تصاویر رادیوگرافی در کاشت ایمپلنت های دندانی
7 مرداد ماه 1398
ترک دندان
23 مرداد ماه 1398

با مراقبت های صحیح از دندان ها، حتی دندان هایی که درمان ریشه (عصب کشی) روی آنها انجام شده است، می توان یک عمر آنها را با خود داشت. اما گاهی اوقات دندانی که درمان شده است به خوبی بهبود پیدا نمی کند و چند ماه یا حتی چند سال پس از درمان، می تواند دردناک یا بیمار شود. اگر دندان نتوانست بهبود پیدا کند یا مشکلات جدیدی برای آن بوجود آمد، باز هم شانس دیگری دارید. یک فرایند درمان ریشه دیگر می تواند به بهبود دندان کمک کند و دندان را حفظ کند. اگر در دندانی که قبلاً درمان ریشه روی آن صورت گرفته است درد و ناراحتی دارید، با دندانپزشک خود راجع به آن صحبت کنید.

چرا ممکن است انجام درمان مجدد ریشه ضروری باشد؟

همانطور که ممکن است گاهی برای هر یک از فرایندهای دندانی یا پزشکی مشکل بوجود بیاید، به دلایل مختلفی ممکن است دندان پس از درمان اولیه طبق انتظار بهبود پیدا نکند:

  • کانال های باریک یا پیچ خورده در طول فرایند اولیه درمان کامل درمان نشده اند.
  • آناتومی پیچیده کانال در درمان اولیه پنهان باقی مانده است.
  • قرار گیری روکش روی ترمیم اولیه در انتهای درمان ریشه، با تأخیر انجام شده است.
  • ترمیم روی دندان نتوانسته است مانع ورود بزاق آلوده به داخل دندان شود.

در موارد دیگر، مشکل جدید می تواند دندانی را با مشکل مواجه سازد که با موفقیت درمان شده است. این مشکلات عبارتند از:

  • پوسیدگی جدید می تواند موجب نفوذ باکتری به زیر موادی شود که برای پر کردن کانال ریشه دندان استفاده شده اند، در نتیجه عفونت جدیدی داخل دندان بوجود می آید.
  • یک روکش یا پر شدگی شل، ترک خورده، یا شکسته می تواند منجر به بروز عفونت جدید در دندان شود.
  • دندان شکسته شده است.

 

درمان مجدد ریشه

درمان مجدد ریشه

 

طی فرایند عصب کشی مجدد چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا دندانپزشک راجع به گزینه های درمان با شما صحبت می کند. اگر هر دو روی درمان مجدد اتفاق نظر داشته باشید، دندانپزشک مجدداً دندان را باز می کند تا به موادی که برای پر کردن کانال ریشه استفاده شده اند دسترسی داشته باشد. در بسیاری موارد، ترکیبی از ترمیم ها استفاده شده است- روکش، پست و کور– که باید برداشته شوند تا امکان دسترسی به ریشه دندان فراهم شود.

پس از برداشته شدن پر شدگی کانال، دندانپزشک می تواند کانال ها را پاکسازی کند و با استفاده از میکروسکوپ و تاباندن نور داخل دندان را با دقت مورد بررسی قرار دهد و هر گونه کانال اضافی یا ساختار غیر طبیعی که نیاز به درمان دارد را بیابد.

پس از پاکسازی کانال ها، دندانپزشک کانال ها را پر و سیل می کند و در نهایت یک پر شدگی موقت روی دندان قرار می دهد. اگر کانال ها به شکل غیر عادی باریک باشند یا مسدود شده باشند، دندانپزشک جراحی اندودانتیک (نوک ریشه) را پیشنهاد می دهد. در این جراحی روی بافت لثه یک برش ایجاد می شود تا اجازه دهد دندان از انتها درمان و سیل شود.

پس از تکمیل درمان مجدد توسط دندانپزشک، باید در اسرع وقت یک بار دیگر به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش یا ترمیم جدیدی روی دندان قرار دهید تا دندان احیاء شود و عملکرد کاملی داشته باشد.

آیا عصب کشی مجدد بهترین گزینه ممکن است؟

هر زمان که این امکان وجود داشته باشد، بهتر است دندان طبیعی خود را حفظ کنید. دندانی که درمان مجدد روی آن انجام شده است می تواند سال ها و حتی تا پایان عمر، عملکرد خوبی داشته باشد. پیشرفت در فناوری پیوسته در حال تغییر نحوه انجام درمان ریشه (عصب کشی) است، به همین دلیل، دندانپزشک می تواند از تکنیک های جدید استفاده کند که وقتی نخستین درمان ریشه را انجام دادید، وجود نداشتند. دندانپزشک می تواند با درمان مجدد مشکل دندان شما را حل کند.

درست مانند هر فرایند دندانی یا پزشکی دیگری، هیچ تضمینی وجود ندارد. دندانپزشک قبل از آغاز درمان مجدد، راجع به گزینه های درمان و احتمال موفقیت آنها با شما صحبت می کند.

 

 

درمان مجدد ریشه

درمان مجدد ریشه

درمان مجدد ریشه دندان چقدر هزینه دارد؟

هزینه ها بسته به میزان پیچیدگی فرایند متفاوت خواهند بود. احتمالاً این فرایند پیچیده تر از نخستین درمان انجام شده روی ریشه دندان خواهد بود، زیرا ترمیم روی دندان و پر شدگی داخل آن ممکن است نیاز به برداشته شدن داشته باشند تا درمان دیگری انجام شود. بعلاوه، ممکن است لازم باشد دندانپزشک زمان اضافی روی جستجوی ساختارهای غیر طبیعی کانال های دندان صرف کند. بنابراین، همیشه باید انتظار داشته باشید درمان مجدد هزینه ای بیشتر از درمان اولیه اندودانتیک در بر داشته باشد.

گرچه ممکن است بیمه های دندانپزشکی بخشی یا همه هزینه های درمان مجدد را تقبل کنند، اما برخی شرکت ها در پرداخت همه این هزینه ها محدودیت دارند و در یک بازه زمانی مشخص، تنها هزینه یک فرایند را متقبل می شوند. قبل از اقدام برای چنین درمان هایی سیاست های شرکت بیمه درمانی خود را چک کنید.

چه جایگزین هایی برای عصب کشی مجدد دندان وجود دارد؟

در صورتی که درمان مجدد بدون جراحی گزینه مناسبی برای نجات دندان نیست، جراحی اندودانتیک می تواند به عنوان درمان جایگزین انجام شود. این جراحی عبارت است از ایجاد یک برش به منظور دسترسی به نوک ریشه دندان. علاوه بر این، به عنوان جایگزین، ممکن است جراحی اندودانتیک در کنار درمان مجدد پیشنهاد شود. دندانپزشک راجع به گزینه های مختلف درمان با شما صحبت خواهد کرد و درمان مناسب را پیشنهاد خواهد داد.

چه درمان هایی را می توان به جای درمان مجدد اندودانتیک و/ یا جراحی اندودانتیک انجام داد؟

تنها جایگزین دیگری که می تواند برای این درمان ها وجود داشته باشد کشیدن دندان است. به جای دندان کشیده شده باید ایمپلنت، بریج، یا پروتزهای پارسیل مصنوعی قرار داده شوند، تا عملکرد جویدن دهان احیاء شود و مانع جابجایی دندان های مجاور شود. از آنجا که این گزینه های درمانی نیاز به جراحی های گسترده یا فرایندهای دندانی روی دندان های سالم مجاور دارند، می توانند بسیار پر هزینه تر و وقت گیرتر از درمان مجدد دندان باشند. مهم نیست جایگزین های دندان چقدر مؤثر می توانند باشند، اما هیچ چیز جای دندان های طبیعی را نمی گیرد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت