معدنی سازی مجدد دندان ها: ترمیم و استحکام بخشیدن به مینای دندان ها
9 فروردین ماه 1401
خطرات سیگار الکترونیک برای دهان و دندان ها
19 اردیبهشت ماه 1401

خمیر دندان دارای کاربردهای مختلفی است، مانند تازه کردن نفس، کمک به پیشگیری از بروز مشکلات دهان و دندان از جمله بوی بد دهان، سفید کردن دندان ها و کمک به پاکیزگی کلی دندان ها. با این حال، جالب است که می توان آن را به راحتی در خانه و با استفاده از مواد اولیه اساسی و یک فرایند ساده ساخت.

خمیر دندان در گذشته چگونه تهیه می شد؟

بر اساس اسناد باستانی، نخستین خمیر دندان توسط مصریان باستان (3000 تا 5000 سال قبل از میلاد)، با استفاده از خاکستر سم گاو نر یا پوسته تخم مرغ سوزانده شده ساخته شده است. خاکستر به شکل پودر تبدیل می شد و سپس با pumice ترکیب می شد.

هدف این ترکیب عمدتاً حذف رسوبات انباشته شده از سطح دندان ها بود. تصور می شود که قبل از استفاده به این ترکیب اضافه آب می شده است.

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان چه چیزهایی هستند؟

در حال حاضر، خمیر دندان دو عملکرد اساسی درمانی و پیشگیرانه را ارائه می دهند. به طور کلی، انجمن دندانپزشکی آمریکایی- خمیر دندان حاوی فلوراید و دیگر مواد فعال را تأیید می کند که عملکردهای خاصی نظیر سفید کردن دندان، حذف پلاک، به حداقل رساندن ژنژیویت و جلوگیری از هالیتوزیس (بوی بد دهان) و فرسایش دندان را انجام می دهند.

مواد تشکیل دهنده فعالی که معمولاً در مارک های تأیید شده خمیر دندان یافت می شوند عبارتند از:

  • مواد ضد پوسیدگی (مانند فلوراید) که باعث افزایش روند معدنی سازی مجدد دندان ها می شوند و به ترمیم پوسیدگی اولیه دندان ها کمک می کنند.
  • مواد ضد حساسیت- از جمله نمک های پتاسیم، فلوراید استانوس stannous fluoride، فسفات کلسیم آمورف amorphous calcium phosphate، فسفوپپتید کازئین casein phosphopeptide و فسفوسیلیکات سدیم کلسیم calcium sodium phosphosilicate- که به حداقل رساندن حساسیت دندان ها کمک می کند.
  • مواد ضد میکروبی مانند فلوراید استانوس stannous fluoride، تری کلوزان triclosan، و سیترات روی zinc citrate، که به پیشگیری از انباشته شدن پلاک کمک می کند.

مواد دیگرعبارتند از:

  • مواد ساینده مانند سیلیکا silica یا آنزیم های ساینده برای زدودن لکه های تشکیل شده روی دندان ها.
  • مواد شوینده مانند سدیم لوریل سولفات sodium lauryl sulfate و سدیم ان-لوریل سارکوزینات sodium N-lauryl sarcosinate که به تولید کف بهتر کمک می کند، و یک عمل پاکسازی کننده روی پلاک و سایر رسوبات دهانی دارد.
  • مواد طعم دهنده، بویژه مواد فاقد قند مانند ساخارین saccharin، برای ساخت خمیر دندان دوست داشتنی یا حتی جذاب برای استفاده کننده.
  • مواد جذب کننده رطوبت مانند گلیسرولglycerol برای محافظت از خمیر دندان در برابر از دست رفتن آب
  • مواد متصل کننده مانند کلوئید های معدنی mineral colloids، آدامس های طبیعی، کلوئید های دریایی seaweed colloids یا سلولز مصنوعی synthetic cellulose برای حجم بخشیدن به آن و به همین ترتیب برای افزایش طول عمر خمیر دندان.
  • پراکسیدها مانند هیدروژن و کربامید پراکسید ها برای جلوگیری از ماندن لکه روی دندان ها برای مدت طولانی

آیا هیچ کدام از این مواد سمی هستند؟

گرچه استفاده از خمیر دندان های معمولی معمولاً ایمن است، مصرف بیش از حد برخی از این مواد ممکن است کشنده باشد. مواد سمی موجود در خمیر دندان می توانند شامل فلوراید سدیم sodium fluoride و تریکلوزان triclosan باشد. یک مصرف بیش از حد ممکن است منجر به درد معده یا انسداد روده شود. در صورت مشکوک بودن به مصرف بیش از حد خمیر دندان های مرسوم، باید به دنبال رسیدگی پزشکی فوری بود.

 خمیر دندان خانگی

خمیر دندان خانگی

از چه مواد تشکیل دهنده ای باید در ساخت خمیر دندان های خانگی (طبیعی) اجتناب شود؟

با توجه به پتانسیل سمی بودن که در بالا ذکر شد، بسیاری از مصرف کنندگان در حال روی آوردن به خمیر دندان های طبیعی هستند. خمیر دندان طبیعی که در منزل آماده می شود، فاقد هر گونه عوارض جانبی است، اما مزایای پیشگیرانه و درمانی برای کمک به حفظ سلامت خوب دهان و دندان ها ارائه می دهد.

هنگام ساخت خمیر دندان خود در منزل، بهتر است از کاربرد مواد زیر اجتناب می شود، در درجه اول به دلیل عوارض جانبی آنها:

  • گلیسیرین- گرچه استفاده از آن بی خطر است، اما تصور می شود که یک لایه نازک روی سطح مینای دندان ایجاد می کند که ممکن است مانع روند معدنی سازی مجدد دندان شود.
  • ساخارین- اغلب به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی محسوب می شود؛ ممکن است دارای خواص سرطان زایی باشد.
  • فلوراید- مانع پوسیدگی دندان ها می شود، اما در نسبت های بزرگتر می تواند سمی باشد.
  • پروپیلن گلیکول- به عنوان یک عامل امولسیون کننده عمل می کند؛ ممکن است منجر به تحریک پوست، چشم ها یا ریه ها ، و همچنین سمیت اندام ها شود.
  • تریکلوزان- ممکن است باعث مقاومت در برابر آنتی بیوتیک و اختلالات غدد درون ریز شود؛ همچنین دارای خواص سرطان زایی است.
  • سدیم لوریل سولفات (SLS)- بسیار اعتیاد آور است و ممکن است باعث بروز آفت های دهان شود؛ همچنین ممکن است باعث تغییر حس چشایی شود.
  • پراکسید هیدروژن- ممکن است منجر به آسیب بافت های لثه و دهان شود.
  • مواد تشکیل دهنده مصنوعی مانند رنگ های اضافه شده- در دراز مدت ممکن است باعث بروز نگرانی های عصبی شود.

در خمیر دندان های خانگی کدام مواد باید گنجانده شوند؟

برخی از جایگزین های طبیعی برای مواد تشکیل دهنده ذکر شده در بالا وجود دارند که می تواند برای ساخت خمیر دندان های خانگی استفاده شوند. این مواد تشکیل دهنده طبیعی نه تنها در مقایسه با خمیر دندان معمولی مزایایی برای سلامت دهان و دندان ها ارائه می دهند، بلکه هیچ عوارض جانبی نیز ندارند. آنها عبارتند از:

روغن نارگیل

روغن نارگیل، که دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد قارچی طبیعی است. روغن نارگیل با عفونت قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکانز Candida albicans مبارزه می کند. این ماده همچنین از دندان ها در برابر حفره ها محافظت می کند و به راحتی در دسترس است. روغن نارگیل (76°C) پایه بسیاری از خمیر دندان های خانگی را تشکیل می دهد.

جوش شیرین

ماهیت قلیایی جوش شیرین، pH حفره دهان را خنثی می کند. این ماده شیمیایی همچنین دارای خواص ساینده خفیف برای زدودن لکه های دندان است.

نمک دریایی

خاصیت قلیایی نمک دریایی آن را به یک ماده خوب برای خمیر دندان های طبیعی تبدیل کرده است.

صمغ گیاه گار

صمغ گیاه گار یک نوع گیاه نخود است که به شکل پودر موجود است و به عنوان عامل غلیظ کننده عمل می کند. این ماده همچنین مواد دیگر موجود در خمیر دندان را پایدار نگه می دارد.

خمیر دندان های خانگی

خمیر دندان های خانگی

عوامل سفید کننده ایمن برای خمیر دندان های خانگی

  • زردچوبه، که دارای خواص سفید کنندگی دندان ها است و همچنین با روند معدنی سازی مجدد ارتباط دارد؛ این ماده به مبارزه با مشکلات لثه کمک می کند.
  • زمین دیاتومیک، که به عنوان یک عامل ساینده عمل می کند و همچنین روند معدنی سازی مجدد را افزایش می دهد.

مواد معدنی کننده

  • شکلات، که دارای ویژگی های ضد باکتری خاصی است که در زدودن پلاک مؤثر است. محققان معتقدند که خواص معدنی سازی مجدد شکلات بیشتر از فلوراید است.
  • خاک رس بنتونیتی، که غنی از مواد معدنی است و دارای خواص قلیایی است که به متعادل سازی pH اسیدی دهان کمک می کند.
  • پودر کلسیم و منیزیم که روند معدنی سازی مجدد را افزایش می دهند.

مواد طعم دهنده مانند استویا stevia، زایلیتول xylitol، ادویه هایی مانند نعناع، ​​میخک و دارچین و روغن های اساسی نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.

چگونه در منزل خمیر دندان بسازیم؟

سه روش برای ساخت خمیر دندان خانگی وجود دارد.

خمیر دندان با جوش شیرین و آب

  • یک قاشق چایخوری جوش شیرین بردارید.
  • یک قطره از یک روغن اساسی به آن اضافه کنید.
  • چند قطره آب اضافه کنید.

خمیر دندان با جوش شیرین، نمک و آب

  • یک قاشق غذا خوری جوش شیرین بردارید.
  • یک قاشق غذا خوری نمک طبیعی به آن اضافه کنید.
  • سه قطره روغن اساسی اضافه کنید.
  • چند قطره آب اضافه کنید.

خمیر دندان با جوش شیرین و روغن نارگیل

  • دو قاشق غذا خوری جوش شیرین بردارید.
  • دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه کنید.
  • ده قطره روغن اساسی اضافه کنید.

همه مواد تشکیل دهنده را به خوبی مخلوط کنید تا بافت یکدستی پیدا کند. این آماده سازی خمیر دندان اساسی را تشکیل می دهد؛ با این حال، برای تهیه خمیر دندان سفید کننده، مواد اولیه سفید کننده (به عنوان مثال زردچوبه) باید در مقادیر اندک اضافه شوند. همچنین، نسبت مواد ساینده (از قبیل جوش شیرین یا زمین دیاتومیک) باید پایین نگه داشته شود تا از آسیب به مینای دندان ها جلوگیری شود.

خمیر دندان های خانگی

خمیر دندان های خانگی

معایب و خطرات خمیر دندان خانگی

گرچه ممکن است در ابتدا به این موضوع فکر کنید که “آیا خمیر دندان های خانگی مؤثر هستند یا خیر؟” مهم ترین نکته، ایمنی و بی خطر بودن آنها است. نکته مهم هنگام بحث در مورد معایب آنها، این است که در خمیر دندان های خانگی فلوراید وجود ندارد. این ماده کلیدی را نمی توان به یک دستور تهیه خمیر دندان خانگی افزود، هرچند که برای سلامت دهان و دندان ها ضروری است. استفاده از خمیر دندان های خانگی به معنی از دست دادن ماده مهمی است که احتمال گسترش حفره ها و پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

گرچه مواد تشکیل دهنده موجود در خمیر دندان های خانگی ممکن است طبیعی باشند، به این معنا نیست که آنها برای دندان های شما بی خطر هستند. برخی از مواد تشکیل دهنده، مانند آب لیمو، اسیدی هستند و ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند. عناصر دیگر، مانند جوش شیرین، ساینده خفیف هستند، که آن نیز برای مینای دندان ها مضر است.

نگه داشتن خمیر دندان هایی که در خانه می سازید نیز می تواند چالش هایی داشتهباشد. اگر خمیر دندان خود را در یک شیشه ذخیره کنید، ممکن است بهداشتی نگه داشتن آن چالش برانگیز باشد. فرو بردن مسواک خود (یا مسواک های سایر اعضای خانواده) داخل شیشه می تواند باعث آلودگی خمیر دندان شود. و بسته به مواد تشکیل دهنده موجود در دستور شما، ممکن است نیاز باشد خمیر دندان خود را فریز کنید. هیچ چیز برای همیشه دوام نخواهد داشت. حتی خمیر دندان های تجاری اغلب دارای تاریخ انقضاء دو ساله هستند. اما محصولات خانگی ممکن است عمر کوتاه تری داشته باشند یا اصلاً نمی توان گفت عمر مفید آنها چقدر است!

دندان های خود را با خمیر دندان تجاری محافظت کنید

محصولات زیادی وجود دارند که علاقه مندان به محصولات خانگی می توانند خودشان آنها را تهیه کنند، اما خمیر دندان نباید یکی از آنها باشد. برای پرسیدن پرسش های خود و گرفتن توصیه از دندانپزشک خود برای انتخاب خمیر دندان مناسب برای نیازهای سلامت دهان خود تردید نکنید.

حالا که می دانید چرا باید از خمیر دندان های تجاری استفاده کنید، حتی زمانی که ممکن است امتحان کردن دستور العمل های خانگی وسوسه کننده باشد، هنوز هم مهم است که استفاده از خمیر دندانی که حاوی ساینده های ملایم، مواد شوینده، جذب کننده های رطوبت، و البته فلوراید را ادامه دهید! چیزهای زیادی در زندگی برای تجربه کردن وجود دارند. اما نباید برای محافظت از لبخند درخشان خود حدس بزنید. به دنبال مشاوره دندانپزشک خود برای بهترین خمیر دندان تجاری برای خود باشید!

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان های خانگی

گرچه همه مواد ضروری در خمیر دندان های تجاری گنجانده شده اند، مهم است که به مواد تشکیل دهنده ای که معمولاً را در خمیر دندان های خانگی پیدا می شوند توجه کنید. متوجه خواهید شد که آنها به طور قابل توجهی متفاوت هستند! برخی از دستور العمل های خمیر دندان های خانگی شامل چیزهایی هستند که در اطراف خانه پیدا می کنید، مانند آب لیمو، روغن نارگیل و جوش شیرین. دستور العمل های دیگر حاوی موادی مانند خاک رس یا زغال چوب هستند. برای عطر و طعم، مردم ممکن است روغن های اساسی مانند نعناع سبز، نعناع کوهی، یا دارچین را اضافه کنند. گرچه همه این مواد خوب هستند و بودن آنها در منزل برای تهیه دستورهای دیگر خوب است، اما ما تهیه خمیر دندان خود با آنها را توصیه نمی کنیم.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت