی مقرون به صرفه برای بهبود ظاهر دندان ها است. هزینه های این فرایند به مقدار کاری بستگی دارد که دندان های شما نیاز دارند. در صورتی که نقص در نتیجه تصادف یا حادثه اتفاق بیفتد، ممکن است بیمه خدمات درمان شما مقداری از هزینه های شما را تقبل کند.
  • درمان بدون درد. از آنجا که در این درمان تنها سطح مینای دندان ها برداشته می شود، عموماً در طول فرایند هیچ درد و ناراحتی ندارد و هیچ بی حس کننده ای نیاز نخواهد بود.
  • سلامت دندان ها را ارتقاء می دهد. از بین بردن همپوشانی های اندک دندان ها و دیگر نقائص می توانند خطر پوسیدگی و بیماری لثه را کاهش دهند.
  • جایگزینی مناسب برای بریس ها است. در برخی موقعیت ها، تغییر شکل دندان ها و کانتورینگ دندان ها می تواند جایگزینی مناسب برای بریس ها باشد زیرا باعث می شوند دندان ها صاف تر به نظر برسند و می تواند کوچکترین همپوشانی ها را اصلاح نماید.

نقاط ضعف کانتورینگ دندان ها

  • درمان تغییراتی جزئی بوجود خواهد آورد. برخلاف برخی درمان های دندانپزشکی زیبایی، نمی توانید انتظار داشته باشید با تغییر شکل و کانتور دندان تغییرات خارق العاده ای داشته باشید. برای ایجاد تغییرات چشمگیرتر در لبخند خود، لازم است اقداماتی مانند ونیرهای دندانی انجام دهید. تغییر شکل و کانتور دندان ها تنها نقائص کوچک را برطرف می کند، اما ونیرهای دندانی کل سطح دندان های جلو را پوشش می دهد و ظاهری کاملاً جدید به آنها می بخشند.
  • خطرات جزئی آسیب به دندان ها. بسته به اینکه چه مقدار از مینای دندان طی تغییر شکل و کانتور دندان ها برداشته می شود، دندان های شما ممکن است پس از آن حساس شوند. با این حال، دندانپزشک برای شما داروهایی تجویز خواهد کرد تا در صورت بروز هر مشکلی از آنها استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه شکی در خصوص کانتورینگ و تغییر شکل دندان ها، کافی است یک مشورت با دندانپزشک خود داشته باشید.

 تغییر شکل مینای دندان

تغییر شکل مینای دندان

 

آیا تغییر شکل مینای دندان ها گزینه ای مناسب برای شماست؟

تغییر شکل مینای دندان ها برای پیاده کردن روی کل لبخند شما مناسب نیست. از آنجا که این فرایند تنها برای درمان دندان های طبیعی انجام می شود، محدودیت هایی وجود دارد. گزینه های دیگری نیز برای تغییرات جدی وجود دارند، از جمله ونیرها یا باندینگ دندان ها. با این حال، اگر به دنبال اصلاح ناهنجاری های بافتی و ظاهری دندان های خود هستید، احتمالاً این تنها فرایندی باشد که شما نیاز دارید. این فرایند سریع و بدون درد است و این فرصت را فراهم می آورد تا دندان های طبیعی شما دست نخورده باقی بمانند.

اگر هنوز مطمئن نیستید آیا تغییر شکل مینای دندان ها برای شما مناسب است یا خیر، برای مراجعه به دندانپزشک خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت