پوکی استخوان و بیماری‌های دهان و دندان
17 تیر ماه 1397
تحلیل استخوان فک و راه‌های پیشگیری از آن
6 مرداد ماه 1397

دندان لترال میخی شکل چیست؟

“میکرودنشیا” اصطلاحی است که برای توصیف وضعیت دندان‌هایی به کار می‌رود که کوچک‌تر از حد طبیعی هستند. دندان‌های لترال میخی شکل یکی از انواع میکرودنشیا هستند. اصطلاح “دندان لترال میخی شکل” به ناهنجاری اطلاق می‌گردد که دندان‌های لترال یا جانبی وسط فک بالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود این دندان‌ها به شکل غیر طبیعی کوچک باشند و حتی در مقایسه با نمونه‌های معمول آنها که گرد هستند، این گونه دندان‌ها نوک تیز باشند. رشد دندان‌های لترال میخی شکل بیشتر در فک بالا مشاهده می‌شود و بروز آن در فک پایین بسیار نادر است. دندان‌های لترال میخی شکل ممکن است در یک، یا در هر دو سمت دهان بیمار رشد کنند و زمانی که این دندان‌های پیش به اندازه‌ای که باید رشد نمی‌کنند، ظاهر دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کوچک و به شکل میخ درمی‌آیند، بنابراین به آنها دندان لترال میخی شکل گفته می‌شود. این دندان‌ها در جلوی محل لبخند فرد واقع شده‌اند بنابراین بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. دندان‌های پیش جانبی فک بالا از جمله دندان‌های جلو هستند که بین دندان‌های پیش مرکزی فک بالا و دندان‌های نیش فک بالا واقع شده‌اند. از آنجا که این دندان‌ها درست در جلوی قوس دندانی قرار دارند، این شرایط می‌تواند بسیار جلب توجه کند و احتمالا آزار دهنده باشد. خوشبختانه علم دندانپزشکی برای برطرف نمودن و اصلاح این شرایط راهکارهایی در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

دندان لترال میخی شکل

دندان لترال میخی شکل

از جمله گزینه‌های پیش روی بیمارانی که دندان لترال میخی شکل دارند عبارتند از باندینگ مستقیم مواد همرنگ دندان در جلو و دو طرف دندان کوچک تا به آن ظاهری طبیعی‌تر بدهد. یکی دیگر از درمان‌های جایگزین دندان لترال میخی شکل ونیرهای پرسلاین است. این درمان جایگزین دوام بیشتری دارد و زیباتر نیز هست.

آیا درمان و اصلاح دندان لترال میخی شکل ضروری است؟

خیر! درمان دندان لترال میخی شکل تنها جنبه‌ی زیبایی دارد و فرایندی ضروری نیست که تحت پوشش بیمه قرار گیرد، با این حال، این نوع درمان ظاهر این دندان‌ها را بهبود خواهد داد و می‌تواند اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد زیرا بخشی از اعتماد به نفس به زیبایی لبخند فرد بستگی دارد.

عوامل منجر به میخی شکل شدن دندان‌های جانبی جلو

دو دلیل عمده وجود دارند که منجر به میخی شکل شدن دندان‌های لترال می‌شوند، که هر دو از کنترل خود فرد خارج هستند. این دو دلیل عبارتند از:

عوامل ژنتیکی: به نظر می‌رسد یک عامل ژنتیکی در بروز این عارضه موثر باشد. برخی افرادی که دندان لترال میخی شکل دارند، یک یا هر دو والدین فرد شرایط مشابهی در دندان‌های خود داشته‌اند.

ناهنجاری‌های رشدی: گاهی اوقات تنها ممکن است دندان به درستی شکل نگیرد.

برخی افراد به صورت ژنتیکی دندان‌های دائمی لترال جلوی قوس دندانی را ندارند بنابراین دندان‌های شیری لترال جلوی آنها در محل دندان‌های دائمی باقی می‌مانند. در مقایسه با دندان‌های دائمی فرد بزرگسال که به اندازه‌ی کامل خود رسیده است، دندان‌های شیری لترال جلو به شکل نامتعارفی کوچک به نظر می‌رسند. در برخی موارد دندان لترال میخی شکل با برخی شرایط پزشکی و برخی سندروم‌ها همراه است از جمله: سندروم ویلیامز، سندروم کروموزوم 13، سندروم گورلین موس، سندروم ترنر اولریش، سندروم روتموند تامسون، سندروم استریف هالرمان و غیره.

درمان‌های دندان‌های لترال میخی شکل

  • باندینگ مستقیم مواد همرنگ دندان
دندان لترال میخی شکل

دندان لترال میخی شکل

  • ونیرهای پرسلاین
دندان لترال میخی شکل

دندان لترال میخی شکل

 

  • ممکن است نیاز باشد درمان ارتودنسی صورت گیرد تا برای هر یک از دو روش بالا این دندان‌ها در بهترین محل ممکن قرار گیرند.
دندان لترال میخی شکل

دندان لترال میخی شکل

در برخی موارد تنها درمان مورد نیاز، تغییر مکان دندان لترال میخی شکل با استفاده از درمان ارتودنسی یا ابزارهای متحرک است.

فواید باندینگ مستقیم زیبایی

  • حفظ ساختار بی نقص دندان
  • قابلیت قرار گرفتن مستقیم روی سطح دندان
  • قابلیت قرار گرفتن روی دندان به عنوان نوعی ونیر کامپوزیت مستقیم
  • نوعی ترمیم غیرتهاجمی محسوب می‌شود
  • به سادگی می‌تواند شکل و طول دندان را تغییر دهد
  • قادر است دیاستم (فاصله‌ی بین دندان‌ها) را از بین ببرد
  • به سادگی قابل ترمیم است
  • می‌توان آن را پولیش و پولیش مجدد نمود تا درخشان شود
  • با دوام است
  • هزینه‌ی آن زیاد نیست

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت