برفک دهان چیست؟
19 اردیبهشت ماه 1400
چرا حتی کوچکترین کجی دندان ها مهم است؟
12 خرداد ماه 1400

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان روشی معمول برای درمان حفره های دندانی است که منطقه های پوسیده دندان هستند که به حفره های کوچکی تبدیل می شوند. در طول فرایند پر کردن دندان، دندانپزشک این حفره ها را با موادی مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می کند. گرچه این فرایند ساده و روتین است، اما پس از آن دندان های برخی افراد برای مدتی حساس باقی می مانند.

در اکثر موراد، حساسیت دندان ، بسته به عامل بروز حساسیت، به صورت خود به خود ظرف چند روز یا چند هفته از بین می رود.

پس از پر کردن دندان چه احساسی وجود خواهد داشت؟

دندانپزشکان اغلب منطقه اطراف دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است را قبل از انجام فرایند پر کردن بی حس می کنند. در نتیجه، احتمالاً در طول یکی دو ساعت نخست پس از انجام فرایند هیچ چیزی احساس نخواهید کرد. وقتی اثر داروی بی حسی از بین برود، احتمالاً متوجه وجود احساس غیر عادی داخل دهان خود خواهید شد. که عبارتند از:

  • درد در دندان، مخصوصاً هنگام تنفس هوای سرد، خوردن یا نوشیدن غذاها یا مایعات خیلی سرد یا داغ.
  • تحریک پذیری و حساسیت لثه های اطراف دندان
  • درد دندان های اطراف دندان پر شده
  • درد هنگام قرار دادن دندان ها روی یکدیگر.
  • درد در دندانی که درمان روی آن صورت گرفته است هنگام غذا خوردن، مسواک زدن، و نخ دندان کشیدن.
حساسیت پس از پر کردن دندان

حساسیت پس از پر کردن دندان

علل بروز حساسیت دندان پس از پر کردن آن

عوامل متعددی هستند که پس از پر کردن دندان می توانند موجب حساسیت آن شوند.

پالپیت

قبل از پر کردن حفره دندان، دندانپزشک بخش های پوسیده دندان را با دریلی که گرما آزاد می کند می تراشد و برمی دارد. در موارد نادر، این پوسیدگی موجب التهاب پالپ می شود، بافت همبندی که مرکز دندان را شکل می دهد، و موجب بروز پالپیت می شود. اگر دندانپزشک همه بافت های پوسیده را تخلیه نکند، می تواند موجب بروز عفونت در پالپ دندانی شود که تحت تأثیر قرار گرفته است. وقتی این اتفاق رخ می دهد، احتمالاً متوجه تورم لثه ها یا تشکیل پاکت مملو از چرک نزدیک دندان خواهید شد.

دو نوع پالپیت وجود دارد. نوع نخست پالپیت بازگشت پذیر است، که در آن دندان ها حساس هستند اما پالپ بهبود پیدا خواهد کرد و بهتر خواهد شد. نوع دون پالپیت بازگشت ناپذیر است، که در آن پالپ قادر به بهبود نیست و دندان نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) خواهد داشت.

حساسیت پس از پر کردن دندان

حساسیت پس از پر کردن دندان

تغییر در بایت

گاهی اوقات پر کردن دندان می تواند باعث شود دندان بلندتر از دندان های دیگر شما به نظر برسد. به دلیل فشار زیادی که به دندانی وارد شود که تحت تأثیر قرار گرفته است، این اتفاق می تواند باعث شود بستن دهان دردناک شود. در برخی موارد، بستن دهان می تواند باعث ترک خوردن پر شدگی دندان شود، بنابراین به محضی که متوجه هر گونه مشکل در بایت خود شدید، هرچه سریع تر با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا با اصلاح شکل پر شدگی در صدد رفع این مشکل برآید.

ترمیم های دندانی از جنس های مختلف

بعلاوه، ممکن است به دلیل داشتن دو ترمیم دندانی با دو جنس مختلف داخل دهان خود، درد یا حساسیت را احساس کنید. برای مثال، اگر یکی از دندان های شما روکش طلا داشته باشد و دندان بالا یا پایین آن پر شدگی نقره داشته باشد، ممکن است هنگام تماس این دو با هم احساس عجیبی داشته باشید.

درد ارجاعی

علاوه بر این، کاملاً شایع است که در دندان های اطراف دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است درد احساس کنید. این به دلیل پدیده ای به نام درد ارجاعی بروز پیدا می کند، که احساس درد در منطقه ای غیر از منشاء درد بروز پیدا می کند.

واکنش آلرژیک

حساسیت پس از پر کردن دندان می تواند واکنش آلرژیک به ماده ای باشد که برای پر کردن دندان استفاده شده است. علاوه بر این، ممکن است متوجه خارش یا سوزش اطراف آن نیز شوید. اگر فکر می کنید دچار واکنش های آلرژیک شده اید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. وی می تواند فرایند پر کردن دندان را با یک ماده دیگر مجدداً انجام دهد.

رو به زوال رفتن پر شدگی دندان

فشار مداوم ناشی از جویدن، ساییدن یا فشردن دندان ها روی یکدیگر می تواند موجب فرسایش پر شدگی دندان، لب پر شدن آن، یا ترک خوردن آن شود. گرچه ممکن است شما قادر نباشید بگویید پر شدگی دندان شما در حال فرسایش است، اما دندانپزشک شما می توانند ضعیف شدن ترمیم دندانی شما را طی چکاپ های دندانپزشکی تشخیص دهد. در صورتی که سیل بین مینای دندان و پر شدگی آن ترک بردارد، ذرات غذا و باکتری هایی که موجب پوسیدگی می شوند می توانند زیر پر شدگی کار کنند. سپس ممکن است در معرض خطر گسترش پوسیدگی بیشتر دندان ها قرار بگیرید. اگر پوسیدگی درمان نشده باقی بماند می تواند پیشرفت کند و پالپ دندان را عفونی کند که می تواند موجب آبسه دندان شود.

اگر پر شدگی دندان شما بزرگ باشد، یا پوسیدگی مکرر گسترده باشد، ممکن است مقدار کافی از ساختار دندان برای حمایت از تعویض پر شدگی دندان وجود نداشته باشد. در این صورت دندانپزشک تعویض پر شدگی دندان با یک روکش دندان را پیشنهاد می دهد.

حساسیت پس از پر کردن دندان

حساسیت پس از پر کردن دندان

چگونه می توان حساسیت دندان پس از پر کردن آن را مدیریت کرد؟

شما با انجام کارهای زیر می توانید حساسیت را کاهش دهید:

  • مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • پرهیز موقتی از غذاها و نوشیدنی های داغ و سرد
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آرام
  • استفاده از خمیر دندان های بی حس کننده
  • جویدن با سمت مخالف دهان.

مشکل در بایت یکی از شایع ترین علل بروز حساسیت دندان است. اگر فکر می کنید در بایت خود مشکل دارید، که ممکن است تا قبل از بین رفتن اثر داروی بی حسی متوجه آن نشده باشید، در صورت امکان هر چه سریع تر با دندانپزشک خود تماس بگیرید. وی می تواند پر شدگی دندان شما را به گونه ای تنظیم کند که دندان های شما بهتر با یکدیگر تطبیق پیدا کنند.

اگر شما پالپیتی دارید که پس از چند هفته به صورت خود به خود برطرف نمی شود، ممکن است نیاز به انجام درمان ریشه داشته باشید.

حساسیت دندان پس از پر کردن آن چه مدت طول خواهد کشید؟

حساسیت ناشی از پر کردن دندان باید ضرف مدت دو تا چهار هفته از بین برود. اگر حساسیت طی این مدت بهبود پیدا نکرد، یا بیشتر از چهار هفته طول کشید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت