سینوس های پوستی با منشاء دندانی
6 مهر ماه 1400
گاز گرفتن داخل لپ
18 مهر ماه 1400

تقریباً از هر چهار کودک پنج ساله، یک نفر از آنها پوسیدگی دندان دارد. بعلاوه، در کودکانی که حفره های دندانی داشته اند، چنین مشکلی به طور میانگین در سه تا چهار دندان آنها بروز پیدا می کند.

متأسفانه، مشکلات دندانی در بین شایع ترین دلایل از دست دادن روزهای مدرسه هستند. به طور میانگین، کودکانی که مشکلات مربوط به سلامت دهان دارند، حداقل سه روز در مدرسه غیبت می کنند. برخی کودکان، بویژه آنهایی که درد دهانی شدید دارند، حتی ممکن است تا 15 روز از روزهای مدرسه خود را از دست داده باشند.

خبر خوب این است که، فیشور سیلانت های دندانی می توانند به پیشگیری از پوسیدگی های دندانی کمک کنند. آنها بویژه اکنون می توانند کمک کننده باشند، تا کودکان بتوانند به مدرسه بازگردند.

اما فیشور دندان دقیقاً چیست و چرا ممکن است شما بخواهید آنها را سیل (مسدود یا مهر و موم) کنید؟ سیلانت ها چگونه می توانند دندان های کودک شما را در برابر پوسیدگی محافظت کنند؟

ما در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت

فیشور دندان چیست؟

روی سطح دندان ها فرو رفتگی های کوچکی وجود دارد که به آنها “pit” و حفره، یا “fissure” یا شیار گفته می شود. دندان هایی که اغلب بیشترین شیارها و فرو رفتگی ها را دارند دندان های پرمولر و مولر هستند، که در عقب دهان واقع شده اند. با این حال، دندان های پیشین و نیش (دندان های جلوی دهان)، نیز ممکن است این فرو رفتگی ها را داشته باشند.

اکنون به خاطر داشته باشید که دهان محل زندگی حداقل 700 گونه باکتری است. برخی از آنها باکتری های خوب هستند، که به ترشح بزاق کمک می کنند. برخی دیگر با تشکیل پلاک های دندانی ارتباط دارند.

پلاک یک فیلم چسبناک، تشکیل شده از مواد شفاف است که پیوسته روی دندان ها شکل می گیرند و باعث بروز پوسیدگی دندان ها می شوند. دانشمندان معتقدند که آنها ظرف چند دقیقه اطراف دندان ها شکل می گیرند، اما آنها ظرف دو تا شش ساعت شروع به انباشته شدن می کنند.

از آنجا که این حفره ها و شکاف ها شبیه “فرورفتگی” هستند، باعث می شوند پلاک ها راحت تر از سطح دندان ها داخل آنها شکل بگیرند. به این ترتیب، ظرف مدت چند ساعت مسواک نزدن دندان ها، این فرو رفتگی ها ممکن است پر از پلاک شوند.

فیشور سیلانت دندانی چیست؟

فیشور سیلانت ها موادی هستند که به عنوان پوششی برای فرو رفتگی ها و شیارهای دندان ها عمل می کنند. آنها به پیشگیری از گیر کردن باکتری ها، و نیز ذرات غذا درون این نواحی دندانی کمک می کنند. به این ترتیب، آنها به محافظت از دندان ها در برابر عواملی کمک می کنند که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند.

اکثر مواد فیشور سیلانت ها که امروزه استفاده می شوند رزین یا پلاستیک هستند. آنها بی خطر هستند و تنها چند دقیقه طول می کشد تا دندانپزشک آنها را روی دندان های کودک شما جای دهد.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت

ویژگی های اصلی یک فیشور سیلانت

سیلانت ها وقتی روی دندان ها اعمال می شوند فرو رفتگی ها و شیارهایی را پر می کنند که می توانند محل انباشته شدن ذرات غذا و پلاک باشند. این به نوبه خود به جلوگیری از گیر کردن باقی مانده های غذا و جذب باکتری های بد کمک می کند. بعلاوه، هر چه “فرو رفتگی” های روی دندان ها کمتر باشد، مکان کمتری برای پنهان شدن باکتری های مضر وجود دارد.

مطالعات متعددی هستند که نشان می دهند دندان هایی که فیشور سیلانت دارند کمتر مستعد پوسیدگی های دندانی هستند. تعداد و نرخ واقعی متفاوت است. با این حال، یک مطالعه دریافته است که دندان های مولری که سیلانت داشته اند 78% پوسیدگی کمتری نسبت به دندان های سیل نشده داشته اند.

علاوه بر این، سیلانت ها باعث می شوند تمیز کردن و مسواک زدن دندان ها ساده تر شود. علت این است که آنها به کاهش عمق این فرو رفتگی ها کمک می کنند. در نتیجه، آنها دسترسی فرچه مسواک برای پاکسازی را افزایش می دهند.

چه افرادی می توانند آنها را دریافت کنند؟

فیشور سیلانت ها زمانی مؤثرتر هستند که به محض رویش دندان روی آن اعمال شوند. این اتفاق معمولاً در سنین 6 یا 7 سال رخ می دهد. با این حال، در برخی کودکان، دندان های عقب دهان زودتر در می آیند، گاهی اوقات در 5 سالگی.

آنچه حیاتی است این است که به محضی که رویش دندان های عقب دهان کودک شما آغاز شد به فکر فیشور سیلانت کردن آنها باشید. به این ترتیب، شما می توانید به جلوگیری از پوسیدگی دندان های آنها کمک کنید که می تواند منجر به دندان های دردهای شدیدی شود.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت

فرایند فیشور سیلانت کردن دندان ها

یکی از مزایای اصلی فیشور سیلانت ها، اعمال سریع و راحت آنها روی دندان ها است. همانطور که در بالا اشاره شد، درمان هر دندان با سیلانت تنها چند دقیقه طول می کشد. اکثر بیماران ابراز داشته اند که انجام این درمان هیچ دردی ندارد.

در اینجا انجام درمان فیشور سیلانت را به صورت گام به گام برای شما توضیح می دهیم، تا شما و کودکتان بدانید باید انتظار چه مراحلی را داشته باشید.

پاکسازی سطح دندان ها

دنداپزشک شما ابتدا دندان ها را آماده و تمیز می کند. انجام این کار این اطمینان را بوجود می آورد که هیچ پلاک یا رسوب دندانی (پلاک سفت شده) روی دندان های باقی نمی ماند. این کار حیاتی است، زیرا هر گونه رسوبی باعث خواهد شد چسبیدن سیلانت به دندان دشوارتر شود.

خشک کردن کامل سطح دندان

دندانپزشکان این بخش این فرایند را “ایزوله سازی” می نامند، که عبارت است از حصول اطمینان از اینکه دندانی که سیل خواهد شد کاملاً خشک و عاری از بزاق دهان است. دندانپزشک ممکن است از رابر دم ها استفاده کند، اما اگر این باعث ناراحتی کودک شود، گلوله های پنبه و پدهای خشک اغلب کفایت می کنند.

آماده سازی سطح دندان

دندانپزشک محلول خاصی روی دندان اعمال خواهد کرد تا سطح آن را کاملاً “آماده” کند. این کار کمک می کند سیلانت بهتر به سطح دندان بچسبد. علاوه بر این، دارای مزیت از بین بردن باکتری های درون فرو رفتگی ها و شیارها نیز هست.

خشک کردن و اعمال سیلانت

پس از چند ثانیه، دندانپزشک از کودک می خواهد دهان خود را بشوید. سپس دندانپزشک قبل از اعمال سیلانت روی دندان ها مجدداً آنها را کاملاً خشک خواهد کرد.

دندانپزشک از نور مخصوصی برای کیور کردن ماده ای استفاده خواهد کرد که به تازگی دندان را پوشش داده است. این نور باعث سفت و ثابت شدن مواد رزینی می شود. این بخش معمولاً تنها حدود یک دقیقه زمان می برد.

وقتی سیلانت محکم شد، دندانپزشک بررسی نهایی دندان های درمان شده را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند پوشش دندان ثابت است، و بایت را تحت تأثیر قرار نمی دهد. اگر همه چیز طبق انتظار پیش برود، شما می توانید بلافاصله به منزل بازگردید.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت

سیلانت ها چقدر دوام دارند؟

سیلانت ها می توانند بین 5 تا 10 سال دوام داشته باشند. علیرغم این موضوع، این درمان هزینه چندانی نیز ندارد. در مقایسه با محافظتی که آنها از دندان ها می کنند این هزینه ناچیز است.

دندان های کوچک کودک خود را از پوسیدگی دور نگهدارید!

همانطور که می توانید مشاهده کنید، فیشور سیلانت های دندانی مکمل بهداشت خوب دهان هستند. آنها به محافظت از دندان ها در برابر ذرات غذا و باکتری هایی کمک می کنند که می توانند موجب بروز پوسیدگی های دردناکی شوند. آنها بعلاوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را نیز ساده تر می کنند، و از دندان ها بیشتر در برابر پوسیدگی ها محافظت می کنند. بنابراین هر چه سریع تر سعی کنید دندان های کوچک فرزند خود را در برابر پوسیدگی ها محافظت کنید تا مجبور نباشد برای درمان های دندانپزشکی چند روز را در مدرسه غیبت کند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت
مشاوره دندانپزشکی
نیاز به مشاوره دندانپزشکی دارید؟
سوال خود را با ما مطرح کنید
در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود