آیا بیماران مبتلا به سرطان مراقبت های ویژه دهان و دندان نیاز دارند؟
6 بهمن ماه 1400
اهمیت کلسیم برای دندان ها؛ راه های دریافت آن
24 بهمن ماه 1400

روکش های دندانی راه حلی برای طیف گسترده ای از مسائل زیبایی و عملکردی هستند. آنها می توانند از یک دندان آسیب دیده یا ضعیف شده محافظت کنند، و روی دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است قرار بگیرند تا کار نهایی را انجام دهند. بعلاوه، روکش ها می توانند رنگ، شکل و بافت یک دندان را تغییر دهند که از زیبایی ظاهری شما می کاهد. روکش ها یک راه حل سریع و راحت برای بسیاری از مشکلات دندانی هستند، و حتی می توانند توسط بسیاری از دندانپزشکان در یک جلسه ارائه شوند.

اما آیا تاکنون پیش آمده است که درد متوسط ​​تا شدید دندان زیر روکش شما را آزار داده باشد؟ آیا درد هنگام گاز زدن یک خوراکی معمولی مانند یک تکه غذا قابل توجه است؟ ممکن است در حال حاضر احساس گیجی و ناامیدی داشته باشید، زیرا قرار بود با دریافت روکش، درد از بین برود- درست است؟ با این حال، عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند توضیح دهند چرا هنگام گاز زدن یا جویدن، دندان روکش دار شما درد دارد.

خواه زیر روکشی که هفته گذشته به دندان شما اضافه شده است، درد شدیدی احساس می کنید، یا درد مداوم ناشی از دندانی دارید که ماه ها یا سال ها قبل روکش روی آن قرار گرفته است، شما فقط می خواهید درد متوقف شود. بعلاوه، به دنبال پاسخ هستید.

دندانپزشکان در سراسر دنیا به بیماران بی شماری کمک کرده اند تا با روکش های دندانی بی عیب و نقص دندان های خود را حفظ کنند، بعلاوه همواره پاسخگوی همه پرسش ها و نیازهای مراقبت از دندان ها نیز می باشند. اجازه دهید در این مقاله نگاهی داشته باشیم به دلایلی که چرا ممکن است هنگام گاز زدن غذا روی روکش دندان احساس درد کنید.

علل احتمالی درد شدید دندان زیر روکش

درد بعد از دریافت روکش جدید

اگر اخیراً روکش جدیدی دریافت کرده اید، از مقداری درد خفیف یا حساسیت و تحریک پذیری لثه ها پس از انجام این فرایند نگران نشوید. مدتی طول می کشد تا روکش جدید به طور کامل داخل دهان شما جای بگیرد، اما تا زمانی که تنها درد یا ناراحتی خفیف را تجربه می کنید، جای نگرانی نیست. برای کمک به کاهش دندان‌ دردی که در روزهای بعد از فرایند دریافت یک روکش دندان جدید دارید می توانید مقداری داروی مسکن بدون نسخه مصرف کنید.

روکش دندان خیلی بلند یا کج است یا به درستی جای نگرفته باشد.

تمام هدف یک روکش این است که یک سطح جونده جدید برای دندان شما فراهم کند و دندان آسیب دیده یا پوسیده شما را با مواد جدید قوی بپوشاند تا دندان را در بر بگیرد، حمایت کند و ظاهر آن را کامل کند. دندانپزشک شما با برداشتن یک لایه نازک از مواد، دندان شما را برای روکش جدید آماده خواهد کرد تا روکش هیچ حجم یا ارتفاعی به دندان شما اضافه نکند. علیرغم همه دقت هایی که در طراحی روکش به منظور تناسب کامل آن با دندان انجام می شود، گاهی اوقات ممکن است روکش روی دندان خیلی بلند باشد. کوچکترین عدم تناسب در مورد سطوح جونده یا خیلی بلند بودن روکش دندان یا قرار گرفتن آن در موقعیت نامناسب، ممکن است هنگام گاز زدن باعث بروز درد متوسط ​​تا شدید در دندان شما شود. اگر بعد از دریافت روکش بایت شما احساس راحتی ندارد و هنگام گاز زدن احساس درد دارید، ممکن است لازم باشد از دندانپزشک بپرسید که آیا روکش شل است یا نیاز به تنظیم دارد.

درد روکش دندان

درد روکش دندان

شکستگی دندان یا حفره زیر روکش دندان

اگر درد شدید و تیز در دندان روکش شده خود احساس می کنید، نمی توانید احتمال شکستگی دندان را رد کنید. علاوه بر این، ممکن است جایی در قسمت باقی مانده دندان شما حفره ای وجود داشته باشد. هر گونه درد تیز و شدیدی که از دندان روکش دار احساس می کنید باید در مورد آن با دندانپزشک گفتگو کنید تا بتواند تشخیص دهد که آیا آسیبی وجود دارد که باید برطرف شود یا خیر.

درد ناشی از دندان قروچه

گرچه دندان قروچه می تواند حتی برای افرادی که روکش ندارند باعث ناراحتی شود، اما هنگامی که روکش دارید قطعاً می تواند باعث بروز درد جدی شود. بسیاری از افرادی که دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند و می سایند، این کار را به صورت ناخودآگاه یا در هنگام خواب انجام می دهند. بنابراین، حتی اگر می دانید که دندان قروچه ندارید، اگر هنگام گاز زدن روی دندان روکش دار با درد غیر قابل توضیحی مواجه می شوید، این احتمال را رد نکنید که ممکن است دندان قروچه شبانه داشته باشید.

دندان قروچه بویژه زمانی می تواند مضر باشد که روزها، هفته ها و ماه ها بلافاصله پس از فرایند دریافت روکش انجام شود. هر چه زودتر بعد از دریافت روکش رخ دهد، مضرتر خواهد بود. اگر شما دندان قروچه دارید و برای یافتن راه حل نیاز به کمک دارید، دندانپزشک می تواند برای کمک به جلوگیری از دندان قروچه برای شما محافظ دندان بسازد.

درد روکش دندان

درد روکش دندان

عفونت

اگر با درد شدیدی روبرو هستید که مطمئن هستید با هیچ یک از چهار علت احتمالی که در بالا فهرست کردیم مرتبط نیست، ممکن است با یک دندان عفونی سر و کار داشته باشید. اگر پس از انجام فرایند درمان ریشه روی دندان شما روکش قرار گرفته باشد، این احتمال وجود ندارد، زیرا ‘پالپ’ یا اعصاب و بافت همبند دندان شما در طول درمان ریشه برداشته می شوند. به عبارت دیگر، فردی که دندان روکش داری دارد که درمان ریشه ای روی آن انجام نشده است، بیشتر احتمال دارد که زیر روکش خود عفونت داشته باشد، زیرا این دندان هنوز پالپ دارد، که می تواند بافت میزبان یک عفونت باشد که باعث ایجاد درد می شود.

علائم عفونتی که ممکن است برای رفع آن نیاز به درمان ریشه داشته باشد می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد شدید هنگام جویدن
  • دندان درد طولانی مدت در واکنش به دماهای سرد و گرم
  • بد رنگ شدن دندان
  • وجود مزه بد داخل دهان
  • حساسیت و تورم لثه های اطراف دندان
  • آبسه یا ترشحات چرک در اطراف دندان و لثه آسیب دیده

اما قبل از هر گونه نتیجه گیری سریع، حتماً با دندانپزشک در مورد هر گونه دردی که هنگام گاز زدن زیر دندان روکش دار خود احساس می کنید، مشورت کنید. دندانپزشکان می توانند راه حل های مورد نیاز شما را ارائه دهند.

1/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت