مواد پر کردن دندان
1 مهر ماه 1398
پست و کور دندانی
15 مهر ماه 1398

در مقاله قبل مراحل پر کردن دندان را توضیح دادیم و به معرفی مواد غیر همرنگ دندان (آمالگام و طلا) پرداختیم که برای پر کردن آن استفاده می شوند. در این مقاله مواد همرنگ دندانی که برای پر کردن آن کاربرد دارند را به شما معرفی خواهیم کرد و در پایان راجع به هزینه پر کردن دندان برای شما توضیح خواهیم داد.

ترميم های همرنگ دندان

 

هزينه پر کردن دندان در كرج

هزينه پر کردن دندان در كرج

 

كامپوزيت

كامپوزيت ها موادي هستند با تنوع رنگ زياد كه بر اساس رنگ دندان های طبيعي و سالم كنار و روبروي دندان آسيب ديده یا پوسیده انتخاب می شود، و بر اساس قسمت شكسته دندان، يا بعد از برداشتن پوسيدگي دندان از ناحيه مورد نظر، فرم داده می شود و با تاباندن اشعه توسط دستگاه لايت كيور سخت و محكم مي شود.

 

مزایا

  1. زیبایی. طیف/ رنگ پر شدگی های دندان ها با کامپوزیت می تواند مطابقت زیادی با رنگ دندان های طبیعی موجود داشته باشد. علاوه بر این، کامپوزیت ها برای استفاده در جلوی دهان یا قسمت های قابل مشاهده دهان بسیار مناسب هستند.
  2. باندینگ به ساختار دندان. پر شدگی های کامپوزیت در واقع به صورت شیمیایی به ساختار دندان ها باند (متصل) می شوند، در نتیجه بیشتر می توانند از ساختار دندان حمایت کنند.
  3. تطبیق پذیری. کامپوزیت ها علاوه بر استفاده به عنوان ماده ای که برای پر کردن پوسیدگی ها استفاده می شوند، می توانند برای ترمیم دندان های لب پر شده، شکسته، یا دندان های ساییده شده نیز استفاده شوند.
  4. نیاز به آماده سازی و تراش اندک. هنگام آماده سازی دندان برای پر شدن، در مقایسه با پر شدگی هایی که با آمالگام انجام می شوند، گاهی اوقات برای پر کردن با کامپوزیت لازم است مقدار اندکی از ساختار دندان تراشیده شود.

معایب

  1. کم دوام بودن. پر شدگی هایی که با کامپوزیت انجام می شوند خیلی زودتر از آمالگام ساییده می شوند (حداقل 5 سال دوام دارند، در مقایسه با پر شدگی های آمالگام که حداقل 10 تا 15 سال دوام دارند)؛ بعلاوه، ممکن است به اندازه پر شدگی های آمالگامی که زیر فشار ناشی از جویدن هستند دوام نداشته باشند، مخصوصاً زمانی که برای پر کردن حفره های بزرگ استفاده می شوند.
  2. افزایش مدت زمان لازم برای انجام فرایند. به دلیل فرایندهای لازم برای اعمال مواد کامپوزیت روی دندان ها، پر کردن دندان با این مواد می تواند 20 دقیقه بیشتر از پر کردن دندان با آمالگام زمان ببرد.
  3. نیاز به مراجعات بیشتر. در صورتی که کامپوزیت ها برای اینله ها یا آنله ها استفاده شوند، ممکن است لازم باشد بیشتر از یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.
  4. لب پر شدن. بسته به محل دندانی که قرار است پر شود، مواد کامپوزیتی می توانند موجب لب پر شدن دندان شوند.
  5. هزینه. پر شدگی هایی که با کامپوزیت انجام می شوند می توانند دو برابر بیشتر از پر شدگی هایی هزینه داشته باشند که از جنس آمالگام هستند.

علاوه بر رزین کامپوزیت هایی که برای پر کردن دندان همرنگ آن استفاده می شوند، دو نوع ماده دیگر همرنگ دندان وجود دارند: سرامیک یا پرسلاین و گلاس آینومر.

 

 

هزينه پر کردن دندان در كرج

هزينه پر کردن دندان در كرج

سرامیک یا پرسلاین

این نوع مواد که اغلب از پرسلاین تهیه می شوند بیشتر از رزین کامپوزیت در برابر ایجاد لکه روی آنها مقاوم هستند اما ساینده تر نیز هستند. به طور کلی، این مواد بیشتر از 15 سال دوام دارند و ممکن است هزینه آنها از پر کردن دندان با طلا بیشتر شود.

برای ترمیم دندان با اين مواد كه در لابراتوار دندانسازي ساخته مي شوند، ابتدا از دندان شكسته شده و يا پس از برداشتن پوسيدگي از ناحيه مورد نظر، قالب گيري می شود و به لابراتوار ارسال مي شود و ترمیم دندان پس از ساخته شدن به مطب ارسال مي گردد و در ناحيه مورد نظر چسبانده مي شود تا فرم طبيعي دندان بازگردانده شود.

 

هزينه پر کردن دندان در كرج

هزينه پر کردن دندان در كرج

 

گلاس آینومر

گلاس آینومر از آکریلیک و نوع خاصی از مواد شیشه ای ساخته شده است. این مواد عموماً بیشتر برای پر شدگی هایی استفاده می شوند که زیر خط لثه قرار می گیرند و نیز پر کردن دندان های کودکان (هنوز هم استفاده از دریل لازم است). گلاس آینومرها فلوراید آزاد می کنند که می تواند به محافظت از دندان در برابر پوسیدگی بیشتر کمک کند. با این حال، این مواد ضعیف تر از رزین کامپوزیت و بیشتر مستعد ساییدگی و شکستن هستند. به طور کلی، گلاس آینومر در مقایسه با رزین کامپوزیت ها، پنج سال یا کمتر دوام دارد و هزینه آن کمتر است. جدیدترین نمونه گلاس آینومرها طول عمر بیشتری دارد و وقتی در جای درست قرار می گیرد، با کامپوزیت ها برابری می کند.

هزينه كامپوزيت دندان در كرج

هزينه هاي دندانپزشكي در بخش ها و شهرهای مختلف ايران متفاوت است و به عوامل بسياری مرتبط مي باشد، از جمله اینکه درمان در مطب دندانپزشكي انجام شود و یا در درمانگاه دندانپزشكي. مثلا هزينه خريد يا اجاره یک مطب دندانپزشکی در شمال تهران با يك شهر دور از تهران متفاوت است. تبحر و تجربه دندانپزشك نيز در هزينه دندانپزشكي تأثير مستقيم دارد و در نهايت تجهيزات و مواد مصرفي نيز در هزينه دندانپزشكي تاثير گذار هستند. بطور مثال دستگاه لايت كيور كه در ترميم كامپوزيت استفاده مي شود در برند چيني قيمتي حدود ١ ميليون، و در برند اروپايي ٢٥ ميليون تومان تفاوت قيمت دارد.

هزينه پركردن دندان با كامپوزيت يا آمالگام در شهر كرج در مطب خصوصي و مراكز دولتي متفاوت است. هر سال از طرف نظام پزشكي هزينه ويزيت دندانپزشك به اعضاء اعلام مي شود كه اين هزينه براي سال ١٣٩٨ در بخش خصوصي ٢٧٠٠٠ تومان مي باشد.

در بخش دولتي و بيمه هاي تكميلي و مطب طرف قرارداد با اين بيمه ها در سال ٩٨ هزينه ترميم آمالگام در سطوح مختلف براي دندانپزشك عمومي از ١٧١٠٠٠ تومان الي ٢٥٦٠٠٠ تومان و هزينه ترميم كامپوزيت در سطوح مختلف از ١٩٦٠٠٠ تا ٢٧٨٠٠٠ تومان مي باشد.

همانطور كه ذكر شد هزينه ترميم دندان با كامپوزيت و آمالگام در مطب خصوصي در شهر كرج به تجهيزات و کیفیت مواد مصرفي )مورد تأييد سازمان هاي مربوطه) وابسته است و عليرغم اینکه این مواد قيمت بالایی دارند و مشكلات زیادی در تهيه و همچنین حصول اطمينان از اصل بودن مواد مصرفي وجود دارد، استفاده از کامپوزیت همرنگ برای پر کردن دندان نسبت به سایر گزینه ها ارجحیت دارد و بسیار مقرون به صرفه است

3/5 (3 نظر)

2 ديدگاه

  1. هدیه گفت:

    سلام من دندون عقلم پیش دکتر رفیع جراحی کردم خیلی راضیم قبل وبعداز جراحی هیچ دردی حس نکردم ممنونم جناب دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت