چرا درمان به موقع ارتودنسی اهمیت دارد؟
2 اسفند ماه 1401
آیا ایمپلنت دندانی برای کودکان بی خطر است؟
21 اسفند ماه 1401

جهان با تغییرات قابل توجهی در جمعیت سالمندان خود مواجه است. نسبت افراد مسن در حال افزایش است. در حال حاضر از هر 12 نفر در سراسر جهان یک نفر 65 سال و بالای 65 سال است و انتظار می رود این میزان در 30 سال آینده دو برابر شود. تخمین زده می شود که تا سال 2050 تقریباً از هر پنج نفر یک نفر بالای 65 سال خواهد بود که معادل 1/6 میلیارد نفر است.

مراقبت عالی از دندان ها و لثه ها در طول زندگی همه افراد مهم است. ما هنگامی که جوان هستیم، عادت های سالم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه را برای پرهیز از پوسیدگی های دندانی و حفظ سفیدی و سلامت دندان های خود ایجاد می کنیم. با افزایش سن، مراقبت از دندان هایمان بخش مهمی از سلامت و بهداشت روزمره ما است. به این معنا که وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان افراد سالمندان به میان می آید، ملاحظات خاصی وجود دارند. مراقبت های دهانی سالمندان برای حفظ کیفیت کلی زندگی افراد سالمند اهمیت دارد، زیرا افراد سالمند مستعد ابتلا به بیماری های دهانی هستند که افراد جوان تر به راحتی می توانند از آنها اجتناب کنند، از جمله پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه.

مراقبت های دندانی افراد سالمند، تأثیرات پیری روی دندان ها و لثه ها را تشخیص می دهد و می داند که یک عمر عادات مفید یا غیر مفید، چگونه با وضعیت فعلی سلامت دهان و دندان فرد ارتباط دارند. هنگامی که بهداشت دهان و دندان نادیده گرفته شده است، سلامت دندان ها برای افراد سالمند می تواند پیچیده تر شود، و مراقبت و نظارت بیشتری لازم است. برای اجتناب از بروز نگرانی های عمده برای سلامتی، مهم است که افراد سالمند یک رژیم سخت مراقبت از دهان و دندان را دنبال کنند.

از سوی دیگر، تعداد بیشتری از افراد مسن اکنون دندان های طبیعی خود را برای مدت طولانی تری دارند. گرچه این خبر مثبت و نشانگر خوبی است که کیفیت زندگی در حال افزایش است، اما پیامدهایی برای خدمات دندانپزشکی، پرستاران و مراقبت های خانگی دارد. حفظ بیشتر دندان های طبیعی به این معنا است که به حمایت روزانه، درمان دندانپزشکی و کارهای ترمیمی و همچنین مراقبت بیشتر از دندان های ترمیم نشده نیاز است.

آیا همه افراد مسن قطعاً دندان های خود را از دست خواهند داد؟

خیر. با مراقبت های خانگی مناسب و کمک تیم دندانپزشکی خود، می توانید دندان های خود را تا پایان عمر نگه دارید. بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی در هر سنی قابل پیشگیری هستند.

نکاتی برای مراقبت از دندان های افراد سالمند

به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشک برای سلامت دندان های افراد سالمند بسیار مهم است. ملاقات های گاه به گاه عدم مراجعه به دندانپزشک، می تواند زمانی برای بدتر شدن و شدیدتر شدن مشکلات دندانی ایجاد کند. افراد سالمند نیز مانند افراد در سنین دیگر، باید حداقل دو مرتبه در سال یا طبق دستور دندانپزشک خود برای مراجعه به دندانپزشک برنامه ریزی کنند.

حفظ یک برنامه منظم برای مراجعه به دندانپزشک یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای سلامت دهان و دندان های خود انجام دهید. دندانپزشک شما می تواند در مورد نوع مراقبت های لازم برای دندان ها با شما صحبت کند و مراقب هر گونه بیماری باشد که می تواند در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قبل از اینکه آنها به یک مشکل جدی سلامتی برای شما تبدیل شوند.

مراقبت از دهان در سنین بالا

مراقبت از دهان در سنین بالا

مسواک زدن روزانه

اغلب می شنویم که پزشکان و دندانپزشکان توصیه می کنند که همه افراد دندان های خود را دو مرتبه در طول روز مسواک بزنند، یک مرتبه صبح و یک مرتبه قبل از خواب. برخی از دندانپزشکان نیز ممکن است توصیه کنند که بیماران بین وعده های غذایی دندان های خود را مسواک بزنند. برای بسیاری از سالمندان، دو مرتبه مسواک زدن در طول روز باید به یک روتین ثابت تبدیل شود، اما برای افرادی که در حال بهبود روتین بهداشتی دهان خود هستند، انجام یک تمرین منظم دو مرتبه در روز یک ضرورت مطلق است.

بسیاری از دندانپزشکان، برای بهبود تکنیک های مسواک زدن، مسواک های برقی را توصیه می کنند. چه برقی انتخاب کنید یا نه، حتماً حداقل هر سه ماه یک بار مسواک یا سر مسواک خود را تعویض کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که از مسواک با استحکام مناسب فرچه برای خود استفاده می کنید. اکثر دندانپزشکان استفاده از مسواک نرم را برای افراد سالمند توصیه می کنند، اما برای افرادی که مشکلات خاص لثه دارند، دندانپزشک شما ممکن است مسواک سفت را توصیه کند. شما باید از خمیر دندانی استفاده کنید که توصیه دندانپزشک و حاوی فلوراید باشد. به خاطر داشته باشید که هر بار به مدت دو دقیقه کامل مسواک بزنید.

به طور منظم نخ دندان بکشید.

مسواک زدن سطح دندان های شما را تمیز می کند. نخ دندان کشیدن بخش بسیار مهمی از مراقبت های سلامتی دهان و دندان است، با این حال، بسیاری از افراد هر روز زمانی را برای نخ دندان کشیدن اختصاص نمی دهند. مهم است که روزی یک مرتبه بین دندان های خود را با نخ دندان یا واتر فلاسر تمیز کنید تا باکتری هایی که می توانند به پلاک تبدیل شوند از بین بروند. افراد سالمند با نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، می توانند نتایج سلامت دندانی خود را بهبود بخشند و خطر پوسیدگی و بیماری لثه را کاهش دهند. نخ دندان کشیدن روشی سریع و آسان برای مراقبت از دندان های شما است و فواید آن بسیار بیشتر از هر گونه ناراحتی است که احساس شود.

اگر بریج یا هر گونه ابزار سخت دیگری داخل دهان خود دارید، ممکن است نخ دندان کشیدن کمی دشوارتر باشد. متخصص بهداشت دندان هنگام پاکسازی دهان شما روش های دقیق نخ دندان کشیدن را با شما انجام خواهد داد تا دقیقاً بدانید که زیر سیم ها و غیره را چگونه نخ دندان بکشید.

دهانشویه استفاده کنید.

استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده یا ضد باکتری، یک تا دو مرتبه در روز، یک راه عالی برای تکمیل روتین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. توصیه می شود که نخ دندان بکشید، مسواک بزنید و سپس با دهانشویه غرغره کنید. استفاده از دهانشویه به عنوان آخرین مرحله مفید است، زیرا اگر از قبل احساس می کنید دهان شما تمیز است، ممکن است تمایل کمتری به استفاده از نخ دندان و مسواک زدن مؤثر داشته باشید. دهانشویه فاقد الکل در هر داروخانه ای موجود است و از نظر طعم کمتر تهاجمی است اما برای سلامت دهان و دندان های شما به همان اندازه مؤثر است.

مکمل کلسیم مصرف کنید.

کلسیم بخش مهمی از سلامت دندان برای افراد سالمند است. بسیاری از ما در سنین بالا کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنیم. مخصوصاً افراد سالمند، برای حفظ سلامت دهان و دندان های خود در بهترین حالت ممکن، باید کلسیم دریافتی خود را افزایش دهند. افراد سالمند، نسبت به دیگر زیرمجموعه های جمعیت بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. پوکی استخوان می تواند باعث از بین رفتن استخوان های اطراف دندان های شما شود و می تواند یک مشکل جدی برای سلامتی شما باشد. افزایش مصرف کلسیم می تواند با پوکی استخوان مبارزه کند و دندان های شما را تا حد امکان محکم و سالم نگه دارد.

علاوه بر کلسیم، پروتئین های بدون چربی به تقویت دندان ها کمک می کنند. آجیل ها پروتئین و مواد معدنی را تأمین می کنند و میوه ها و سبزیجات تازه به افزایش بزاق دهان و تمیز کردن دندان ها در حین جویدن کمک می کنند.

مراقبت از دهان در سنین بالا

مراقبت از دهان در سنین بالا

مراقب پروتزهای مصنوعی دندانی، محافظ دهان و یا سایر ابزارهای دهانی خود باشید.

اغلب اوقات، مراقبت از دندان سالمندان شامل استفاده از دندان مصنوعی است. دندانپزشک شما دستورالعمل های بسیار خاصی را در مورد نحوه مراقبت صحیح از پروتزهای مصنوعی دندانی به شما خواهد داد و مهم است که این توصیه ها را دنبال کنید. اگر پروتز مصنوعی دندانی شما درد، ناراحتی یا مشکلات دیگر را به همراه داشته باشد، مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند مشکل را بررسی کند. همچنین توصیه می شود سالمندانی که از پروتزهای مصنوعی دندانی استفاده می کنند، حداقل یک مرتبه در سال، به طور منظم توسط دندانپزشک خود معاینه شوند.

از محصولات تنباکو خودداری کنید.

تنباکو می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای سلامت عمومی شما و سلامت دهان و دندان های شما شود. دندان های لکه دار یکی از عوارض جانبی شایع استفاده از تنباکو هستند. جویدن تنباکو می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود و همه اشکال تنباکو با سرطان گلو و دهان، بیماری قلبی، و سایر مشکلات جدی و تهدید کننده زندگی مرتبط است. اگر تنباکو مصرف می کنید، دندانپزشک شما می تواند در ایجاد یک برنامه برای ترک آن به شما کمک کند. هرگز برای ترک خیلی دیر نیست!

شکر کمتر مصرف کنید.

خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به بروز پوسیدگی ها و حفره های دندانی و بیماری لثه شود. اگر یک دسر شیرین یا یک چای شیرین یا گاهگاهی یک نوشابه می خورید، فقط حتماً بلافاصله بعد از آن دندان های خود را مسواک بزنید.

اغلب بدن خود را هیدراته نگه دارید.

بسیاری از داروها می توانند باعث خشکی دهان شوند که می تواند منجر به فرسایش مینای دندان شود. برای اجتناب از خشکی دهان، می توانید از پزشک خود بخواهید در صورت لزوم داروهای شما را تغییر دهد یا می توانید مصرف آب خود را افزایش دهید. نوشیدن مقدار زیادی آب در هر روز، برای همه بخش های سلامتی شما ضروری است. مقدار دقیق آب که بدن شما نیاز دارد، بسته به عواملی مانند وزن بدن، بازده انرژی و آب و هوا متفاوت است، اما توصیه معمول نوشیدن 64 اونس آب در هر روز است.

مراقبت از دهان در سنین بالا

مراقبت از دهان در سنین بالا

به خاطر داشته باشید که مراقبت از دندان های افراد سالمند چقدر برای سلامت عمومی آنها مهم است.

سلامت دندان های خود را جدی بگیرید و در صورت داشتن هر گونه درد و ناراحتی، یا از دست دادن دندان با دندانپزشک خود تماس بگیرید. تشخیص زود هنگام و درمان مشکلات دندانی می تواند کمک زیادی به پیشگیری از بروز عوارض بیشتر برای سلامت دندانی شما و همچنین سلامت عمومی و تندرستی شما کند.

افرادی که از بیماران مسن یا اعضای مسن تر خانواده مراقبت می کنند، به دلیل کاهش تحرک و همچنین از دست دادن توانایی شناختی، به احتمال زیاد با تقاضاها و مشکلات بیشتری در مراقبت از سلامت دهان و دندان های افراد سالمند مواجه می شوند.

افراد سالمندی که از مشکلات سلامت دهان و دندان رنج می برند ممکن است درد و ناراحتی داشته باشند و مشکلاتی را در دهان و فک خود تجربه کنند. همچنین ممکن است در خوردن و آشامیدن مشکل داشته باشند که می تواند منجر به بروز کمبودهای تغذیه ای شود که می تواند روی سلامت بیشتر آنها تأثیر بگذارد.

این مهم است که همه افراد مسن از حمایت و فرصت برای حفظ سلامت دهان و دندان های خود برخوردار باشند. لطفاً مطمئن شوید که در بهترین موقعیت برای کمک به ارائه مستقیم این مراقبت قرار دارید یا می دانید برای دسترسی به خدمات مناسب به کجا مراجعه کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش در مورد سلامت دندان ها برای افراد سالمند، همین امروز با دندانپزشک خود تماس بگیرید. ما می خواهیم شما به لبخند خود افتخار کنید و سلامت دهان و دندان های خود را در بهترین وضعیت ممکن حفظ کنید.

1/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت