آیا کارهای دندانپزشکی می توانند باعث سرگیجه شوند؟
26 فروردین ماه 1402
دندان عقل چه تأثیری روی درمان ارتودنسی دارد؟
11 اردیبهشت ماه 1402

فلوراید به کودکان کمک می کند تا دندان های سالم و قوی داشته باشند. همچنین به پیشگیری از پوسیدگی ها (حفره های ریز در دندان ها) کمک می کند.

فلوراید چیست؟

فلوراید (FLOOR-ide) یک ماده معدنی است که در منابع آب و خاک یافت می شود. در ایالات متحده و سایر کشورها فلوراید به آب افزوده می شود. همچنین در برخی از خمیر دندان ها، دهانشویه ها و مکمل های ویتامینه یافت می شود.

فلوراید چه می کند؟

فلوراید مینای دندان ها را تقویت می کند. مینا پوشش سخت خارجی دندان است. فلوراید با محکم نگه داشتن مینای دندان از ایجاد حفره ها جلوگیری می کند.

فلوراید چگونه عمل می کند؟

حفره ها در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد می شوند. پوسیدگی دندان در نتیجه برخی از انواع باکتری ها (میکروب ها) داخل دهان ایجاد می شود. این باکتری ها اسیدی تولید می کنند که می تواند مینای دندان را تجزیه کند. فلوراید از تجزیه مینای دندان توسط اسید جلوگیری می کند. همچنین به دندان هایی که در نتیجه اسید آسیب دیده اند کمک می کند تا خود را ترمیم کنند. فلوراید نمی تواند حفره ها را ترمیم کند، اما می تواند مقداری از پوسیدگی دندان را معکوس کند و از ایجاد حفره های جدید جلوگیری کند.

چگونه می توان متوجه شد که در آب آشامیدنی فلوراید وجود دارد؟

اگر آب آشامیدنی خود را از منابع عمومی تهیه می کنید، با موارد زیر می توانید متوجه شوید که آیا در آن فلوراید وجود دارد یا نه:

  • از دندانپزشک یا پزشک خود بپرسید.
  • با اداره آب محلی خود تماس بگیرید.
  • تماس با اداره بهداشت عمومی.
  • بررسی وب سایت اداره آب.

اگر آب آشامیدنی خود را از منابع خصوصی تهیه می کنید، شرکت تولید کننده آن می تواند به شما بگوید که آیا حاوی فلوراید است یا خیر. اگر خانواده شما فقط آب بطری می نوشند، حتما بررسی کنید که آیا در آن فلوراید وجود دارد یا خیر.

اگر آب چاه دارید، می توانید از آزمایشگاه یا بخش بهداشت عمومی بخواهید سطح فلوراید آن را آزمایش کنند.

 فلوراید برای کودکان

فلوراید برای کودکان

آیا کودک من به مکمل های فلوراید نیاز دارد؟

به طور کلی، کودکان زیر 6 ماه به مکمل های فلوراید نیازی ندارند. پس از آن، پزشک یا دندانپزشک شما ممکن است مکمل های فلوراید را تجویز کنند، در صورتی که:

  • شما در منطقه ای زندگی می کنید که آب آنجا فلوراید ندارد.
  • کودک شما فقط آب بطری می نوشد.

پزشک یا دندانپزشک شما می تواند در تصمیم گیری در مورد نیاز فرزندتان به مکمل های فلوراید به شما کمک کند. مکمل ها به صورت قطره یا قرص در دسترس هستند. دوز مورد نیاز به میزان فلوراید موجود در آبی که کودک شما می نوشد و سن کودک شما بستگی دارد.

آیا فلوراید بی خطر است؟

فلوراید بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث فلوئروزیس دندانی شود. فلوئوروزیس دندانی (fluh-ROE-siss) باعث تغییر در ظاهر مینای دندان می شود. به طور معمول، منجر به ایجاد لکه های سفید روی دندان ها می شود. اکثر کودکانی که فلوراید دریافت می کنند به فلوئوروزیس دندانی مبتلا نمی شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کودکان زیر 8 سال در حالی که دندان های آنها در حال رشد هستند، فلوراید زیادی دریافت کنند.

کارشناسان هیچ مشکل دیگری ناشی از فلوراید برای سلامتی پیدا نکرده اند.

به ندرت پیش می آید که یک کودک در نتیجه مصرف مقدار زیادی فلوراید در مدت زمانی کوتاه (مثلاً با خوردن خمیر دندان یا مکمل های فلورایده) دچار مسمومیت با فلوراید شود. به طور کلی، این موضوع جدی نیست، اما اگر فکر می کنید فرزندتان مقدار زیادی فلوراید خورده است، با پزشک یا مرکز کنترل سموم تماس بگیرید.

حتماً خمیر دندان، مکمل ها، دهانشویه ها و سایر محصولات حاوی فلوراید را از دسترس کودکان دور، یا آنها را درون کابینت قفل دار نگهداری کنید. همچنین، هنگام مسواک زدن روی کودکان خردسال خود نظارت داشته باشید تا از بلعیدن خمیر دندان یا سایر محصولات حاوی فلوراید جلوگیری شود.

 فلوراید برای کودکان

فلوراید برای کودکان

چگونه مطمئن شوم که فرزندم مقدار مناسب فلوراید را دریافت می کند؟

برای اطمینان از اینکه فرزند شما مقدار مناسب فلوراید دریافت می کند:

  • توصیه های پزشک یا دندانپزشک در مورد نیاز فرزندتان به مصرف مکمل فلوراید را دنبال کنید.
  • اگر پزشک یا دندانپزشک شما فلوراید را تجویز می کنند، حتماً دوز را دقیقاً طبق مقدار تجویز شده به او بدهید.
  • اگر سطح فلوراید موجود در آب آشامیدنی شما بالا است، با پزشک یا دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا فرزندان شما باید آب بطری بنوشند یا خیر صحبت کنید (از جمله اگر نوزادی دارید که شیر خشک مخلوط با آب می نوشد).

نوزادانی که هنوز دندان های آنها در نیامده اند، به خمیر دندان فلورایده نیاز ندارند.

  • برای کودکان زیر 3 سال: دندان های کودک خود را دو مرتبه در روز با یک لایه نازک کوچک (به اندازه یک دانه برنج) خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • برای کودکان 3 ساله و بزرگتر: به کودک خود کمک کنید دو مرتبه در روز با استفاده از مقداری خمیر دندان فلورایده به اندازه نخود مسواک بزند.

توصیه های پزشک یا دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا کودک شما باید از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کند یا خیر، دنبال کنید. کودکان زیر 6 سال نباید از دهانشویه های فلورایده استفاده کنند زیرا ممکن است آن را قورت دهند.

 فلوراید برای کودکان

فلوراید برای کودکان

برای سالم نگه داشتن دندان های فرزند خود چه باید بکنیم؟

اطمینان پیدا کردن از اینکه فرزند شما مقدار مناسب فلوراید دریافت می کند یکی از راه های کمک به فرزندانتان برای داشتن دندان های سالم است. دندانپزشک خانوادگی یا دندانپزشک اطفال شما (کسی که در مراقبت از دندان های کودکان متخصص است) منبع بسیار خوبی برای اطلاعات در مورد مراقبت های دندانی و نیازهای فلوراید است.

کارهای دیگری که می توانید انجام دهید:

  • کودک خود را ظرف مدت 6 ماه پس از بیرون آمدن اولین دندان یا تا 1 سالگی نزد دندانپزشک ببرید (هر دندانی که زودتر بیرون بیاید تفاوتی ایجاد نمی کند).
  • کودک خود را دو مرتبه در سال یا طبق توصیه دندانپزشک یا پزشک نزد دندانپزشک ببرید.
  • از دندانپزشک خود بپرسید که آیا وارنیش (مهر و مومی که مانند رنگ روی دندان های کودک شما زده می شود) لازم است یا خیر.
  • بطری شیر یا شیر خشک را در گهواره کودک خود نگذارید.
  • آبمیوه دادن به کودک را محدود کنید. یا اگر هم آبمیوه می دهید، آن را درون یک فنجان (نه داخل یک بطری یا فنجان جرعه ای) و همراه غذا بدهید و آن را به 4 تا 6 اونس در روز محدود کنید (هیچ یک را به نوزادان زیر 1 سال ندهید). پس از اتمام کار، دندان های کودک خود را مسواک بزنید.
  • در 1 سالگی کودک خود را از شیشه شیر بگیرید. به جای آن یک فنجان به او بدهید.
  • اگر کودک شما بین وعده های غذایی تشنه است یا دوست دارد در طول روز یا شب جرعه جرعه چیزی بنوشد، به او فقط آب بدهید.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت