انواع ایمپلنت
2 بهمن ماه 1397
بیماری های شایع پس از کاشت ایمپلنت دندان
15 بهمن ماه 1397

کاشت ایمپلنت

برای افرادی که یک یا دو دندان خود را از دست داده اند، تأثیرات زیبایی ایمپلنت دندان تقریباً انکار ناپذیر است. ایمپلنت های دندان ظاهر و عملکردی شبیه دندان های طبیعی دارند. معمولاً هر بیمار پیش از قرار گرفتن تحت جراحی باید درک کاملی از جنبه های مختلف فرایند آن پیدا کند و کاشت ایمپلنت های دندان از این قائده مستثنی نیست. یکی از مهم ترین چیزهایی که باید راجع به کاشت ایمپلنت بدانید این است که این امکان وجود دارد که ممکن است کاشت ایمپلنت دندان به پیوند استخوان نیاز داشته باشد.

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

ضرورت نیاز به پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت

ممکن است شما نیز مانند بسیاری افراد دیگر فکر کنید استخوان ماده ای سفت و محکم است و هرگز تغییر نمی کند. در حالی که در واقع استخوان دائماً در حال تغییر است. بدن پیوسته در حال تولید سلول های استخوانی جدید و دفع سلول های قدیمی است و از سوی دیگر استخوان ها می توانند خود را با شرایط پیرامون خود تطبیق دهد. در مورد استخوانی که دندان ها را در بر گرفته و آنها را حمایت می کند، این فرایند می تواند هم مفید و هم مضر باشد. به عنوان مثال، تطبیق پذیری استخوان فک به ارتودنتیست اجازه می دهد با کمک براکت های ارتودنسی دندان ها را به جای بهتری جابجا کند. اما با از دست رفتن دندان در افراد بزرگسال، تغییراتی که در استخوان ها بوجود می آید می تواند پیامدهای جدی در پی داشته باشد.

با از دست رفتن دندان ها، استخوانی که قبلاً آن را در بر گرفته بود به تدریج تحلیل می رود یا “جذب” می شود. در نتیجه ی بروز بیماری پریودنتال (لثه) نیز ممکن است این استخوان تحلیل برود. در صورت از دست رفتن تعداد و مقدار قابل توجهی دندان و استخوان، در قسمت های اطراف دهان فرو رفتگی ایجاد خواهد شد و ظاهر چهره مسن تر به نظر خواهد رسید؛ بعلاوه، می تواند درمان برای جایگزینی دندان های از دست رفته را با مشکل مواجه سازد. خوشبختانه، با کمک تکنیک های جدید پیوند استخوان، استخوانی که از دست رفته است را می توان مجدداً احیاء نمود. این کار با استحکام بخشیدن به استخوان فک می تواند روی سلامت و نیز ظاهر فرد تأثیر داشته باشد و اجازه می دهد جایگزینی دندان به صورت مؤثرتری انجام شود و میزان حمایت از اجزاء صورت افزایش خواهد یافت.

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

کاربردهای پیوند استخوان

پیوند استخوان در دندانپزشکی برای دستیابی به اهداف درمانی زیر انجام می شود:

  • حفظ دندان- وقتی بیماری پریودنتال شدید موجب تحلیل استخوان می شود، ممکن است دندان ها لق شوند و خطر از دست رفتن آنها را تهدید کند. برای حفظ دندان ها، با کمک فرایند پیوند استخوان می توان استخوان اطراف آنها را بازسازی کرد؛ این کار به حمایت بیشتر دندان ها و نگه داشتن آنها در جای خود کمک می کند.
  • کشیدن دندان- این روزها، بسیار شایع است که پس از کشیدن دندان، برای پیشگیری از تحلیل استخوان فک و تخریب ساختار چهره، داخل حفره آن مواد پیوند قرار داده می شود. از این طریق، اگر بعداً لازم باشد یک ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته شود، این کار به سادگی انجام خواهد شد.
  • ایمپلنت های دندانی- در این فرایند، که بهترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته است، یک پست تیتانیومی کوچک داخل استخوان فک قرار می گیرد و یک روکش دندان دائمی که شباهت زیادی به دندان واقعی دارد روی آن قرار داده می شود و برای همیشه جایگزین دندان از دست رفته می شود. برای قرار گرفتن ایمپلنت داخل استخوان فک، باید این استخوان از حجم و تراکم کافی برخوردار باشد تا عملکرد فوق العاده ای داشته باشد و میزان موفقیت آن افزایش یابد. در صورتی که قبل از قرار گرفتن ایمپلنت داخل استخوان فک مقداری از حجم آن تحلیل رفته باشد، انجام جراحی پیوند استخوان ضروری خواهد بود.

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان چگونه انجام می شود؟

پیوند استخوان از جمله فرایندهای جراحی جزئی است که معمولاً در دندانپزشکی انجام می شود. برای انجام این فرایند معمولاً تنها بی حسی موضعی نیاز است، البته برای آرامش بیشتر بیمار در طول فرایند، داروهای آرام بخش خوراکی یا تزریقی نیز می توانند استفاده شوند. برش کوچکی در بافت لثه ایجاد می شود تا از طریق آن بتوان به استخوان زیر آن دسترسی پیدا کرد و پس از آن مواد پیوند به آن افزوده خواهند شد. اغلب، مواد پیوند از استخوان های فراوری شده هستند که بدن خود فرد اطراف آنها سلول های استخوانی جدید ایجاد خواهد کرد.

مواد پیوند ممکن است از بدن خود فرد گرفته شوند، اما در اکثر مواقع استخوانی است که از بدن حیوان یا بدن فرد اهدا کننده گرفته شده است و در آزمایشگاه عمل آورده می شود تا استریل و بی خطر شود. بعلاوه، می تواند ماده ای مصنوعی باشد. مواد پیوندی در اشکال مختلفی وجود دارند: پودر، گرانول (دانه های ریز)، پوتی (ماده ای بتونه- مانند)، یا ژلی که می توان با کمک سرنگ آن را تزریق کرد. ماده پیوند، که برای بیشترین میزان ترمیم عموماً با یک غشاء کلاژنی پوشش داده می شود، عموماً مانند چارچوبی عمل می کند که بدن داخل آن استخوان جدید می سازد.

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان

 

پس از جراحی ممکن است بیمار مقداری درد و سوزش در منطقه جراحی احساس کند. معمولاً با استفاده از داروهای مسکن و ضد التهابی که مصرف آنها نیاز به نسخه پزشک ندارند، و نیز گذاشتن کیسه یخ روی محل جراحی می توان درد آن را تسکین داد. این درد و ناراحتی ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. پس از آن، طی چند ماه بعد، بدن به تدریج ماده پیوند را با استخوان طبیعی تعویض خواهد کرد و کاهش حجم استخوان متوقف و بر عکس خواهد شد.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت