کانتورینگ لثه یا کانتور لثه
24 آذر ماه 1398
راهنمای انتخاب بهترین خمیر دندان
7 دی ماه 1398

سالهاست که ایمپلنت های دندانی وارد بازار شده اند. در واقع از سال 1952 که نخستین ایمپلنت دندانی کاشته شد، مطالعات زیادی روی آنها انجام شده و تغییرات زیادی در آنها ایجاد شده است تا به چیزی تبدیل شوند که در حال حاضر در بازار وجود دارند. بسیاری از این مطالعات حاکی از موفقیت بالینی کاشت ایمپلنت ها در دراز مدت هستند. موفقیت ایمپلنت در گرو تکمیل فرایندی به نام اسئواینتگریشن است. طی بیش از 40 سال آینده تحقیقات ادامه داشته اند و ثابت شده است که پیشرفت های چشمگیری در زمینه دندانپزشکی صورت گرفته است.

از آنجا که ایمپلنت های دندانی ظاهر و احساسی مانند دندان های طبیعی بوجود می آورند، می توانند به بالا رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس کمک کنند. بسیاری از افرادی که در نتیجه از دست رفتن دندان، بین دندان های خود فاصله دارند، پس از کاشت ایمپلنت های دندانی می توانند با افتخار لبخند بزنند.

علاوه بر زیبایی که دارند، می توانند حرف زدن و غذا خوردن را برای فرد راحت تر کنند زیرا دندانپزشک آنها را با پست های تیتانیومی داخل استخوان کار می گذارد. لازم نیست مانند پروتزهای مصنوعی، نگران شل شدن ایمپلنت خود در اوقات حساس باشید. و از آنجا که ایمپلنت های دندانی به دندان های دیگر تکیه ندارند، می توانند از سلامت کل دهان محافظت کنند.

جایگزین هایی برای ایمپلنت های دندانی وجود دارند، از جمله مینی ایمپلنت ها، پروتزها (دنچرها)، و بریج ها. به عنوان بیماری که قرار است از درمان های زیبایی دندانپزشکی بهره مند شود، بهتر است که از مزایا و معایب هر یک از این گزینه ها مطلع باشید تا بتوانید بهترین جایگزین را برای یک عمر انتخاب کنید.

دوام ایمپلنت دندانی

دوام ایمپلنت دندانی

 

آیا ایمپلنت های دندانی دائمی هستند؟

ایمپلنت های دندانی چقدر دوام دارند؟ شاید شما نیز شنیده باشید که طول عمر ایمپلنت های دندانی 25 سال به بالا است، که صحت دارد، اما تا زمانی که از آنها به درستی مراقبت کنید. اینکه ایمپلنت های دندانی چقدر دوام خواهند داشت تحت تأثیر عوامل متعددی است از جمله:

  • اینکه چقدر خوب از ایمپلنت خود مراقبت می کنید، مثلاً با کشیدن نخ دندان و مسواک زدن، و مراجعه هر 6 ماه یک مرتبه به دندانپزشک.
  • اجتناب از جویدن و گاز زدن خوراکی ها و اشیاء سفت مانند مداد و خودکار، و باز نکردن پاکت ها با دندان.
  • اینکه دندانپزشک شما در کاشت ایمپلنت چقدر تبحر دارد. متخصصان می دانند روند پیشرفت اسئواینگریشن و اینکه استخوان فک ایمپلنت را به طور کامل جذب کرده است، را چگونه ارزیابی کنند.
  • سبک زندگی و سلامت عمومی.

اگر فرایند پیوند استخوان نیاز داشته باشم ایمپلنت من چقدر دوام خواهد داشت؟

کمتر از 10 درصد از افرادی که ایمپلنت دندانی دریافت می کنند به حداقل پیوند تهاجمی استخوان نیاز دارند تا استحکام و تراکم استخوان فک را بالا ببرند. تحلیل تراکم استخوان فک معمولاً در نتیجه تروما، عفونت، بیماری، یا از دست رفتن استخوان اتفاق می افتد. پیوند استخوان روشی ایده آل برای احیاء سلامت استخوان فک است تا بتوانید از دائمی بودن ایمپلنت های دندانی لذت ببرید.

چطور بدانیم آیا ایمپلنت قدیمی نیاز به تعویض دارد؟

ممکن است ایمپلنت دندانی شما هرگز نیاز به تعویض نداشته باشد، مگر آنکه شل شود، دچار عفونت شود یا به نوعی آسیب دیده باشد. برای داشتن حداکثر مراقبت ها، باید برای چکاپ معمولی و حصول اطمینان از اینکه ایمپلنت سالم است و به شکل طبیعی عمل می کند، هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

دوام ایمپلنت دندانی

دوام ایمپلنت دندانی

 

چطور بدانیم ایمپلنت دندانی نیاز به معاینه دارد؟

در صورت بروز هر گونه مشکل برای ایمپلنت دندانی یا شکست فرایند، لازم است دندانپزشک آن را معاینه کند. گرچه این اتفاق غیر عادی است، اما مراجعه به موقع به دندانپزشک و بررسی تخصصی می تواند به نفع شما و ایمپلنت شما باشد.

مشکلاتی که ممکن است برای ایمپلنت های دندانی بروز یابند:

گرچه مشکلات بسیار بعید و نادر هستند و به راحتی حل می شوند، اما باز هم می توانند اتفاق بیفتند. حتی با نرخ بالای موفقیت، مشکلات ایمپلنت های دندانی عبارتند از:

  • عفونت اطراف منطقه ایمپلنت، شل شدن ایمپلنت، یا خارج شدن ایمپلنت.
  • آسیب به بافت و اعصاب که منجر به بی حس شدن، درد، یا مور مور شدن لثه ها، چانه، لب ها، یا دندان های طبیعی می شود.
  • فشار در منطقه ایمپلنت های دندانی، که می تواند باعث خارج شدن یا شکست ایمپلنت دندانی شود.
  • مشکلات سینوس در نتیجه رسیدن ایمپلنت به حفره های سینوس، در صورتی که ایمپلنت در فک بالا کاشته شده باشد.
  • پری ایمپلنتایتیس، جایی که استخوان و لثه های اطراف ایمپلنت به خاطر عفونت باکتریایی یا فشار شدید بایت ملتهب می شود. در صورتی که این شرایط درمان نشود، می تواند باعث شل شدن ایمپلنت شود.

مهم است که پس از دریافت ایمپلنت های دندانی، مراقبت های معمول که در بالا به آنها اشاره شد را در منزل انجام دهید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بروز هر گونه مشکل بپرهیزید. طی فرایند کاشت ایمپلنت، دندانپزشک بافت های نرم و سخت اطراف را معاینه و بررسی می کند و از ابزارهای خاصی برای زدودن هرگونه رسوب سفت و کلسیفیه شده ای که اطراف ایمپلنت های دندانی انباشته شده است استفاده می کند. علاوه بر این، در صورت لزوم بایت شما را تنظیم می کند تا از وارد آمدن هر گونه فشار سنگین که می تواند روی ایمپلنت تأثیر منفی داشته باشد اجتناب شود.

بهبود کل فرایند جراحی کاشت ایمپلنت چند ماه طول می کشد، زیرا باید استخوان به شکلی محکم با اطراف ایمپلنت دندانی بهبود پیدا کند. در صورت وجود عفونت در ریشه دندان یا نیاز به فرایند پیوند استخوان، زمان بهبود طولانی تر خواهد شد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت