کنده شدن دندان
25 آبان ماه 1398
کانتورینگ لثه یا کانتور لثه
24 آذر ماه 1398

دانستن اینکه دندان به درمان ریشه نیاز دارد یا خیر شبیه تلاش کردن برای پی بردن به این موضوع است که آیا دندان شما پر شدن نیاز دارد یا خیر. در مراحل اولیه، پی بردن به این موضوع که این مشکل با تلاش بیشتر برای بهداشت بهتر دهان قابل حل است یا نیاز به اقدامات دندانپزشکی دارد، می تواند بسیار دشوار باشد. علت هم این است که بسیاری علائم تنها توسط دندانپزشک مجرب و آموزش دیده قابل تشخیص هستند.

علائم و نشانه های فیزیکی معمولاً آغاز نمی شوند تا زمانی که مشکل به مراحل پیشرفته رسیده باشد، به همین دلیل، مراجعه منظم و با فواصل زمانی کوتاه به دندانپزشک حائز اهمیت است. اما در صورتی که برای پی بردن به یک مشکل، قبل از وخیم شدن آن به دندانپزشک مراجعه نکنید، شما یک دندان عفونی خواهید داشت که احتمالاً درمان ریشه (عصب کشی) نیاز خواهد داشت.

درمان های ریشه (عصب کشی) برای اصلاح و ترمیم و نجات دندان هایی انجام می شوند که به شدت پوسیده و عفونی شده اند. وقتی پالپ دندان، که از عروق خونی و اعصاب تشکیل شده است، آسیب می بیند، لازم است تخلیه شود و داخل دندان پاکسازی و پر شود.

 

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

 

اگر فکر می کنید یک یا چند دندان شما مشکل دارند، در این مقاله قصد داریم به معرفی علائمی بپردازیم که در صورت وجود آنها می توان متوجه شد دندان نیاز به درمان ریشه دارد.

درد مداوم دندان

درد یکی از مهمترین علائمی است که نشان می دهد یک مشکل داخل ریشه دندان در حال بوجود آمدن است. اگر در انجام فعالیت های معمول روزانه خود مانند نوشیدن یا خوردن غذا بدون درد مشکل دارید، باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک دندان دردناک شما را معاینه خواهد کرد تا ببیند آیا عروق خونی یا اعصاب داخل آن در نتیجه عفونت ملتهب شده اند یا خیر، بنابراین دندانپزشک می تواند تصمیم بگیرد برای کاهش درد شما درمان ریشه انجام دهد یا خیر.

 

 

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

لب پر یا شکسته شدن دندان ها

دندان ها می توانند ترک بخورند یا لب پر شوند که باعث می شود پوشش روی اعصاب زیر سطح دندان از بین برود و منجر به عفونت آن شود. عفونت داخل ریشه دندان می تواند وارد جریان خون شود و منتشر گردد. عفونت درمان نشده دندان نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) دارد تا از عفونت و درد بیشتر پیشگیری شود.

حساسیت به سرما و گرما

یکی دیگر از علائم شایعی که نشان می دهد دندان به درمان ریشه نیاز دارد، حساسیت دندان است. در صورتی که حین نوشیدن یا خوردن مایعات یا غذاهای داغ یا سرد درد دندان شما آغاز می شود، با یک مشکل مواجه هستید. آنچه به عنوان یک درد مبهم آغاز می شود می تواند پیشرفت کند و به دردی شدید تبدیل شود. غذاها و نوشیدنی های سرد می توانند برای افرادی که دندان عفونی دارند نیز درد زیادی بوجود بیاورند. وقتی یخ می خورید و تلاش می کنید از جویدن آن با یک سمت دهانتان بپرهیزید، تا از درد دندان در امان بمانید، عروق خونی و پایانه های عصبی آسیب دیده ممکن است مقصر باشند. احتمالاً دندانپزشک شما به این نتیجه می رسد که برای حل مشکل دندان حساس شما لازم است درمان ریشه انجام شود.

 

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

 

لثه های اطراف متورم هستند

تورم لثه ها یکی از علائم مشکلات زیر سطح است. در صورتی که لثه های شما دردناک و متورم هستند یا روی خود یک برآمدگی دارند، دندانپزشک لثه های متورم را بررسی و معاینه خواهد کرد تا ببیند آیا التهاب منجر به بروز درد شده است یا خیر. در برخی موارد، در صورتی که التهاب لثه ها بهبود پیدا نکند، برای حل مشکل آنها لازم است درمان ریشه انجام شود.

 

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

 

تغییر رنگ و تیره شدن رنگ دندان ها

دندان هایی که تغییر رنگ داشته اند می توانند نتیجه بهداشت ضعیف دندان ها، قرار گرفتن در معرض ذرات غذا و نوشیدنی هایی باشند که روی دندان ها لکه ایجاد می کنند، یا بواسطه آسیب عسبی زیر سطح دندان ها. وقتی آسیب به عروق خونی و پایانه های عصبی اتفاق می افتد، دندانپزشک برای درمان ریشه و تخلیه ریشه آسیب دیده دندان اقدام خواهد کرد.

حساسیت طولانی مدت

وقتی با اعمال فشار روی دندان های خود درد احساس می کنید، و این حساسیت به مدت چند هفته یا چند ماه ادامه پیدا کند بدون آنکه هیچ بهبودی داشته باشد، احتمالاً درمان ریشه نیاز خواهید داشت. حساسیت طولانی مدت دندان ها اساساً نتیجه آسیب به ریشه آن است که به صورت خود به خود بهبود پیدا نخواهد کرد. اگر می خواهید از شر درد رها شوید و مانع انتشار آلودگی شوید، دندانپزشک می تواند به شما کمک کند.

پوسیدگی عمیق

به محضی که پوسیدگی به عمق و به پایه دندان می رسد، نه مسواک زدن، نه نخ دندان کشیدن، و نه شستشوی دهان با دهانشویه، هیچکدام به حل مشکل کمکی نخواهند کرد. در صورتی که حفره دندان برای مدت زمانی طولانی نادیده گرفته شود، عفونت آن تا عمق عصب و ریشه دندان پیش خواهد رفت. در چنین حالتی، درمان ریشه یا همان عصب کشی، تنها گزینه برای ترمیم دندان، قبل از قرار گرفتن روکش روی دندان است. به همین دلیل است که رعایت بهداشت دهانی به طور منظم، و مراجعات منظم به دندانپزشک اینقدر مهم است. وقتی دندان ها و لثه ها نادیده گرفته می شوند، عفونت و بیماری منتشر خواهند شد و مشکل کوچکی که با یک پر کردن ساده حل می شود جدی خواهد شد و نیاز به تخلیه و درمان ریشه خواهد داشت.

نترسید، از همین امروز مراقبت از آن را آغاز کنید!

اگر فکر می کنید با مشکلات دندانی مواجه هستید که تنها با درمان ریشه قابل حل هستند، نگران نشوید. درمان ریشه بسیار شایع است و دردناک نیست، هرچند ممکن است در صدر فهرست گزینه های درمانی فرد نباشد. حقیقت این است که ادامه دادن با یک دندان آسیب دیده خیلی دردناک تر از انجام درمان ریشه است. در واقع، اکثر بیماران می گویند که این درمان بدون درد بوده است. گرچه انتظار می رود با از بین رفتن اثر داروی بی حسی مقداری درد و حساسیت جزئی احساس شود، اما این ناراحتی جزئی ظرف مدت کوتاهی از بین خواهد رفت.

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

 

3.2/5 (6 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت