بلیچینگ داخلی دندان
16 آذر ماه 1399
لمینت چیست و چه تفاوتی با ونیر دارد؟
23 آذر ماه 1399

استفاده منظم از نخ دندان پلاک های دندانی می زداید و به پیشگیری از تشکیل پلاک هایی کمک می کند، که می توانند منجر به تشکیل تارتار شوند. نخ دندان کشیدن دندان ها با زدودن پلاک های آنها و ذرات غذای اضافی که ممکن است در آینه نتوانید ببینید یا در قسمت هایی که مسواک قدرت دسترسی به آنها را ندارد، به سادگی می تواند باعث شود دندان های شما روشن تر به نظر برسند. به فرش قبل و بعد از جارو برقی کشیدن فکر کنید. ممکن است شما واقعاً گرد و غبار و آلودگی ها را نبینید، اما وقتی جارو برقی می کشید و گرد و غبار زدوده می شوند، فرش روشن تر به نظر می رسد. همین در مورد نخ دندان کشیدن صدق می کند. نخ دندان کشیدن روزانه تنها دندان های شما را سالم نگه نمی دارد- رعایت بهداشت خوب دهانی با سلامت شما ارتباط دارد.

در حقیقت، شواهد بیشتری وجود دارند مبنی بر ارتباط بیماری پریودنتال با افزایش خطر بیماری قلبی، اگر چه مطالعات بیشتری برای تأیید این ارتباط نیاز هستند. برخی محققان فکر می کنند که عفونت های دهان، مانند هر عفونت دیگری، می توانند سطح مواد التهابی را در خون افزایش دهند، که باعث افزایش لخته های خونی می شوند و جریان خون به قلب را کند می کنند. نظریه دیگر این است که باکتری از یک عفونت درون دهان به راحتی می تواند وارد جریان خون شود و سیستم قلب و عروق شما را تحت تأثری قرار دهد.

علاوه بر این، به پیشگیری از پوشیدگی دندان ها کمک می کند و با زدودن پلاک های دندانی، خطر گسترش بیماری لثه را کاهش می دهد. همراه ساختن دو مرتبه مسواک زدن در طول روز با نخ دندان کشیدن، بیشتر می تواند سلامت لثه ها و دندان ها را ارتقاء دهد. مطالعات اخیر حاکی از این هستند که مسواک زدن منظم با مسواک برقی واقعاً می تواند جلوی از دست رفتن دندان ها را بگیرد. این نوع مسواک ها تمام دهان، شامل سطوح دندان ها، را به شکلی مؤثر پاکسازی می کنند و به زدودن بیشتر باکتری های پلاک هایی کمک می کنند که می توانند منجر به بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند.

علاوه بر این، نخ دندان کشیدن به شما این فرصت را می دهد تا دهان خود را از نظر وجود هر گونه تورم یا قرمزی مورد بررسی قرار دهید. نخ دندان کشیدن به شما فرصت می دهد نگاه دقیق تری به دندان ها، زبان، و لثه های خود بیندازید. برخی شرایط خاص مانند برخی سرطان ها، ایدز، سوء مصرف مواد، و اختلالات غذا خوردن می توانند منجر به بروز ضایعات در دهان، قرمزی و تورم لثه ها شوند.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن چگونه به لثه ها کمک می کند؟

گرچه بیماری پریودنتال دلیل اصلی مرگ پالپ نیست، اما عدم سلامت مزمن لثه ها می تواند خطر از دست دادن دندان ها با نیاز به انجام درمان ریشه را افزایش دهد. و گرچه دو مرتبه مسواک زدن در طول روز برای بهداشت خوب دهانی ضروری است، اما مسواک زدن به تنهایی ممکن است نتواند از شما در برابر بیماری لثه و از دست رفتن دندان در نتیجه آن محافظت کند.

بسیاری از افرادی که حساسیت یا خونریزی لثه ها رنج می برند، به خاطر ترس از بدتر شدن خونریزی لثه ها، ممکن است ترغیب شوند از نخ دندان کشیدن خودداری نمایند. اما در حقیقت نخ دندان کشیدن می تواند سلامت لثه های شما را بهبود ببخشد، بنابراین به پیشگیری از خونریزی آن کمک می کند.

در حقیقت، مسواک زدن روزانه (همراه با مسواک زدن و دهانشویه) با زدودن پلاک ها و ذرات غذا به محافظت در برابر ژنژیویت، و سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها کمک می کند، در حالی که لبخندی زیبا به شما می بخشد. مهم نیست چند ساله هستید، نخ دندان کشیدن برای سلامت لبخند شما ضروری است. آری، حتی کودکان نیز باید نخ دندان بکشند تا به کارهای روتین مراقبت دهانی عادت کنند. ممکن است بپرسید “چرا نخ دندان کشیدن اینقدر مهم است؟” پاسخ این است: “با نخ دندان کشیدن پلاک ها و ذرات غذایی که بین دندان ها و لثه های شما گیر کرده اند را خارج می کنید و به پیشگیری از بروز ژنژیویت کمک می کنید.

نخ دندان کشیدن در مقایسه با بیماری لثه

به طور میانگین، از هر 8 فرد بزرگسال، یک نفر یک شکل از بیماری لثه را دارد. و این تنها برای افراد بزرگتر نیست. بیماری لثه می تواند حتی در سنین بسیار پایین نیز آغاز شود، مخصوصاً اگر مراقبت های دهانی را به خوبی رعایت نکنید، که عبارتند از هر روز نخ دندان کشیدن.

نخ دندان کشیدن و ژنژیویت

ژنژیویت نخستین مرحله از بیماری لثه است. علاوه بر این، قابل درمان ترین مرحله نیز هست. نخ دندان کشیدن گامی به سوی سالم نگهداشتن لثه ها است. نخ دندان کشیدن کاری است که با زدودن پلاک های دندانی می تواند به پیشگیری از پیشرفت علائم و نشانه های ژنژیویت کمک کند. نخ دندان کشیدن وقتی با مسواک زدن و استفاده روزانه از دهانشویه ترکیب شود می تواند لبخندی سالم و زیبا برای یک عمر شما خلق کند.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن

مزایای نخ دندان کشیدن پس از غذا خوردن

کاهش وزن ممکن است دشوار باشد. و گرچه هیچ مطالعه یا شواهد مستقیمی وجود ندارند که سلامت دندان ها را به موفقیت در رژیم گرفتن مرتبط سازند، اما شواهد حکایتی وجود دارند که این نظریه را تأیید می کنند که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از صرف غذا می توانند شما را از وسوسه شدن برای خوردن میان وعده باز دارند.

مسواک زدن وسط روز همیشه هم راحت نیست. اما حتی نخ دندان کشیدن پس از هر وعده غذایی می تواند، صرف نظر از اینکه قصد دارید وزن کم کنید یا تنها از میان وعده نیمروزی پرهیز کنید، به ارتقاء بهداشت دهانی کمک کند و به شما احساس تمیزتری ببخشد.

هنگامی که به یک میان وعده سالم می رسید، به خاطر داشته باشید که برخی انتخاب های شناخته شده مانند چوب شور، کشمش، و سایر میوه های خشک برای سلامتی شما مفید هستند اما این قابلیت را دارند که بین دندان های شما بچسبند. علاوه بر این، میوه های خشک مقدار زیادی قند دارند که می تواند همراه با باکتری ها موجب پوسیدگی دندان های شما شود. خوشبختانه، نخ دندان کشیدن می تواند به تمیز نگهداشتن دندان های شما کمک کند.

مهم نیست چه رژیم غذایی را دنبال می کنید، با رعایت یک برنامه منظم مراقبت از دهان و دندان ها، شامل مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، می توانید از دهان و دندان های خود احساس خوبی داشته باشید و ظاهر لبخند خود را خوب نگه دارید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت