آیا سفید کردن دندان های کودکان امکان پذیر است؟
8 بهمن ماه 1401
چرا درمان به موقع ارتودنسی اهمیت دارد؟
2 اسفند ماه 1401

وزن شما. خلق و خوی شما. میل جنسی شما. سلامت دندان های شما. یک چیز وجود دارد که می تواند تمام این جنبه های سلامتی شما را مخدوش کند- هورمون ها.

شاید تعجب کنید که بدانید افزایش هورمون ممکن است شما را در برابر بیماری لثه آسیب پذیرتر کند. دلیل آن چیست؟ هورمون های زنانه بیشتر (استروژن و پروژسترون) باعث می شود خون بیشتری به لثه ها جریان پیدا کند، که باعث می شود لثه ها حساس تر شوند و به هر چیزی که ممکن است آنها را تحریک کند، واکنش بیش از حد نشان دهند. در زنان زمانی که سطوح هورمون ها بالا است، به وجود پلاک و باکتری در اطراف لثه ها حساس تر هستند. این می تواند باعث التهاب، تورم و خونریزی لثه های شما شود. التهاب مداوم در لثه ها اگر درمان نشود، همچنین می تواند منجر به از دست دادن استخوان اطراف دندان ها و در نهایت از دست دادن دندان شود.

هورمون های شما یک واقعیت زندگی هستند، اما بیماری لثه نه چندان زیاد. در واقع در مراحل اولیه قابل پیشگیری و برگشت پذیر است. پس یک زن چه کار باید بکند؟ باید با توجه بیشتر و مراقبت خوب از دهان خود در طول این پنج دوره زندگی خود شروع کنید.

بلوغ

هورمون های غیر قابل پیش بینی می توانند باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه های دختران نوجوان شوند. (در برخی موارد، واکنش بیش از حد لثه ها به پلاک ممکن است باعث بزرگ تر شدن لثه ها شود.) برخی از دختران نوجوان نیز ممکن است دچار آفت ها شوند که معمولاً به صورت خود به خود بهبود می یابند.

بهترین درمان؟ پیشگیری. روزی دو مرتبه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، یک مرتبه در روز از نخ دندان استفاده کنید و به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. حذف پلاک و باکتری به طور کامل به صورت روزانه می تواند التهاب، ناراحتی و خونریزی را کاهش دهد.

دوره قاعدگی

در روزهای قبل از قاعدگی ممکن است متوجه تغییری در دهان خود نشوید. (در حقیقت، در اکثر زنان این اتفاق رخ نمی دهد). اما اگر لثه های متورم، خونریزی لثه، آفت های دهانی یا غدد بزاقی متورم دارید، ممکن است هورمون ها مقصر باشند. این علائم و نشانه ها باید بعد از قطع قاعدگی کاهش یابند- در غیر اینصورت، افزایش خونریزی لثه نشان دهنده چیز دیگری است. اگر در مورد چگونگی ارتباط چرخه ماهیانه و سلامت ظاهری لثه های خود سؤالی دارید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

به روتین روزانه بهداشتی دندان های خود ادامه دهید و اگر متوجه شدید که قبل یا در طول قاعدگی نسبت به معمول حساسیت بیشتری دارید، برای پاکسازی دندان ها برای حدود یک هفته بعد از پایان آن برنامه ریزی کنید.

هورمون و سلامت دندان

استفاده از قرص های ضد بارداری

ممکن است در گذشته التهاب یک عارضه جانبی برای زنانی بوده باشد که قرص های ضد بارداری مصرف می کردند، اما امروزه خبرهای خوبی برای لثه های شما وجود دارند. طبق بررسی که در فوریه 2013 در مجله به چپا رسید، سطوح استروژن و پروژسترون در داروهای ضد بارداری امروزی آنقدر پایین است که نمی تواند مشکلی برای لثه های شما ایجاد کند.

با این حال، اگر از روش های ضد بارداری استفاده می کنید، مهم است که مطمئن شوید که فرم های سوابق سلامتی شما نزد دندانپزشک به روز هستند. علت این است که:

• ممکن است نیاز باشد دندانپزشک شما برای شما نسخه بنویسد، و برخی از داروها می توانند کنترل بارداری شما را کم اثر کنند.
  • اگر قرار است یکی از دندان های شما کشیده شوند، ممکن است بیشتر در معرض خطر عارضه دردناکی به نام خشکی حفره قرار داشته باشید. بر اساس مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا که در ژوئن 2016 منتشر شد، زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خشکی حفره قرار دارند. از 100 زنی که قرص ضد بارداری مصرف می کردند، 9/13 نفر خشکی حفره دندان را تجربه کرده بودند. از 100 زنی که قرص ضد بارداری مصرف نکرده بودند، تنها 54/7 نفر این عارضه را داشتند.

بارداری

در طول دوران بارداری، بدن شما در حالت تحریک بیش از حد هورمونی قرار دارد. برخی از زنان متوجه می شوند که به ژنژیویت بارداری مبتلا شده اند- شکل خفیفی از بیماری لثه که باعث قرمزی، تحریک پذیری و درد لثه ها می شود. این بیماری بین ماه های دوم و هشتم بارداری شایع تر است و با عادات خوب روزانه می توانید به کنترل آن کمک کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خود را به خوبی ادامه دهید، و در مراقبت از کل بدن خود با دقت عمل کنید.

مراجعه به دندانپزشک در طول دوران بارداری بسیار مهم و کاملاً بی خطر است. در واقع، دندانپزشک شما ممکن است تمیز کردن مکرر را در طول سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم برای کمک به کنترل التهاب لثه توصیه کند. اگر در دوران بارداری تغییرات دیگری در دهان خود مشاهده کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

هورمون و سلامت دندان

یائسگی

یائسگی یک تغییر بزرگ در زندگی یک زن و دهان یک زن است، از جمله تغییر حس چشایی، احساس سوزش در دهان و افزایش حساسیت. همه آنها با هورمون ها مرتبط هستند.

با این حال، دو تغییر حیاتی وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید: خشکی دهان و تحلیل استخوان. بزاق دندان ها را تمیز می کند و حفره هایی که باعث ایجاد باکتری روی دندان های شما می شوند را شستشو می دهد. هنگامی که خشکی دهان دارید، جریان بزاق شما کاهش می یابد و بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار دارید.

اگر احساس می کنید دهان شما خشک است با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر خشکی دهان مشکلی است که دارید، تکه های یخ یا آبنبات بدون قند بمکید، آب یا سایر نوشیدنی های بدون کافئین بنوشید و برای کمک به کاهش خشکی از اسپری بدون نسخه خشکی دهان استفاده کنید یا دهان خود را بشویید. دندانپزشک شما همچنین ممکن است خمیر دندان حاوی فلوراید قوی را توصیه کند که به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک می کند.

آنچه می خورید نیز می تواند در مورد خشکی دهان تفاوت ایجاد کند. از غذاهای شور، تند، چسبناک و شیرین و همچنین غذاهای خشکی که جویدن آنها دشوار است خودداری کنید. الکل، تنباکو و کافئین نیز می توانند خشکی دهان را بدتر کنند. در شب، خوابیدن با دستگاه مرطوب کننده در اتاق شما نیز می تواند تفاوت ایجاد کند.

از دست دادن استخوان فک می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. کاهش استروژن که با یائسگی اتفاق می افتد نیز شما را در معرض خطر از دست دادن تراکم استخوان قرار می دهد. علائم از دست دادن یا تحلیل رفتن استخوان در فک شما می توانند چیزی به سادگی عقب رفتن لثه ها باشند. هنگامی که لثه های شما تحلیل می روند، قسمت بیشتری از دندان های شما در معرض محیط دهان قرار می گیرند و این باعث می شود که دندان های شما بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار داشته باشند. و اگر دهان شما خشک است، این یک ضربه مضاعف است.

برای کمک به کاهش خطر از دست دادن استخوان، با دندانپزشک یا پزشک خود کار کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از کلسیم و ویتامین D را دریافت می کنید، سیگار نکشید و از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.