خشکی دهان
5 دی ماه 1396
انواع روکش دندان
10 بهمن ماه 1396

در طول دوران کودکی، دندان های شیری از داخل لثه بیرون می آیند. حدود 6 سالگی، این دندان ها شروع به لق شدن و افتادن می کنند و رویش دندان های دائمی آغاز می شود. در برخی موارد، دندان های دائمی به صورت غیر عادی بیرون می آیند، که می تواند بعداً منجر به بروز مشکلاتی شود. برای مثال، وقتی دندان بیرون نیاید یا تنها بخشی از آن بیرون بیاید، تحت عنوان دندان نهفته شناخته می شود.

کشیدن این نوع دندان ها با کمک جراحی، یا جراحی اکسپوز آنها عموماً برای کاهش احتمال فشردگی دندان ها و مشکلات دیگر ضروری است.

علل نهفتگی دندان ها

اصلی ترین علت نهفتگی دندان فشردگی بیش از حد دندان ها داخل قوس دندانی است. در صورتی که فک خیلی کوچک باشد، ممکن است دندان های شما به صورت کج یا با همپوشانی رشد کنند زیرا فضای کافی برای رشد آنها وجود ندارد.

دیگر علل ممکن برای نهفتگی دندان ها عبارت است از:

• ترومای دندانی- یک حادثه دندانی تروماتیک می تواند رشد دندان ها را به تأخیر بیندازد و در نهایت باعث نهفتگی دندان ها شود. دندان های پیشین در فک بالا از جمله شایع ترین دندان هایی هستند که تحت تأثیر این شرایط قرار می گیرند.
  • باقی ماندن بیش از حد دندان های شیری- این شرایط به دندان هایی اشاره دارد که شل می شوند، اما سپس داخل لثه ها محکم می شوند، و از رویش دندان های دائمی پیشگیری می کنند. دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان عموماً این دندان ها را می کشند تا اجازه دهند دندان های دائمی درست بیرون بیایند. اگر آنها کشیده نشوند، عموماً فشردگی و نا مرتبی دندان ها بروز پیدا می کند که منجر به نهفتگی دندان ها می شود.
  • رشد غیر عادی دندان ها- گاهی اوقات، یک دندان در زاویه ای رشد می کند، که منجر به نهفتگی یک دندان می شود. این اغلب دندان های مولر سوم (دندان های عقل) را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • دندان های اضافه- این شرایط به افرادی اشاره دارد که دندان های اضافی دارند. داشتن دندان های اضافه می تواند منجر به نهفتگی دندان های قدامی فک بالا شود.
نهفتگی دندان

کدام دندان ها بیشتر نهفته می شوند؟

نهفتگی بیشتر دندان های عقل (مولر سوم) و دندان های نیش فک بالا را تحت تأثیر قرار می دهد.

دندان های عقل (مولر سوم)

دندان های عقل که تحت عنوان دندان های مولر سوم شناخته می شوند، پشت دندان های مولر 12 سالگی (مولرهای دوم)، حدود 5 تا 9 سال بعد رشد می کنند.

بین 16 تا 20 سالگی، اکثر افراد تحت جراحی دندان عقل قرار می گیرند زیرا دندان ها درست رشد نمی کنند. دندان های مولر سوم در زوایای مختلفی، و حتی افقی، بیرون می آیند، زیرا استخوان های فک معمولاً به اندازه کافی بزرگ نیستند که آنها به طور طبیعی بیرون بیایند.

دندان های نیش فک بالا

دندان های نیش در فک بالا دومین دندان های شایع هستند که تحت تأثیر قرار می گیرند. این دندان ها ضروری هستند، زیرا آنها به شما کمک می کنند غذا را پاره کنید. به همین دلیل، دندانپزشکان عموماً آنها را نمی کشند. به جای آن، آنها درمان هایی را استفاده می کنند که به آنها کمک می کنند به صورت طبیعی بیرون بیایند.

علائم و نشانه های نهفتگی دندان ها

بسیاری از اوقات، دندان های نهفته موجب بروز هیچ علامت و نشانه مشهودی نمی شوند. با این حال، هر چه دندان مدت زمان طولانی تری نهفته باشد، احتمال بروز این علائم بیشتر خواهد بود.

• بوی بد دهان که حتی بعد از مسواک زدن دندان ها نیز باقی می ماند.
  • مزه بد داخل دهان (عموماً نزدیک دندان ها)
  • لثه های حساس، قرمز، و متورم
  • مشکل در باز کردن دهان
  • درد هنگام باز و بسته کردن فک
  • سر درد مداومی که به طور ناگهانی بروز پیدا می کند
  • گاهگاهی، غدد لنفاوی در گردن ممکن است ورم کنند
  • یک فاصله بین دندان ها، جایی که دندان ها باید بیرون بیایند.

نهفتگی دندان چیست؟

مشکلات ناشی از نهفتگی دندان ها

اگر دندانپزشک شما دندان نهفته شما را بکشد، مشکلات جدی معمولاً بعید هستند. گرچه، اگر کشیده نشوند، عفونت های دندانی جدی، ناراحتی های مزمن دهانی، تشکیل پلاک های دندانی، و آسیب به عصب امکان پذیر هستند. دیگر مشکلات احتمالی عبارتند از:

آبسه دندان

آبسه دندان به دلیل عفونت های باکتریایی ناشی از تشکیل طولانی مدت چرک داخل لثه ها و دندان ها بوجود می آید. ضربان زدن و درد نزدیک دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است، اغلب با آبسه همراه است.

مال اکلوژن (کجی دندان ها)

مال اکلوژن عبارت است از کجی و ناهمراستا بودن دندان ها. دندان های نهفته، دندان های که به صورت زود هنگام از دست می روند، و دندان های اضافی می توانند به مال اکلوژنی مانند فشردگی دندان ها ختم شوند.

بیماری ژنژیویت یا پریودنتیت

ژنژیویت نوع خفیف بیماری لثه است که بدون تحلیل استخوان، موجب بروز التهاب در بافت لثه می شود. این شکل از بیماری لثه بازگشت پذیر است و با پاکسازی تخصصی دندان ها قابل درمان است. در صورتی که درمان نشود، بیماری پریودنتال می تواند بوجود بیاید که نوعی بیماری لثه بازگشت ناپذیر است که موجب تحلیل استخوان می شود.

گزینه های درمانی برای دندان های نهفته

در صورتی که دندان نهفته هیچ مشکلی بوجود نیاورد ممکن است هیچ درمانی لازم نباشد. گرچه، در اکثر موارد، اگر دندان عقل تا سن 20 سالگی درست در حال رشد نباشد، دندانپزشک یا جراح دهان و دندان باید آن را بکشد.

در صورتی که دندان نهفته در جلوی دهان واقع شده باشد، ممکن است بتوان از مزایای درمان ارتودنسی بهره مند شد. برای مثال، بریس ها می توانند به جابجا کردن دندان ها به جای درست کمک کنند.

اگر دندان های عقب دهان نهفته باشند لازم است با جراحی پوشش روی آنها برداشته شود. دو نوع جراحی برای برداشتن بافت روی دندان نهفته وجود دارد، که اصطلاحاً جراحی اکسپوز نامیده می شوند.

رویش باز

در طول این فرایند، دندانپزشک یا جراح دهان و دندان با جراحی بافت روی تاج دندان نهفته ای که زیر لثه قرار دارد را بر می دارد. دندان همانطور داخل حفره دهان رها می شود و بافت نرم پلیت (سقف دهان) یا غشاء لب (داخل مخاط لب) احاطه شده است. از اینجا، دندانپزشک می تواند مستقیماً دندان را پس از اکسپوز مشاهده و دنبال کند و اجازه دهد رویش صحیح اتفاق بیفتد.

رویش بسته

در طول فرایند رویش بسته، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما با جراحی بافت روی دندان نهفته را بر می دارند. سپس یک ابزار ارتودنسی به آن می چسبانند. در نهایت چین ها با آن متصل می شوند تا به دندان فشار وارد کنند و رویش طبیعی آن را تحریک کنند. این فرایند طولانی است اما ممکن است برای نهفتگی دندان های پیشین و دیگر دندان های جلو لازم باشد.

نهفتگی دندان چیست؟

علائم نهفتگی دندان چیست؟

دندان کاملاً نهفته ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکند اما دندانی که به صورت نیمه نهفته بیرون زده است علائمی از جمله بوی بد دهان، درد یا حساسیت به لمس، دشواری باز شدن دهان، سردرد یا فک درد طولانی، قرمزی و تورم لثه اطراف دندان نیمه نهفته و مشکلات دیگر را ممکن است ایجاد نماید.

آزمایش‌ها و تشخیص نهفتگی دندان چگونه است؟

دندانپزشک به دنبال تورم بافت‌ها در اطراف ناحیه ای که یک دندان بیرون نزده یا به صورت نیمه بیرون زده است می‌گردد. دندان نهفته ممکن است دندان‌های مجاور را تحت فشار قرار داده باشد. لثه اطراف آن ممکن است علائم عفونت مانند قرمزی، ترشحات و حساسیت به لمس را نشان دهد. برای تأیید تشخیص از عکس پرتوی ایکس دندانپزشکی استفاده می‌شود.

عوارض احتمالی نهفتگی دندان چیست؟

عوارض آن شامل موارد زیر می‌باشد:

• آبسه دندان یا لثه
  • درد مزمن در دهان
  • مال اکلوژن و ناهمراستایی دندان‌ها
  • تجمع پلاک بین دندان‌ها و لثه
  • بیماری لثه در دندان‌های مجاور
  • آسیب دیدن عصب ها در صورتی که دندان نهفته نزدیک به یک عصب در فک پایین قرار گرفته باشد